Gå til innhold

Minibærbar med Windows 7 Starter?


Anbefalte innlegg

Er det forresten noen som vet om Apple tilbyr det samme?

 

En MacBook Pro skal jo være skikkelig bra som Windows-maskin, og hvis en kunne få tilbake pengene for OS X, så ville det jo hjulpet litt ....

Dagens! Du må vel strengt tatt ha OSX for å kunne kjøre BootCamp - som tillater installasjon av Windows, eller annet OS. :!: Men vi snakker Apple, så det skjer den dagen griser kan fly tenker jeg...

 

Windows 7 støtter vel EFI, og kan fint boote på en Mac uten BootCamp. (Mener faktisk at Vista kan det også, men er ikke sikker).

 

En Mac idag er bare en PC uten BIOS, det er ingen stor heksekunst å kjøre et annet OS på den. Har selv lagt inn linux på min.. uten å røre BootCamp.

 

 

alle pcer ( inkludert mac) trenger bios-en .

fra wkipedia

 

eller brukte du feil ord ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså en utvidelse av den vanlige Biosen.

det er likevel en bios som er et kontroll program som sørger for at operativ systemet blir lastet inn

man må jo også inn i biosen for få satt opp mange av enheten.

nå har man da også i magetilfeller tilgang til det fra operativsystem eller ved et spesialprogram

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Ok gutter.. jeg kan avblåse den linux vs windows på netbooks en gang for alle. Jeg jobber som selger av bl.a pc'er og vet derfor veldig godt hva VANLIGE folk faktisk ønsker, derfor er det veldig morsomt for meg å lese folk som sier det er "kun positive sider med linux". NEI! Jeg solgte linux versjonen i bøtter og spann i starten, men stortsett 60% kom tilbake og klaget selv om vi ikke hadde returrett. De fleste klarte knapt engang å få msn til å fungere! Normale fjortisser, vanlige folk og eldre brukere har faktisk ikke nubbsjangs til å bruke linux bortsett fra de kjedelige programmene som allerede er innstallert.

 

Det har også blitt postet en slik statistikk fra microsoft som sier hvor mange som faktisk returnerte sin linux netbook. Den ble selvsagt slaktet her inne. Vel.. jeg kan si at den stemmer faktisk overraskende godt.

 

Linux har et MEGET begrenset marked for noen få folk. Resten vil ha windows og er faktisk villig til å betale for det... PUNKTUM FINALE på den diskusjonen.

 

(beklager alle eventuelle skrivefeil og rare skrivemetoder)

Lenke til kommentar

altså en utvidelse av den vanlige Biosen.

det er likevel en bios som er et kontroll program som sørger for at operativ systemet blir lastet inn

man må jo også inn i biosen for få satt opp mange av enheten.

nå har man da også i magetilfeller tilgang til det fra operativsystem eller ved et spesialprogram

 

Dette blir jo bare håpløst flisespikkeri. EFI er EFI, BIOS er BIOS, det er begrepene som brukes. Om de kan ligne litt på hverandre, så betyr vel ikke det at man er nødt til å kalle det BIOS for all fremtid, det ville faktisk bare skape forvirring.

Lenke til kommentar

Hm, la oss ta fakta først.

Det har også blitt postet en slik statistikk fra microsoft som sier hvor mange som faktisk returnerte sin linux netbook. Den ble selvsagt slaktet her inne. Vel.. jeg kan si at den stemmer faktisk overraskende godt.
Dette begynner å bli slitsomt. Flott at du deler din erfaring, men det stemmer faktisk ikke med tall fra resten av verden. MS sine tall er hentet fra MSI som uttalte seg før de faktisk hadde solgt en eneste nettpc. Det viser seg at MSI baserte påstanden på dårlig designede Ubuntumaskiner solgt av en butikk i Storbritannia, men nå har Ubuntu (dvs. Canonical) motevist uttalelsene som propaganda. Jeg foreslår derfor at du tenker godt gjennom dine egne erfaringer, og hvorfor de er som de er. Jeg har noen erfaringer selv med noen av dine likesinnede kolleger, og kan ikke si jeg er forundret over at erfaringene er blandede.
Jeg solgte linux versjonen i bøtter og spann i starten, men stortsett 60% kom tilbake og klaget selv om vi ikke hadde returrett. De fleste klarte knapt engang å få msn til å fungere!
Hm, jeg var borti et slikt tilfelle hos Mamoz med en AAO, var det deg bak disken?
Normale fjortisser, vanlige folk og eldre brukere har faktisk ikke nubbsjangs til å bruke linux bortsett fra de kjedelige programmene som allerede er innstallert.
Sant nok, så lenge vi snakker om eeepc og aao, men med Dell og HP sine alternativer er virkeligheten en helt annen. Kanskje på tide du setter deg litt inn i virkeligheten før du torpederer GNU/Linux på bakgrunn av en slett jobb fra ASUS og Acer?
Linux har et MEGET begrenset marked for noen få folk. Resten vil ha windows og er faktisk villig til å betale for det... PUNKTUM FINALE på den diskusjonen.
Einstein, kan ikke du fortelle meg hvorfor XP fortsatt da er tilgjengelig. Ikke bare tilgjengelig, men i motsetning til på desktop hvor du må bla opp mer enn for Vista, gir MS det bort gratis på nettpc. Vet du noe som ikke MS vet?

 

Jeg har sett en del triste eksempler på selgere av nettbøker, jeg håper du ikke er en av dem. Hvis du oppsøker konklusjonen, så kommer den. Sett deg inn i produktet du selger, og gi kunden et realistisk bilde av hva som kjøpes, så unngår både du og kunden frustrasjoner. Dette gjelder uansett produkt, men når det gjelder GNU/Linux virker det som om det er akseptert å være idiot. Når det kommer til windows skylder brukeren stort sett på seg selv.

Endret av Del
Lenke til kommentar

altså en utvidelse av den vanlige Biosen.

det er likevel en bios som er et kontroll program som sørger for at operativ systemet blir lastet inn

man må jo også inn i biosen for få satt opp mange av enheten.

nå har man da også i magetilfeller tilgang til det fra operativsystem eller ved et spesialprogram

 

Dette blir jo bare håpløst flisespikkeri. EFI er EFI, BIOS er BIOS, det er begrepene som brukes. Om de kan ligne litt på hverandre, så betyr vel ikke det at man er nødt til å kalle det BIOS for all fremtid, det ville faktisk bare skape forvirring.

 

du legger vektlegger navnet litt for mye.

uansett hva produsenten har kalt det

"bios" er at begrep for den delen av firmvaren som sørger for å laste inn operativsystemet.

 

det er kanskje letter å forstå når jeg bruker gåseøyne rund ordet "bios" ?

 

på samme måtte så er det mange som kaller pc-kabinettet ( der all hardwaren er ) for harddisken

Lenke til kommentar
Dette blir jo bare håpløst flisespikkeri. EFI er EFI, BIOS er BIOS, det er begrepene som brukes. Om de kan ligne litt på hverandre, så betyr vel ikke det at man er nødt til å kalle det BIOS for all fremtid, det ville faktisk bare skape forvirring.

Det har allerede skapt forvirring hos meg... :blush:

Jeg tok en titt på Wiki'n og ser det blir kritisert for å øke komplesiteten, så jeg får skylde på det. Men jeg fikk først intrykk av at dette var noe som kom istedenfor bios, men da jeg var ferdig med å lese var jeg ikke så sikker likevel. Skal ikke la denne avsporingen gå for langt, men er det altså enten eller her, slik at jeg i fremtiden må velge om jeg skal ha et hovedkort med BIOS som vi kjenner det i dag, eller EFI? (alt etter behov)

 

Del

Sant nok, så lenge vi snakker om eeepc og aao, men med Dell og HP sine alternativer er virkeligheten en helt annen. Kanskje på tide du setter deg litt inn i virkeligheten før du torpederer GNU/Linux på bakgrunn av en slett jobb fra ASUS og Acer?

Jeg spurte etter Linux-versjon da jeg var ute å handlet en Eee-pc 1000H for en liten stund siden, men det var nei!

Men jeg forstår ikke helt hva grunnen kan være til at de produsentene som har valgt å prøve seg på Linux, ikke velger litt mer kurrante distroer. Er det uvitenhet, blir de presset på noe vis, eller hva er problemet egentlig, du som følger godt med?

Lenke til kommentar
du legger vektlegger navnet litt for mye.

uansett hva produsenten har kalt det

"bios" er at begrep for den delen av firmvaren som sørger for å laste inn operativsystemet.

 

det er kanskje letter å forstå når jeg bruker gåseøyne rund ordet "bios" ?

 

på samme måtte så er det mange som kaller pc-kabinettet ( der all hardwaren er ) for harddisken

 

Du har virkelig ikke skjønt det.

BIOS er en dinosaur fra 70/80-tallet, som inneholder et lass med "legacy" 16-bit kode for å gjøre maskiner istand til å kjøre DOS. De siste 10-15 årene har ikke moderne operativsystemer hatt noe behov for denne funksjonaliteten overhodet. I tillegg greier ikke BIOS å laste inn operativsystemet som du sier, det er derfor operativsystemer på en PC idag er avhengig av en bootloader.

 

EFI fjerner disse gamle ubrukelige greiene, inneholder en skikkelig bootloader, samt en hel del andre forbedringer/muligheter.

 

Du kan gjerne fortsette å kalle det "BIOS", eller "Bjarne" for den saks skyld, men hvis du skal snakke om dette på et teknisk nivå, så vil faktisk ikke folk skjønne hva du mener.

Sammenligningen er jo åpenbar, da de to teknologiene dekker noe av den samme funksjonaliteten, men man trenger ikke å for evig tid bruke navnet på den gamle teknologien. Det blir som å kalle en CD for en grammofonplate.

 

I tillegg er vi langt off-topic, og jeg foreslår at vi legger ballen død her.

Lenke til kommentar
Del

Sant nok, så lenge vi snakker om eeepc og aao, men med Dell og HP sine alternativer er virkeligheten en helt annen. Kanskje på tide du setter deg litt inn i virkeligheten før du torpederer GNU/Linux på bakgrunn av en slett jobb fra ASUS og Acer?

Jeg spurte etter Linux-versjon da jeg var ute å handlet en Eee-pc 1000H for en liten stund siden, men det var nei!

Men jeg forstår ikke helt hva grunnen kan være til at de produsentene som har valgt å prøve seg på Linux, ikke velger litt mer kurrante distroer. Er det uvitenhet, blir de presset på noe vis, eller hva er problemet egentlig, du som følger godt med?

Det er vel vanskelig å være sikker, men jeg tror det er et par punkter som gir svaret. De punktene jeg ser er følgende:

-Produsenter har svært liten kompetanse på drivere til linux. Unntaket her er Dell, som aktivt gikk inn og fikk på plass det som trengtes for sine maskiner. Både ASUS og Acer (for ikke å snakke om MSI) klarte å sende ut maskiner som ikke hadde gode trådløsdrivere. Canonical har også bekreftet at dette har vært et problem, altså manglende kvalitetsikring av drivere.

-De to desidert største produsentene (ASUS og Acer) valgte odde distribusjoner som gir brukerne en svært begrenset opplevelse, omtrent som på en mobiltelefon.

-MS er villig til å ta store tap for å holde GNU/Linux unna. De gikk tidlig ut og garanterte produsenter tilgang til XP helt til win7 kom, og at win7 skulle bli godt egnet for nettbøker. Når de da også skrudde prisen på XP til nær null, kan man spørre seg hvilket insentiv produsentene har til å ta sjansen på linux på de bærbare som har nok disk til å fore en XP installasjon.

-Selgere har svært dårlig kunnskap om GNU/Linux. Jeg har vært innom mange steder av nysgjerrighet, og det er skremmende å snakke med selgerne. Spør dem om en tørketrommel, og de har pugget det meste, men spør du dem om en linux-laptop blir de flakkende i blikket. Det er svært lite de egentlig trenger å vite for å kunne gi kjøperen et greit inntrykk av hva det er snakk om.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Det har også blitt postet en slik statistikk fra microsoft som sier hvor mange som faktisk returnerte sin linux netbook. Den ble selvsagt slaktet her inne. Vel.. jeg kan si at den stemmer faktisk overraskende godt.
Dette begynner å bli slitsomt. Flott at du deler din erfaring,

Noe av grunnen til at det er slitsomt er at du kategorisk avviser enhver antydning om at det kan være noe 'galt' med linux. 'Flott at du deler din erfaring'-kommentaren kunne du ha spart deg, du avfeide ham umiddelbart på tross av at han faktisk har førstehånds erfaring med temaet.

 

 

Artig hvordan du totalt avviser muligheten for at mini-bærbare med linux skulle ha høyere retur-rater enn tilsvarende med windows, *samtidig* som du slakter distroene mange av disse maskinene ble levert med. Hvor er logikken i at en maskin levert med en dårlig tilpasset distro *ikke* blir rammet av høy returrate? Kanskje alle installerte pirat-windows istedet for å levere tilbake maskinen?

Lenke til kommentar
Skal være en 'morsom' opplevelse har jeg hørt men hvorfor gidde å begynne på en sånn prosess når det faktisk ikke er så vanskelig å finne en minibærbar med linux i utgangspunktet? De er selvfølgelig ikke like vanlige som windows maskiner men hvis du virkelig er interressert så er det null problem å slippe unna windows-lisens.
Har du noen gode eksempler? Det lønner seg å sjekke før man uttaler seg. De fleste populære minibærbare kommer med windows preinstallert. Eksempel:

1 av 37 mulige kommer ikke med windows: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&...lter=A00140.-11.

 

I tillegg kommer gjerne de få linux variantene med dårligere hw

https://prisguiden.no/

 

"Det lønner seg å sjekke før man uttaler seg." :roll:

Er du klar over at du tok feil?
Lenke til kommentar

Del: Du tar definitivt opp noen viktige momenter der, men jeg vil nok være forsiktig med å kalle det hele svaret. Jeg synes i, i likhet med Kahuna, at du er alt for kategorisk ser bort ifra, angriper eller ignorerer påstander om at det kan være noe "feil" med GNU/Linux. Jeg ser ikke på det som særlig konstruktivt for debatten.

 

Related news: Jim Zemlin (executive director of Linux Foundation) on netbooks:http://www.theregister.co.uk/2009/03/10/linux_netbooks_zemlin/

Lenke til kommentar

<Kritiskmodus>

Jeg ser en stor "hovedfeil" med Linux, som sannsynligvis stikker kjepper i hjulene for svært mange. Linux er ikke Windows.

 

Dette er selvfølgelig ikke linux sin skyld, og rent teknisk er det heller ikke noe galt i det. Det møter dessverre ikke forventningene til mange brukere, som ikke har tålmodighet eller vilje til å sette seg inn i noe nytt.

 

Det er også et (noe) dårligere programvareutvalg, men dette mener jeg er litt overdrevet. På en netbook bør man være fullt dekket med den typen programvare det er praktisk å kjøre på en sånn maskin.

 

Kan også nevne andre feil som dårlige drivere, som i stor grad går på valget av hardwarekomponenter i disse maskinene. Jeg sliter f.eks enda med trådløskort på min Eee 900. Passe teit for en maskin som ble levert med linux, eller hva? Spesielt når jeg svært godt vet at det finnes massevis av hardware der ute som fungerer utmerket.

</Kritiskmodus>

 

På tross av flere problemer, er jeg positiv til utviklingen, og foretrekker selv linux til de fleste oppgaver. Med en jevn vekst av brukermassen, vil problemene gradvis utbedres. Grunnlaget er allerede lagt, det er bare å bygge videre. Man kan ikke forvente at det skal skje i morgen, men jeg tror linux har gode sjanser til å bli en "hit" på sikt.

Lenke til kommentar
<Kritiskmodus>Det er også et (noe) dårligere programvareutvalg, men dette mener jeg er litt overdrevet. På en netbook bør man være fullt dekket med den typen programvare det er praktisk å kjøre på en sånn maskin.</Kritiskmodus>

Selv om det står i kritiskmodus så vil jeg bare påpeke at det kan sees fra flere vinkler. Hvis man ser for seg ola nordmann som kjøper så mener jeg det er mer naturlig å sammenligne hva som er installert på maskina i kjøpsøyeblikket. Svært mange linux-maskiner vil da danke ut Windows-maskiner på mengde og type ferdig installert programvare. Sammenligner man derimot hva som er tilgjengelig etter egen installasjon og spesifikt tenker på Photoshop, AutoCad, og sånt så kommer klart Windows best ut. Men da snakker vi ikke lengre om ola nordmann.

 

På tross av flere problemer, er jeg positiv til utviklingen, og foretrekker selv linux til de fleste oppgaver. Med en jevn vekst av brukermassen, vil problemene gradvis utbedres. Grunnlaget er allerede lagt, det er bare å bygge videre. Man kan ikke forvente at det skal skje i morgen, men jeg tror linux har gode sjanser til å bli en "hit" på sikt.

Enig i det! Veien fremover går bare en vei: fremover! :)

Lenke til kommentar

Først, takk for svar Del, absolutt interessante poeng. Jeg har noen kommentarer/ spørsmål til noen av punktene;

 

-MS er villig til å ta store tap for å holde GNU/Linux unna. De gikk tidlig ut og garanterte produsenter tilgang til XP helt til win7 kom, og at win7 skulle bli godt egnet for nettbøker. Når de da også skrudde prisen på XP til nær null, kan man spørre seg hvilket insentiv produsentene har til å ta sjansen på linux på de bærbare som har nok disk til å fore en XP installasjon.

Nei det kan man vel spørre seg. Men hvis det er slik, så tolker jeg dette dithen at Linuxs fortrinn og konkurranseevne i realiteten egentlig handler om pris, altså at det duger fordi det er gratis. Dvs jeg vet jo selvsagt at du ikke mener det, og selv har jeg litt delte meninger, men at det fra produsentenes side er dette alene det handler om.

 

Hadde de genuint trodd at kundene ville få et bedre produkt, og dermed ga denne produsenten et fortrinn i markedet (det beste produktet) burde vel ikke prisen på Windows bety allverden?

 

-Selgere har svært dårlig kunnskap om GNU/Linux. Jeg har vært innom mange steder av nysgjerrighet, og det er skremmende å snakke med selgerne. Spør dem om en tørketrommel, og de har pugget det meste, men spør du dem om en linux-laptop blir de flakkende i blikket. Det er svært lite de egentlig trenger å vite for å kunne gi kjøperen et greit inntrykk av hva det er snakk om.

Det har du nok rett i. På den annen side, dersom man som selger har opplevd en masse-retur på et bestemt produkt, og vet mange ikke ble fornøyd med det de fikk, kan vel det også være en medvirkende årsak til at blikket flakker. Du innser jo at det er store problemer her, så selv om det kanskje ikke er Linux "sin feil" vet jeg ikke helt hva man som selger skal si for å selge dette når det er crippeld versjoner, dårlige drivere, de svakeste maskinene, osv. Jeg personlig er som du vet interessert i årsakene bak, men som du også vet, kunder generelt er ikke det. Jeg liker på mange måter Linux, men jeg må bare ærlig innrømme at jeg ikke er sikker på om det ville føles uproblematisk å selge dette fremfor Windows baserte modeller til en veldig stor andel kunder. Men jeg er heldigvis ikke selger da, så bare en tanke.

 

Så ja, kunnskapene er helt sikker for dårlige, også mine, men for meg ser det vi har sett så langt, ikke ut til å ha vært de enkleste produktene å forsvare heller. Er du uening i det? :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Er du klar over at du tok feil?

Under prisguiden->mini-bærbar er 40 maskiner listet opp, hvis vi fjerner de 11 som enten er for dyre eller ikke er tilgjengelige ender vi opp med 29 maskiner. Videre ser vi at 5 er tilgjengelig med linux, 16 kommer med xp mens 1 kommer med vista. På de 7 siste er det ikke oppgitt hva slags OS de kommer med (men det står sikkert på den enkelte nettbutikk, noe jeg ikke gadd å sjekke nå). Det vil si at der hvor OS er oppgitt er 23% tilgjengelig med linux.

 

Du kan godt sutre over at din ønske-maskin ikke er på lista men det du *egentlig* burde klage over er at utvalget på mini-bærbare generelt er dårlig i Norge (Asus alene har rundt 20 modeller, og da har vi ikke tatt hensyn til at mange av deres modeller er tilgjengelig med både XP og linux)

Lenke til kommentar
Under prisguiden->mini-bærbar er 40 maskiner listet opp, hvis vi fjerner de 11 som enten er for dyre eller ikke er tilgjengelige ender vi opp med 29 maskiner. Videre ser vi at 5 er tilgjengelig med linux, 16 kommer med xp mens 1 kommer med vista. På de 7 siste er det ikke oppgitt hva slags OS de kommer med (men det står sikkert på den enkelte nettbutikk, noe jeg ikke gadd å sjekke nå). Det vil si at der hvor OS er oppgitt er 23% tilgjengelig med linux.
At du ikke gadd å sjekke det opp fører automatisk til feil i den reelle prosentandelen av maskiner med Linux tilgjengelig via prisguiden.
Du kan godt sutre over at din ønske-maskin ikke er på lista men det du *egentlig* burde klage over er at utvalget på mini-bærbare generelt er dårlig i Norge (Asus alene har rundt 20 modeller, og da har vi ikke tatt hensyn til at mange av deres modeller er tilgjengelig med både XP og linux)
Hadde du orientert deg litt innen netbooks, så kunne du enkelt ha sett at alle maskinene som er listet med linux enten er hardwaremessig nedstippede eller utgående modeller. Og forresten, det er ikke snakk om "min ønske-maskin", alle de mest populære netbooks som er tilgjengelige i Norge kommer med Windows.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...