Gå til innhold

Minibærbar med Windows 7 Starter?


Anbefalte innlegg

Teller man rent antall programmer så tror jeg Linux stikker av med seieren...

Flere programmer til linux enn windows sier du? Med mindre du gjøre noen veldig spesielle avgrensninger så klarer jeg ikke se hvordan det kan henge sammen.

 

Jeg sjekket softpedia.com, de listet 116,875 programmer for windows, mot hhv 46,160 for linux og 50,857 til mac. Det dekker selvfølgelig ikke alt men den kan jo gi en liten indikasjon.

 

 

men nå er det jo mer enn bare antall som teller. For noen passer Windows best, for andre Linux, alt etter hvilke typer programmer de trenger.

Det er sant. Bruksområdet legger enn så lenge sterke føringer for hvilket OS du kan bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er fristet til å si at det vil komme an på hvor en handler.

 

om det er over disk så vil det kun være 2 og 3 som gjelder, mens 1 vil kanskje være å finne pr nettbutikk.

 

og gjerne slik at 1 koster samme som 3, men kommer med dårligere maskinvare...

 

ihvertfall om trenden fortsetter slik den ser ut til å gå for tiden...

Jeg tror kun nr 2 tilgjengelig i elektrokjedene. Nr 3 blir kun tilgjengelig via oppgradering og nr 1 blir kun tilgjengelig via nettbutikker. (Med ett og annet unntak)

Lenke til kommentar
Teller man rent antall programmer så tror jeg Linux stikker av med seieren...

Flere programmer til linux enn windows sier du? Med mindre du gjøre noen veldig spesielle avgrensninger så klarer jeg ikke se hvordan det kan henge sammen.

 

Jeg sjekket softpedia.com, de listet 116,875 programmer for windows, mot hhv 46,160 for linux og 50,857 til mac. Det dekker selvfølgelig ikke alt men den kan jo gi en liten indikasjon.

så kan en undres hvor mange av dem for linux som også finnes for windows og/eller mac.

 

firefox og openoffice er jo begge eksempler på programmer som er tilgjengelige på alle plattformer.

 

det er vel egentlig linux miljøets største problem. gullkornprogrammene kan like fint brukes på andre plattformer, noe som reduserer poenget med å bytte ganske drastisk.

Lenke til kommentar
Teller man rent antall programmer så tror jeg Linux stikker av med seieren...

Flere programmer til linux enn windows sier du? Med mindre du gjøre noen veldig spesielle avgrensninger så klarer jeg ikke se hvordan det kan henge sammen.

 

Jeg sjekket softpedia.com, de listet 116,875 programmer for windows, mot hhv 46,160 for linux og 50,857 til mac. Det dekker selvfølgelig ikke alt men den kan jo gi en liten indikasjon.

så kan en undres hvor mange av dem for linux som også finnes for windows og/eller mac.

Skal jeg gjette så vil jeg si 'mange', kanskje tilogmed flesteparten. Jeg bruker en del opensource programmer til daglig og av de jeg kommer på i farta er alle multi-platform.

 

..det er vel egentlig linux miljøets største problem. gullkornprogrammene kan like fint brukes på andre plattformer, noe som reduserer poenget med å bytte ganske drastisk.

Problem for noen, fint for oss som bruker opensource under windows. :)

 

Forøvrig har du et poeng. Linux har *en* stor fordel hvis du er 'vanlig' bruker og det er sikkerhet. Så kan man spørre seg om tiden det tar å konvertere hjernen til linux-bruk ikke like gjerne kunne vært brukt til å lære seg nok om sikkerhet til at du kan bruke windows uten frykt?

Lenke til kommentar
så kan en undres hvor mange av dem for linux som også finnes for windows og/eller mac.

 

firefox og openoffice er jo begge eksempler på programmer som er tilgjengelige på alle plattformer.

 

det er vel egentlig linux miljøets største problem. gullkornprogrammene kan like fint brukes på andre plattformer, noe som reduserer poenget med å bytte ganske drastisk.

Dette er en utbredt misforståelse. Jeg vil faktisk hevde at i praksis er det helt unntaksvis at programmer er tilgjengelig på alle tre, og dette gjelder i høyeste grad gullkorn. Eksempelvis er ingen av KDE programmene i en brukbar form for Windows, og her finnes mange gullkorn. Dernest har du alle programmene som nyttiggjør seg infrastruktur på GNU/Linux. Noe så banalt som mangel på integrert ssh server velter mye på windows.

 

Kahuna, softpedia-tallene forteller deg lite. Selv en del sentrale GNU/Linux applikasjoner mangler, mens prøveversjoner og demo av win-programmer er tatt med. Med nett-pc fra Dell har du ubuntu og 25.000 reelle applikasjoner ut-av-boksen. Ferdig kategorisert, rangert etter popularitet, og et tastetrykk unna installasjon. Det er ren knock-out.

Lenke til kommentar
Du får større frihet med linux men drastisk dårligere utvalg på software. Kanskje du klarer deg med det linux har å by på, kanskje ikke...

 

Drastisk dårlige er jeg ikke helt med på. For en workstation, til lydproduksjon, videoredigering eller bildebehandling, greit nok, du har et poeng. Men for en Netbook?

 

Programvareutvalget til Linux er langt fra dårlig, du har det du trenger (og stort utvalg å velge i) av diverse media players, webbrowsere, mailklienter, chatteklienter, osv, osv.

 

Personlig syns jeg disse er mer enn gode nok, og i mange tilfelle bedre enn alternativene på Windows. (I mange tilfeller er det faktisk de samme programmene, Firefox, Thunderbird, Songbird, etc)

Nå ville det være rimelig idiotisk og bedrive feks bildebehandling i PS på en slik dårlig skjerm.

 

Kanskje noen kunne nevne et program eller to de mener nødvendiggjør Windows på en slik pc?

Lenke til kommentar

Folk er vandt med Windows, folk kjenner igjen Windows og all deres dagligdagse applikasjoner fungerer i Windows?

Ola Nordman er gjerne vandt med Internet Explorer, Windows Live Messenger osv.. og ser overhode ingen grunn til å sette seg inn i noe nytt om det så er bedre eller ei, ettersom de er mer enn godt nok fornøyde med det de alt har og er vandt med?

 

Jeg for min del klarer ikke å konvertere meg selv over til Linux, det er endel applikasjoner osv.. som jeg ikke får benyttet meg av i Linux, jeg syntes / føler også at det er generelt mer knoting med Linux i henhold til både software og maskinvare kontra Windows. For min del så ser jeg ikke den store nytteverdien med Linux fremfor Windows, ser heller ingen store fordeler ved å benytte Linux som gjør slik at jeg vil sette meg inn i og bruke tid og ressurser på å konvertere meg over til Linux? Har ikke noe i mot Linux og respekterer folk som foretrekker det, men selv så ser jeg ikke helt poenget for min egen del hvert fall :)

Lenke til kommentar
så kan en undres hvor mange av dem for linux som også finnes for windows og/eller mac.

 

firefox og openoffice er jo begge eksempler på programmer som er tilgjengelige på alle plattformer.

 

det er vel egentlig linux miljøets største problem. gullkornprogrammene kan like fint brukes på andre plattformer, noe som reduserer poenget med å bytte ganske drastisk.

Dette er en utbredt misforståelse. Jeg vil faktisk hevde at i praksis er det helt unntaksvis at programmer er tilgjengelig på alle tre, og dette gjelder i høyeste grad gullkorn. Eksempelvis er ingen av KDE programmene i en brukbar form for Windows, og her finnes mange gullkorn. Dernest har du alle programmene som nyttiggjør seg infrastruktur på GNU/Linux. Noe så banalt som mangel på integrert ssh server velter mye på windows.

med Qt4 kommer dette til å endre seg, om jeg ikke husker feil så jobber KDE gjengen med å få programmer derfra til å fungere i windows så sant visse KDE-bibliotek er på plass også.

 

når det gjelder mangel på ssh server så har det vel mer med at windows er mye mer grafisk anlagt, og dermed er det management console (helst via active directory) som teller, ikke terminal baserte løsninger. om dette er positivt eller negativt er så som så, jeg foretrekker at alt kan fikses via en ascii editor, mens om en startet med datamaskiner etter win95, og har en eller flere microsoft sertifiseringer under beltet så kan nok ssh virke "gammeldags"...

Lenke til kommentar
Folk er vandt med Windows, folk kjenner igjen Windows og all deres dagligdagse applikasjoner fungerer i Windows?

Ola Nordman er gjerne vandt med Internet Explorer, Windows Live Messenger osv.. og ser overhode ingen grunn til å sette seg inn i noe nytt om det så er bedre eller ei, ettersom de er mer enn godt nok fornøyde med det de alt har og er vandt med?

kunne vært morsomt å sette en eller flere av disse foran en linux med xpde og amsn og sett hvor lang tid det tok før dem ble klar over at det ikke var windows i bunn ;)

Lenke til kommentar
når det gjelder mangel på ssh server så har det vel mer med at windows er mye mer grafisk anlagt, og dermed er det management console (helst via active directory) som teller, ikke terminal baserte løsninger. om dette er positivt eller negativt er så som så, jeg foretrekker at alt kan fikses via en ascii editor, mens om en startet med datamaskiner etter win95, og har en eller flere microsoft sertifiseringer under beltet så kan nok ssh virke "gammeldags"...
Jeg snakker ikke primært om kommandolinje verktøy. Noe så elementært som back-up programmer tili GNU/Linux (eksempelvis sbakcup som er ekstremt brukervennlig med GUI) baserer seg på at verten har ssh-server kjørende for trygg back-up over nett.
Lenke til kommentar
når det gjelder mangel på ssh server så har det vel mer med at windows er mye mer grafisk anlagt, og dermed er det management console (helst via active directory) som teller, ikke terminal baserte løsninger. om dette er positivt eller negativt er så som så, jeg foretrekker at alt kan fikses via en ascii editor, mens om en startet med datamaskiner etter win95, og har en eller flere microsoft sertifiseringer under beltet så kan nok ssh virke "gammeldags"...
Jeg snakker ikke primært om kommandolinje verktøy. Noe så elementært som back-up programmer tili GNU/Linux (eksempelvis sbakcup som er ekstremt brukervennlig med GUI) baserer seg på at verten har ssh-server kjørende for trygg back-up over nett.

ah, den er forståelig.

 

glemmer det at ssh kan brukes til en nær sagt ad-hoc vpn.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig installert Xsandros Presto i dualboot med XP på min gamle bærbare og det går så det suser. Pga. en treg harddisk på 1,8" og 4200rpm går oppstarten av XP irriterende tregt.

 

Presto er et lite linuxsystem som installeres i windows og ligger som en mappe på C:. Når man starter får man en bootmeny hvor man velger mellom windows og presto. Velger jeg presto tar det 25-30 sek før desktoppen er klar og jeg får startet filutforskeren. Velger jeg XP tar dette 7-8 minutter. Presto er veldig lett og bruke. Jeg har liten erfaring med linux, men dette tok jeg veldig lett. Her er firefox, openoffice, skype og et chatteprogram installert ut av boksen. Med det trådløse nettet var det bare å skrive inn nøkkelen og så var det oppe. Skjermoppløsningen på 1440 * 900 fant den også automatisk.

Presto har en filutforsker som har en snarvei til min windowsbruker så jeg har tilgang på alle filene mine i windows. Veldig lett å finne frem. I programvelgeren er det en knapp for å installere flere programmer, en slags app store hvor det er masse programmer tilgjengelig. Det er vel dette som kalles repository i linux. Her er det massevis av installerbare programmer og en hel haug nettbaserte. Det er bare å klikke på de man vil ha. Det eneste jeg savner er et program for å rippe og omkode DVD-er. OS-et kostet meg ca. kr. 100. Det er det vel verd.

 

Må si at dette er en veldig positiv erfaring. Jeg har faktisk verken logget inn i eller savnet windows på denne PC-en siden jeg installerte Presto for en uke siden. Jeg fikk litt av den gode følelsen jeg hadde med min første Mac SE i 1989 da det ikke fantes noe windows, bare DOS. Bare at Presto er enda enklere å bruke. Veldig enkel å bruke.

 

Må si at dette gjør at jeg er fristet til å eksperimentere med flere typer linux. Jeg tror kanskje det kan ta litt tid å få erstattet windows helt. Det tar litt tid å finne programmer og konfigureringer som kan erstatte et system man har jobbet med i årevis og har vendt seg til. Men det er ikke lenger noen grunn til å si at linux er for spesielt interesserte. Da lever du i fortiden.

Lenke til kommentar
...

Kahuna, softpedia-tallene forteller deg lite. Selv en del sentrale GNU/Linux applikasjoner mangler, mens prøveversjoner og demo av win-programmer er tatt med. Med nett-pc fra Dell har du ubuntu og 25.000 reelle applikasjoner ut-av-boksen. Ferdig kategorisert, rangert etter popularitet, og et tastetrykk unna installasjon. Det er ren knock-out.

Nei selvfølgelig, windows er bæsj og linux er bare aldeles helt fantastisk. Uansett. Alltid. Har alltid vært sånn også. :roll:

Lenke til kommentar
...

Kahuna, softpedia-tallene forteller deg lite. Selv en del sentrale GNU/Linux applikasjoner mangler, mens prøveversjoner og demo av win-programmer er tatt med. Med nett-pc fra Dell har du ubuntu og 25.000 reelle applikasjoner ut-av-boksen. Ferdig kategorisert, rangert etter popularitet, og et tastetrykk unna installasjon. Det er ren knock-out.

Nei selvfølgelig, windows er bæsj og linux er bare aldeles helt fantastisk. Uansett. Alltid. Har alltid vært sånn også. :roll:

Argumentasjonen taler vel for seg selv.

 

Er spent om Windows 7 Starter kommer til å senke prisene på netbooks her i landet.

Endret av Dandor
Lenke til kommentar
RamGuy: Jeg tror ikke oppgraderinga fra starter til f.eks Premium OEM blir billig. Jeg vil tippe ca 80% av butikkprisen på en frittstående Premium OEM. Grunnen til at jeg tror det er fordi hele hensikten med Starter er å presse prisen på minibærbare med Windows ferdig installert. Dvs. at Windows starter vil koste lommerusk. Kanskje det til og med blir helt gratis, muligens med betingelser for produsenten om at de ikke må tilby samme modell med Linux parallelt.

Ser ikke bort fra at du er inne på noe her nei og strategien er vel litt som i gode gamle dager, at det aller viktigste er å få Windows ut til folket, også får man heller finne måter å få inn pengene etterhvert...

En oppgradering fra Home Basic til Home Premium koster forresten 79 dollar.

 

 

hobgoblin

det er vel egentlig linux miljøets største problem. gullkornprogrammene kan like fint brukes på andre plattformer, noe som reduserer poenget med å bytte ganske drastisk

Folk flest har i alle fall ikke noen klar oppfatning om hvorfor de plutselig skal gå vekk fra Windows nei. Jeg tror i grunn fortsatt Linux største problem handler mye om markedsføring, og fullstendig mangel på sådan. Pr januar 2009 er det i følge wiki solgt 90% nett-pc med XP, og 10% Linux. Det er kanskje et bra tall sett opp mot desktopmarkedet, men det må jo sies å være skuffende at det ikke har kommet mer ut av den unike gullperioden det siste året har vært, og som jeg frykter blir mindre gullaktig med Windows-7 med i bildet (til tross for "kreative" begrensninger).

 

Jeg syns liksom ikke jeg hører stort om dette alternativet, annet enn gjennom den foten jeg har i nerdemiljøet.

Da ser det for meg ut som noe tilsvarende at Ford plutselig skulle ha det nye merket Grunga i sine utstillingshaller, en bil designet og produsert av noen av bilindustriens fremste ingeniører på fritiden, og 20% billigere enn tilsvarende Ford. Det er ingen som kjenner noe til den, men en del eksperter sier den skal være veldig god, og mye bedre enn Forden, så fort du har lært å kjøre den.

 

Det holder rett og slett ikke bare å ha et brukbart produkt, og i kamp med MS (som vel kan sies å være ekstremt gode på markedsføring og smarte triks), er det ingenting som selger av seg selv. Jeg syns dette ser ut til å være om ikke det største, så i alle fall et svært vesentlig problem, og større en eventuell mangel på spesifikke programmer. :)

Lenke til kommentar

tja, det er betalt og det er betalt.

 

spørsmålet er om dem tar seg for godt betalt for "storebror", og for den del hva en egentlig betaler for slik microsoft driver på å deler opp "kaka"...

 

ett "problem" en opplevde med vista var at flesteparten av funksjonene som microsoft snakket mye om var bare å finne i premium utgavene, mens ferdigpcene gjerne inneholdt basic utgaven.

 

ja en kan si at det var pc-produsenten sin feil, og at en alltids kunne oppgradere ved å oppgi kredittkortinfo til microsoft og vips (med andre ord så inneholdt platen alle data, mens serienummeret bestemte hva en fikk tilgang på).

 

dette handler en del om det mentale skillet mellom fysiske og ikke-fysiske varer. sistnevnte er fordømt billig å "masseprodusere" etter at "prototypen" er ferdig.

 

en sitter rett og slett å undres hvorfor microsoft ikke bare lager en utgave for alle, og setter prisen ca midt mellom billigste og dyreste. det er jo ikke som med en fysisk vare hvor hver alternativ komponent koster ekstra å lage til og montere hver gang en kunde vil ha den. den lages en gang, kopieres i hopetall, og så får kunden selv velge om han vil bruke den eller ikke.

Lenke til kommentar
Synes det virker fornuftig jeg..

 

Dette er beregnet små nettmaskiner, som ikke er så kraftige, skal du begynne å multitaske så alt for mye på dem, blir de fort ganske trege.

Javel? Det var ikke min erfaring når jeg hadde Asus EEE901. Jeg brukte den omtrent som en helt vanlig pc, dvs jeg hadde oppe godt over 50 tabs i Opera, hadde oppe MSN klient, IRC klient, musikkavspiller, et par-3 teksteditorer og tilsvarende antall terminaler (programmering), samt filutforskere, osv osv. Og når jeg skulle se en film var det ikke snakk om å stenge andre applikasjoner heller. Kort sagt, jeg hadde aldri mindre enn 3 applikasjoner oppe samtidig. W7 Starter ville vært totalt ubrukelig for meg. Dette betegner jeg, i likhet med Simen1, som crippleware. Mitt inntrykk er at her i Norge vil folk flest helst bruke sin minibærbare nesten som sin fullverdige pc.

 

Kaaz: Av ren nysgjerrighet, hvor fikk du tak i Xandros Presto, og hvor fikk du høre om det?

 

RamGuy: Har du sett denne? http://www.zdnet.com.au/insight/software/s...39294810,00.htm Morsom, om ikke annet.

Lenke til kommentar
hobgoblin

det er vel egentlig linux miljøets største problem. gullkornprogrammene kan like fint brukes på andre plattformer, noe som reduserer poenget med å bytte ganske drastisk

Folk flest har i alle fall ikke noen klar oppfatning om hvorfor de plutselig skal gå vekk fra Windows nei. Jeg tror i grunn fortsatt Linux største problem handler mye om markedsføring, og fullstendig mangel på sådan. Pr januar 2009 er det i følge wiki solgt 90% nett-pc med XP, og 10% Linux. Det er kanskje et bra tall sett opp mot desktopmarkedet, men det må jo sies å være skuffende at det ikke har kommet mer ut av den unike gullperioden det siste året har vært, og som jeg frykter blir mindre gullaktig med Windows-7 med i bildet (til tross for "kreative" begrensninger).

 

Jeg syns liksom ikke jeg hører stort om dette alternativet, annet enn gjennom den foten jeg har i nerdemiljøet.

Da ser det for meg ut som noe tilsvarende at Ford plutselig skulle ha det nye merket Grunga i sine utstillingshaller, en bil designet og produsert av noen av bilindustriens fremste ingeniører på fritiden, og 20% billigere enn tilsvarende Ford. Det er ingen som kjenner noe til den, men en del eksperter sier den skal være veldig god, og mye bedre enn Forden, så fort du har lært å kjøre den.

 

Det holder rett og slett ikke bare å ha et brukbart produkt, og i kamp med MS (som vel kan sies å være ekstremt gode på markedsføring og smarte triks), er det ingenting som selger av seg selv. Jeg syns dette ser ut til å være om ikke det største, så i alle fall et svært vesentlig problem, og større en eventuell mangel på spesifikke programmer. :)

problemet med markedsføring er hvilken distro en skal markedsføre ;)

 

i hvertfall rettet mot hjemmemarkedet.

 

på kontor-fronten har red hat og andre gjort det ganske greit med annonser i pcworld og lignende. men der markedsfører de gjerne hele løsninger, fra skrivebord til server, og med support pakker når noe går galt.

 

support på hjemmemaskiner er gjerne en entusiast i familien eller nabolaget som tar seg av. da gjerne en fjortis med mye "fartstid" foran maskina som far dro i huset en gang, og da helst som spillmaskin og etter hvert musikk/video spiller.

 

alternativt er det butikken der den ble solgt som står for supporten, og dem vil jo helst ha flere salg av ekstrapakker som antivirus og annet. banner på jeg overhørte en lokal butikkselger som solgte en hel norton pakke til en som undret seg på hva han skulle gjøre siden den eksisterende utgaven klaget på at oppdateringslisensen hadde gått ut på dato.

 

pokker og, jeg banner på at windows xp kommer omtrent gratis på netbooks om microsoft selv legger lisensen til $15, og produsenten av maskina får litt fra symantec og ahead for å legge ved norton og nero med 30 dagers brukstid.

 

så lenge ikke tullingen i slips kan plukke ett vilkårlig produkt fra kroken og si at "ja, dette vil fungere på maskina di, det står det rett her på esken" så kommer ikke dem til å selge maskina med mindre dem kan tjene grovt på det salget.

 

tingen er rett og slett den at windows har en slags enorm markeds-"treghet" bak seg. en kan fint si at den er som en trailer som har kommet opp i fart, og som nå en skal stoppe eller snu ved hjelp av bremsene til en personbil festet bak. ikke bare er problemet windows i seg selv, men også alle eskene med "made for windows" produkter som ligger rundt om i forskjellige butikkhyller.

 

så lenge ikke alle disse sier "made for linux" (som morsomt nok en usb minnekortleser fra clas ohlson gjorde) så hjelper det fint like om noen pøser ut milliarder i markedsføring. og dette selv om produktene nok vil fungere fint om dem prøves, siden en eller annen fyr med fritid og peil har kjøpt seg samme produkt og kodet opp en driver, eller produsenten selv har folk som har gjort jobben og levert over resultatet til miljøet.

 

ikke at linux er alene her. microsoft møtte veggen på dette området når det kom til vista, siden vista hadde en ny driver modell. vips så var det en drøss med produkter som folk hadde, men som ikke lengre fungerte med den nye maskina som kom i hus. produkter som hadde fungert fint på kanskje dem 2-3 siste maskinene dem hadde eid.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...