Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut om trådstarter av en eller annen grunn tror at konsoll er immun mot piratkopiering. Den eneste konsollen som ikke har det problemet er PS3. Til XBox 360, PS2, Wii og PSP som dekker stor deler av konsoll markedet finnes det enkel tilgang på spill ulovlig. I flere tilfeller er det mulig å spille av disse uten å gjøre fysiske endringer på konsollen. Terskelen er muligens noe høyere, men det er like fullt ut i skrivende stund 10000+ aktive nedlastinger på gang av de 10 mest aktive spillene til XBox 360 på et av de større torrent stedene.

Her er du inne på noe interessant. Grunnen til at utviklerne satser på konsoll er enkelt og greit at det er et større marked for det (om en ser vekk i fra WoW og andre MMORPG-tittler). Er det fordi kunden ikke laster ned til konsoll og bare laster ned til PC? Svaret er nei. Har selv kamerater som har flere hundre nedlastbare spill til en chipet 360.

 

Har det kanskje å gjøre med at en X-box/PS3 er billigere enn en PC (om du skal ha de tilsvarende ytelse? Du skal ha en ganske dyr maskin for å kjøre de mer resurskrevende spillene. Jeg har iallefall til gode å eks. se en PC fra 2-3500 kroner spille GTA4 på full ytelse...

Lenke til kommentar

Enige blir de to partene i en slik sak aldri uansett...

Jeg jobber og har penger - så det er ikke en "unnskyldning" jeg bruker for å laste ned.

 

Henvisninger til å kjøpe spillet i butikk/nett, og SÅ laste det ned via TPB eller med no-cd etc er jo helt på trynet. SÅ ærlig er jeg ikke - da kan jeg jo like gjerne laste det ned i første rekke...

 

DRM er og blir en viktig "unnskyldning" - eller en boikott hvis man foretrekker det.

 

Kjøper jeg en DVD-film slipper jeg å ringe Sony og be om å få lov til å se den én gang til.

 

Kjøper jeg en ny bil slipper jeg å ringe Mitsubishi for å få lov til å kjøre 100.000km ekstra... vel - bortsett fra servicetimer etc, da...

 

Hmmm... der kom jeg jo faktisk borti en form for DRM på andre markeder enn spill... fabrikanten krever jo mer eller mindre å benytte godkjente merkeverksteder hver 15 - 20.000km for at du skal få "lov" til å kjøre videre...

 

Argumenter med at spill "ikke kan kreve internett-tilgang for å fungere" tar jeg ikke veldig seriøst... Skulle vel tro at minst 90% av de som spiller idag har internett også... Hadde man klart å lage en 100% sikker og BRUKERVENNLIG DRM via internett-brukerkontroll ville produsenten helt sikkert godtatt å "fryse ut" 10% av befolkningen.

 

Vel - uansett... nedlasting fortsetter jeg med så lenge MULIGHETEN ligger der. Har ingenting med moral, etikk eller lønnslipp å gjøre. Hadde jeg vært 100% sikker på at det ikke var kontroll på T-bane/buss/tog hadde jeg helt sikkert kjørt gratis der også.

Lenke til kommentar
Synest det er rart vi fortsatt snakker om DRM, når nylig lanserte spill som World of Goo, som ikke har DRM, har en piracy-rate på rundt 85-90%.

*

Med andre ord har piratene gjort spillet populært. Uten dem hadde de bare hatt 20% av antall brukere som de har i dag :)

 

Enig med deg. Det som er helt feil er at industrien tror at de har tapt penger fordi 90% av brukerne ikke har betalt men piratkopiert. Men det er som du sier at selv om de 90% ikke hadde piratkopiert betyr ikke det at de hadde betalt, dermed ville det ha vært 90% færre brukere og de hadde ikke tjent mer. De kan velge mellom å ha færre totalt antall brukere og få mindre oppmerksomhet rundt produktet ved å finne en måte å umuligghøre piratkopiering på. Eller drite i at folk piratkopierer og se på det som noe positivt fordi spillet blir mer populært.

 

For hver tiende person som piratkopierer et produkt, hvor mange salg tror dere det kan resultere i hvis du tenker at de ti personene snakker med sine 10 andre venner. Av de 10 vennene er det sikkert et par som kjøper produktet, la oss si 2. Det betyr at hvis for hver 10ende piratkopi får produsenten cirka 15 salg. :p

Lenke til kommentar
Synest det er rart vi fortsatt snakker om DRM, når nylig lanserte spill som World of Goo, som ikke har DRM, har en piracy-rate på rundt 85-90%.

*

Med andre ord har piratene gjort spillet populært. Uten dem hadde de bare hatt 20% av antall brukere som de har i dag :)

 

Enig med deg. Det som er helt feil er at industrien tror at de har tapt penger fordi 90% av brukerne ikke har betalt men piratkopiert. Men det er som du sier at selv om de 90% ikke hadde piratkopiert betyr ikke det at de hadde betalt, dermed ville det ha vært 90% færre brukere og de hadde ikke tjent mer. De kan velge mellom å ha færre totalt antall brukere og få mindre oppmerksomhet rundt produktet ved å finne en måte å umuligghøre piratkopiering på. Eller drite i at folk piratkopierer og se på det som noe positivt fordi spillet blir mer populært.

 

For hver tiende person som piratkopierer et produkt, hvor mange salg tror dere det kan resultere i hvis du tenker at de ti personene snakker med sine 10 andre venner. Av de 10 vennene er det sikkert et par som kjøper produktet, la oss si 2. Det betyr at hvis for hver 10ende piratkopi får produsenten cirka 15 salg. :p

 

Det positive med piracy er nettopp "word of mouth", men spørsmålet er da hvor mange som faktisk kjøper det.

 

"In the face of staggering piracy, Carmel is keeping his chin up. "We're getting good sales through WiiWare, Steam, and our website. Not going bankrupt just yet!" wrote the upstart developer to Joystiq.

 

Carmel wrote that a few players had illegally downloaded the game and then decided to make a purchase, but added that those buyers formed a "very small percentage." "

Lenke til kommentar
DRM er og blir en viktig "unnskyldning" - eller en boikott hvis man foretrekker det.

 

Ja vi ser jo hvor viktig det er når spill uten DRM blir piratkopiert ut av helvette også :whistle:

 

Enig med deg. Det som er helt feil er at industrien tror at de har tapt penger fordi 90% av brukerne ikke har betalt men piratkopiert. Men det er som du sier at selv om de 90% ikke hadde piratkopiert betyr ikke det at de hadde betalt, dermed ville det ha vært 90% færre brukere og de hadde ikke tjent mer.

 

Dette gjelder vel kun når du automatisk regner med at ingen av de 90% som hadde piratkopiert spillet hadde kjøpt det om ingen annen mulighet var tilgjengelig.

 

Som sakt tidligere kan man ikke finne ut hvor mye man taper per piratkopiert spill, men fakta er at tap er der. Noen folk ville faktisk kjøpt spillet om det ikke hadde vært for piratkopiering.

Lenke til kommentar
DRM er og blir en viktig "unnskyldning" - eller en boikott hvis man foretrekker det.

 

Ja vi ser jo hvor viktig det er når spill uten DRM blir piratkopiert ut av helvette også :whistle:

 

Enig med deg. Det som er helt feil er at industrien tror at de har tapt penger fordi 90% av brukerne ikke har betalt men piratkopiert. Men det er som du sier at selv om de 90% ikke hadde piratkopiert betyr ikke det at de hadde betalt, dermed ville det ha vært 90% færre brukere og de hadde ikke tjent mer.

 

Dette gjelder vel kun når du automatisk regner med at ingen av de 90% som hadde piratkopiert spillet hadde kjøpt det om ingen annen mulighet var tilgjengelig.

 

Som sakt tidligere kan man ikke finne ut hvor mye man taper per piratkopiert spill, men fakta er at tap er der. Noen folk ville faktisk kjøpt spillet om det ikke hadde vært for piratkopiering.

 

 

Problemet er når folk spiller gjennom et spill/singleplayer, piratkopiert eller ei, så skal det veldig mye til for at personen spiller gjennom singleplayeren en gang til kort tid etter at personen rundet det for første gang. Det er mange kvalitetstitler jeg kun kjører gjennom singleplayeren en gang. Jeg har faktisk prøvd noen ganger å ta fram noen gamle slagere fra spillsamlingen min og forsøkt å spillt gjennom det, men ender opp med å ikke fullføre det på grunn av at jeg vet alt som skjer(lineære spill vel og merke)

Lenke til kommentar

kjøpte en del spill på Steam tidligere, men nå etter den latterlige prisøkningen - aldri mer (mest sannsynlig)

 

kjøpte Europa Universalis 3 på Steam - et spill som tydeligvis ikke funket på min PC, de krevde at jeg kjøpte et nytt spill for å få pengene tilbake

 

kjøpte Mass Effect - et spill som også ikke funket på min PC

 

kjøpte Empire-total war ... masssssse bugs som gjør spillet uspillelig,

 

(Har C2D og 8800GTX)

 

er for utrygt å kaste vekk penger på PC-spill - piracy ftw

 

(kjøper masse spill til PS3, så har ingen dårlig samvittighet)

Lenke til kommentar

Veldig mange i denne mediegenerasjonen har ikke noe forhold til det å kjøpe og eie filmer/spill. Unnskyldningene for å piratkopiere kommer rennende i et forsøk på å overbevise seg selv og andre om at det å piratkopiere bare er bra, men i virkeligheten vet vi alle at det kveler industrien.

Lenke til kommentar
Veldig mange i denne mediegenerasjonen har ikke noe forhold til det å kjøpe og eie filmer/spill. Unnskyldningene for å piratkopiere kommer rennende i et forsøk på å overbevise seg selv og andre om at det å piratkopiere bare er bra, men i virkeligheten vet vi alle at det kveler industrien.

Så produsenter som bestemmer hvordan, hvor og når du skal spille spill, musikk og filmer har rett? Det er de som bestemmer når ting skal nytes, selv om du har betalt for det?

Lenke til kommentar

Det er vel ganske klart at en del av disse knotete reaktivering og begrenset med installasjoner DRMene fungerer totalt mot sin hensikt.

 

Gode spill vil alltid bli kjøpt. Spill folk er usikre på vil alltid bli lastet ned, samme hvor brukervennlig DRMen egentlig er.

 

Men som piratene sier i nfo-filene sine. "If you like it, buy it." Så enkelt er det. Støtt spillprodusentene du syns lager bra spill.

Lenke til kommentar
kjøpte en del spill på Steam tidligere, men nå etter den latterlige prisøkningen - aldri mer (mest sannsynlig)

 

kjøpte Europa Universalis 3 på Steam - et spill som tydeligvis ikke funket på min PC, de krevde at jeg kjøpte et nytt spill for å få pengene tilbake

 

kjøpte Mass Effect - et spill som også ikke funket på min PC

 

kjøpte Empire-total war ... masssssse bugs som gjør spillet uspillelig,

 

(Har C2D og 8800GTX)

 

er for utrygt å kaste vekk penger på PC-spill - piracy ftw

 

(kjøper masse spill til PS3, så har ingen dårlig samvittighet)

 

Har du original windows?

 

Kan være mange grunner til at det ikke fungerer.

 

Helt enig med at Empire : total war tabbet seg ut med for tidlig release, men en god nyhet er at en stor patch er på vei denne uken og vil fikse på alle bugs.

 

Securom holder til i fortiden, og de versjonene vi har sett vil neppe bli brukt igjen. The Sims 3(EA) skal f.eks ikke ha DRM.

 

Synest du har feil holdninger angående steam også. I helgen fikk man Half life 2 og alle episodene + Portal + Team fortress 2 for 85 kr på steam.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...