Gå til innhold

utdanning som gir mest garantert jobb?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er jente hehe xP

har vurdert lærer... tok en prat med yrkesrådgiver på skolen, og hu spurte meg hvor mange lærere hadde du på forrige vgs du gikk på som var under 40 -50? (vi prata om at lærere trengs, og at lærerne på skolene begynner å bli gamle)

Egentlig ganske få... hehe.. så jeg tror man kan få seg jobb der da!

Noen som har peil på hvor det trengs flest lærere? Barneskole, ungdomsskole, vgs?

Egentlig tror jeg ikke at jeg vil være lærer på ungdomsskolen da, siden det er fullt av unger i puberteten som hater alt hehe :p

 

problemet er at jeg har 2 i matte, og man må ha 3 i matte for å komme inn på lærerhøyskolen :/

Hvis jeg da sku blitt lærer så hadde det sikkert blitt innen formgivning...

ønsker en skole der mattekarakteren ikke teller x)

Lenke til kommentar
Noen som har peil på hvor det trengs flest lærere? Barneskole, ungdomsskole, vgs?

 

Reknar med at det største behovet for lærarar er i barneskolen, det er vanligvis meir status og jobbe på vidaregåande skular sidan lærarane der får spesialisere seg i eit felt. På barneskulane må samme læraren ofte undervise i alle faga.

Lenke til kommentar
jeg er jente hehe xP

har vurdert lærer... tok en prat med yrkesrådgiver på skolen, og hu spurte meg hvor mange lærere hadde du på forrige vgs du gikk på som var under 40 -50? (vi prata om at lærere trengs, og at lærerne på skolene begynner å bli gamle)

Egentlig ganske få... hehe.. så jeg tror man kan få seg jobb der da!

Noen som har peil på hvor det trengs flest lærere? Barneskole, ungdomsskole, vgs?

Egentlig tror jeg ikke at jeg vil være lærer på ungdomsskolen da, siden det er fullt av unger i puberteten som hater alt hehe :p

 

problemet er at jeg har 2 i matte, og man må ha 3 i matte for å komme inn på lærerhøyskolen :/

Hvis jeg da sku blitt lærer så hadde det sikkert blitt innen formgivning...

ønsker en skole der mattekarakteren ikke teller x)

Ja, det er mangel på lærere, spesielt kvalifiserte. Hvis du ikke er særlig skoleflink vil jeg foreslå at du tar lærerhøyskolen og bestemmer deg for å jobbe på grunnskoletrinnet. Hvis du blir satt til å undervise i matematikk på ungdomskolen vil du miste all respekt fra elevene fordi de vil merke at du ikke er særlig flink og har lite interesse for faget. På grunnskolen er de pedagogiske egenskapene er en del viktigere enn på ungdomskolen og videregående.

 

Hvis du er nokså flink i de andre fagene vil jeg foreslå at du holder deg unna lærerhøyskolen og skaffer deg minimum en adjunkt eller lektorgrad fra universitetet i to av favorittfagene dine som undervises på de fleste videregåender. Da vil du få muligheten til å undervise i de fagene du spesialiserer deg i på videregående og du vil få en del bedre lønn. For det andre kan elevene være mye enklere å holde på med.

 

En tanke er jo at en modell som kan drifte sin egen webtjeneste kan tjene masse penger!

 

Hvis du først begynner i det små med evt. dine og andre modellvenner, så til slutt har du ditt eget modellbyrå!

Tull, modellbransjen er ikke noe å gå for. Les mer om det her

http://www.marketwatch.com/news/story/10-w...4F98BA9D9145%7D

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jobber man med web kan man tjene greit nok, uten formell utdanning.

Kanskje du burde gi oss noen kilder om hvor lett det er å få en jobb med web, hvow høy lønn gjennomsnittpersonen som jobber med web tjener. Hvilken risiko det innebærer om man driver sitt eget firma. Hvis du ikke klarer å dokumentere påstandene dine, vil jeg holde til det som allerede er dokumentert. Husk på å ikke bruke biased kilder.

Lenke til kommentar

tok en prat med mattelæreren min idag, og spurte han hva slags lærerutdanning han hadde tatt...

han hadde studert matematikk (faget hetnoe annet hehe, men jeg husker.. det var noe mattegreier) i 3 år.

deretter studerte han pedagogikk i ett år, også kunne han bli lærer fra 5 klasse til vgs!

 

syns dette virker bedre enn å ta 4 år på lærerhøyskolen og deretter ett år med kunst-fag (e.l)

god ide?

(bare at jeg vil studere 3 år med kunst istedenfor matte da :p)

Lenke til kommentar

Generelt for lærarar så heiter det seg at du som lærar skal minst eit trinn høgare utdanning en dei du skal undervise. Så med:

ungdomskule som høgste utdanning kan du undervise på barneskule, med

videragåande skule som høgste utdanning kan du undervise på ungdomskule, med

bachelorgrad som høgste utdanning kan du undervise på vidaregåande skule, med

Masstergrad som høgste utdanning kan du undervise på høgskule, osv.

 

So om du vil bli lærar så sikt høgt og heller ta til takke med å undervise lavare årstrinn om du ikkje orkar å gå heilt til topps.

Lenke til kommentar
Jobber man med web kan man tjene greit nok, uten formell utdanning.

Kanskje du burde gi oss noen kilder om hvor lett det er å få en jobb med web, hvow høy lønn gjennomsnittpersonen som jobber med web tjener. Hvilken risiko det innebærer om man driver sitt eget firma. Hvis du ikke klarer å dokumentere påstandene dine, vil jeg holde til det som allerede er dokumentert. Husk på å ikke bruke biased kilder.

Hvilke påstander vil du holde deg til, som er dokumentert her? Er det den modellgreia du henviser til nå? Er det i det hele tatt relevant?

 

Nå virker det i denne tråden som om det er bestemt at det er lærer hun skal bli. Hun nevner jo her oppe at hun kunne tenke seg å jobbe med grafisk/design, så hvorfor avfeie det helt?

 

Nå er det veldig sjelden jeg tar div. fora for løgn, så viser til følgende sider:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...1&s=akam.no

http://www.webforumet.no/forum/generell-bu...ebdesigner.html

http://itpro.no/supportforum/index.php?act...=42&t=22446

 

(Vil bare legge til denne, selv om jeg er litt mer usikker på hvor mange som er lagt til grunn: http://mininntekt.no/Occupation.asp?ID=172...e=Web+designer)

 

Vil du ha kildehenvisninger til risiko ved å drive firma? Hvorfor skal jeg dokumentere risikoer ved å drive firma?

 

Siden du er så bastant så vil jeg nå ha kilder som forteller meg at:

- Man må drive eget firma for å jobbe med web

- At man ikke tjener penger når man jobber med web

- At det er umulig å få jobb (i eget firma?) innen web

Lenke til kommentar

noe som webdesigner, eller selge ting jeg lager selv, starte en liten bedrift hadde jo vært kult og da. men det må jo være utenfor et større yrke^^ jeg tror ikke jeg tør å ta sjangsen på å starte noe stort noe:P

 

har bare gått vgs... tegning, form farge 2 år, også reklame, illustrasjon og design 1 år.. nå går jeg allmennfaglig påbygning.. og har søkt på folkehøyskole på kunst/søm/klesdesign linjer^^

Lenke til kommentar
Jobber man med web kan man tjene greit nok, uten formell utdanning.

Kanskje du burde gi oss noen kilder om hvor lett det er å få en jobb med web, hvow høy lønn gjennomsnittpersonen som jobber med web tjener. Hvilken risiko det innebærer om man driver sitt eget firma. Hvis du ikke klarer å dokumentere påstandene dine, vil jeg holde til det som allerede er dokumentert. Husk på å ikke bruke biased kilder.

Hvilke påstander vil du holde deg til, som er dokumentert her? Er det den modellgreia du henviser til nå? Er det i det hele tatt relevant?

 

Nå virker det i denne tråden som om det er bestemt at det er lærer hun skal bli. Hun nevner jo her oppe at hun kunne tenke seg å jobbe med grafisk/design, så hvorfor avfeie det helt?

 

Nå er det veldig sjelden jeg tar div. fora for løgn, så viser til følgende sider:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...1&s=akam.no

http://www.webforumet.no/forum/generell-bu...ebdesigner.html

http://itpro.no/supportforum/index.php?act...=42&t=22446

 

(Vil bare legge til denne, selv om jeg er litt mer usikker på hvor mange som er lagt til grunn: http://mininntekt.no/Occupation.asp?ID=172...e=Web+designer)

 

Vil du ha kildehenvisninger til risiko ved å drive firma? Hvorfor skal jeg dokumentere risikoer ved å drive firma?

 

Siden du er så bastant så vil jeg nå ha kilder som forteller meg at:

- Man må drive eget firma for å jobbe med web

- At man ikke tjener penger når man jobber med web

- At det er umulig å få jobb (i eget firma?) innen web

Problemet ditt var at du sa at hun kan bli en modell som kan drifte sin egen webtjeneste, ikke en web designer som er noe helt annet. En web designer er en som hjelper firmaer med å designe hjemmesidene deres. Å drifte sin egen webtjeneste betyr bare at man lager hjemmesiden selv og her er det ikke mye penger. Du skulle dokumentere at dette vil gi mer penger ikke web designer.

 

Hvis du tenker på å bli web designer og modell kan man bare glemme det. Det vil bety lange dager og det er ikke modelljobben som vil gi inn pengene. For det andre er det ikke bare å bli webdesigner. For å få høy lønn må du være flink, og de som blir flinke er de som har drevet med data lenge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne at dette skulle bli så mye å henge seg opp i midt i lærerdiskusjonen, but here we go:

 

 

En tanke er jo at en modell som kan drifte sin egen webtjeneste kan tjene masse penger!

 

Hvis du først begynner i det små med evt. dine og andre modellvenner, så til slutt har du ditt eget modellbyrå!

Siden hun avslørte at hun er jente, og ikke gutt som alle andre her trodde, så la jeg inn dette innlegget ment som et gøyalt forslag som spiller på ønsker om å jobbe med webdesign- og modellyrket.

 

 

Tull, modellbransjen er ikke noe å gå for. Les mer om det her

http://www.marketwatch.com/news/story/10-w...4F98BA9D9145%7D

Så forteller du meg at dette er tull, og trekker frem modellyrket i USA uten å legge merke til hva jeg egentlig har skrevet mtp. (web)designfaglig bakgrunn.

 

 

Jobber man med web kan man tjene greit nok, uten formell utdanning.

Så forteller jeg deg at hvis man jobber med web kan man tjene greit nok.

(Her begynner du å tro at jeg ikke vet hva jeg skriver om.)

 

 

Kanskje du burde gi oss noen kilder om hvor lett det er å få en jobb med web, hvow høy lønn gjennomsnittpersonen som jobber med web tjener. Hvilken risiko det innebærer om man driver sitt eget firma. Hvis du ikke klarer å dokumentere påstandene dine, vil jeg holde til det som allerede er dokumentert. Husk på å ikke bruke biased kilder.

Her kommer det, for meg, frem at du har sett skillet mitt mellom modell og den faktiske utdannelsen. Men jeg klarer ikke å forstå hvilke kilder du henviser til.

 

 

Jeg dokumenterer så godt jeg føler er nødvendig for å styrke min påstand.

 

 

Problemet ditt ...

Kan ikke se at jeg har noe problem her.

 

 

For å få høy lønn må du være flink, og de som blir flinke er de som har drevet med data lenge.

Første del her er sant, det vil jeg påstå man må være i alle yrker. Andre del er løgn!

 

Men ikke for å ta for hardt i uten saklig begrunnelse her vil jeg tone det ned litt.

 

Hvis vi tar under den generelle oppfatning om at å ha drevet lenge med "data", så kan man en hel del om filsystem, operativsystem, hurtigtaster, virus, hardware mm. Dette er unødvendig kunnskap som, om det i det hele tatt brukes, ikke vil kunne hjelpe deg å sette sammen farger, skrifttyper, proposjoner = layout. Ei heller trenger man særlig mye kunnskap om "data" for å sette opp slike ting som CMS eller e-commerce.

Nå vet ikke jeg om du har jobbet mye med webdesign, men hvor ofte tror du man bruker en skrutrekker, eller blir nødt til å installere et nytt skjermkort i dette tilfellet?

 

Datamaskinen er kun et verktøy som man må lære seg å bruke. Jeg trenger ikke noe som helst kunnskap om trevarer, sag og spiker for å kunne bruke papir, blyant og linjal på et skrivebord satt sammen ved hjelp av den kunnskapen tidligere nevnt.

 

Selv om en økonom/forfatter/konsulent bruker datamaskinen daglig som verktøy, trenger han da lang erfaring innen faget "data"?

 

 

Du er klar over at du sier rett ut her at du ikke tror trådstarter er eller kan bli flink? "Du er dum azz, webdesigner og modell kan du i hvert fall aldri bli".

 

 

 

Fortell meg gjerne hvor jeg misforsto. Jeg skal gjerne innrømme at jeg var klar over at hun lurte på hvilket yrke det er lettest å få jobb i. Men det er vel lov å komme med andre forslag?

 

 

-----------------------------

 

kaolla89, Beklager for at jeg kupper tråden din.

 

Folkehøgskole er kjempegøy! Anbefales hvis du trenger et slags friår fra vanlig skole, selv om du ikke vil la hjernen forfalle et helt år.

På den folkehøgskolen jeg gikk hadde vi både søm- og tegnelinje. Utrolig mye bra produksjon fra disse klassene, og hadde det vært litt mer forretningssans inn i bildet her kunne dem ha tjent godt med penger på å selge kreasjonene sine.

Det er vanskelig å komme inn på f.eks. klesmarkedet, men når man først har en kanal å selge varene sine igjennom så kan man faktisk tjene penger av det. Se bare på bla. Husfliden.

Jeg vil ikke sette griller i hodet på deg om at millionene vil trille inn på konto fra første stund, men med litt hard jobbing så har man nok til smør og syltetøy :) Og her snakker jeg egentlig ikke om å starte eget firma, det er mulig å tjene penger av å være ansatt også.

Lenke til kommentar

Du gikk rett og slett ut på ville veier og du gjør forsatt det. Du har ennå ikke presisert om du sa modell og webdesigner, eller modell og webdesigner til sin egen side. Men for modell og webdesigner så er det tungt å ha to ganske tunge jobber, men en annen ting som jeg sa er at de vil ha en erfaren til å jobbe for seg som kan mye om data og er flink i dette. Da kommer du "feil", helt klart ikke hvis det er det eneste man skal drive med, men hun skulle jo være modell på siden.

Husk på at de fleste modeller må være modeller i studietiden også, fordi når de er 23 år og ferdig med bachlor i et eller annet om webdesign er det ingen som vil ansette henne lenger til modellbransjen.

 

Du oser av lesefeil og irritasjon. Lenkene dine gikk for webdesigner, ikke for modell og webdesigner som er en annen jobb. For det andre tjener ikke webdesignere godt. Og hva med det at de kan starte et modellbyrå. Det tror du de har råd til. Ingen bør ta tipsene dine seriøst og kanskje du skal starte å lage seriøse forslag. Det var ingen som lo uansett, og den første hvor du ba henne om bilde ble tatt som spam.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
har bare gått vgs... tegning, form farge 2 år, også reklame, illustrasjon og design 1 år.. nå går jeg allmennfaglig påbygning.. og har søkt på folkehøyskole på kunst/søm/klesdesign linjer^^

 

Med ein slik bakgrunn så kanskje bachelor grad innen kunst, design eller media hadde vært noke for deg?

 

Ellers så kan det være vært og nemne at eit alternativ til folkehøgskule er å leite etter ein praksis jobb i eit firma som driv med kunst, søm eller klesdesign. På den måten finn du ut om dette er noke du faktisk kunne tenkt deg å jobbe med, om det er det så kan søke på utdanning innen det aktuelle temaet.

Lenke til kommentar

er bare å diskutere andre ting her og :p

 

har tenkt litt på å sy egne klær og selge de... er i en gruppe på nettet der mange er interessert i litt spesielle klær og helt sikkert ville kjøpt noen.. men jeg kommer nok ikke til å tjene så masse på dette.. men sånn på hobbynivå er jo greit det og^^

 

men tror d blir lærer... noe innen kunst..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...