Gå til innhold

utdanning som gir mest garantert jobb?


Anbefalte innlegg

Hei

vet ikke hva jeg vil studere! Det er så mye forskjellig jeg liker!

Det jeg kunne tenkt meg å BLI, er enten modell, klesdesigner eller kunstner, el webdesigner e.l

Men alle vet jo at du skal være ganske god for å tjene bra på det! Du må stå på og reklamere for deg selv og huff!!

Det er ikke meg....

jeg har tenkt mye, men ikke kommet fram til noe! Trivdes på tegning form og farge og reklame, illustrasjon, design på vgs, men jeg var aldri den flinkeste. Mange oppgaver var morsomme, men mange oppgaver var umulige og teite!

 

Men hva er det man kan velge ?

Noe som 'garantert' gir deg jobb?

Så du slipper å satse livet ditt på å få suksess liksom? :p

Hva er det folk trenger der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen jobber som du kan få som tjener godt og er garantert jobb.

1. Lektor/lærer. Med den lærerkrisen vi har nå er du garantert jobb. Da kan du også få muligheten til å jobbe med interessen din.

2. Lege/vetrinær (kommer du inn har de alltid plass til at du skal åpne en praksiss et eller annet sted)

3. Det er gode muligheter i realfagene, men jeg antar at du ikke vil gå den retningen.

4. Du kan også bli psykolog

 

Dette er noen yrker jeg kommer på med en gang. Veldig få yrker innenfor tegning gir god lønn og sikker jobb fordi det er for mange som søker.

Lenke til kommentar

Det aller meste av jobbar i det offentlege er sikre jobbar.

 

Her er nokre av dei viktigaste kategoriane som eg kjem på i farta:

-Helsearbeid

-Pedagogisk arbeid

-Saksbehandling

-Vann og avløp, samt reonvasjon

-lov, orden og sikkerheit

-infrastuktur

-Offentlege ingeniørjobbar

 

Alle desse jobbane er slike jobbar som må ha folk for at samfunnet skal fungere, dei er derfor veldig sikre jobbar som er forholdsvis enkle å få og vanskelig å miste. Prisen for denne arbeidssikkerheita er sjølvsagt lavare lønn en i tilsvarande private selskap.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at som sykepleier og lærer er du garantert relevant jobb på dagen, så godt som hvor som helst i landet. Lønnen er ikke nødvendigvis kjempegod (dog har lærerne hatt en formidabel lønnsvekst de siste årene), men du får nok endene til å møtes, og du er GARANTERT jobb.

Lenke til kommentar
Du sliter ikke akkurat med å få deg jobb som lærer eller sykepleier om du er kvinne heller.

 

Nei, det gjør du ikke. Men som mann blir det da enda enklere. Samme som kvinner i ingeniør-stillinger ;)

 

Hvorfor det? Det er generelt et stort behov for sykepleiere/lærere og ingeniører, da vil det være like enkelt å få jobb uansett kjønn.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar
Du sliter ikke akkurat med å få deg jobb som lærer eller sykepleier om du er kvinne heller.

 

Nei, det gjør du ikke. Men som mann blir det da enda enklere. Samme som kvinner i ingeniør-stillinger ;)

 

Hvorfor det? Det er generelt et stort behov for sykepleiere/lærere og ingeniører, da vil det være like enkelt å få jobb uansett kjønn.

 

Det er ikke så enkelt å få jobb som lærer når sant skal sies. Kjenner flere som kun har fått deltidsstillinger, samtlige underviser på ungdomsskole-nivå

Lenke til kommentar

Ett eller annet med økonomi. Ca. alle firmaer og offentlige kontorer trenger økonomer. Det er et hav av muligheter innenfor økonomi. Så lenge du ikke velger eiendomsmegler. Det vil jeg ikke anbefale da det er veldig usikkert på jobbmarkedet. Og selv om du skulle ha fått jobb i et eiendomsmeglerfirma er det ikke sikkert du tjener så bra siden lønna er lagt opp til hvor mye eiendom du selger. Og du jobber i praksis like mye om du får huset solgt eller ikke. Jeg hadde selv tenkt å søke dette, men etter å ha samlet litt info fant jeg ut at det er en dum ting å satse på.

 

Ellers vet jeg at det generelt er for få bilmekanikere. Og ca. alt innen helsevesenet.

 

Tannlege! Det holdt jeg på å glemme. Den ene søstra mi holder på å utdanne seg til det nå og hun er nesten ansatt allerede. Begynnerlønn: 500 000 + at de nedbetaler studielånet for henne. Det er en offentlig klinikk forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...