Gå til innhold

Finnes liten dampturbin til elproduksjon hjemme


wiba

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 10 år senere...

Heimdall: Da måtte man kjøpe inn en metalldreiebenk til 8000-20 000 eller en 3d printer.Å skaffe tegninger til D16 bør være enkelt,så er det bare å forstørre målene så maskinen kan lade en dynamo til bil.Har allerede en omformer fra 12 til 220 volt kjøpt hos Jula.no

Man kan også kjøpe en standard dynamo og den billigste dampmaskinen til ca kr 1500,bare husk å få med drivrem til dynamo. Usikker på om lyspæra er 6 eller 12 volt. D 14 koster 1800 mens D 16 koster 2800.

Hans Paulsen

Løken i Hølanddynamo.thumb.jpg.25d8b1fea954049066e5aaaac74163bc.jpg

 

D14.jpg

Lenke til kommentar

Ser denne tråden fra 2012 har våknet til live, og så har jo verden forandret seg på disse 11 årene og billig strøm har fått ny aktualitet.

Strøm fra å brenne brennbart stoff og så produsere damp som igjen produserer elektrisk energi, er jo et prinsipp som har blitt brukt i mer enn 100 år og det brukes fortsatt i kullkraftverk.

Det vil nok være enklere og billigere å kjøpe inn et bensinaggegat, hvis man behøver "litt strøm" i stedet for å bygge sin egen dampmaskin.

For den som liker det litt eksotiske så er det jo teknisk mulig å drive en bensinmotor vha avgassene fra treflis som man varmer opp ved hjelp av en såkalt "knottgenerator", men det er vel tvilsomt om det blir veldig lønnsomt. 

For den som på død og liv vil bygge en liten dampturbin, så kan man vel bruke halvparten av en bil eller lastebilturbo. Den består jo av to deler, en som omformer til mekanisk energi og an som omformer fra mekanisk energi. Det er bare den første halvparten av turboen  altså turbindelen, men ikke kompressordelen, man kan bruke, ellers så blir nok virkningsgraden svært lav.

Hvis man på en eller annen måte klarer å produsere mekanisk energi ut på en aksling, enten det nå er ved hjelp av dampturbin, vindmølle eller vannkraft, så er resten ikke så komplisert, hvis det dreier seg om "liten skala".

Man monterer på en 12 eller 24V dynamo for båt eller for bil, og så kobler man til et batteri, for stabilisering, og en spenningsomformer for produksjon av 230V vekselspenning. 

Kan man få tak i en dampmotor eller noe annet som produserer mekanisk energi, så bør resten være enkelt nok ved å bruke en standard DC bil eller båt generator og så omforme til 230V AC, også vha "standard teknisk hyllevare". 

Her er også masser av deler, hvis man vil kombinere litt med solceller og annet.

Her kan man se hvordan man best kan drive en elbil. (Litt ombygging så går den sikkert på treflis.)

Hvis det er noen som blir inspirert, så så får de legge ut litt info.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Sjørøver said:

Har jobbet litt som frivillig på veteranbåter, der noen av de er dampskip. Du får ganske fort respekt for det greiene der. Du har jo superheated steam også, men det blir noe helt annet.

Svjv må du ha veldig varm steam (tørr damp) for å drive dampturbiner for å ikke få kondens i de. Og som du nevnte; Det skal mye energi til for å gjøre vann om til steam/damp.

Vi har en 4,5MW fyrkjele på jobb og hadde kurs i fjor. Husker ikke alle smådetaljene men det er ikke noe man bør leke med. 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wiba skrev (På 10.2.2009 den 11.47):

Vet noen om det finnes løsninger/prosjekter med liten dampturbin med damptkjele i et lukket system til hjemmebruk som med påkoblet generator kan lage opptil 1 kW med strøm? Varmeenergi til å lage damptrykk kan systemet feks få fra pellets, olje eller gassfyr.

Nei, men et så lite system vil ha en ekstremt lav virkningsgrad. Siden du skriver "hjemmesystem" regner jeg med at litt av overskuddsvarmen kan brukes, men likevel. Strømprisen vil bli helt hinsides all fornuft sammenlignet med solceller og batteri, og anlegget vil være både komplisert og eksperimentelt, med mange bevegelige deler, forvent lav pålitelighet.

Siden du nevner "olje eller gass", vel de kan jo drive en effektiv stempelmotor, et mer realistisk alternativ.

 

Lenke til kommentar

Funfact: det var jeg som oppfant den dampdrevne kalkulatoren. En sånn leketøysmodell fra Wilesco som tidligere vist i tråden, kombinert med masse teip, en bitteliten DC motor, gummistrikk og en CASIO-kalkulator. Før jeg lærte om Ohms lov og at motoren som dynamo gav høyere spenning enn kalkulatoren var beregnet på. Men det fungerte.

Jeg påstår dog ikke å være den eneste oppfinneren av dampdrevne kalkulatorer. Men da jeg var liten hadde jeg ikke hørt om Charles Babbage, som kom meg i forkjøpet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charles_Babbage

 

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Funfact: det var jeg som oppfant den dampdrevne kalkulatoren.


Er det deg Charles? 
Jeg ser du kaller deg for "Mannen med ljåen", skriver du til oss fra den andre siden?

Charles Babbage oppfant den første dampdrevne kalkulatoren i 1822, den gang kallt en "difference machine".

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

https://row.bioliteenergy.com/products/campstove-2

Denne er mer til turbruk enn hyttebruk men det burde være oppnåelig å lage noe liknende selv. Den bruker et seebeck-element, en halvleder som genererer strøm fra en temperaturforskjell. Jeg er usikker på om det er mulig å få tak i 'ekte' seebeck-elementer, det meste ser ut til å være peltier-elementer i revers(en halvleder som virker som varmepumpe). Prinsippet er det samme men produksjonen er optimalisert litt forskjellig(tror jeg) avhengig om du skal bruke den til å produsere strøm eller flytte varme.

Dette produktet virker på samme måte, viften har et seebeck-element i bunn som driver vifta.
https://www.hyttetorget.no/varmesprederen

Løsningen for en moderne hytte er da solceller+vindmølle+batterier for 'daglig' bruk og et seebeck/peltier-opplegg for å lage strøm fra vedovnen om hyttebatteriet skulle bli tomt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...