Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

High intensity er høy intensitets trening, og har ingenting med høy vekt å gjøre. Trener Crossfit folket med høy intensitet? Ja. Har de høy vekt? Nei. Og før folk kommenterer det, så liker jeg ikke Crossfit spesielt selv.

50-100 reps er ikke volum trening. Det er for utholdenhet i musklene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

High intensity er høy intensitets trening, og har ingenting med høy vekt å gjøre. Trener Crossfit folket med høy intensitet? Ja. Har de høy vekt? Nei. Og før folk kommenterer det, så liker jeg ikke Crossfit spesielt selv.

50-100 reps er ikke volum trening. Det er for utholdenhet i musklene.

Han sa ikke volumtrening. Han sa høyt volum, og det er rett. Høy kg x høyt ant. Reps x høyt ant. Sett = høyt volum.

Lenke til kommentar

Blir feil å bruke et sånt begrep innenfor trening.

Dessuten, uten at jeg har sett altfor mye på de treningsformene han snakket om, så var det vel snakk om kroppsvekt, ergo ikke 'høy kg', og med et høyt antall reps blir det vel heller ikke høyt antall sett.

Lenke til kommentar

Blir feil å bruke et sånt begrep innenfor trening.

Dessuten, uten at jeg har sett altfor mye på de treningsformene han snakket om, så var det vel snakk om kroppsvekt, ergo ikke 'høy kg', og med et høyt antall reps blir det vel heller ikke høyt antall sett.

Uansett blir det feil å si at han ikke snakket om høyt volum. For det er ikke det samme som volumtrening. Og nei, det er på ingen måte feil å bruke et sånt begrep innenfor trening, det er langt fra første gangen jeg har sett det - både på forumet og blant "de annerkjente"

 

Edit: Før du spør etter kilder på folk som bruker begrepet, så skal jeg gi deg et eksempel:

Børge Fagerli med en artikkel om tanker og tips rundt trening

http://myrevolution.no/s/tips-tanker-trening-borge-fagerli/

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Har ikke akkurat tenkt å være trangsynt, men dere motsier dere til stadighet.

For å bruke deres begrep, slik at dere også forhåpentligvis forstår det. 'Høyt volum' trenes på lav intensitet. Ikke høy, slik som ble nevnt først.

Og ja, godt mulig at DU vet det, men virket ikke slik på 'Aleks855'.

Lenke til kommentar

'Høyt volum' trenes på lav intensitet. Ikke høy, slik som ble nevnt først.

 

 

Har aldri helt hatt trua på "Freeletics" fordi folk som sier de er eksperter på det, motsier seg selv til stadighet. Det skal liksom være "high intensity body weight training", men "high intensity" betyr jo høy vekt. I stedet kjører de kroppsvekt, men rutiner som inkluderer opptil 50-100 reps, som er det stikk motsatte av høy intensitet; det er høyt volum.

 

 

 


Men jeg gir meg her, dette er OT.

Lenke til kommentar

Hoi. Som sagt skal jeg begynne på igjen med trening, etter 3mnd mer eller mindre pause. Jeg lurer på om jeg skal ta knebøy i begynnelsen fordi jeg sykler hver dag, og tilbakeveien er en eneste stor lang bakke (som også må sykles to ganger enkelte dager). Det er et fryktelig slit som blir mer og mer grusomt utover i uken, til man kommer til fredag da jeg holder på å dø. Jeg syklet mye for et år siden, men nå er jeg altså ute av form.

 

Burde jeg vente til benene mine har tilpasset seg bakken, eller går det helt fint å slite ut bena enda mer med knebøy èn tre ganger i uken?

Lenke til kommentar

Joda, trenes må det. Håpte bare på en gyldig unnskyldning til å slippe å forferdeliggjøre bakkene ytterligere. Tok knebøy og det var hardt å begynne på igjen. Til min store forskrekkelse var det tungt nok med 20kg under det jeg trente med før i bøy(heldigvis bare noen kilo dårligere i andre øvelser). Håper det var litt på grunn av at jeg ikke var uthvilt etter sykling, og pga speilet som her viste hvor langt ned jeg faktisk bøyde meg. Gikk trolig ned litt for kort før.

 

Fikk også halvveis krampe i tærne to ganger mens jeg løftet med hendene.

Lenke til kommentar

Joda, trenes må det. Håpte bare på en gyldig unnskyldning til å slippe å forferdeliggjøre bakkene ytterligere. Tok knebøy og det var hardt å begynne på igjen. Til min store forskrekkelse var det tungt nok med 20kg under det jeg trente med før i bøy(heldigvis bare noen kilo dårligere i andre øvelser). Håper det var litt på grunn av at jeg ikke var uthvilt etter sykling, og pga speilet som her viste hvor langt ned jeg faktisk bøyde meg. Gikk trolig ned litt for kort før.

 

Fikk også halvveis krampe i tærne to ganger mens jeg løftet med hendene.

Jeg brakk foten i fjor, og startet ikke opp med bøy før ca 2 måndter siden. Første øktene var helt fucka, men etter 3-4 uker er du inn i det igjen. Er i dag 10 kg over hva jeg pleide å kjøre før jeg brakk foten, så vektene kommer seg fort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spiser jeg nok protein? Spiser jeg nok i hele tatt? Veier 72-75 kg. Er aktiv stort sett bare når jeg trener, og når jeg går til skolen (25 min hver vei, ca 2*3km)

 

2 grove brødskiver til frokost (brunost/skinke/leverpostei/kaviar/makrell i tomat)

2 grove brødskiver til lunch (brunost/skinke/leverpostei/kaviar/makrell i tomat)

 

Middag, f,eks 200g laks + poteter, eller 150g kylling og mye ris(eller 300g kylling fordi det er godt, men foretrekker om en pakke kyllingfilet holder til to måltid), eller 200g kjøttdeig + spagetti.

 

Evt et eple/en banan

 

2 grove brødskiver til kvelds (brunost/skinke/leverpostei/kaviar/makrell i tomat) (+ 1 til 2 skiver her om jeg trente denne dagen)

 

Regner med at jeg drikker 0,5-0,7 liter melk hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...