Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

Den øvelsen hvor man løfter en stang/to manualer med skuldrene, for å trene nakke(/skuldre?)... skal man "rulle" på skuldrene, eller bare løfte skuldrene rett opp, for å så senke dem igjen? Og når man tar nedtrekk (med stang), hva er forskjellen på å ta de stangen ned foran brystet, og å ta den bak nakken?

Rett opp og ned for å trene trapezius. Man treffer vidt forskjellige plasser ved å ta foran og bak nakken. Ved nedtrekk foretrekker jeg uten tvil å trekke stanga ned mot brystvortene og lene meg mye bakover. Prøv deg frem, men ikke sitt rett opp-ned.

 

Flere sier de får vondt i skuldrene av å kjøre det bak nakken også.

 

Se, der var aleks rett før meg ja :)

Endret av Akse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å lene seg bakover og trekke stangen til brystkassa, i forhold til å sitte rett i ryggen og trekke stangen ned til haken... trener man samme del av ryggen ved begge øvelser?

Problemet er at man trener særs lite rygg når man ikke lener seg bakover. Det blir mye mer armaktivering når man sitter rett opp-ned.

Lenke til kommentar

Er uenig der, ligner mye mer på pull-ups ved å sitte nærmest rett opp-ned, men stanga skal selvsagt ned mot brystet.

Tull. Det ligner kanskje mer på pullups, men når man først skal gjøre nedtrekk, kan man like godt gjøre det på den beste måten. Det er helt drøyt hvordan man kjenner det i ryggen når man lener seg bakover.

 

Jeg bruker for øvrig underhåndsgrep.

Lenke til kommentar

Tull. Det ligner kanskje mer på pullups, men når man først skal gjøre nedtrekk, kan man like godt gjøre det på den beste måten. Det er helt drøyt hvordan man kjenner det i ryggen når man lener seg bakover.

 

Jeg bruker for øvrig underhåndsgrep.

Hvor mye bakover er det snakk om? Er tross alt en øvelse for latsen.

Forøvrig interessant at du bruker underhåndsgrep når du snakker om minst mulig armbruk.

 

 

Lenke til kommentar

Hvor mye bakover er det snakk om? Er tross alt en øvelse for latsen.

Forøvrig interessant at du bruker underhåndsgrep når du snakker om minst mulig armbruk.

 

 

Ganske mye faktisk. Og jeg får i tillegg høy aktivering av lats.

 

Ja, man skal ha teknikken inne for å forhindre at armene jobber for mye med underhåndsgrep.

Lenke til kommentar

Ganske mye faktisk. Og jeg får i tillegg høy aktivering av lats.

 

Ja, man skal ha teknikken inne for å forhindre at armene jobber for mye med underhåndsgrep.

Mulig du får høy aktivering av lats, men ikke maks. Og du bruker automatisk mer biceps ved underhåndsgrep, enn ved overhåndsgrep.

Lenke til kommentar

Mulig du får høy aktivering av lats, men ikke maks. Og du bruker automatisk mer biceps ved underhåndsgrep, enn ved overhåndsgrep.

Alt du sier stemmer. Men så finnes det andre muskler i ryggen enn lats også. Og jeg personlig skal ha bicepaktivering.

 

Det sagt, jeg liker ikke overhåndsgrep noe særlig.

Lenke til kommentar

Ang lats så vil alle bevegelser hvor du beveger overarma bakover som når du ror, tar nedtrekk og andre trekkøvelser hvor du bruker skuldrene, trene lats. Effekten vil være noe ulik avhengig av hvilke øvelse du velger. F.eks vil kroppshevinger med bredt grep om jeg husker riktig gi mer aktivering enn å holde med smalt underhåndsgrep gitt at belastninga er lik, MEN de fleste greier å ta flere kroppshevinger eller henge på mer vekt om de kjører underhåndsgrep. Jeg ville brydd meg mer om hvilke øvelser som er gode, hvilke øvelser du greier å kjøre tungt på og det å få trent alle musklene enn om håndstillingen i den ene eller andre øvelsen aktivierer fremsida av skulder mest eller ikke :)

Lenke til kommentar

Kylling er uten tvil bra mat, og om man skal gå opp i vekt er kylling med skinn(f.eks. hel kylling, kyllingbryst, eller kyllingklubber som du nevnte) en god proteinkilde, samtidig som du får med en del fett.

Til frokost har jeg heller gått for havregrøt eller lignende.

Det er en gjenganger her på forumet at kan drikke 1L H-melk om dagen, for å gå opp i vekt. Selv er jeg ikke noe fan av dette, men du kan se om det fungerer for deg.

Prøv også Cottage Cheese, og se om dette er noe for deg. Dette er kanskje favoritten min på grunn av høyt proteininnhold ifht. kalorier.

Endret av Skjj
Lenke til kommentar

Kyllingen har jeg for så vidt tiltro til, det er risen jeg er mer skeptisk til. Hvor sunt, eller usunt, er det med store mengder hvit ris? Det å gå opp i vekt er ikke noe problem i seg selv om jeg bare spiser fastfood og godteri fullt av sukker, salt og mettet fett, men det er jo hverken forenelig med god helse, eller treningsprogresjon.

 

Så spørsmålet blir jo egentlig om jeg kan spise store mengder hvit ris for å gå opp i vekt, uten at det er skadelig for helse, eller at det går utover treningen?

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du anser som store mengder. Jeg spiser fort 100g fullkornsris til middag, sammen med kyllingfilet og grønnsaker. Anbefaler også selvfølgelig fullkornsris foran "hvit" ris.

 

Du bør ikke bare spise kylling og ris heller. Du kan gjerne slenge inn litt karbonadedeig/kjøttdeig, biff, fisk etc. Selv om du også skal opp i vekt er det fint å sette av litt plass til grønnsaker på tallerkenen også. Det skal utrolig lite til, for å gå opp i vekt etter min mening. Det er kanskje litt hardt de første dagene/den første uken, men magesekken utvider seg etter kort tid med større mengder mat, og da vil det ikke være det store problemet å få i seg mer mat lengre.

Lenke til kommentar

Okei, han anbefalte hvit ris fordi det er enklere å gå opp i vekt av enn fullkornsris. Jeg spiste 400g ris og 100g kylling til lunsj i sta, og jeg hadde aldri klart å få i meg like mange kalorier ved å spise fullkornsris, eller brødskiver for den saks skyld. Men det er det jeg synes er vanskelig med å gå opp i vekt, balansegangen mellom å spise det som er sunt, og det man lett går opp i vekt av. Samme gjelder jo valg av brød. Jo grovere jo sunnere, men samtidig vanskeligere å få i seg nok kalorier før jeg blir mett.

Lenke til kommentar

For det første, så bør du spise mer kylling, og mindre ris. Dette er veldig generelt, spis mer mat som har et høyt innhold av proteiner(Kjøtt), istedet for et høyt innhold av karbohydrater. Finn en balansegang som passer for deg selv her.

Liker du melk? Drikk H-melk.

 

Kan være greit med litt informasjon om høyde, tyngde, alder etc. for å kanskje gi litt bedre tips.

Lenke til kommentar

Må nevnes at jeg er student, og at matbudsjettet er begrenset. Så det er jo naturligvis en stor fordel med ris, at det er så billig. :p Nevnte du ikke i stad at du ikke var fan av H-melk? Jeg er glad i melk, og drikker lettmelk. Jeg har skjønt det som at all det mettede fettet i melken ikke er farlig, som mettet fett generelt skal være. Men samtidig sliter jeg litt med tanken om å få i meg så mye mettet fett om jeg ikke er helt sikker på at det ikke er skadelig. Jeg ble skremt av å høre om en del hjerteproblemer flere generasjoner bakover i slekta, så er litt ekstra forsiktig med det som potensielt kan være skadelig for hjertet.

 

Jeg er i 188cm høy, veier 73 kg (70kg for en måned siden), og er i begynnelsen av 20-årene.

Lenke til kommentar

Jeg personlig er ikke fan av melk, men hvis du liker melk, og skal gå opp i vekt er det en fin kilde til både protein og generelt kalorier.

 

Skjønner at matbudsjettet er begrenset som student, men selv så bruker jeg ikke mer enn ca. kr 2500 i måneden på mat, og det er også som student. Det er med et kosthold bestående av havregrøt til frokost, egg til lunsj, og til middag er det som regel kjøtt eller fisk, sammen med ris. Til kvelds tar jeg som regel en halv boks Cottage Cheese, blandet med litt yoghurt og kornblanding.

Finnes nok av ting man kan spise rundt om på nettet, og forskjellige forum. Man må bare tørre å prøve det :)

 

Jeg er 183cm og 87kg, uten merkbart med fett, så kan si at det uten tvil fungerer(og har fungert) for meg. Budsjettet har selvfølgelig vært i en periode jeg har prøvd å kutte ned litt, så det vil nok være rundt kr 2500 for deg også når du ikke veier mer enn du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har trent en liten stund nå, og føler det er på høy tid å prøve noe annet enn det jeg har gjort til nå. Har begynt å lese på SL5*5 og sett gjennom de to videoene som forklarer rutinen og viser øvelsene. Nå har jeg utført alle disse øvelsene, bortsett fra den typen markløft som er i programmet - så jeg føler meg forsåvidt trygg på å prøve ut dette.

Det jeg nå lurer på, er om det er noe i veien for å gjennomføre programmet med færre restitusjonsdager. Jeg ser av programmet at det er man-ons-fre, man-ons-fre, og det er det. Er det noe i veien for å gjøre dette til en man-ons-fre-søn-tir-tor-lør, slik at jeg dermed får trent annenhver dag og slipper pause lørdag OG søndag, i tillegg til de dagene midt i uka. Jeg blir ofte rastløs når jeg blir sittende hjemme for mange dager i strekk nemlig.

Eller om jeg da på den søndagen, f.eks. løper en lett til medium økt på mølla, typ 30-60 minutter.
Hva tror dere som har mer erfaring om en slik måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...