Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig nybegynner når det gjelder styrketrening.. Har det siste året bare trent utholdenhet, men er igrunn fornøyd med vekten min. Kunne gjerne tenkt meg å stramme litt opp på lår og rompe derimot. Dessverre har treningsstudio medlemskapet mitt gått ut og jeg er for blakk til å betale for nytt, før etter sommeren. Har noen tips til gode øvelser for lår/rumpe som man kan gjøre hjemme? Er forresten jente hvis det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar

Ante meg at den kom, men jeg skumleste faktisk gjennom igår;) Ble ikke så mye klokere ettersom det 1. var overveldende mye informasjon, og det var informasjon som ikke var svar på det jeg lurer på. Og 2. jeg er som sagt veldiig nybegynner og jeg vet ikke hva halvparten av begrepene som står betyr. :blush: Har googlet en del begreper nå da, men har fortsatt ikke funnet noen øvelser som er det jeg spurte om.

 

Vet ikke om jeg gjorde det klart nok at siden jeg må trene hjemme, så har jeg null utstyr. Ikke vekter engang, noe det ser ut som de alleer fleste øvelsene der krever. Så ja, etter å ha lest gjennom førstesiden igjen, så vet jeg fortsatt ikke om noen flere øvelser enn knebøy jeg kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit.

 

1. Du kan ikke stramme opp bare deler av kroppen, fettet vårt er ett organ, og man må derfor fjerne fett over alt.

2. Jeg antar du vil ha mindre fett på rumpe/lår, derfor må du i negativ energibalanse(slanke deg), for å få det bort.

3. Ikke bry deg med styrketrening hvis du ikke har tilgang til ordentlig utstyr. Du kan dog sikkert få litt resultater en periode med kroppsøvelser. Det kan være utfall og knebøy med kroppsvekt.

Det jeg dog ville lagt arbeid i er strekking og mobilitetsøvelser for å få bedre teknikk i knebøy når du har mulighet til å begynne med det igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig nybegynner når det gjelder styrketrening.. Har det siste året bare trent utholdenhet, men er igrunn fornøyd med vekten min. Kunne gjerne tenkt meg å stramme litt opp på lår og rompe derimot. Dessverre har treningsstudio medlemskapet mitt gått ut og jeg er for blakk til å betale for nytt, før etter sommeren. Har noen tips til gode øvelser for lår/rumpe som man kan gjøre hjemme? Er forresten jente hvis det skulle ha noe å si.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335171&view=findpost&p=20609312

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vurderer å begynne med stronglifts programmet. Jeg er ganske ny når det kommer til vektløfting, har kanskje hatt 0,75 år med trening tre ganger i uken.

 

Er det virkelig nok å bare gjøre tre øvelser hver gang? Trening er jo gøy, jeg vil gjerne bruke en 45 min på en økt. Burde jeg ikke legge til flere øvelser selv om jeg er nybegynner, og i så fall hvilke?

 

Jeg har fått problem fra markløft før, er det noe alternativ til denne øvelsen som er tryggere?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

De øvelsene er nok ja, men du kan fint legge til dips og chins. Øktene tar fort en time med bare baseøvelsene hvis du løfter tungt nok.

 

Det er ingen veldig gode alternativer til markløft nei. Det er en trygg øvelse, bare ta det rolig til teknikken er i orden. Sjekk på youtube og få noen som har peiling til å se over teknikken din.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å begynne med stronglifts programmet. Jeg er ganske ny når det kommer til vektløfting, har kanskje hatt 0,75 år med trening tre ganger i uken.

 

Er det virkelig nok å bare gjøre tre øvelser hver gang? Trening er jo gøy, jeg vil gjerne bruke en 45 min på en økt. Burde jeg ikke legge til flere øvelser selv om jeg er nybegynner, og i så fall hvilke?

 

Jeg har fått problem fra markløft før, er det noe alternativ til denne øvelsen som er tryggere?

 

Det tar lengre tid når du har doblet treningsvekten, det lover jeg deg! :-)

Lenke til kommentar

Okey, takk for hjelp

 

Det står på deadlift at det er bare et sett, er dette rett eller har jeg rotet til noe på excel dokumentet?

 

Er det vanlig å få så god fremgang som de viser til her? Klarer jeg å bruke 75 kg i benk, og 138 kg knebøy som treningsvekt på tre mnd? Og gå fra å ikke ta markløft til å klare 125 kg på samme periode?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg få programmet til å tilpasse seg da? På chart står det resultatene for hver dato, men de er alle regnet ut ": =HVIS(WKS>=4;STØRST(Program!E10:P10);"") "

 

Viss det er SL det er snakk om, så ville jeg spist som et troll og prøvt på vekta som står på datoen. Går det ikke prøver du igjen neste økt og gjentar en to-tre ganger. Går det ikke da heller tar du av noen kilo og fortsetter derfra. Men spiser du nok så skal det gå bra en god stund.

Lenke til kommentar

Har aldri helt hatt trua på "Freeletics" fordi folk som sier de er eksperter på det, motsier seg selv til stadighet. Det skal liksom være "high intensity body weight training", men "high intensity" betyr jo høy vekt. I stedet kjører de kroppsvekt, men rutiner som inkluderer opptil 50-100 reps, som er det stikk motsatte av høy intensitet; det er høyt volum.

 

Freeletics er per definisjon noe som får mindre og mindre effektivitet jo mer du driver på med det. Hvis man er nybegynner, så kan man jo ta handstand pushups, og det vil være høyintensitets kroppsvekt-trening. Pullups er også greit, hvis man ikke allerede er på det stadiet der man kan ta 10+. Ellers virker hele greia veldig selv-begrensende og selvmotsigende.

 

Alt i alt virker det som "freeletics" bare er en dårlig kopi av calisthenics. Har du lyst til å trene ute, så er calisthenics veldig, veldig ideelt. Det er også kroppsvekttrening, men man lurer ikke seg selv til å tro at det er snakk om høy intensitet i det lange løp. Likevel er det veldig effektivt, og du finner mange bra øvelser og rutiner hvis du søker gjennom YouTube :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...