Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om målet ditt, men på www.tn.no finner du ryp som PDF gratis og i mens du leser den så noter deg det som står om bindevev/ hvilkeuke, kcal-overskudd og progresjon.

 

Du trener på samme måte om du skal opp eller ned i vekt , justerer kun med maten.

Spiser du feil mengde så kan tu trene hele uka , men fortsatt ha 0 resultat, evt litt økt utholdenhet og teknikk.

 

 

Det er mange faktorer som spiller inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Dagen jeg trener bryst og biceps tar jeg disse øvelsene.

 

Benkpress

Skråbenk

Cable cross

Bicepscurl

Scottcurl

Dips

 

Er det greit at jeg legger til pullups, eller blir det overkill? Hvilken øvelse kan jeg ta ut for å få plass til pullups?

 

Dips er jo triceps, er det all treningen triceps får? Pullups er ryggøvelse men man bruker biceps i tillegg på den, den er hovedsakelig for latsa. Hadde heller kjørt den på ryggdagen, og heller lagt inn en ekstra øvelse på triceps isåfall, og nei det er ikke overkill

Lenke til kommentar

Dagen jeg trener bryst og biceps tar jeg disse øvelsene.

 

Benkpress

Skråbenk

Cable cross

Bicepscurl

Scottcurl

Dips

 

Er det greit at jeg legger til pullups, eller blir det overkill? Hvilken øvelse kan jeg ta ut for å få plass til pullups?

 

Dips er jo triceps, er det all treningen triceps får? Pullups er ryggøvelse men man bruker biceps i tillegg på den, den er hovedsakelig for latsa. Hadde heller kjørt den på ryggdagen, og heller lagt inn en ekstra øvelse på triceps isåfall, og nei det er ikke overkill

Nei, triceps trener jeg en annen dag, men det er de øvelsene for den dagen på planen jeg følger. Grunnen til at jeg vil kjøre den på denne dagen er at jeg tenker det blir kanskje for likt å ta chins og pullups den dagen jeg trener rygg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei, jeg har begynt å trene litt igjen.

 

Om meg: Er 18 år, 190 og 85 kilo. Halvbra trent. Cardio jevnlig, og litt hjemmetrening når jeg får lyst.

Har nå begynt på treningsenter, og har planer om å trene litt mer seriøst (Tidligere perioder på treningsenter har jeg ikke hatt treningsopplegg, bare tusla rundt på sentret og tatt det jeg følte for, 1-4 dager i uka).

 

Har tenkt til å prøve meg på en 4-dagers split, man/ons/fre/lør. Ser at så å si alle nybegynner-guider er 3 dager i uka. Og de som faktisk har 4d/uka har en todagers pause i helga. Er det noe grunn til dette?

 

Noen her som har et program jeg kunne prøvd ut?

Ser mange anbefaler 5x5. Prøvde dette i en månedes tid ifjor sommer, og likte det ikke noe særlig. Føler det tar for lang tid, og det ble rett og slett litt kjedelig.

 

Kommer nok tilbake med flere spm senere :)

 

 

tldr: nybegynner trenger treningsopplegg/tips. trener 4 dager i uka, 3x? set.

Lenke til kommentar

Hvis du synes 5x5 tok lang tid vet jeg ikke hvor lang tid du ønsker å bruke, men rundt 1 time er vel ganske normalt. Hvis du synes SL5x5 er kjedelig blir vel alle gode programmer kjedelige da de er basert på de samme øvelsene.

 

Du kan sjekke ut starting strength på kalibergym.no eller dette.

 

 

 

Mandag

Sumo mark x4

Chins x4

1-arm roing x2

Kabelroing smal x4

Hammercurl x3

Curls, stang x3

 

Onsdag

Benkpress x4

Dips x4

Skrå hantelpress x2

Skulderpress x4

Tricep pushdown x3

Overhead tricep ext. x3

 

Fredag

Frontbøy/Knebøy x5

Beinpress x2

Leg curl x4

Tåhev x4

 

 

Lenke til kommentar

Noen anelse om hva man kan gjøre for å ikke få så store lår når man vil opp i vekt i knebøy. Mine ser snart ut som om de burde ta 140 kg, men tar i realiteten en del mindre. Jeg vil ka kompakt styrke, om det er mulig å forstå. :) Kanskje kjøre på med glutes øvelser for å få forholdet til å jevne seg litt ut?

 

Trener foreløpig kun dype knebøy og markløft på ben, samt at jeg sykler 10 km annenhver dag og løper intervaller en gang i uken. Syklingen er kanskje også noe av grunnen?

Lenke til kommentar

Noen anelse om hva man kan gjøre for å ikke få så store lår når man vil opp i vekt i knebøy. Mine ser snart ut som om de burde ta 140 kg, men tar i realiteten en del mindre. Jeg vil ka kompakt styrke, om det er mulig å forstå. :) Kanskje kjøre på med glutes øvelser for å få forholdet til å jevne seg litt ut?

 

Trener foreløpig kun dype knebøy og markløft på ben, samt at jeg sykler 10 km annenhver dag og løper intervaller en gang i uken. Syklingen er kanskje også noe av grunnen?

Hva måler de rett under mandelsekken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...