Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

Jeg har trent en liten stund nå, og føler det er på høy tid å prøve noe annet enn det jeg har gjort til nå. Har begynt å lese på SL5*5 og sett gjennom de to videoene som forklarer rutinen og viser øvelsene. Nå har jeg utført alle disse øvelsene, bortsett fra den typen markløft som er i programmet - så jeg føler meg forsåvidt trygg på å prøve ut dette.

 

Det jeg nå lurer på, er om det er noe i veien for å gjennomføre programmet med færre restitusjonsdager. Jeg ser av programmet at det er man-ons-fre, man-ons-fre, og det er det. Er det noe i veien for å gjøre dette til en man-ons-fre-søn-tir-tor-lør, slik at jeg dermed får trent annenhver dag og slipper pause lørdag OG søndag, i tillegg til de dagene midt i uka. Jeg blir ofte rastløs når jeg blir sittende hjemme for mange dager i strekk nemlig.

 

Eller om jeg da på den søndagen, f.eks. løper en lett til medium økt på mølla, typ 30-60 minutter.

Hva tror dere som har mer erfaring om en slik måte å gjøre det på?

 

Så lenge du spiser nok skal dette i utgangspunktet ikke være noe problem. Engang i blant burde man hvile musklene i 72 timer for å la proteinsyntesen gjøre en uavbrutt syklus og la kroppen hente seg helt inn. Jeg trener ofte selv annenhver dag uten avbrudd i helgene, men du burde fra tid til annen vertfall engang i månen gi kroppen litt fri :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har hørt er brosience men det lyder som at viss du går lenge nok på det sammenhengende så kan kroppen slutte å produsere det selv.

Kroppen reduserer egenproduksjonen, men denne vil ta seg opp igjen kort tid etter at du avbryter kreatininntaket :) Har ennå ikke greid å finne noen studier som viser at man permanent kan skade kreatinsyntesa pga inntak fra mat. Vi får jo også i oss endel fra animalske produkter uten at det går utover egenproduksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg så akkurat en video av en dame som tok benkpress med en vanvittig svai i ryggen. Nesten en plass til et hode under der. Jeg trodde det var skadelig for ryggen, men i kommentarene står det at hun har oppspenn, og at posisjonen brukes i konkurranser for å redusere risikoen for skulderskader, i tillegg til at den skal isolere brystmusklene bedre. Jeg har aldri hørt om dette før. Er det noe ekspertene her kan anbefale?

 

E: ikke denne videoen jeg så, men for så vidt akkurat likt:

 

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Korrekt at dette er oppspenn. Brukes vell nesten bare av styrkeløfterne på tunge løft\konkurranse. Skulle hun kjørt benkpress sånn på absolutt alle treningsløft etc så hadde kanskje ikke ryggen trivdes like bra. En del type ryggskader gjør at man bør være forsiktig med oppspenn, men litt oppspenn har nok de færreste vondt av, svært få greier uansett å spenne opp så mye som hun gjør ;) Testa oppspenn, holde hardt rundt stanga og stramme lårene på ei jeg hadde treningsoppfølging med. Hun løfta såvidt 42,5 kg med sin vante teknikk, 5 minutt etterpå med korrigert teknikk tok hun 50 kg ;)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt siden skolestart(- 1 mnd uten trening) på å komme meg fra 5x5x52,5kg (var på nesten 57,5 kg før sommeren) til å klare 5x5x65kg. Jeg testet maks når jeg var på 57,5. Det var 72,5kg. Nå når jeg trener med 67,5kg løfter jeg bare 2,5kg mer i maks-->75kg.

 

Er dette normalt? Både med tanke på hvor lang tid jeg brukte, og at jeg nesten ikke går opp i maksløft. Jeg føler at benk er det jeg gjør det dårligst i i forhold til andre, mens de andre øvelsene går helt greit.

 

Jeg har trent 5x5 stronglifts. Har også stagnert på alle øvelsene. Burde jeg prøve et nytt program?

 

 

EDIT: Ser at jeg løfter akkurat det en sånn 1 rep kalkulator sier jeg burde klare, men den sier også at jeg burde klart 7,5 kg mindre enn det jeg klarte når jeg trente med 57,5 kg.

 

Vurderer å prøve dette: http://www.iform.no/pub/art.php?id=40 Er det å anbefale?

 

Jeg har også en kamerat(21 år) som løfter 135kg(vært opp på 150kg) i benk uten svai i ryggen. Han trener alltid lange pyramidesett. Er det supereffektivt, eller genetisk juks?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Trenger på ingen måte å kjøre et eget program for benkpress for å ha fremgang. Problemet oppstår når folk følger et program slavisk. F.eks 5x5.

 

Progresjon for man når man varierer reps og belastning, med alt fra 50-95 prosent av 1RM, og 1 til 20 reps. Selvfølgelig ikke på hver trening, men av og til.

Lenke til kommentar

 

Så lenge du spiser nok skal dette i utgangspunktet ikke være noe problem. Engang i blant burde man hvile musklene i 72 timer for å la proteinsyntesen gjøre en uavbrutt syklus og la kroppen hente seg helt inn. Jeg trener ofte selv annenhver dag uten avbrudd i helgene, men du burde fra tid til annen vertfall engang i månen gi kroppen litt fri :-)

 

 

Takk for et kort og konsist svar. Jeg er fortsatt forholdsvis utrent, så jeg har nok godt av den hvilen programmet anbefaler til å begynne med, men godt å se at det ikke nødvendigvis er noe galt med å tweake litt, når jeg er kommet litt videre. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Trenger litt hjelp ndg. knebøy og mark. I bøy sliter jeg med at jeg havner "frempå" - dvs. hælene mister kontakt med gulvet. Skal jeg bytte bøy ut med gobblet squats i en periode?

 

Problemet i mark er at stangen havner så vanvittig tett på lårene/knærne når jeg senker den, noe som er ubehagelig.(får sår rett over kneskålen pga. dette).

 

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar

Jeg så akkurat en video av en dame som tok benkpress med en vanvittig svai i ryggen. Nesten en plass til et hode under der. Jeg trodde det var skadelig for ryggen, men i kommentarene står det at hun har oppspenn, og at posisjonen brukes i konkurranser for å redusere risikoen for skulderskader, i tillegg til at den skal isolere brystmusklene bedre. Jeg har aldri hørt om dette før. Er det noe ekspertene her kan anbefale?

 

E: ikke denne videoen jeg så, men for så vidt akkurat likt:

 

 

 

Nei skulderskader unngår man ved å pakke skuldrene ned og bak og holde de der.

Oppspennet overfører krefter fra bena , men rompa må være så vidt ned i benken, men ja er man så fleksibel og myk så får man en kortere løftebane som noen også ser på som "juks"

 

Når det kommer til mark i posten over her kan du jo ta et bulde fra siden i startposisjon så får vi se.

 

Stanga skal iallefall være midt på foten og skuldrne over stanga.

Så skal rompa så høyt opp du klarer så det strekker bakside lår.

 

Leggen vil bøye seg fremover i det du tar i stanga, men det er 2-3cm klaring der pga stanga ligger midt på foten før du bøyer deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres drastisk ut, 1 spiseskje olje før middagen og vips så har man mer kcal en man hadde fått i seg ved å droppe alle lettprodukter for å bruke heavy.

 

Når man spiser som normalt og vekten er stabil så krever treningen om den er ny 500kcal ca, overskuddet man trenger for å bygge er ca 200.

Så 200 eller 700kcal er det man trenger ekstra, det er ett måltid det.

 

Sansynligvis får man ikke nok proteiner heller og ved å fikse det så har man kanskje overskuddet uansett.

Det skal ikke være en kamp å komme i overskudd, det samme som før pluss 5 min ekstra med det nye måltidet.

 

Men ja, melk er en god kilde.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...