Gå til innhold

Må vi betale for dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dipso har løsningen. Helt enig, bak det heller inn i dekoderkortene for digitalt bakkenett, kabel-TV og parabolmottakere.

 

Så kan en jo ta en runde med Canal Digital, Get, NRK/TV2 om å få fjernet NRK fra programpakken en abonnerer på.

 

Nå bør jo også "betal-for-det-du-ser" komme sterkere på banen. Hvor en betaler for de timene en har boksen peilet inn på kanalene. Men det må nok mye sterkere konkurranse til før det skjer. TV over bredbånd er jo en begynnelse, da tenker jeg på abonnement (som gjerne gir brukeren ett bredere kanaltilbud, eller?).

Lenke til kommentar
Dipso har løsningen. Helt enig, bak det heller inn i dekoderkortene for digitalt bakkenett, kabel-TV og parabolmottakere.

 

Så kan en jo ta en runde med Canal Digital, Get, NRK/TV2 om å få fjernet NRK fra programpakken en abonnerer på.

 

Nå bør jo også "betal-for-det-du-ser" komme sterkere på banen. Hvor en betaler for de timene en har boksen peilet inn på kanalene. Men det må nok mye sterkere konkurranse til før det skjer. TV over bredbånd er jo en begynnelse, da tenker jeg på abonnement (som gjerne gir brukeren ett bredere kanaltilbud, eller?).

 

Avgiften er ikke en NRK-avgift, det er en avgift for å se på TV.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det burde vært en NRK-avgift istedet.

Men mange synes jo at det skal kalles NRK-avgift, ved at de fornyer seg, og at DE gjør av med "idiotiet" (alt etter hvilken "smak" du har).

 

Mange kaller det jo NRK-avgift, selv om det er en apparat-avgift. Pengene går vel utelukkende til å drifte NRK som TV-selskap?

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, like idiotiske som andre avgifter politikerne har pålagt oss! Som f.eks. skatt, moms, veiavgift, alkohol- og tobakksavgifter, for å nevne noen. Huff og huff, hvordan skal det gå med oss nordmenn som bor i et land der man må betale såpass idiotiske avgifter? Tror jeg flytter til Sahara og graver meg ned i sanden men én eneste gang. Ingen som pålegger meg teite avgifter da!!

 

---

 

Poenget mitt er: Det eksisterer hundrevis av avgifter og skatter som man pålegges å betale når man bor i Norge. Du må gjerne wine om det her, men forvent ikke noen snarlig endring av lovverket av den grunn.

 

Hvis du virkelig ønsker endringer får du ta det opp med politikerne, godt mulig det finnes noen partier som er interessert i å endre dagens lisens-regler? Har du derimot bare lyst til å klage, så fortsett gjerne med det. Det er slettes ikke vansklig å finne sympatisører på nettet, og forumet her er jo også en god måte å få diskutert sine synspunkter på! (Men ditt innlegg bærer mer preg av klaging fremfor åpenhet for diskusjon. Og det bidrar til svært lite konstruktivt...)

Lenke til kommentar

Veiavgift betaler de som bruker veiene, alkoholavgift de som drikker alkohol, tobakksavgift de som bruker tobakk, mens tv-lisensen må alle betale for å ha en boks som ikke kan benyttes til å se på tv? Det er en viss forskjell der. Det er faktisk mer idiotisk enn å betale veiavgift for å kjøpe wunderbaum, den kan faktisk brukes i en bil.

 

Jeg skal ikke kreve at skattepengene til nrk-titterene går til å sponse hjemmekinoutstyr og filmer til meg, men da bør jammen nrk-titterene ikke kreve at jeg skal betale for tv-tittingen deres når jeg skal se film.

Lenke til kommentar
Veiavgift betaler de som bruker veiene, alkoholavgift de som drikker alkohol, tobakksavgift de som bruker tobakk, mens tv-lisensen må alle betale for å ha en boks som ikke kan benyttes til å se på tv? Det er en viss forskjell der. Det er faktisk mer idiotisk enn å betale veiavgift for å kjøpe wunderbaum, den kan faktisk brukes i en bil.

 

Jeg skal ikke kreve at skattepengene til nrk-titterene går til å sponse hjemmekinoutstyr og filmer til meg, men da bør jammen nrk-titterene ikke kreve at jeg skal betale for tv-tittingen deres når jeg skal se film.

 

Avgiftens intensjon er jo at den skal betales av de som ser på TV, det er derfor den er tilknyttet mottakeren, og ikke skjermen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dipso: NRK kanalene er dei einaste som ikkje er kryptert, ergo kan ein få inn og sjå NRK så lenge ein har ekstern eller intern digital dekoder.

Fekk nettopp rikstv no i jula, og er imponert over nrk sin satsing. Dei er den einaste kanalen eg har funnet sålangt med digitalt teksttv der du kan f eks sjå kva som er på tv eller på dei andre kanalene samtidig.

Litt av greia med nrk er vel at det er statskanal som skal nyttast til opplysning ved krig og katastrofe og sånt. Derfor er å flytte til skatt kanskje ikkje det verste som kunne vore gjort. sjølv om ein ikkje ser på nrk no hadde ein nok vore takknemleg for ein tilgjengeleg stad for info, og husk at nrk radio hører med også!

Lenke til kommentar
Dipso: NRK kanalene er dei einaste som ikkje er kryptert, ergo kan ein få inn og sjå NRK så lenge ein har ekstern eller intern digital dekoder.

Fekk nettopp rikstv no i jula, og er imponert over nrk sin satsing. Dei er den einaste kanalen eg har funnet sålangt med digitalt teksttv der du kan f eks sjå kva som er på tv eller på dei andre kanalene samtidig.

Litt av greia med nrk er vel at det er statskanal som skal nyttast til opplysning ved krig og katastrofe og sånt. Derfor er å flytte til skatt kanskje ikkje det verste som kunne vore gjort. sjølv om ein ikkje ser på nrk no hadde ein nok vore takknemleg for ein tilgjengeleg stad for info, og husk at nrk radio hører med også!

 

Vel, det er jo ingenting som hindrer dem i å sende kryptert, eller kreve lisens av de som eier dekodere, ikke skjermer.

 

Altså, poenget mitt er at teknologien for å kontrollere det slik at det er de som faktisk ser på nrk som betaler. At NRK velger å ignorere denne muligheten og istedet fortsette å kreve betalt av alle som har en eller annen form for skjerm er vel ikke akkurat overraskende.

 

En annen mulighet som denne nye teknologien gir er jo muligheten til å velge bort NRK. NRK burde bli betal-kanal på lik linje med andre kanaler, mener jeg.

 

Jeg er forøvrig også enig i tanken bak det å gjøre dette til en skattepost og føre det over statsbudjettet som noen her har påpekt. Jeg tror at mye av problemet med tv-lisensen er synligheten, spesielt i form av måten den kreves inn av nrk på. Hadde den blitt bakt inn i andre betalingsformer, (slik som for eksempel alkoholavgiften er), hadde hele diskusjonen forsvunnet av seg selv. (Tenk, hvor mye rabalder det hadde blitt om det skulle komme inspektører på døren din og tellt tomflasker hver søndag for å kreve inn alkoholavgiften...)

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Sorry Nightmeare, men Nrk har en helt annen inntektsmodell en f.eks. TV2 og TV3. Hvis du ikke har merket det, kan du ikke ha sett mye på Nrk eller hørt på Nrk radio. Og det er politisk vilje i Norge om at det fortsatt skal være slik!

 

Men såklart: benytter man seg ikke av Nrk sine tilbud, forstår jeg godt at det er surt å betale for det. Og jeg skulle virkelig ønske det fantes studentrabatt på lisensen - det er ikke så greit å host opp kr 2200,- hvis man ikke har inntekt. Men dette blir en helt annen diskusjon igjen..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...