Gå til innhold

Må vi betale for dette?


Anbefalte innlegg

PowerTorsk: Det spiller ingen rolle om du kaller det en TV eller en PC-skjerm. Det som spiller noen rolle er om den har innebygget TV-tuner. F.eks kan man være lisenspliktig ved å ha en VHS-spiller i huset selv om man ikke har TV. (Selvfølgelig et snodig konstruert tilfelle, men du skjønner sikkert poenget)

 

Dette med TV-tuner regner jeg med endrer seg til dekoderboks når de analoge sendingene slukkes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt noen fylker som gjenstår Likferd - og det kommer nok ikke noen lovendring før tidligst hele det analoge nettet er slukket.. Men så er det fortsatt noen kabel tv-selskaper som sender analoge signaler. Og nettopp derfor frykter jeg at Nrk ikke kan frita analoge mottakere fra lisensplikten. Så jeg tipper både analoge og digitale mottakere kommer til å være lisenspliktig i maaange år til.

Lenke til kommentar
F.eks kan man være lisenspliktig ved å ha en VHS-spiller i huset selv om man ikke har TV. (Selvfølgelig et snodig konstruert tilfelle, men du skjønner sikkert poenget)

 

Det er da ikke et SÅ snodig og konstruert. Når jeg bodde hjemme hos foreldrene mine hadde de en TV som de ikke brukte lengre. Den fikk da vi guttene (meg og brødrene mine) bruke. Vi hadde også en gammel VHS-spiller som etter en stund tok kvelden. Foreldrene mine var ikke interessert i å kjøpe ny til oss, så da tok jeg skjeen i egen hånd. Jeg hadde akkurat begynt som lærling og hadde 3000 kr utbetalt i måneden. Ikke nok til å flytte hjemmefra, men nok til å kjøpe en VHS-spiller. Jeg lånte da en bil, og gikk og kjøpte videospilleren. Siden jeg betalte for den og jeg heller ikke hadde noen "voksne" med meg ble den registrert på meg. Garanti og så videre. Når det var dags for å kreve lisensen fikk jeg ganske riktig også en regning. Siden jeg fremdeles bodde hjemme kunne jeg sende den i retur og gi beskjed om at VHS-spilleren ble bruk på foreldrenes avgift...

 

Siden har jeg ikke hørt noe fra dem. Og dette er vel 10 år siden nå.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt noen fylker som gjenstår Likferd - og det kommer nok ikke noen lovendring før tidligst hele det analoge nettet er slukket.. Men så er det fortsatt noen kabel tv-selskaper som sender analoge signaler. Og nettopp derfor frykter jeg at Nrk ikke kan frita analoge mottakere fra lisensplikten. Så jeg tipper både analoge og digitale mottakere kommer til å være lisenspliktig i maaange år til.

 

Det er vel ikke NRK som bestemmer hva som er fritatt fra lisens eller ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar

Beklager AtW, mente såklart regjering/storting. Som jeg selv har nevnt tidligere, så er det ikke Nrk som har bestemt dette nei. Det er politikerne man må klage til, hvis man ønsker endring...

 

@Onkel Kompost: Eksemplet ditt beskriver jo en familie som innehar både VHS-spiller og fjernsysnsapperat. Det Simen1 fremla var tilfeller hvor husstanden kun satt på en VHS-maskin og ingen fremviser. Dette er det neppe så vanlig å finne rudnt om i de tusen hjem..

Lenke til kommentar

Dersom noen hadde startet ett politisk parti med det for øyet å bli kvitt blant annet TV-lisensen, og de ikke samtidig hadde for ekstreme meninger om ett og annet. Da hadde jeg muligens kastet vekk en stemme for en stortingsperiode ved Riksvalget.

 

Ikke fordi jeg ikke skal klare å betale lisensavgiftene, men fordi jeg er så utrolig lei den syke avgiften.

Avgiftslandet Norge!!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Følgende brev bør altså være nok for å slippe avgiften:

 

Jeg henviser til forskriften om fjernsynsmottagere § 9 og melder fra om at TV-en min ikke er i bruk som TV grunnet manglende signalforhold her jeg bor. Dere har anledning til å sende en autorisert TV-reparatør for å plombere antenneinngangen på TVen. Ta evt kontakt for nærmere avtale om tidspunkt. Jeg er kjent med at dette fritar meg for lisens og ber dere registrere dette i deres systemer slik at jeg ikke urettmessig blir krevet for lisens.

Jeg er redd det ikke er så enkelt - med mindre du kan fortelle meg det av erfaring.

 

En "fjernsynsmottaker" er (såvidt jeg forstår) det som i dag kalles "tv", det vil si hele boksen og ikke bare tuneren. I § 9 står det bl.a. følgende:

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Hele tv-en må altså settes bort, og ikke være i bruk.

 

Videre står det:

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."

Det vil si at NRK kan plombere antenneinntaket og/eller hele tv-en (f.eks. strømkontakten). I sistnevnte tilfeller blir tv-en dermed helt ubrukelig.

 

Jeg prøver ikke å kverulere her. Dette er noe politikerne våre har bestemt, og lisenskontoret pålegger folk å følger loven slik de igjen er pålagt.

 

Det hjelper altså ikke å skylde på hverken NRK eller lisenskontoret. Forbrukerrådet har tatt det opp i riktig instans, nemlig hos politikerne som har makt og mulighet til å endre på lovverket. Så får vi andre bare vente og se hva som blir neste utspill i saken.

 

EDIT: Man kan dog betale et godkjent serviceverksted for plombering av tuneren i tv-en og medfølgende dokumentasjon på at dette er gjort. Dokumentasjonen godtas visstnok av lisenskontoret, som da vil stryke deg som lisensbetaler. Situasjonen er altså ikke helsvart - men det er surt å måtte betale en tusenlapp (et omtrentlig estimat - prisen kan variere) for å slippe unna lisensen.

Endret av wobble
Lenke til kommentar
Men tilbake til saken: Jeg liker NRK men misliker lisensen sterkt. Jeg vil at NRK skal ha de samme driftsmidlene som i dag, men at det ikke skal kreves inn som i dag. Det bør over på statsbudsjettet og dermed betales gjennom skatteseddelen.

Dette er en interessant tanke. Om det gjøres på denne måten må jo skattene opp for å kompensere tapt inntenkt ikke sant? Dette er ikke mye for de fleste, bare rett under to hundre kroner i måneden (for å bruke dagens satser sånn cirka), så i utgangspunktet greit. Problemet med dette er at de som ikke har TV (og i utgangspunktet ikke var lisenspliktige) indirekte betaler lisensavgift. Blir dette rett?

Det andre problemet for meg blir at NRK blir lagt inn under statsbudsjettet. Det betyr at regjeringen har direkte kontroll over pengestrømmen til NRK, og det vil vi vel ikke? NRK skal jo være en politisk uavhengig kanal. Am I right?

 

Så ja, etter min mening må vi betale for dette. Ja, reglene er utdatert for lenge siden, og må endres. Og ja, det irriterenda å betale avgift. Men etter mitt syn en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Vil dette si at jeg som glemte meg av da jeg skulle bestille TV, og bestilte i mitt navn, ikke pappas, ikke trenger "selge" TV-en min til pappa for å slippe å betale lisens?

Dersom tv-en er registrert på deg er du pålagt å betale lisens. Et unntak er dersom du f.eks. bor hjemme hos dine foreldre som allerede betaler lisens, og at de forsørger deg 100% - dvs du kan ikke ha studielån eller noen form for inntekt eller trygd.

Lenke til kommentar
Vil dette si at jeg som glemte meg av da jeg skulle bestille TV, og bestilte i mitt navn, ikke pappas, ikke trenger "selge" TV-en min til pappa for å slippe å betale lisens?

Dersom tv-en er registrert på deg er du pålagt å betale lisens. Et unntak er dersom du f.eks. bor hjemme hos dine foreldre som allerede betaler lisens, og at de forsørger deg 100% - dvs du kan ikke ha studielån eller noen form for inntekt eller trygd.

 

Du er vel bare pålagt å betale om du eier, leier eller låner en TV-mottaker. Såvidt meg bekjent er du feks ikke pålagt noe som helst om du kjøper en TV, og gir den bort til noen andre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du er vel bare pålagt å betale om du eier, leier eller låner en TV-mottaker. Såvidt meg bekjent er du feks ikke pålagt noe som helst om du kjøper en TV, og gir den bort til noen andre.

Det stemmer, men dersom man gir bort tv-en må det meldes til lisenskontoret:

 

§ 7. Overdragelse Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til.

 

Den som unnlater å gi slik melding, kan pålegges å betale tilleggsavgift som fastsettes av Stortinget.

Lenke til kommentar
Følgende brev bør altså være nok for å slippe avgiften:

 

Jeg henviser til forskriften om fjernsynsmottagere § 9 og melder fra om at TV-en min ikke er i bruk som TV grunnet manglende signalforhold her jeg bor. Dere har anledning til å sende en autorisert TV-reparatør for å plombere antenneinngangen på TVen. Ta evt kontakt for nærmere avtale om tidspunkt. Jeg er kjent med at dette fritar meg for lisens og ber dere registrere dette i deres systemer slik at jeg ikke urettmessig blir krevet for lisens.

Jeg er redd det ikke er så enkelt - med mindre du kan fortelle meg det av erfaring

Det kan jeg fortelle av erfaring. NRK lisensavdelingen var litt motstridig i sitt svar på den første eposten, men det ordnet seg med en epost nr 2 der jeg henviste klart og tydelig til forskriften om fjernsynsmottagere. Firmaet som kjøpte TVen skulle ikke bruke TVen til TV-sendinger.

 

En "fjernsynsmottaker" er (såvidt jeg forstår) det som i dag kalles "tv", det vil si hele boksen og ikke bare tuneren. I § 9 står det bl.a. følgende:
Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.
Hele tv-en må altså settes bort, og ikke være i bruk.

Forskriften kan nok muligens tolkes sånn og man tøyer det, men det er ikke sånn lisensavdelingen tolker den.

 

 

Videre står det:
Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."
Det vil si at NRK kan plombere antenneinntaket og/eller hele tv-en (f.eks. strømkontakten). I sistnevnte tilfeller blir tv-en dermed helt ubrukelig.

Med din tolkning ovenfor så stemmer det, men det er som sagt ikke sånn lisensavdelingen tolker forskriften. Siden det er kun de som kontrollerer, håndhever og driver inn lisensen så er det deres tolkning som gjelder.

 

EDIT: Man kan dog betale et godkjent serviceverksted for plombering av tuneren i tv-en og medfølgende dokumentasjon på at dette er gjort. Dokumentasjonen godtas visstnok av lisenskontoret, som da vil stryke deg som lisensbetaler. Situasjonen er altså ikke helsvart - men det er surt å måtte betale en tusenlapp (et omtrentlig estimat - prisen kan variere) for å slippe unna lisensen.

Hvorfor betale en tusenlapp for en jobb som NRK i følge forskriften skal betale for?

Lenke til kommentar

Simen1:

 

Jeg håper du har rett. Jeg satt nemlig ikke igjen med inntrykket av at situasjonen var løsbar til min fordel (som privatperson) etter å ha vært i kontakt med NRK gjentatte ganger. Jeg hadde en tv som kun ble benyttet til DVD/pc, og eide ingen digital mottaker. Lisenskontoret henviste da til forskriftene og sa at hele apparatet må settes bort, ellers var jeg lisenspliktig - uavhengig av om jeg var i stand til å ta imot tv-signaler eller ikke.

 

Jeg vurderte å følge opp saken for en måneds tid siden, men anskaffet meg siden en digital mottaker for en billig penge. Nå har jeg strengt tatt ingen sak å følge opp lenger. ;)

 

Kunne vært interessant å høre om noen privatpersoner har klart å slippe unna lisensen, til tross for at de har en (uplombert) tv i bruk...

Endret av wobble
Lenke til kommentar

Det jeg funderer på, er om man som privatperson faktisk kan oppnå å bli strøket fra lisensregisteret til tross for at man har en tv med uplombert, analog tuner som man bruker til annet enn å motta tv-signaler - og at lisenskontoret samtidig kjenner de faktiske forholdene.

 

Ut i fra de opplysninger jeg har innsamlet, er dette ikke oppnåelig uten å måtte lyve, sette bort/kvitte seg med tv-en eller annet som er nevnt under § 5 - Fritak for kringkastingsavgift. Jeg håper selvfølgelig at det lar seg gjøre, og jeg vet at det er mange der ute som ønsker å slippe unna lisensen med retten på sin side.

 

Dersom noen kan dokumentere at dette er mulig og lovlig, tror jeg trygt vi kan snakke om førstesideoppslag i mediene...

 

At man kan unngå lisensen ved å holde tilbake opplysninger, det er en velkjent ting. ;)

Endret av wobble
Lenke til kommentar

Jeg har i likhet med andre her falt i fellen å glemme meg bort, da jeg kjøpte VHS-spiller en gang. Selger spurte etter navn slik at garantien skulle være enklere å eventuellt kunne benytte i butikken. Glemsom som jeg var, for jeg visste jo godt at det var lisensbelagt, selv på en VHS-spiller. Fordi: Den har TV-tuner!! Å veldig farlig, kan jo ta opp til Tape. Og så kommer jo en logisk følgeting ut av dette. Om du har VHS-spiller, så har du vel også TV for å se på filmer?? Jo de fleste har det, selv om det går an å få sendt det på prosjektor, datamonitor og slikt.

 

Løste det greit med å skrive ett brev til lisensavdelingen, hvor jeg hevdet at jeg hadde gitt spilleren bort til en av mine foreldre. Førte på serienummer og type spiller i brevet. Det gikk greit det. Så var det en gang jeg flyttet ut fra heimen da. Det tok ganske mange måneder.

 

Men de der ekle folkene på lisensavdelingen fikk med seg adresseforandringen, og jo noen måneder etter flytting kom det en "TV-kontrollør" på døren. Han spurte spørsmål om jeg hadde TV og slikt. Da jeg inviterte ham inn, så takket han nei til å virkelig sjekke om jeg hadde TV.

 

Lisensavdelingen har vel tillatelsene i orden med hensyn på denne "overvåkingen" som det jo er å følge med på folkeregisterets adresseforandringer !?

 

 

Har dere sett de monsterbilene de benytter til å søke om du faktisk har TV-apparat? Det må være dyre greier å investere i. Sikkert du og meg som betaler for det også.

 

Jeg har sett en slik en gang! Har til og med hatt "gleden" av å hysje bort ett slikt "TV-kontroll kjøretøy" i militæret. Ser ut som en litt rar bobil-liknende sak. Fortalte ham at han ikke fikk lov å parkere på veien utenfor vaktbua til militærstasjonen. Informerte ham om at dersom han ikke fulgte ordre så ville vi få Politiet til å fjerne kjøretøyet hans.

 

Han unnskyldte seg med at han bare skulle besøke en kamerat i nabolaget.

 

Dessuten har jeg hørt at en venn også har hatt TV-kontrollør på døren. Samvittigheten tok overtaket og personen ga etter, og innrømmet forholdet med ulovlig TV-titting. Da var kontrolløren ganske snill og greit, og det ble ikke noen kjemperegning, men lisensen begynte å betales. hehe.

 

Det burde fint gått an å nektet forholdet (lyve), slik som noen antyder tidligere i denne tråden.

 

Jeg synes hele lisensavdelingen er ett dyrt sirkus. En burde avviklet det!

Endret av G
Lenke til kommentar
Lisensavdelingen har vel tillatelsene i orden med hensyn på denne "overvåkingen" som det jo er å følge med på folkeregisterets adresseforandringer !?

Jeg har selv jobbet i et firma som fullt lovlig har abonnert på adressendringer til eksisterende kunder. Da er det enkelt å følge opp adressendringene i kunderegisteret, og selvfølgelig også lett å snappe opp hvem som flytter, og hvor de flytter fra og til.

 

Dessuten har jeg hørt at en venn også har hatt TV-kontrollør på døren. Samvittigheten tok overtaket og personen ga etter, og innrømmet forholdet med ulovlig TV-titting. Da var kontrolløren ganske snill og greit, og det ble ikke noen kjemperegning, men lisensen begynte å betales. hehe.

 

Det burde fint gått an å nektet forholdet (lyve), slik som noen antyder tidligere i denne tråden.

Ja, jeg vet om flere som har løyet seg fra å betale lisens i alle år. Det er dog gjerne ikke den ideelle veien å gå for folk flest, og neppe noe man skal oppfordre til i dette forumet. ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...