Gå til innhold

Må vi betale for dette?


Anbefalte innlegg

Det oppfattes nok som umoralsk for de fleste å lyve i mange situasjoner. Om du sitter greit i det med en normal inntekt, så bør en jo betale for seg. Der er jeg helt enig. En bør også strekke seg så langt en kan å betale for seg dersom en ikke har det så lett også. TV er jo ikke noe en absolutt må ha for å overleve. Samtidig burde politikere forstå at fattige folk sliter med å betale regninger, og at en TV-lisens som de fleste takler å betale for, kan være en kjempestor utfordring for fattige.

 

Jeg vil eksempelvis kalle en som er på sosialstønad, enkelte former for uføretrygd og minstepensjonister for fattige, selv om de likevel ikke er helt lutfattige (eks. sammliknet med folk som lever i uland).

 

Dessuten bør også fattige få samme rett til å følge med i samfunnsdebatten. Her mener jeg politikerne nok vil nikke seg enige med at TV er ett viktig medium. Valgkampsendinger, nyheter med mer.

 

Dessuten kan nok TV være en trøst for mange ensomme mennesker. Kanskje noe av det lille sosiale de får i hverdagen sin (selv om en ikke er sosial direkte, så vil jeg tro at andre også kan se den indirekte sosiale virkningen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G,

 

Det er lett å være enig med deg, men da bør en kanskje spørre seg om det at man er fattig er generelt grunn god nok til å bryte lover og regler i samfunnet?

 

Er det forresten så mange lisenspliktige som ikke har råd til å betale 170 kroner i måneden for lisensen? Hvis tv er viktig for dem, burde det være oppnåelig.

 

Det er også lett å være enig med de som sier at lisensen bør avvikles eller at den bør innkreves over skatteseddelen i stedet. Samtidig tror jeg de fleste mener at vi trenger NRK også i fremtiden. Det er fremdeles rikskringkastingen som har flest tv-seere og radiolyttere, såvidt jeg vet. Mangfoldet av programmer finner man rett og slett ikke på de kommersielle kanalene. Barne-tv er relativt trygt å la unger se på uten at de blir forsøkt manipulert av reklame. Og duverden hvor deilig det er å kunne se en film eller høre på et musikkprogram uten å bli avbrutt av reklame...

Lenke til kommentar
Er det forresten så mange lisenspliktige som ikke har råd til å betale 170 kroner i måneden for lisensen?

Jepp.

Hvor mange? ;)

 

Vil tro at det er snakk om prioritering. Lisensen koster vel omtrent det samme som to halvlitere ute på byen (per måned). :)

Endret av wobble
Lenke til kommentar
Det jeg funderer på, er om man som privatperson faktisk kan oppnå å bli strøket fra lisensregisteret til tross for at man har en tv med uplombert, analog tuner som man bruker til annet enn å motta tv-signaler - og at lisenskontoret samtidig kjenner de faktiske forholdene.

Svaret er ja. Bedriften jeg representerte og privatpersoner stiller likt i følge forskriften og jeg holdt ikke tilbake opplysninger om bruken av TVen. Lisensavdelingen bøyde seg for mine to eposter med utdrag fra forskriften.

 

Man kan jo alltids spekulere i om den innkreveren som svarte meg brøt noen av lisensavdelingens egne retningslinjer, feiltolket forskriften ubevisst eller bevisst, eller at de har endret handlingsmåte siden sommeren 2007, men det blir i så fall spekulasjoner.

 

Det er ikke verre enn at du sender en epost til [email protected] og spør eller kontakter en advokat dersom du er skeptisk til lisensavdelingens tolkning av forskriften.

Lenke til kommentar
Det er ikke verre enn at du sender en epost til [email protected] og spør eller kontakter en advokat dersom du er skeptisk til lisensavdelingens tolkning av forskriften.

Jeg skrev til lisensavdelingen i oktober 2008, og fikk følgende svar:

 

I følge forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift.

 

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Vi gjør oppmerksom på at også den som leier eller låner mottakerutstyr skal betale kringkastingsavgift, jfr. § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

 

Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke program en velger å se på. Fjernsynsmottakere er lisenspliktige selv om ikke digitalt tilleggsutstyr anskaffes.

 

Plombering av fjernsynet må gjøres av en autorisert forhandler. Det er kun firmaer som benytter tv i produksjon som kan få innvilget plombering. Dette gjelder ikke for privatpersoner.

 

Din lisensavtale opprettholdes derfor.

Det virker med andre ord som om firma blir annerledes behandlet enn privatpersoner, og/eller at sakene behandles strengere nå enn i 2007 som du henviser til.

 

Forbrukerombudet har nå en sak inne hos kulturdepartementet der de ber om endring i lisensreglene slik at personer uten mulighet til å ta imot digitale tv-signaler blir fritatt for tv-lisensen:

 

- Må betale NRK-lisens for ubrukelig TV (Aftenposten, 08.12.2008)

- Krever endring av NRK-lisens (Aftenposten, 17.12.2008)

- Svart skjerm - må betale lisens (DinSide, 18.12.2008)

 

EDIT: Jeg oppdaget nettopp at det allerede har vært linket til denne saken, både i tilhørende artikkel og foregående innlegg. Nåvel. :innocent:

 

Hadde det vært mulig å slippe unna lisensen kun ved å henvise til regelverket, tror jeg nok Forbrukerombudet allerede ville vært oppmerksom på det.

 

Lovlydige borgere må med andre ord belage seg på å fortsatt betale lisens for sin tv selv om de ikke bruker den til å motta tv-signaler. I alle fall inntil videre. :hmm:

Endret av wobble
Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, en kamerat av meg er i sverige å ønsker å kjøpe en TV der, må han registrere den om han kommer inn i landet da?

 

Han betaler allerede lisensen og kommer fremdeles til å ha den tven han har, men den vil han sette på et soverom.

Jeg tror ikke det skal være nødvendig å registrere at man importerer en tv, så lenge man allerede er registrert som lisensbetaler. Dersom han selger/leier ut/låner/gir bort tv-en, skal det derimot registreres.

 

Dersom han vil være helt sikker, så er det bare å sende en mail til [email protected] og spørre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror at alle apparater egentlig må registreres, men hvem gidder vel det. Det ansvaret overlater nok de fleste til den norske butikken hvor de kjøpte apparatet. Om jeg var deg så hadde jeg ikke brydd meg om å registrere det svenske apparat.

 

kr 194,58 i måneden koster 2009 lisensen dere. Eller kr 2334,96 i året.

Kunne de ikke heller tatt kr 2340,- sånn for enkelthetsskyld..

 

Reklame eller ikke. Det er jo greit å slippe. Men så snikinnfører de jo bittelitt reklame når de kan slippe unna med det. Jeg synes Trond Giske som en moderne minister bør avskaffe det gamle. Så kan de heller opprette en alternativ måte å få pengene inn på. Det har jo allerede kommet en del forslag til på hvordan det kan løses.

 

Dessuten når det gjelder avgifter, så er jo ikke politikerne vanskelige med å legge til fantasien sin. Det finnes nå så mange rare avgifter i dette landet.

Lenke til kommentar
Jeg tror at alle apparater egentlig må registreres, men hvem gidder vel det. Det ansvaret overlater nok de fleste til den norske butikken hvor de kjøpte apparatet. Om jeg var deg så hadde jeg ikke brydd meg om å registrere det svenske apparat.

Jeg kan forsikre om at bruk av alle tv-apparater i Norge skal registreres, uavhengig av hvor de er kjøpt. Eier/bruker av apparatet er lovpålagt denne registreringen. Så får den enkelte selv vurdere om de "gidder" å følge loven eller ikke.

 

Edit: Unntaket er dersom man allerede betaler lisens, og kjøper et ekstra tv-apparat utenfor Norge. Da er man allerede registrert som eier av tv, og betaler den lovpålagte lisensen. Som privatperson er det nok å oppgi til lisenskontoret at man har fjernsynsmottaker.

Endret av wobble
Lenke til kommentar

Hadde jo en interessant event gående her, kom en lisensmann på døra og spurte min samboer om vi hadde en TV. Hun svarte nei, da spurte han om han vi leier av har en TV, hvorpå hun svarer kanskje. Etter en stund får jeg et brev i posten der NRK påstår at jeg (ikke min samboer) har bekreftet at vi har en tuner i bruk. Noe som er ren løgn (jeg snakket ikke engang med fyren). Essensen er etter litt mail fram og tilbake (dvs mail fra meg, brev fra NRK, de insisterer på å sende ting i post). Så få får jeg et brev i posten der det står at mitt lisensnummer er ført ut av registret. Interessant nok inneholder brevet følgende setning: "saken er overført kontrollavdelingen for utvidet kontroll. Dersom det da viser seg at mottakerutstyr er oppsatt til bruk, vil forholdet bli vurdert anmeldt". Hva i alle dager mener de med "utvidet kontroll"? Jeg regner med dette bare er noe fjas de skriver for å skremme folk som har TV, men det hadde vært interessant å høre om noen hadde noen erfaringer med dette i praksis, betyr det at vi kommer til å plages jevnlig med lisensmaseren på døra? Jeg skal ihvertfall fortalle hva som skjer videre, om de faktisk foretar seg noe som helst annerledes enn vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...