Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ok :)

 

En m.2 på x99, tar den opp noen pcie lanes? Noe å ta hensyn til der? Har nå 2 stk 1080ti og et lydkort.

 

Noen ulemper med m.2 kontra sata ssd eller pcie ssd?

 

Du må ta hensyn til hvilke spor du kan bruke og likevel får 16 lanes til hvert skjermkort. Det finner du i manualen til hovedkortet. Det vil ikke forbause meg du må bruke Spor 1 som normalt får 16 lanes til skjermkort. Og om du bruker m.2. så kan du ikke ha noe kort i spor 3 for eksempel. Fordi disse banene deles da mellom det sporet og m.2 slot'en. Sannsynligvis kan du i så fall få 16 lanes til til skjermkort nummer 2 i spor 5.

 

Dette vil være en typisk måte å ha det på. Men det kommer an på hovedkort modell. Og i ditt tilfelle gikk jeg ut fra at du har 5960X som har 40 PCIe3.0 baner. Så altså nok til begge skjermkort og m.2 SSD.. Hadde du hatt 5820K, ville det blitt mangel på baner..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ok :)

 

En m.2 på x99, tar den opp noen pcie lanes? Noe å ta hensyn til der? Har nå 2 stk 1080ti og et lydkort.

 

Noen ulemper med m.2 kontra sata ssd eller pcie ssd?

 

Du må ta hensyn til hvilke spor du kan bruke og likevel får 16 lanes til hvert skjermkort. Det finner du i manualen til hovedkortet. Det vil ikke forbause meg du må bruke Spor 1 som normalt får 16 lanes til skjermkort. Og om du bruker m.2. så kan du ikke ha noe kort i spor 3 for eksempel. Fordi disse banene deles da mellom det sporet og m.2 slot'en. Sannsynligvis kan du i så fall få 16 lanes til til skjermkort nummer 2 i spor 5.

 

Dette vil være en typisk måte å ha det på. Men det kommer an på hovedkort modell. Og i ditt tilfelle gikk jeg ut fra at du har 5960X som har 40 PCIe3.0 baner. Så altså nok til begge skjermkort og m.2 SSD.. Hadde du hatt 5820K, ville det blitt mangel på baner..

 

 

Ok takk for svar. Skal kikke litt på det :)

Lenke til kommentar

 

"elendig" 4k random read. (Alt er elendig når man har Intel 900P Optane) Grei som lagring. 

 

HP SSD EX920 1TB er et MYE bedre valg, etter min mening. Pris på HP vet jeg dog ikkje :)

 

Edit: ca 3 300kr - for 1TB HP

 

4500kr for 970 evo  :confused: 

 

 

Det er ingen i Norge som har HP SSD EX920 1TB  inne jeg finner. Hvor anbefaler du at man kjøper fra?

Lenke til kommentar

For alle dere som har lyst på Intel Optane 900p men som synes at 480GB er litt lite. Ikke fortvil for nå kommer den i 960GB med nytt navn 905p.

 

http://www.guru3d.com/news-story/intel-optane-905p-spottedhas-new-controller-and-more-form-factors.html

 

https://www.techpowerup.com/243760/960gb-intel-optane-905p-pcie-aic-ssd-shows-up-on-newegg

Endret av mer-hw
Lenke til kommentar

For alle dere som har lyst på Intel Optane 900p men som synes at 480GB er litt lite. Ikke fortvil for nå kommer den i 960GB med nytt navn 905p.

 

http://www.guru3d.com/news-story/intel-optane-905p-spottedhas-new-controller-and-more-form-factors.html

 

https://www.techpowerup.com/243760/960gb-intel-optane-905p-pcie-aic-ssd-shows-up-on-newegg

 

Jeg har 3 stk 900p 480GB, skal bytte til minst en 960GB / 1500GB

Lenke til kommentar

Har denne pc-en ASUS X756UA, med en M.2 port med M-key om jeg har forstått det rett(?). Kan den da også bruke SSD med B+M-key?

 

attachicon.gifASUS X756UA.jpg

 

 

Burde ikke butikkene oppgi slike key-ingen? Eller er det en kode jeg ikke har knekt?

Den har M.2 SATA Interface (B+M-Key) (ikke PCI-E)

Så da finner du deg en tilsvarende M.2 SATA 3.0 SSD som dette fra en eller annen produsent.

post-35394-0-57996200-1525283702_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei.

Se forøvrig min tidligere post om M.2 formfactorens key og dens forklaring over hva slags interface som ligger der.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1809566&do=findComment&comment=24382564

 

Ditt bilde er ikke riktig for din x756UA.

Alle steder står det at maskinen har m.2 sata grensesnitt. Altså b-key’d i m.2 socketen.

Åpne pcen din og se etter pin nummereringen på socketen det er pin 1-75 .Er keyen på siden der pin nummereringen begynner på 1 er den b-keyed . Er den på siden der pin nummereringen slutter på 75 siden er den m-keyed.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tror dere gjerne, men klarer bare å finne en -key på bilde i post #19038.

Det er «en» key i socketen avbildet ja men bildet er ikke godt nok for å si dette med sikkerhet.

Dessuten annonseres Asus Vivobook X756UA med SSD å være utstyrt med M.2 SATA SSD (B key)

Bildet du la i tråden er ikke fra din Asus X756UA ?

Er det fra en X756UA ?

Og hva er modellnummeret på din PC etter X756UA- XXXXX ?

Hvilken årsmodell , prosessorserie er den ?

 

Prøver kun å forhindre deg i bomkjøp slik mange andre før deg har gjort.

 

Tror jeg har rett.

 

post-35394-0-29906000-1525295162_thumb.png

post-35394-0-44933500-1525295177.jpeg

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...