Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vell spørsmålet var kva som var den beste, ikkje om pris.

 

Men om pris er viktig så ville eg seriøst vurdert pcie-express m2 adapter, Intel 800p og ein snurredisk og bruke 800p som ein cache for snurredisken.

 

Ellers er det mange bra deals på Ebay for enterprise sata SSD'er. F.eks https://www.ebay.com/itm/Intel-1-6TB-SSD-HP-Enterprise-Data-Center-S3510-Series-SSDSC2BB016T6P-2-5-SATA/152986359671?epid=6018150988&hash=item239eb29777:g:ywoAAOSwva1a1TeR

Lenke til kommentar

Konsumere(eller skal vi si prosumere) og enterprise deler ofte på kva dei trenger. Men dei siste årene så har forskjellene mellom enterprise og konsumerprodukter bevegd seg i veldig forskjellige retninger.

 

Det er gigantisk forskjell på SSD'er, prosessorer osv. Tidligere så var det veldig små forskjeller på CPUer og harddisker. Altså forskjellen mellom IDE og SCSI var omtrent "ingenting".

 

Idag så har enterprise langt raskere SSD'er, med og betydelig betre levetid. Så får du også fleire pci-express lanes, og fleire CPU kjerner som "booster" framleis fint opptil 4Ghz. Enterprise begynner også å ta i bruk 100Gbps nettverk, der 25Gbps blir rekna som bare minumum, konsumere "sliter" enda med bare 1Gbps, og det ser heller ikkje ut som bruken av N-Base-T vil ta seg opp.

 

 

I motsatt tilfelle, så er Nvidia GTX langt å foretrekke til maskinlæring enn Volta, men eg er ganske sikker på at Nvidia kommer til å gjøre endringer her da dei tross alt taper penger på dagens løsning.

 

 

Uansett er du rein gamer, så kjem du veldig langt med 2TB sshd, eventuelt 2x av de som stripes. Meir ytelse trengs ikkje.

Lenke til kommentar

Selvsagt.

Det er og forskjell på en web og database server som tjener fler hundre brukere (der slike disker hører naturlig hjemme) og en hjemme pc uansett hva man bruker på den som single user.

Da klarer man seg lenge med en stor 1-2TB sata 6G ssd som f.eks Crucial mx500 eller en av Samsung sine.

Lenke til kommentar

Neida, prisen er ikke såå viktig.

Fikk svar på det jeg lurte på.

Ser s4500 kan skaffes billig, hvordan er denne?

 

Har lyst å boote med legacy bios å da får jeg ikke bruke 960'n(til boot)

Bonusspørsmål: Kan man bruke en vanlig ssd med optane memory til boot med legacy?

Lenke til kommentar

Ja ja, da har jeg sjekket hvor mange timer den trofaste Intel X25-M SSD'en har vært på, og CrystalDiskInfo sier 23 560 timer. Ikke verst det.

 

Men etter som den ikke har TRIM, så tror jeg det er snart på tide å skifte den ut med en Crucial MX500.

 

Geezus har du en slik enda! Jeg som trodde jeg var sær med min Crucial C300 som jeg enda bruker her :p

Lenke til kommentar

Ja ja, da har jeg sjekket hvor mange timer den trofaste Intel X25-M SSD'en har vært på, og CrystalDiskInfo sier 23 560 timer. Ikke verst det.

Men etter som den ikke har TRIM, så tror jeg det er snart på tide å skifte den ut med en Crucial MX500.

 

Slapp av. Min passerte akkurat 54000 timer. Ingen grunn til å skifte enda  :)

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Håper jeg ikke trenger å skifte min M.2 Samsung 950 Pro. Må ta ut et skjermkort for å bytte SSD og det var noe skikkelig herk å få den på plass til og begynne med. Håper min lever lenge før ytelsen bli påvirket.

 

SMART

Power On Hours: 13 942

 

 

=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02, NSID 0xffffffff)
Critical Warning: 0x00
Temperature: 49 Celsius
Available Spare: 100%
Available Spare Threshold: 10%
Percentage Used: 1%
Data Units Read: 2 033 009 [1,04 TB]
Data Units Written: 18 531 305 [9,48 TB]
Host Read Commands: 18 658 408
Host Write Commands: 417 237 464
Controller Busy Time: 2 641
Power Cycles: 90
Power On Hours: 13 942
Unsafe Shutdowns: 63
Media and Data Integrity Errors: 0
Error Information Log Entries: 0

Error Information (NVMe Log 0x01, max 64 entries)
No Errors Logged

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...