Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet egentlig svaret, tror jeg.

Men er det noe poeng til å oppdatere fra 960pro til 970pro eller HP EX920 (denne frister veldig) i en laptop mtp. QD1 ytelse, egentlig?

Trenger 1TB eller mer, så dagens Optane M.2 er nok uaktuet. 
Den dagen de kommer i 512GB eller større, så jeg all in, forøvrig.

HP EX920 kontra 970 Pro .... hvorfor kjøpe 970 pro i det heletatt?

 

Har stort sett light workload, men kjører en og annen VM-en på laptopen innimellom.

Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig svaret, tror jeg.

 

Men er det noe poeng til å oppdatere fra 960pro til 970pro eller HP EX920 (denne frister veldig) i en laptop mtp. QD1 ytelse, egentlig?

Trenger 1TB eller mer, så dagens Optane M.2 er nok uaktuet. 

Den dagen de kommer i 512GB eller større, så jeg all in, forøvrig.

HP EX920 kontra 970 Pro .... hvorfor kjøpe 970 pro i det heletatt?

 

Har stort sett light workload, men kjører en og annen VM-en på laptopen innimellom.

 

Kun for mer lagringsplass spør du meg. Skal du ha noe som har raskere QD1 ytelse enn den du har, så må det bli til Optane.

Lenke til kommentar

Snurredisk i denne sammenhengen er totalt uaktuelt. Snurredisker bruker jeg kun i filservere. Misforstå meg rett, jeg har ca. 100 snurredisker i drift i dag, men kan jeg unngå det, så gjør jeg det.

Ville en Optane 800p vært å foretrekke foran 970pro / HP EX920 hvis den hadde hatt stor nok størrelse? Har inntrykk av at disse er litt lobotomerte i forhold til 900/905 ?
 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Om du bruker Optane sammen med snurredisk og intel sin cacheløysning, så får du ein veldig "stor" og rask "SSD". Ytelsen og langringsmengden er klart mest bang for bucks for "prosumere".

 

Ellers er Optane 800P overlegen med stor margin. Det gjelder også opp mot 970 pro eller HP EX920. Spørsmålet er heller om du i det heile tatt trenger den ytelsen.

Lenke til kommentar

Om du bruker Optane sammen med snurredisk og intel sin cacheløysning, så får du ein veldig "stor" og rask "SSD". Ytelsen og langringsmengden er klart mest bang for bucks for "prosumere".

 

Ellers er Optane 800P overlegen med stor margin. Det gjelder også opp mot 970 pro eller HP EX920. Spørsmålet er heller om du i det heile tatt trenger den ytelsen.

 

Ja, det er et godt spørsmål. Siden 3D X-point / Optane har vesentlig bedre QD1 ytelse, hadde jeg håpet at ting kunne opplevdes litt mer snappy på vanlige, lette oppgaver i forhold til en 960 pro. Men jeg har en mistanke om at jeg ikke ville merket det, annet enn når jeg kjører en virtuellmaskin f.eks, i beste fall.

Lenke til kommentar

Siden 3D X-point / Optane har vesentlig bedre QD1 ytelse, hadde jeg håpet at ting kunne opplevdes litt mer snappy på vanlige, lette oppgaver i forhold til en 960 pro. Men jeg har en mistanke om at jeg ikke ville merket det, annet enn når jeg kjører en virtuellmaskin f.eks, i beste fall.

 

Jeg merket ikke forskjell mellom en Intel 750 til en Intel Optane 900p til mitt bruk iallefall. Tror du må lese/skrive mye for å merke det.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags lagringsmedium er best om man ønsker raskest mulig lastetider i spill? Og rask installering av spill-patcher og slikt? Jeg tenker at m.2 fra Samsung er bra, eller går det å ta en hvilken som helst SSD? Hva er viktigst å se etter; ren les/skriv ytelse eller random 4k IOPS?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hva slags lagringsmedium er best om man ønsker raskest mulig lastetider i spill? Og rask installering av spill-patcher og slikt? Jeg tenker at m.2 fra Samsung er bra, eller går det å ta en hvilken som helst SSD? Hva er viktigst å se etter; ren les/skriv ytelse eller random 4k IOPS?

 

Intel Optane 905p, men den koster litt vel mye. Eller den forrige Optane 900p. Når det er sagt så er ikke spill optimalisert for å utnytte kraften til disse SSD'ene. Du kommer langt med en Crucial MX500 SATA SSD også...eller Samsung 860 EVO SATA SSD. Men er ikke penger noe problem, så er det Optane 900p/905p som gjelder :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...