Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Kan godt hende Crucial har kommet seg, men for min del er det ikke verdt å ta den sjangsen. Skulle jeg tatt meg betalt for tiden det tar å reinstallere os og sette opp alt igjen så har jeg tapt penger. 

 

Kan du ikke bare lage deg et image som du tar backup av, og skulle disken feile så er det jo bare å kjøre imaget igjen? Tar jo ikke lange tiden å installere OS på SSD, jeg bruker ca 5-6min fra start til jeg er online på nettet (vanlig ren installasjon). Dette er dog uten ventetiden på bestilling av ny disk selvsagt :p

 

Hadde jeg brukt maskinen min som et arbeidsverktøy, med masse forskjellige viktige programmer så hadde jeg uansett laget image for å sikre oppetid ved eventuell kræsj

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg ser at prisene på SSD går litt opp og ned, er det grunn til å forvente et lite fall i prisene i løpet av året?

Ingen vet.

Kjøp når du trenger.

Tja, du vet ikke ser jeg.  Noen ganger er det mulig å forutsi komponentmangler, så noen ganger kan man estimere. Eventuelt om det er ny teknologi på vei, og større størrelser.

 

Jeg vet at jeg skal ha, men kan vente noen måneder hvis det er en nedadgående trend.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noe som tyder på hverken overproduksjon eller mangel. Fremskritt med tanke på størrelse eller hastighet tar de seg alltid godt betalt for så du vil neppe få hverken store prisendringer eller størrelse/ytelse-endringer i løpet av året.

 

Pristrenden er nedadgående men ikke spesielt raskt. Heller ganske tregt etter min mening.

 

 

Hvilken prisklasse, størrelse, ytelse og egenskaper er det du sikter deg inn på? Kanskje vi har noen gode alternativ-forslag på lur om du har sett deg ut en bestemt SSD.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser at prisene på SSD går litt opp og ned, er det grunn til å forvente et lite fall i prisene i løpet av året?

hvilken type SSD og hvilken størrelse er du på utkikk etter?

 

Jeg var på utkikk etter 500GB SATA 2,5¨¨, men fant på finn.no så slo til på den i dag :)

Lenke til kommentar

Alphacool Intros HDX5 Cooled M.2 RAID Add-on Card

 

The Alphacool HDX-5 is a combination of a RAID controller card and a massive cooler. It has two slots for M.2 SATA SSDs and two additional SATA slots, allowing you to set up a RAID 0 or 1 group. The PCI-Express 3.0 x4 card also provides a bandwidth of up to 3900 MB/s.

 
The new generation of HDX coolers from Alphacool is getting another addition. The HDX-5 is not just a cooler, but also lets you run a RAID 0 or 1 group. It boasts two M.2 SATA SSD slots and two classic SATA slots. The combination possibilities are considerable, since you can set up a RAID group over one M.2 SATA SSD and one normal SATA drive, or connect just the M.2 slots to form a RAID group. That leaves the classic SATA slots free to be used for normal connections.
Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Alphacool Intros HDX5 Cooled M.2 RAID Add-on Card

 

 

The Alphacool HDX-5 is a combination of a RAID controller card and a massive cooler. It has two slots for M.2 SATA SSDs and two additional SATA slots, allowing you to set up a RAID 0 or 1 group. The PCI-Express 3.0 x4 card also provides a bandwidth of up to 3900 MB/s.

 

The new generation of HDX coolers from Alphacool is getting another addition. The HDX-5 is not just a cooler, but also lets you run a RAID 0 or 1 group. It boasts two M.2 SATA SSD slots and two classic SATA slots. The combination possibilities are considerable, since you can set up a RAID group over one M.2 SATA SSD and one normal SATA drive, or connect just the M.2 slots to form a RAID group. That leaves the classic SATA slots free to be used for normal connections.

 

Epic fail med pci-e x4 da. 1 stk sm961/960pro maxer x4.

 

Det finnes x16 kort med 4x m.2 fra dell? HP og highpoint.

Lenke til kommentar

Ja det kortet burde vært PCI-E 8X iallefall. Kommer sikkert etterhvert.

Det er vel strengt tatt ikkje nødvendig? Den støtter 4 SATA kort på max ~600MB/s og då burde ~4GB/s båndbredde på PCIe 4x halde i massevis.

 

Forøvrig har Asus sitt 4x M.2 PCI-e x16 kort no fått norsk pris på 450 kroner, det er ganske nice! Det betyr nok døden for Amfeltec sin SQUID i alle fall. Det einaste kjipe er at ein må oppgradere til X299 for å få dette Windows-bootbart...

 

https://www.komplett.no/product/945185/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/asus-hyper-m2-x16-card

Lenke til kommentar

 

Ja det kortet burde vært PCI-E 8X iallefall. Kommer sikkert etterhvert.

Det er vel strengt tatt ikkje nødvendig? Den støtter 4 SATA kort på max ~600MB/s og då burde ~4GB/s båndbredde på PCIe 4x halde i massevis.

 

Forøvrig har Asus sitt 4x M.2 PCI-e x16 kort no fått norsk pris på 450 kroner, det er ganske nice! Det betyr nok døden for Amfeltec sin SQUID i alle fall. Det einaste kjipe er at ein må oppgradere til X299 for å få dette Windows-bootbart...

 

https://www.komplett.no/product/945185/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/asus-hyper-m2-x16-card

Asus sin støtter KUN intel m.2 ssd, for at "vroc" skal funke. Så da vet dere det :)

 

Hvorfor snakker du om sata på det andre kortet? Det ER m.2 kort med for lute båndbredde for de heftigste m.2 ssd'ene

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...