Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

 

Hei.

Det er mulig det er allerede besvart, men med 821 sider å se gjennom våger jeg heller å spørre.

Jeg har en macbook Pro mid 2011 som jeg vil ha en SSD til. Er det noe spesielt å tenke på? Vil alle modeller (2,5") passe rett inn? Har tenkt litt på den Samsung EVO (pro?) 500. Vil dette merkbart øke hastigheten på maskinen?

Takker for svar

 

De fleste ssder vil passe ja.

 

 

For å si det slik: Jeg kjøpte en mac air 2013 med 256GB ssd til dama, etter det så nekter ho å bruke en bærbar uten ssd. Når ho merker forskjell, da ER det forskjell. Ho ser/merker ikkje forskjell på 60hz og 144hz på skjermer :p

 

La a ta del i litt spilling da, kansje hu skjer forskjellen da ? :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse damene ser vel sjeldent slik da. :p

Når jeg kjøpte Laptop til dama i gave, så var det et krav fra min egen del at den hadde SSD. Ikke fordi alt går så mye raskere for henne, men fordi jeg ikke takler å fikse PCen eller slette unna drit når det er en sirupstreg HDD. Beste investering ever. :wee:

 

Og vips slapp man å urolige legen med at hjertet hopper over et slag eller to når du går (prøver å gå) inn i msconfig, og kraftig økt blodtrykk når du bare skal slette noen få programmer i kontrollpanel. :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som harddiskene kommer i størrelse 10TB så håper jeg vi snart ser prisene på 1TB SSDer rase ennå litt mer og kanskje snart får opptil 4TB SSDer. Jeg installerer gjerne en 3,5" billig SSD på 4-6TB. De må ikke på død og liv være 2,5" for min del.

 

Jeg bruker ikke HDD til annet enn arkiv og backup lenger og det hadde vært greit om man ble ennå mer uavhengig av det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå som harddiskene kommer i størrelse 10TB så håper jeg vi snart ser prisene på 1TB SSDer rase ennå litt mer og kanskje snart får opptil 4TB SSDer. Jeg installerer gjerne en 3,5" billig SSD på 4-6TB. De må ikke på død og liv være 2,5" for min del.

 

Jeg bruker ikke HDD til annet enn arkiv og backup lenger og det hadde vært greit om man ble ennå mer uavhengig av det.

Man får ikke lavere produksjonskostnader av å lage de i 3,5" formatet, bare et mindre marked. 2,5" + valgfri ramme gir et større marked og potensielt lavere pris per enhet.

Lenke til kommentar

 

 

Nå som harddiskene kommer i størrelse 10TB så håper jeg vi snart ser prisene på 1TB SSDer rase ennå litt mer og kanskje snart får opptil 4TB SSDer. Jeg installerer gjerne en 3,5" billig SSD på 4-6TB. De må ikke på død og liv være 2,5" for min del.

 

Jeg bruker ikke HDD til annet enn arkiv og backup lenger og det hadde vært greit om man ble ennå mer uavhengig av det.

Man får ikke lavere produksjonskostnader av å lage de i 3,5" formatet, bare et mindre marked. 2,5" + valgfri ramme gir et større marked og potensielt lavere pris per enhet.
Spørsmålet er om de får plass til så mange TB i 2,5" formatet. Og om de kunne spart penger med å bruke det gamle utstyret for eldre produksjonsnoder. (Om det nye cutting edge var i full sving uansett)

 

Det er fortsatt en del plass igjen i 2,5" selv på 1TB SSDer. Men blir det 3-4TB så er det mulig det hjalp å vurdere en 3,5".

Lenke til kommentar

 

 

Nå som harddiskene kommer i størrelse 10TB så håper jeg vi snart ser prisene på 1TB SSDer rase ennå litt mer og kanskje snart får opptil 4TB SSDer. Jeg installerer gjerne en 3,5" billig SSD på 4-6TB. De må ikke på død og liv være 2,5" for min del.

 

Jeg bruker ikke HDD til annet enn arkiv og backup lenger og det hadde vært greit om man ble ennå mer uavhengig av det.

Man får ikke lavere produksjonskostnader av å lage de i 3,5" formatet, bare et mindre marked. 2,5" + valgfri ramme gir et større marked og potensielt lavere pris per enhet.
Spørsmålet er om de får plass til så mange TB i 2,5" formatet. Og om de kunne spart penger med å bruke det gamle utstyret for eldre produksjonsnoder. (Om det nye cutting edge var i full sving uansett)

 

Det er fortsatt en del plass igjen i 2,5" selv på 1TB SSDer. Men blir det 3-4TB så er det mulig det hjalp å vurdere en 3,5".

 

Jupp, det var tanken :)

Lenke til kommentar

Svært stort kutt i pris, ingen tvil. Men med tanke på begrensningene til SSDen (ikke bootbar eller raid-støtte), og hvordan den har blitt erstattet av vesentlig kraftigere og mer avanserte enheter over årenes løp, til mye lavere pris, så er det ingen bombe.

 

Er nok ganske fin pris for så høy ytelse, og så mye data, men ikke like eksepsjonelt som det først virket. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Svært stort kutt i pris, ingen tvil. Men med tanke på begrensningene til SSDen (ikke bootbar eller raid-støtte), og hvordan den har blitt erstattet av vesentlig kraftigere og mer avanserte enheter over årenes løp, til mye lavere pris, så er det ingen bombe.

 

Er nok ganske fin pris for så høy ytelse, og så mye data, men ikke like eksepsjonelt som det først virket. :)

Syntes nå det var ganske sykt, mtp. den internasjonale prisingen, samt at man får med en 520 også

Lenke til kommentar

 

Svært stort kutt i pris, ingen tvil. Men med tanke på begrensningene til SSDen (ikke bootbar eller raid-støtte), og hvordan den har blitt erstattet av vesentlig kraftigere og mer avanserte enheter over årenes løp, til mye lavere pris, så er det ingen bombe.

 

Er nok ganske fin pris for så høy ytelse, og så mye data, men ikke like eksepsjonelt som det først virket. :)

Syntes nå det var ganske sykt, mtp. den internasjonale prisingen, samt at man får med en 520 også

 

 

800GB intel 910 passer sikkert sammen med Intel p3700 :D Steam på 910 og OS på P3700.

 

Kan jo fortelle at P3700 er sinnsykt heftig som OS ssd!

Lenke til kommentar

 

 

Svært stort kutt i pris, ingen tvil. Men med tanke på begrensningene til SSDen (ikke bootbar eller raid-støtte), og hvordan den har blitt erstattet av vesentlig kraftigere og mer avanserte enheter over årenes løp, til mye lavere pris, så er det ingen bombe.

 

Er nok ganske fin pris for så høy ytelse, og så mye data, men ikke like eksepsjonelt som det først virket. :)

Syntes nå det var ganske sykt, mtp. den internasjonale prisingen, samt at man får med en 520 også

 

 

800GB intel 910 passer sikkert sammen med Intel p3700 :D Steam på 910 og OS på P3700.

 

Kan jo fortelle at P3700 er sinnsykt heftig som OS ssd!

 

Bestilt en, enda? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...