Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mye nyttig her ja! Jeg regner med det er en del Samsung 840 / EVO-eiere her, jeg fant en grei måte å gjenopprette ytelse på til den nye firmwaren kommer fra Samsung.

 

Jeg har selv Samsung 840 EVO 256GB i min jobbmaskin, den ble wipet når Windows ble installert på nytt for 3-4 måneder siden.

 

Programmet Puran DiskFresh løste problemet skikkelig for meg. Det går gjennom disken sektor for sektor, og skriver sektorene på nytt. Det tar en time eller to, men man får da en komplett 'refresh' av disken.

 

Jeg har kun lagret 51 GB på denne disken, men det meste av dette er noen måneder gammelt. Det kommer veldig tydlig frem av DiskFresh gjorde susen. Maskinen er merkbart mer responsiv!

 

Slik så disken ut i HDtune før DiskFresh. Jeg bruker med vilje HDtune i stedet for HDTach, da HDTach har hatt en del bugs, og resultater som ikke stemmer overens. Legg merke til hvor mye dårligere ytelsen er på diskens første 30 GB, der de fleste eldre statiske filene ligger:

 

post-23390-0-25514500-1411556452_thumb.png

 

HDtune etter DiskFresh:

 

post-23390-0-11961300-1411556457_thumb.png

 

Slik så disken ut i filebench før DiskFresh. Jeg kjørte en scan av Windows-katalogen (avg 101 MB/s read speed):

 

post-23390-0-34790500-1411556461_thumb.png

 

Filebench etter DiskFresh (avg 510 MB/s read speed!!)

 

post-23390-0-21943700-1411556466_thumb.png

 

Jeg postet for øvrig også denne informasjonen i saken om 840 / EVO-diskene som ligger på forsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte AS SSD for morro skyld på min 256GB EVO, fikk sjuke tall, nesten 61000 i score...

Må ha skjedd ein feil noen plass haha! :tease:

 

Eller er det pga. av Rapid-funksjonen?

Er på grunn av rapid cache ja.

Venter i spenning på samsung sin løsning på evo problemet..

Hadde eg vist om dette når eg kjøpte den 500gb og 1tb.

Så hadde eg valgt en annen produsent...

Lenke til kommentar

 

 

Kjørte AS SSD for morro skyld på min 256GB EVO, fikk sjuke tall, nesten 61000 i score...

Må ha skjedd ein feil noen plass haha! :tease:

 

Eller er det pga. av Rapid-funksjonen?

Er på grunn av rapid cache ja.

Venter i spenning på samsung sin løsning på evo problemet..

Hadde eg vist om dette når eg kjøpte den 500gb og 1tb.

Så hadde eg valgt en annen produsent...

Du gadde gitt faen i å spare på hundrelapper, og kjøpt 850pro :D
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg hatt Samsung diskene mine i snart 3 måneder, og dette er utviklingen. Er det noen som vet hva dette skyldes?

Ny:

 

zZnITWE.png

Etter 3 måneder:

 

bZbo5HV.png

 

 

Hvilke samsung ssder?

 

Har du samsung EVO?

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814130943&nm_mc=AFC-C8Junction&cm_mmc=AFC-C8Junction-_-na-_-na-_-na&cm_sp=&AID=10446076&PID=6146846&SID=9h74yu87t9vh

 

2x Samsung Evo 840 i Raid 0.

Lenke til kommentar

 

 

Kjørte AS SSD for morro skyld på min 256GB EVO, fikk sjuke tall, nesten 61000 i score...

Må ha skjedd ein feil noen plass haha! :tease:

 

Eller er det pga. av Rapid-funksjonen?

Er på grunn av rapid cache ja.

Venter i spenning på samsung sin løsning på evo problemet..

Hadde eg vist om dette når eg kjøpte den 500gb og 1tb.

Så hadde eg valgt en annen produsent...

Du gadde gitt faen i å spare på hundrelapper, og kjøpt 850pro :D

 

Hadde blitt 3tusen kroner dyrere. Og det har eg virkelig ikke råd til.

Lenke til kommentar

Dette er fabelaktig morsomt..har holdt meg til min kjære Raptor snurredisk i 2 år i påvente av at SSD skulle bli kvitt disse forbanna "barnesykdommene".

 

Så tenker jeg at tiden er kommet..leser en masse bra tester og skryt av ,,ja ,nettopp Samsung EVO

og kjøpte den for litt over 2 uker siden..

Og som det hør seg og bør,,skal jo ting fuckes opp ..Nå har jeg ikke rukket å få trøbbel med disken enda..

Men jeg må jo få lagt inn ny firmware når det kommer..

 

Er det veldig komplisert å gjøre det ?

Og disse programmene for å måle ytelse osv finner jeg kansje på DVD,en som fulgte med disken ?

 

Og så lurte jeg på om Trim osv går automatisk på disse EVO diskene eller må jeg legge inn programvare for det å selv drive å vedlikeholde dritten ?

 

Var like før jeg skulle kjøpe en til..DET blir ikke noe av..

Lenke til kommentar

Du burde kjøpt mye før. :)

 

Firmware oppgradering kan gjøres via Samsung sin software (Magician). Enkelt og greit. Firmware bør uansett oppdateres på de fleste SSD spør du meg. Liten pris å betale for ytelsen. Med mindre du kjører totalt utdatert OS har du TRIM, samt disken driver GC på egenhånd.

Lenke til kommentar

Har Win8.1 og helt ny maskin..Asus Z97-A og i7-4790k..16GB Ram..

Da går det vel greit..:)

Trim må altså kjøres manuelt.. Fra Magician eller ?

 

Og ja..jeg angrer ikke på kjøpet når jeg fikk oppleve ytelsen..

Win starter syykt fort og BF4 bretta loader latterlig fort i forhold til før..:)

 

Hadde bare håpet å slippe programvare vas og updater sånn med det første ihvertfall..

Og skal jeg ha en til i andre maskina kan det jo lønne seg å kjøpe samme type så det er samme prosess

og update og vedlikeholde skiten..he he..

Er vel forsjellig måte å fixe det på alt etter produsent og type disk..

Lenke til kommentar

 

Dette er fabelaktig morsomt..har holdt meg til min kjære Raptor snurredisk i 2 år i påvente av at SSD skulle bli kvitt disse forbanna "barnesykdommene".

 

Det er det dummeste jeg har lest siden krigen.

 

haha, sant så sant.

 

Rapordisker er jo pesten sjøl i en sånn sammenheng, så hadde tatt barnesykdommer any day da. :grin: For trege til å drive et OS, og for små til å lagre noe på. Tap tap.

 

Alle datamaskinene i huset har minst en SSD, og hatt det i årevis. Eldste SSDen har vært gjennom 4 PCer (laptoper som stasjonære) de siste 5 årene. Og eneste som overlever alt. Tror faktisk ikke at ting har vært så stabilt og fritt for problemer som nå. :w00t:

 

Om en SSD blir treg og slitt, eller det er noe problem med trim, GC, eller synkende ytelse over tid, så er de fortsatt en magnitude raskere enn en snurre-disk.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mine Raptorer på 250GB og 300GB samt 500GB har funket knirkefritt og raskt..ihvertfall i forhold til

andre snurredisker jeg har hatt..og kalle det dumt ser jeg som unødvendig..

Har ikke hatt RMA eller trøbbel med en eneste en..

just plug and play..scandisk og defrag av og til sef..men det er jo basic kunnskap..

 

At SSD er kjappere..har jeg visst leenge..

Lenke til kommentar

Selvfølgelig..heldigvis blir ting bedre og kjappere med tiden..og billigere..

Derfor pensjoneres mine Raptorer nå til fordel for SSD..

Har vel brukt dem i nesten 5 år..de elste og 2 den nyeste..

Med tanke på pris og mitt behov har de gjort en helt grei nytte..

Til lagring bruker jeg Seagate 2TB disker i USB 3.0 Kabinetter, pluss en i maskina..

 

Nå mangler bare en stabil grei SSD så blir livet enda bedre.

Og det har jeg vel når fixen til Samsungen kommer.. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg testet Samsung 840 Evoen og, tja, alt som er eldre enn ca 2 måneder har mye dårligere lesehastighet enn snurredisk.

 

Jeg lurer nå litt på hva jeg skal gjøre med denne disken. Etter å ha slitt meg gjennom en OCZ med disconnect-feil og blåskjermer har jeg blitt veldig allergisk mot ssd-trøbbel og lovnader om "fix kommer snart".

 

Noen som har returnert en Evo til butikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...