Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal gå når du har tilkoblingene

 

Nei, ikke jeg heller, er bare litt utdatert på slot standarder. Og når standardene har revisjoner jeg ikke har tittet på, på mange år, så blir jeg forvirra hehe :blush:

Den phinex linker til er bara sata2.

 

Ja, han søkte nok på SATA 3, og så var det en uheldig formulering av den personen som har lagt ut varen.

 

Ellers ble det sagt tidligere i tråden her at gode (nok) satakontrollere er så dyrt at det nesten lønner seg å kjøpe nytt HK, da det gir ~ samme sata-ytelse for pengene. I tillegg kommer resten av hovedkortet.

Sagt på en annen måte: Sata-portene på nyere HK er mer enn gode nok til å kjøre 6 Gbps SSDer, men for å få samme ytelse på stand alone PCI-kort, må man opp i samme prisområde som hovedkortene med dette innebygget.

 

Tenkte på dette her om dagen, men det ville bli et voldsomt styr for min del, siden kortet jeg har, har vært meget stabilt og godt. Bare at det mangler AHCI, noe som gjør også SATA2 ubrukelig. Ellers kunne jeg fint levd med en SSD disk på SATA2 :) Imidlertid er systemet jeg har basert på Socket 775, og da er det vanskelig å finne bedre kort enn det jeg har :s Hadde nVidia bare tatt seg tid og energi til å støtte AHCI. Var vel rett rundt den tiden det ble standardisert av Intel.

 

Da ser det ut til at jeg går for en SATA3 kontroller ala PCIE x1 :)

 

Titter i øyeblikket på denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584091

 

Takker og bukker for all hjelpen :)

 

EDIT: Ser forøvrig at det er vesentlig billigere kort der ute, og atpåtil produsert av selveste Asus, og som også inkluderer SATA3 kabler og alt... lurer på om de ikke fant ut at det var et marked for det, når de ga ut nVidia baserte kort uten støtte for det som opprinnelig var Intels AHCI :)

Endret av Runinho
Lenke til kommentar

http://www.komplett....aspx?sku=630675

 

M4 er veldig billig disse dager, og den har nettopp fått fw-oppdatering som gir ~500 MB/s les.

 

Jeg kjøpte nettopp to som kjører i raid0.

 

takker for svar, men føler at det blir litt dumt å ha "kun" 175MB/s skrive hastighet når jeg først skal gå for en SSD.

 

Da må du fortelle meg når du skriver så voldsomt mye :D Jeg tipper skjeldent :p

 

 

Men er man entusiast, så kjør på med mange ssd i raid-0, så får man den lese og skrivehastigheten man vil ha bare man har god nok kontroller og mange nok ssder. Riktignok på sekvensiell ytelse da....

 

 

Lenke til kommentar

Tja.. er vel ikke entusiast. Men føler at når man først skal gå til innkjøp av en SSD så bør man gå for det "beste" Når det selges 500MB/s så blir det litt merkelig å kjøpe 175MB/s.

 

Men det er no bare slik min hjerne tenker da ^^

 

Edit: Ser at Dustinhome ikke har Crucial m4, Kan noen komme med en anbefaling på en disk som Dustinhome har.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Får vi noen skikkelig gode tilbud på M4 256GB nå så slår jeg til. 2500,- eks. Har flere laptops som hadde gjort seg godt av dette :).

 

EDIT:

Man får "Vertex 2 E-series 240GB" til den prisen, kanskje jeg skal gå for det siden latopene ikke har SATA600. Som dere sier er jo V2 solide enheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

takker for svar, men føler at det blir litt dumt å ha "kun" 175MB/s skrive hastighet når jeg først skal gå for en SSD.

 

Sekvensiell skriv er virkelig ikke det du vil legge pengene i når det gjelder systemdisk. 175 MB/s er mer enn nok til OS-bruk. Hvis du ser på de mindre kapasitetene av C300, M4 og hele intelrekken, ser du at alle har meget lav sekvensiell skriv (str.orden 60-100 MB/s). Likevel regnes disse som helt i toppen i sine respektive generasjoner og størrelser.

 

Du må også huske at de tallene som er oppgitt for SandForce-baserte enheter er best case med data som kan komprimeres mye. I praksis vil du oftest ikke ha så høy ytelse.

 

 

Men for all del. Du må selv se på hva du skal bruke SSDen til. Det er dog alment akseptert at sekvensiell skriv i mange tilfeller er av mindre betydning.

 

 

 

@Rudde93: M4 vil, i likhet med de andre sataIII-enhetene, yte rundt 280 MB/s sekvensiell les.

Dersom det er stor sjanse for at du tar med deg SSDen over til et fremtidig oppsett, kan du like gjerne kjøpe en enhet med sataIII nå.

Ellers kan du vurdere Intel 320, vertex2 og andre SF-baserte enheter. Den store forskjellen mellom HDD og SSD ligger uansett ikke i høye tall for sekvensiell ytelse, men heller i overlegen ytelse på småopperasjoner. Generell OS-opplevelse vil bli betraktelig bedre, da Windows driver med mye lesing og skriving av små filer.

Altså: Skal du ta den med videre ved en senere anledning, kan du like gjerne kjøpe nyeste generasjon. Skal du bare bruke den med sataII, kjøper du det som passer best med budsjettet. (Så klart av de som generelt anbefales). Akkurat nå er faktisk M4 hos komplett ganske konkurransedyktig. Ellers finner du en del anbefalinger på de siste sidene i tråden.

Endret av madsc90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for et godt svar madsc90. Av det jeg vart anbefalt i denne tråden så virker M4 til å være det bedre alternativ for meg. Intel sine hadde for lav lese/skrive hastighet eller kostet for mye pr Gb.

 

Kommer til å bruke disken som systemdisk, men også slenge innpå et par spill. Planen er vel å dele opp disken i 2. En for system og 1 liten partisjon for et par spill.

 

 

Lenke til kommentar

np :)

 

Partisjoner er i aller høyeste grad subjektivt, men selv ville jeg ikke splittet den opp. Med 128 GB har du allerede litt dårlig plass hvis du vil ha en del programmer på, og da har du ikke lyst på kunstig plassbegrensing i tillegg. Når det gjelder akkurat programmer er det heller ikke stor grunn for å bruke en annen partisjon, da de fleste må installeres på nytt ved formatering og reinstallasjon av windows uansett.

Lenke til kommentar
Hvordan vil M4 yte om jeg kun har SATA2 kontakt?

 

Om du har SATA2 så er det helt greit, egentlig. Det er vel uhyre sjelden at noen får over 300MB/s sustained.

 

Det du må være veeeldig obs på er at noen kort som er et par år gamle (som mitt fant jeg ut) har SATA2, men *ikke* er AHCI compliant (Advanced Host Controller Interface), og det er et *virkelig* problem som i verste fall gimper disken ned til under SATA1, rundt 100MB/s maks, og tom. kan gjøre den ustabil. I skrivende øyeblikk er ikke SSD disken min noe raskere til å skrive og lese enn min to år gamle Samsung Spinpoint 750GB. Søketiden er dog selvfølgelig uhyre lav, og gjør den flott som systemdisk alikevel. SATA3 AHCI kontroller er på vei i posten. Kostet ikke mer enn et par hundre kroner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...