Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Mtp at du sitter på et temmelig likt system som meg (annet skjermkort bare) så vil jeg tørre å påstå at disse software feilene ikke vil påvirke deg, ihvertfall ikke med en vertex 3 max iops. Så tror du ikke skal legge for mye vekt på disse problemene folk har hatt, vet ikke om kingston har like bra firmware som ocz mtp softwarefeil eller hva pokker som har forårsaket problemer, men vil absolutt tro de har det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei ho, prøver å lære mer i dybden om ssd, men kan noen forklare meg dette med toggle, ser at min max iops har 32nm toggle nand, hva er toggle og hva er alternativet.

Gjerne med pros and cons, fant slc og mlc i førstepost så slapp spørre om det :)

 

Edit: 32, ikke 23nm.

Edit2: etter mer lesing ser det ut som jeg ikke har 32nm, da det var tidlige versjoner, håper noen kan gi meg klarhet, blir nesten mer forvirra av å lese rundt omkring :S

 

Kan virke anbefale artiklene til AnandTech, se under punkt 6 i første post. Disse går virkelig i dybden, men du trenger gooood tid for de er lange.

 

Ang. toggle nand må jeg overlate det til ekspertene her på forumet, men jeg har skjønt at nand rangeres slik (god, bedre, best): asynk, synk, toggle.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en SSD nå, og ser at Crucials M4 visstnok er bra, men også hyperx er bra, men har en del problemer pga SF? De koster omtrent det samme for 128GB versjonene, hva er anbefalt? Evt. en annen, satser på en ~120gb i <2000kr klassen. Er ingen proff bruker, men vil jo gjerne ha det beste laugh.gif

 

Siden alle disser SF for tiden, så syns jeg at det er greit å si i fra om at SF er en helt utrolig bra teknologi som på mange måter er overlegen konkurrentene. Og hastigheten er jo helt ekstrem. Noen har issues med bluescreen, men vi har vel ikke hørt om så mye issues på HyperX så langt.

 

Kjøper du HyperX så har de også noen pakker det du får med veldig mye stæsj (Upgrade Bundle Kit), blant annet Acronis True Image om jeg ikke husker feil. Pris er nå nede på 1.727 som er langt under lanseringstidpunktet da de kostet 2.150 for samme pakke!

Lenke til kommentar

 

Hei ho, prøver å lære mer i dybden om ssd, men kan noen forklare meg dette med toggle, ser at min max iops har 32nm toggle nand, hva er toggle og hva er alternativet.

Gjerne med pros and cons, fant slc og mlc i førstepost så slapp spørre om det :)

 

Edit: 32, ikke 23nm.

Edit2: etter mer lesing ser det ut som jeg ikke har 32nm, da det var tidlige versjoner, håper noen kan gi meg klarhet, blir nesten mer forvirra av å lese rundt omkring :S

 

Kan virke anbefale artiklene til AnandTech, se under punkt 6 i første post. Disse går virkelig i dybden, men du trenger gooood tid for de er lange.

 

Ang. toggle nand må jeg overlate det til ekspertene her på forumet, men jeg har skjønt at nand rangeres slik (god, bedre, best): asynk, synk, toggle.

 

Takker for tipset!

Lenke til kommentar

Den nye FW oppdateringen gjør Crucial m4 til et enda bedre valg :), markant bedre hastighet på flere områder.

 

Release Date: 08/25/2011

Change Log:

Changes made in version 0002 (m4 can be updated to revision 0009 directly from either revision 0001 or 0002)

 

Improved throughput performance.

Increase in PCMark Vantage benchmark score, resulting in improved user experience in most operating systems.

Improved write latency for better performance under heavy write workloads.

Faster boot up times.

Improved compatibility with latest chipsets.

Compensation for SATA speed negotiation issues between some SATA-II chipsets and the SATA-III device.

Improvement for intermittent failures in cold boot up related to some specific host systems.

 

Jeg oppdaterte de fleste av mine i går kveld og det var 0 problemer, skal kjøre litt flere tester/benchmarks senere i dag :)

Lenke til kommentar

Jau, M4 trengte vel ikke akkurat mye hjelp for å være blant de mest fornuftige 6G SSD valgene. Men, med oppdateringen synes M4 å bli det klare førstevalget, når man tar pris, ytelse og stabilitet med i regnestykket.

 

 

Her er 0002 vs. 0009 i CDM, AS SSD, PCM7, Anvil S/U etc.: http://www.derbench.de/index.php/component/kunena/20-ssd-drives-solid-state-drive-basierend-auf-mlc/66-performanzfirmware-neue-firmware-version-009-fuer-crucial-m4-und-micron-c400-erschienen?Itemid=0

 

 

 

Regner med Anvil fyrer opp en Vantage senere, og man kan jo håpe C300 får litt forbedringer også, men det er vel utopisk..

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg en ny 120gb disk som skal ta over for min C300 64GB som jeg skal sette inn i min Asus UL30VT.

 

Er det Intel 320 120gb til 1299kr som gir mest for pengene og er den bedre enn min C300 64GB? Eller burde jeg gå for Crucial M4 128GB til 1600kr?

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Alle sandforce 2 er bingo. Er akkurat samme kontroller i alle, og mye de samme minnebrikkene, og all fw er jo utskudd fra den samme standard fw fra labben til sandforce. Selv om min Vertex 3 max iops ikke får bsod slik som agility 3, så hender det seg at alle programmene har utført en feil osv og må avsluttes osv med opprettelige feil, noe som i praksis er det samme som en bsod fordi pcen må avsluttes siden ingenting virker skikkelig. Nå som m4 har fått en så god ytelsesboost med siste fw så tror jeg jammen at denne disken også går tilbake på rma og byttes i en m4. Kanskje sandforce 2 blir gode greier på sikt, men tror ikke jeg orker å sitte å vente lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...