Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

np :)

 

Partisjoner er i aller høyeste grad subjektivt, men selv ville jeg ikke splittet den opp. Med 128 GB har du allerede litt dårlig plass hvis du vil ha en del programmer på, og da har du ikke lyst på kunstig plassbegrensing i tillegg. Når det gjelder akkurat programmer er det heller ikke stor grunn for å bruke en annen partisjon, da de fleste må installeres på nytt ved formatering og reinstallasjon av windows uansett.

 

har ikke så mange programmer. Min windows partisjon er på 68Gb og jeg har 14Gb ledig. Jeg tenkte mest på å ha det rydding, derfor lage en liten partisjon til et få utvalgte spill ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil M4 yte om jeg kun har SATA2 kontakt?

 

Om du har SATA2 så er det helt greit, egentlig. Det er vel uhyre sjelden at noen får over 300MB/s sustained.

 

Det du må være veeeldig obs på er at noen kort som er et par år gamle (som mitt fant jeg ut) har SATA2, men *ikke* er AHCI compliant (Advanced Host Controller Interface), og det er et *virkelig* problem som i verste fall gimper disken ned til under SATA1, rundt 100MB/s maks, og tom. kan gjøre den ustabil. I skrivende øyeblikk er ikke SSD disken min noe raskere til å skrive og lese enn min to år gamle Samsung Spinpoint 750GB. Søketiden er dog selvfølgelig uhyre lav, og gjør den flott som systemdisk alikevel. SATA3 AHCI kontroller er på vei i posten. Kostet ikke mer enn et par hundre kroner :)

 

 

Jojo, jeg har AHCI støtte og har ett relatift nytt hovedkort.

 

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar

Støtter fullstendig opp om at sekvensiell skriv ikke er viktig i veldig mange sammenhenger. Jeg har en IDE SSD som har veldig lav 4k random skriv og det merkes godt bare på aktiviteter som surfing. Men på den gamle maskinen gadd jeg ikke gå 50% opp i pris for å få god 4k random skriv.

 

sats på enheter som har god 4-64k random skriv/les og la det sekvensielle være en bonus.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan vil M4 yte om jeg kun har SATA2 kontakt?

 

Om du har SATA2 så er det helt greit, egentlig. Det er vel uhyre sjelden at noen får over 300MB/s sustained.

 

Det du må være veeeldig obs på er at noen kort som er et par år gamle (som mitt fant jeg ut) har SATA2, men *ikke* er AHCI compliant (Advanced Host Controller Interface), og det er et *virkelig* problem som i verste fall gimper disken ned til under SATA1, rundt 100MB/s maks, og tom. kan gjøre den ustabil. I skrivende øyeblikk er ikke SSD disken min noe raskere til å skrive og lese enn min to år gamle Samsung Spinpoint 750GB. Søketiden er dog selvfølgelig uhyre lav, og gjør den flott som systemdisk alikevel. SATA3 AHCI kontroller er på vei i posten. Kostet ikke mer enn et par hundre kroner :)

 

Kan skrive under på den, opsstartstiden er lengre enn med HD, men ting går litt kjappere generelt i W7. Kontrolleren min er AMD SB750 forreten.

Lenke til kommentar

Det er nok bedre ytelse i favør M4 ved blandet bruk, men ved random read QD#2-6 som som det er mye av til daglig i OS, er C300 benchmålbart betydelig bedre, og dermed også betydelig bedre enn Force GT/Vertex 3 og de andre SF-22xx varantene. Spill loading kommer ikke under denne kategorien, og her er det mye andre faktorer som spiller inn (blant annet utpakkingsmotoren til de forskjellige spillprodusentene) som minimerer forskjellene blant de kjappe SSD'ene, samt at spill ofte laster større filer og favoriserer noe mer sekvensiell lesing..

 

Som ren OS SSD, kan nok C300 fremstå som et bedre valg, men i praksis merker man lite til det, og til blandet bruk, er nok M4 noe bedre selv om man merker lite til dette også her..

 

Det er derfor liten grunn til å velge C300 fremfor M4, spesiellt mtp pris og den nye FW til M4, selv om jeg personlig synes C300 er bedre enn alle nykommerne i enkelte tilfeller og beholder mine C300 til OS only bruk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...