Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er i raid 0, så blir vel alle filene uleselige da dataen er fordelt over alle 3 ssd'ene i raidet.

Er det som er så sørgelig med Raid 0, går en disk, går alle.

Da har man ikkje hørt om Acronis ;) Man kan resize arrayet ned og opp som man vil. Men man kan ikkje lage resize større enn arrayet er da hehe :p

 

Dvs at du ikke kan utvide fra 2r0 til 3r0 med det programmet?

Hadde vært praktisk om det gikk, men på en annen side så er det vel bare klone raidet og gjennopprette det på det nye arrayet

 

Joda det kan du! Men man kan ikkje laget et array mindre enn det man har av data på det forige arrayet. Men det visste jo alle :D Har selv flere ganger gått fra 2 stk r0 til 4xr0 til f.eks. 5xr0 med acronis. Har også testet fra 7xr0 til 2xr0. Altså lett som bare det.

 

 

Acronis eier :D

 

Er du sikker på at det ikke bare er partisjonen du resizer? Fjerner du faktiske fysiske disker fra arrayet når du går ned i størrelse? Hva med Raid5/6?

Dette må jo også gjelde kun ift. SW Raid.

 

Men ellers er jo ikke scenarioet som beskrives noe problem ellers heller.

 

hvis boot volum:

- kjør image til en HDD (som ofte har mye plass ift. SSD raids)

- gjør om arrayet

- kjør image tilbake.

 

hvis data volum:

- flytt/kopier dataene til HDD

- gjør om arrayet

- kopier tilbake

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Vertex 3 på betalt ordre hos Dustin siden 13. mars, og har siden 15 april også en ordre hos Netshop.

 

Ringte også Netshop og forhørte meg om Vertex 3, da det stod bekreftet leveringsdato 18/4. Mannen sa at de hadde fått beskjed av OCZ at det skulle komme 100 stk inn den 18, og han sa at jeg skulle få en om jeg bestilte. Så gjorde jeg, og ingen SSD... Leveringsfristen er nå ubekreftet 26/4 hos Netshop, og 5/5 hos Dustin...

 

Noen andre som sitter i samme situasjon? Lurer på å gå for noe annet snart, relativt lei av å vente.

 

Håkon

Lenke til kommentar

laugh.gif

Jeg har hatt en Vertex 3 på betalt ordre hos Dustin siden 13. mars, og har siden 15 april også en ordre hos Netshop.

 

Ringte også Netshop og forhørte meg om Vertex 3, da det stod bekreftet leveringsdato 18/4. Mannen sa at de hadde fått beskjed av OCZ at det skulle komme 100 stk inn den 18, og han sa at jeg skulle få en om jeg bestilte. Så gjorde jeg, og ingen SSD... Leveringsfristen er nå ubekreftet 26/4 hos Netshop, og 5/5 hos Dustin...

 

Noen andre som sitter i samme situasjon? Lurer på å gå for noe annet snart, relativt lei av å vente.

 

Håkon

 

laugh.gif

 

 

 

 

 

:tease:

 

 

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en 470, tvert imot.

De hadde solgt en del av dem hvis prisen hadde stått i forhold til ytelsen.

(dvs. den kan ikke koste mer per/GB en Intel 320 Serien som den konkurrerer med, 3Gb/s gjør at den egentlig ikke konkurrerer med m4/C300/Vertex 3 etc)

Lenke til kommentar

Hva gjør egentlig AHCI? Bør jeg kjøre med det (OCZ Vertex 2)?

Prøvde å enable det nå etter at jeg har sottet å installert OS, drivere og programmer i hele kveld, men endte bare opp med blåskjerm under oppstart.

 

Googlet det og fant en enkel og grei forklaring på akkurat det her. Men trenger jeg det for å utnytte SSD'en?

 

Isåfall hadde det vært greit å vite det før jeg legger med mer arbeid i denne innstallasjonen... :p

 

 

Og hvis jeg bør sette AHCI enablet, er det andre ting jeg bør vite om før jeg installerer på nytt? Tenker på andre instillinger i BIOS o.l.

 

//IB

 

 

edit:

Hovedkortet mitt kjører på ICH9R brikkesett. Og siste driveroppdateringer på produsentens side er fra 2009. Bør jeg isåfall bruke de eller søke etter andre? òÓ

 

edit2:

Er vel kanskje ikke nødvendig med en reinstallasjon likevell. Microsoft hadde faktisk en hjelp-side som ikke var totalt vissvass... :p

http://support.microsoft.com/kb/922976

Men kunne likevell tenkt meg noen råd om hva jeg faktisk bør gjøre før jeg rører noe mer :)

Endret av IBTB
Lenke til kommentar

Raid og AHCI mode enabler blant annet NCQ (må enables via driver i Raid hos AMD), dette er noe du VIL ha med SSD som støtter det, noe Vertex 2 gjør og drar meget godt nytte av, samt er det generellt bedre og raskere modes enn IDE.

 

I Post#2 i Benchetråden, helt nederst, finner du forklaring og bilder på hvordan du går frem...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Der var det jaggu mye interessant, hehe.

 

Det besvarte de fleste spørsmålene mine, takk for det! Men jeg sitter igjen med ètt:

Hvilke drivere jeg skal installere for AHCI (jeg må vel installere driverne før jeg setter AHCI modus i regedit og BIOS?)? På siden til hovedkortet mitt kan jeg velge mellom 2 forskjellige, og jeg aner ikke forskjellen.

 

1) GIGABYTE SATA2 Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode)

     Versjon: 1.17.50.2

     Sist oppdatert: 2009/09/29

 

2) Intel SATA RAID/AHCI Driver

     Versjon: 8.9.0.1023

     Sist oppdatert: 2009/08/11

 

Noen pekepinner/godt kvalifiserte gjett her?

 

 

//IB

Lenke til kommentar

Nederst av filene i posten du akkurat besøkte ligger siste offisielle Intel RST, denne bruker du. Denne støtter TRIM, noe den du har på Gigabyte siden IKKE gjør, glem denne.

 

Du trenger ikke gjøre annet enn allerede beskrevet, standard microsoft AHCI driver vil automatisk bli brukt etter du setter AHCI i biosen, så legger du inn Intel RST, og du har max ytelse og TRIM...

 

 

Bare pass på at du bruker Intel SATA portene, Gigabyte SATA portene er til pynt... :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...