Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

OCZ holder virkelig tett på kortene. Litt for tett.

De snek svakere 25nm NAND brikker inn i Vertex 2 serien, og da Anandtech testet V3 240 satte de gunstig høye forventninger til resten av serien istedet for å gå ut med info om hvor betydelig dårligere eks. V3 120 versjonen er.

OCZ burde for lengs informert om MI-versjonen, og om hvilke andre entusiast versjoner som skal komme. Vi vet forsatt ikke hvor mye bedre MI-versjonen er, men jeg hadde ikke blitt overrasket om det er ett sleipt triks av OCZ for å presse litt mer penger ut av "de som må ha det nyeste" og som også har råd til det. Viser det seg dog at det er betydelig bedre IOPS ved 4k random r/w er det litt surt for entusiastene som ikke har ræva full av gryn og som har endt opp med V3-regularcrap.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LSI WarpDrive SLP-300 300GB PCI Express SSD Review

http://www.legitrevi...article/1535/1/

Synes prisen var veldig stiv. 7500 USD? Mot rundt 1000 USD for RevoDrive X2 240GB. Dessuten var den ikke noe særlig bedre enn RevoDrive, med unntak på random write IOPS. Det er kanskje en av de viktigste testene, men likevel.

 

Er det mulig å finne noen realistiske priser på ioDrive Octal? 5,12TB, 6GB/s read og over 1 million IOPS vil jeg tro koster mer enn et hus (hvis man får lov å kjøpe en til å begynne med).

Problemet med testen til Legitreviews er maskinvare og utvalget av tester de har gjort.

 

i7 920 @ stock = 4C8T @ 2,66GHz, og er en klar flaskehals når du skal teste lagringsmedier som dytter over 100K IOPS. (RAM er ikke spesielt god heller)

Hadde de klokket den opp til 4GHz hadde de lett kunne målt opp mot rated specs i stedet for 180K IOPS som høyeste tall i testen (i AS SSD). Om du ser under AS SSD i tabellen deres har de drite på draget og ikke tatt med 4K64Thrd, hvor WarpDrive sansynligis overkjører RevoDrive x2 grundig. Den scorte jo over 2000 poeng i AS SSD, som er omtrent i samme området som Nizzen fikk på Areca 1880 med 4GB RAM og 8x C300 om jeg ikke husker feil (og med CPU godt over 4GHz).

Det skal også nevnes at AS SSD er det svakeste punktet for SandForce SSDer. Med IOmeter med høy QD og flere workers skal denne score betydelig høyere.

 

ATTO tallene var elendige (i forhold til hardware), men det kan også ha noe med oppsettet på warpdrive å gjøre. 6R0 med 64-128KB stripe skalerer ikke spesielt godt ved lav QD og små blokker. Å kun teste på QD 4 viser ikke hele spekteret, test av QD 10 hadde også vært kjekt å se.

 

I IOmeter testen har de kun brukt QD 16, av uante årsaker, og det er kun synelig i navnet på access pattern i screenshot i toppen.

I forhold til tallene sett i de andre testene går det klart fram at warpdrive trives med litt QD. Ikke en eneste graf som viser skalering av ytelse med QD. Jeg håper TomsHardware får inn en de også, da de har tester kan vise hva denne er god for.

 

Uansett, for $7500 er dette ikke aktuelt for oss. Om vi vil svi av så mye penger er LSI 9280 eller Areca 1880 med 8R0 en bedre løsning.

Faktisk vil en ioXtreme til ca $900 yte mye bedre enn denne for enkeltbruker oppsett. Det er bare synd ioXtreme ennå ikke er bootbar med windows. Hadde de fått det til på et hvilket som helst tidspunkt siden den ble lansert hadde jeg kjøpt en øyeblikkelig. Jeg håper de får til en 2. generasjon som er bootbar etter hvert.

Lenke til kommentar

Jeg teller 32 brikker, og du sier 34nm SLC. Da regner jeg med det er snakk om 4GB chips, så det blir 128GB (om det ikke også er på baksiden, eller double stacked). Med grovt antatt 25-30kr/GB minimum snakker vi fort 4000-5000kr, om de ikke i tillegg legger på mer for diverse "enterprise features".

 

Men jeg gleder meg til å se benchmarks om de slippes :)

Lenke til kommentar

@brg

 

Du kan jo begynne med å installere AHCI, det er i store trekk det som er feil.

 

Ah trodde jeg hadde autodetect, men det var bare på de ordinære inngangene.

 

Litt forbedret resultat, men hadde forventet enda bedre. Noen tips?

 

OCZ2.JPG

Lenke til kommentar

brg, hvilken "6GB" (SATA 6Gbps) kontroller er det du har koblet SSDen til? Noen av de som følger med hovedkort er dårligere enn southbridge's 3Gbps porter. De lave sekvensiell les tallene dine fra en 180GB enhet er det som får meg til å tro dette er problemet.

Før du gjør noe mer, kjør to runder i ATTO, en med QD 4, og en med QD 10, og post screenshots her.

Lenke til kommentar

Jeg spør her selv om det delvis er HDD-relatert.

 

I morgen får jeg 4x2TB-disker som skal settes opp i RAID5. Problemet er at jeg har allerede OCZ RevoDrive, som har egen raid-kontroller, og når jeg går inn i raid-innstillingene under oppstart, er jeg ganske sikker på at jeg kommer inn i OCZ sin raid-kontroller, og da kan jeg ikke sette oppe raid på disker som kobles til hovedkortet.

 

Hvordan kommer jeg meg inn i kontrolleren på hovedkortet?

Lenke til kommentar

brg, hvilken "6GB" (SATA 6Gbps) kontroller er det du har koblet SSDen til? Noen av de som følger med hovedkort er dårligere enn southbridge's 3Gbps porter. De lave sekvensiell les tallene dine fra en 180GB enhet er det som får meg til å tro dette er problemet.

Før du gjør noe mer, kjør to runder i ATTO, en med QD 4, og en med QD 10, og post screenshots her.

 

Har et ASUS P7H57D-V EVO hovedkort med Intel® H57 Express Chipset built-in 6 xSATA 3.0 Gb/s ports og Marvell® SATA 6Gb/s controller: - 2 x SATA 6.0 Gb/s ports

 

Atto4.JPG

 

Atto10.JPG

Endret av brg
Lenke til kommentar

brg, da vil vertex 2 yte betydelig bedre på ICH (3Gbps portene). Det er ingen grunn til å bruke 6Gbps porter når enheten har 3Gbps interface, og spesielt ikke når 6Gbps kontrolleren på hovedkortet er dårligere. EDIT: du burde ha fått høyere skriv i ATTO med SSDen din, så Marvel kontrolleren holder muligens igjen der også.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

brg, da vil vertex 2 yte betydelig bedre på ICH (3Gbps portene). Det er ingen grunn til å bruke 6Gbps porter når enheten har 3Gbps interface, og spesielt ikke når 6Gbps kontrolleren på hovedkortet er dårligere. EDIT: du burde ha fått høyere skriv i ATTO med SSDen din, så Marvel kontrolleren holder muligens igjen der også.

 

Tusen takk for hjelpen.

 

Da er jeg tilbake på 3GB controlleren og ny test viser 279913 Write og 280204 Read.

 

Forstår dog ikke hvorfor AS SSD gir slike lave tall. 154,25 Read og 128,38 Write. Bad software, eller har jeg misforstått målingen?

Lenke til kommentar

Hei Lurer på om det er noe vits å gå for den MAX versjonen av OCZ Vertex 3 ? Vil man merke noen ytelse forskjell? Er 300kr forskjell på netshop nå og den uten MAX IOPS står er forventet på lager om noen få dager, så er fristende å gå for den (uten MAX) da.

 

 

Noen som tror jeg vil merke forskjell i vanlig bruk ? Regner med det er litt forskjell i benchmark og lignende, men vil det være merkbart i praktisk bruk?

NEI

Lenke til kommentar

Jeg har så smått følgt med tråden her siden ifjor sommer (med ganske fraværende oppfølging de siste måndene).

Har èn SSD (kjøpt i 2008 eller 2009, blir vanskeligere å vanskeligere å følge med tia... :p) fra før som jeg bruker i en mediespiller (den ble brukt som forsøkskanin fra min side) og var veldig fornøyd med det. Så stod den bærbare for tur, men den gikk i bakken og ble erstattet av en dårligere en, så hoppet videre til den stasjonære som brukes veldig mye mer enn den bærbare og har en bråkete Raptor disk som bråker og støyer.

 

Så kom researchen. Noen flotte disker (noe må jeg kalle de!), men enda flottere disker "like rundt hjørnet"! Ryktene om Intel's 3. generasjon fanget min interesse. Store ord som "dobbel ytelse og kapasitet til halve prisen!" er jo ikke å forakte. Så nå som diskene har kommet, må jeg ærlig si at jeg ble litt skuffet... :p Ikke det at jeg forventet dobbel ytelse/kapasitet til halv pris, men trodde virkelig det skulle bli større forskjell enn det endte opp med.

 

Så da ga jeg så smått opp litt, helt til igår. Bonus-utbetaling på lønningen og tid for å bruke litt! :p

 

Så har idag skumlest littegranne, men kunne tenkt meg noen pekepinner før jeg går til innkjøp.

 

 

Informasjon:

 

Skal brukes i en stasjonær. Erstatte en Raptor-disk. Hovedkortet har kun 3Gb/s grensesnitt. Kapasiteten bør være ~200GB. Tenkte å sette opp 2 partisjoner på den, èn for OS og en for litt tyngre programmer (bilderedigering o.l.). Avsatt ca 2000-4000kr til dette.

 

Vil selvsagt ha mest mulig for pengene, men trenger ikke mer enn systemet klarer å utnytte uansett.

 

 

Har sett litt på 3,5" disken (her sier han det igjen, uff og uff) til OCZ, Vertex 2 med 240GB kapasitet til ~3400kr. Jeg vil ikke kjøpe katta i sekken om jeg gikk for en slik en? Lese og skrive hastighet i underkannt av 300 MB/s vil vell være oppimot hva jeg kan forvente max gjennom 3Gb/s grensesnittet? Og grunnen til at det er en 3,5" er kun fordi det blir enklere og sette inn i kabinettet uten antydning til anstrengelse :p

 

 

Alt av råd/tips/forslag mottas med stor takk! =)

 

 

//IB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...