Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått igang en Vertex 3 120 GB idag, funker veldig bra. Men, jeg har kommet over et merkelig problem...Klarer bare å se 3 disker om gangen i Windows, den siste disken min finner den ikke overhodet. Den kommer opp i BIOS, og fungerer også dersom jeg går inn på Windowsen jeg har installert på vanlig disk (da ser jeg derimot ikke SSD-en). Fungerte også i starten, men forsvant plutselig (også i device manager etc.). Har virkelig ikke peiling på hva dette er for noe tull, og jeg trenger denne disken da alt som skal installeres ligger på denne...

Edit: Fant ut av det :) Skulle forøvrig ønske jeg hadde en bedre kontroller enn Marvell, men i praksis fungerer det jo så bra at jeg nok ikke merker store forskjellen til mitt bruk.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Aldri hatt noen problemer med siste firmware, fungert utmerket på begge mine C300.. Man bør nok gå til 0006 for å få fixene, om det er kommet en ny innen du får SSD'en, så hopper du rett på denne selvfølgelig..

 

Stemmer det at mange foretrekker å kjøre denne enheten via Intel sine Sata 3gb/s porter fremfor Marvel sin 6gb/s? Dette på grunn av stabilitet?

 

Synes jeg blant annet så deg foreslå dette i en annen post Ourassi (men er ikke sikker).

Lenke til kommentar

Nope, SB850 har 10Gbit båndbredde (om jeg ikke tar feil), og SATA portene har tilgang på all denne båndbredden. Jeg har målt ca 1200-1250MB/s sekvensielt peak (ATTO og IOmeter) med mine 4x C300 (4R0). Dvs. SB850 er ingen flaskehals for 2x Vertex 3 (2R0), men kan bli det for 3R0. SB850 makser også ut rundt 80-100.000 IOPS avhengig av CPU, men det er irrelevant så lenge du ikke bruker maskinen som server. Responstiden er på nivå med ICH med nyeste BIOS og drivere, men du er begrenset til 64KB og 128KB stripe om du skal kjøre RAID.

Lenke til kommentar

Det stemmer Conkey, Marvel's 6Gbps chip har vist ustabil ytelse i benchmarks, og har noe dårligere latency enn ICH10R.

Som boot drive er det en fordel å bruke ICH10R. Skal du ha en 6Gbps SSD til prog eller spill ved siden av er Marvel OK om du ikke har ledige ICH porter.

 

Hvis ikke jeg er helt på jordet (er ofte det...) så har ikke jeg ICH10R chip i mitt hk (P7P55D-E : P55 express)??? Men intelportene er likevel bedre enn Marvel?

Vurderer å kjøpe en Intel 320 til OS disk (pga stabilitet) og kjøre C300 som spill enhet. Har jeg forstått deg rett da Gullars at til slik bruk kan Marvel porten foretrekkes?

Lenke til kommentar

P7P55D-E:

Intel® P55 Express Chipset built-in

6 xSATA 3.0 Gb/s ports

Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10

 

Med andre ord, du har ICH10R uansett hvilken utgave av dette hovedkortet du har, derfor bør du nok koble alle SSD'ene til ICH. Marvell 6G portene er greie å benche på med tomme/rene SSD'er, men TRIM er nærmest garantert fraværende og vil forbli det i overskuelig fremtid. Marvell sliter også mer og mer jo mer du fyller SSD'en, og taper ytelse.. Anbefaler ICH for TRIM og ytelse som varer, nesten uansett hvor mye stasj du dumper på SSD'en (innen visse grenser selvsagt)... :thumbup:

Lenke til kommentar

Det har begynt å dukke opp SF-2XXX baserte SSDer bla fra OWC, blir litt spennende å se hvor de legger seg ytelsesmessig i forhold til ocz.

 

Det er vel lite sannsynlig at de (Corsair, Mushkin, ...) lanserer flere utgaver slik som OCZ gjør så da er det litt avgjørende hvilken ytelse/pris de legger seg på.

 

Crucial har litt dårlig timing i år men de kan selvsagt selge på pris og grei ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...