Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Så, ikke ovedriv med benchmarks på SSDer med mindre du har tenkt å kjøre en HDDerase eller lignende.

(dette gjelder alle SSD-er men SF baserte trenger ofte mer tid enn andre)

 

Hmm, jeg har sikkert kjørt den benchmarken 50 ganger de siste par dagene for å finne en driver som gir meg best mulig ytelse. Har jeg ødelagt disken nå da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

apollox, den virker forsatt gjør den ikke? Du har kanskje brukt unødvendig mange skrivesykluser, men alle disker vil nødvendigvis skrive seg mot sin slutt. Kanskje du har redusert levetiden til en viss del av harddisken med 0,5-2% so what? =)


http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.htmll

vil gi deg informasjon om diskens nåværende stand. Får vente på ekspert-svar for å si hvilke verdier du skal se på.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du ødelegger den ikke men ytelsen blir påvirket.

Du har flere måter å få tilbake ytelsen på men den skal egentlig komme tilbake av seg selv etter litt tid.

 

TRIM fungerer godt på Vertex 3 så det er igrunn bare det at du har overdrevet en smule med AS SSD. (for mye på kort tid)

 

Du får vurdere selv om du ønsker å gå grundigere til verks.

(betyr rensing og reinstallering eller imaging)

Lenke til kommentar

Ok, har hørt at SSD har lavere levetid enn andre disker, men har lest at det fortsatt er snakk om 5-10år med kraftig bruk, så trodde ikke noen runder med et benchmark program skulle ha noe å si. Skal kjøre den crystaldisk info å se. Gidder ikke reinstall, da jeg ikke merker noe ytelsestap annet enn i benchmarks.

Lenke til kommentar

Det har nok helt minimalt å si for levetiden til SSDen din, men husk at det er rimelig mye tyngre enn vanlig bruk. Full belastning av den "feil" typen. Aka. Skriving som du sjeldent ser så hyppig ved vanlig bruk på SSDer.

 

Du har nok forkortet levetiden med et par promille bare. Selv med et par titals tester og aktivt bruk i 1,5 år, så har jeg bare degrert ytelsen med 2%, så har med denne farten "bare" 75 år igjen. :p

 

 

Lenke til kommentar

Ok, har hørt at SSD har lavere levetid enn andre disker, men har lest at det fortsatt er snakk om 5-10år med kraftig bruk, så trodde ikke noen runder med et benchmark program skulle ha noe å si. Skal kjøre den crystaldisk info å se. Gidder ikke reinstall, da jeg ikke merker noe ytelsestap annet enn i benchmarks.

 

50 kjøringer er ingenting i forhold til levetiden men det er ikke den det er snakk om, det er vel ytelsen som settes spørsmål ved her.

 

Poenget er at en SSD har variabel ytelse og når du har brukt alle cellene på SSDen 1x så har du oppnådd Steady-State (den kommer selvsagt uansett), når steady state har satt inn skal ytelsen være mer eller mindre stabil. (så stabil som en SSD kan bli)

 

50 kjøringer med AS SSD skriver ca 250GB, CrystalDiskMark er mye værre så AS SSD er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Poenget er at en SSD har variabel ytelse og når du har brukt alle cellene på SSDen 1x så har du oppnådd Steady-State (den kommer selvsagt uansett), når steady state har satt inn skal ytelsen være mer eller mindre stabil. (så stabil som en SSD kan bli)

Vell, det er en delvis sannhet. Det stemmer at når alle fysiske celler i SSDen har blitt skrevet til 1x er SSDen nødt til å gjøre Garbage Collection, som setter en ekstra begrensning på skriveytelsen, men det er også mer som spiller inn på ytelsen SSDen stabiliserer seg på.

 

Det som har mest å si for en SSD er om datablokker skrives sekvensielt eller tilfeldig, størrelsen på disse, og også hvordan (samme 2 parametere) de overskrives (eller slettes med TRIM). Dette bestemmer hvor mye arbeid GC må gjøre for å skille gyldige fra ugyldige datablokker (pages), som er den største faktoren som påvirker overhead (Write Amplification). Spare Area og TRIM påvirker også WA betydelig.

 

Skrivehastigheten (sustained) en SSD beholder over tid er skriv/WA, og det varierer også med skrive-mønsteret (blokk størrelse, seq/ran og QD) i skriveøyeblikket. Med idle GC og godt med spare area kan overhead håndteres på et annet tidspunkt enn skriving og gjør at utslag på skrivehastigheten (opp til en viss mengde MB/GB) blir mindre. Utslaget over tid kan også eventuelt minskes med begrensning i maks skrivehastighet.

 

(Edit: forbehold om stavefeil eller ting jeg han ha glemt/oversett pga. promille :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe meg en SSD nå som jeg skal formatere og installere Windows 7.

Tenkt en liten en til OS bare. Er Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB fortsatt riktig alternativ?

Ser at denne har SATA-600, mens hovedkortet mitt Asus P5Q DELUXE mener jeg hun har SATA-300 - den vil passe, men hovedkortet begrenser ytelsen noe?

Lenke til kommentar

Den vil passe ja, men vil begrense maksimal sekvensiell skriv og les. Dette er noe du ikke vil merke i praksis. Kun ved benchmarking. C300 er fremdeles en kjempebra SSD, men jeg vil også anbefale Intel sin 320 80gb SSD. Den er utviklet til sata2 og har høyere GB/pris. Selv har jeg både C300 og Intel SSD og merker ikke noe forskjell i praksis på de to. Tenker da surfing, kontorbruk spilling osv. Intel og Crucial leverer knakende gode SSDer over hele fjøla. Det er umulig å trå feil ved kjøpe av disse :)

Lenke til kommentar

Forskjeller på sata3 på sata3 og sata3 på sata2 er at den sekvensielle skriv og les biten er litt lavere. Det er liten/ikke merkbar forskjell. Du får noen poeng ekstra på benchmarking, men tror de fleste kjøper SSD for den genrelt gode ytelsen til daglig bruk, og det får dem ved å velge Intel, Crucial og Vertex 3 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...