Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DA var g.skilen montert! :)

Har ikke fått noe godt bilde på ytelse enda, da jeg brukte vista complete pc restore når jeg klona disken, og den gjør ett eller annet installasjonen, så det ser ut som at alt må indexeres på nytt osv (outlookprofil ble b.la. opprettet på nytt). Har heller ikke foretatt noen form for tweaking enda heller.

 

Noe jobber intenst på disken her nå i alle fall (sikkert indexering), men likevell er laptopen GODT MERKBART mer responsiv.

 

Men at SSD ikke blir varm, stemmer i alle fall ikke på denne!

 

Kommer med ny rapport litt senere.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg kjører den i en Dell Latitude D630 laptop. Foreløbig har jeg fulgt noen av triksene til tony fra DENNE siden (kjører vista). Disse rådene ser ut til å ha økt ytelsen betraktelig i fra første gangen jeg startet opp med den.

 

Men er veldig skuffet over en ting: Den blir varm! In fact, VELDIG VARM. Varmere enn den gamle snurredisken!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg har vel lest at jmicron baserte SSD'er ikke er av de kjøligste.

Hvis det det var rett etter pcrestore og aktiviteter etter det så er det vel forhåpentligvis ikke det man kan forvente som normal driftstemperatur.

 

Kan du lese av temp via SpeedFan? (SMART)

 

Intel'n er så kjølig at jeg ikke kjenner at den er på?

Den viser ikke temp vha SMART så jeg har ingen anelse hva den er.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som jeg får ut smartinfo nei.

Denne disken er ALT for varm til at jeg vil anbefale den i en laptop. Den er direkte ubehagelig varm, og vifta går for omtrent ingenting nå, i motsettning til før :(

 

Har opplevd bittelitt stuttering i noen situasjoner, men det føles ikke som noe problem i første omgang.

 

Får vurdere hva jeg gjør med denne gitt.... laptopen fikk plutselig vesentlig dårligere on-lap funksjonalitet :/

Lenke til kommentar

Prøv å ta den ut (det er jo rimelig for gjort på en Dell) og kjenn på den ev. ta temperaturen hvis du har noe å måle med.

 

Jeg merket umiddelbart hvor "snappy" maskinen ble, alt skjedde umiddelbart.

Skrivehastigheten på Intel er jo så som så men alikevel høyere enn det man kan få fra en HD.

 

Jeg tror nok jeg kommer til å beholde bestillingen på min Titan hvis bare ytelsen er som forventet, og det er jo du en av de første til å svare på ;-)

 

edit:hvilken HD hadde du fra før?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@Theo343

 

Titan bruker dual JMF602B som jeg mener er den nyeste utgaven.

 

Jeg kan ikke huske å ha lest noe spesifikt om varmegang på Titan, det er mulig at testerne ikke har kjørt de i en laptop?

 

edit:

Faktisk har den 3 kontrollere.

 

"dual JMF602B controllers under direct control of a single JMicron JMB630 RAID controller in a RAID 0 configuration"

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det var akkurat det jeg regnet med Anvil, at den kjører intern Raid0 som betyr totalt minst 3 kontrollere. Ant. også en gammel raid kontroller som går ekstra varm i tillegg.

 

Ergo, SSD med intern Raid er dårlig egnet til laptops inntil de får orden på varmeutviklingen med bedre kontrollere. Forøvrig da sjokkerende at OCZ Apex med samme oppsett markedsføres spesielt mot laptops. Hodeløst av produsentene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmmm, litt urovekkende dette men ytelse teller mer for meg.

Skal kunne leve med en varm laptop hvis det ikke er helt for j.....

 

JKJK, hvor varm er overflaten og undersiden av Dell'n der SSD'en er, er det kontinuerlig ubehagelig varmt?

 

Du får samle litt inntrykk og gjøre noen tester så vi får en ytelsesmessig sammenligning mot HD'n du hadde.

 

Skulle det bli for ille (for en laptop) kan den jo brukes i en vanlig PC, men det var vel ikke målet her.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har ikke kjørt noen tester enda. Det blir litt vanlig bruk i dag og i kveld for å "få feelingen" :)

 

Hadde en thosiba 5400rpm sak tidligere.

 

Overflaten har blitt vesentlig varmere enn den var tidligere og undersiden er mer eller mindre konstant veldig ubehagelig varm. Jeg vil definere det som GLOHEIT. Det er også såpass enkelt å framprovosere stuttering at jeg ikke skal ha denne disken i stasjonæren, det er i alle fall sikkert. Likevell er jeg ikke direkte misfornøyd med kjøpet (enda i alle fall).

 

Jeg må bruke den litt mer enn en times tid for å gjøre meg opp en deifinitiv mening :)

 

Edit: Ved installasjon av nero9 og kopiering av 5GB ymse data samtidig (100mbit) blir den så sinnsykt varm at jeg nesten ikke klarer å ta borti undersiden på pc'en, og vifta kjører på full pupp. Opplever også litt stuttering da. Pc'en har faktisk blitt mer bråkete med g.skill titan grunnet viftestøyen.

 

Hadde jeg vist dette ville jeg nok ikke bestilt denne SSD'en. Hvis det er sånn at intel ssd'ene har blitt billigere nå, og er bedre, så er nok det et mye mye bedre valg. Jeg vurderer allerede å levere tilbake denne.

 

Jeg må ha pc'en i strømsparemodus og sørge for minst mulig diskaktivitet for at støynivået skal bli brukbart, men fortsatt er den for varm.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Kom med en oppsummering i morge du.

 

Hvis den er negativ er det bare noen få alternativer som finnes.

Vertex 250GB - kostbar men kan bli bra hvis de går for IO fw.

Summit 250GB - kostbar og ikke tilgjengelig før i april?

Intel X25-M 160GB - kostbar og for liten til mitt bruk.

 

Ikke enkelt dette.

Lenke til kommentar

JKJK: Jeg så noen reviewers som nevnte at Apex eller Titan hadde gått varm under installasjon av windows og programmer, men når alt var installert og på plass, så hadde alt forandret seg betydelig, og alt var bare fryd og gammen. Sansynligvis er all skrivingen tungt for kontrollerne, så de går varme, men de skal fint tåle det da (rated til max 70-80 grader operasjons temperatur). Bruk de en dag eller to etter du har installert alt, og kom tilbake til oss med erfaringer. Hvis det ikke har blitt bedre, og den yter for dårlig til systemdisk i den stasjonære din, så kan du jo returnere den.

 

Jeg leste forresten en plass at det ikke var optimalt å bruke restore funksjoner med et bilde av harddisk til en SSD, men husker ikke helt hvilken modell det gjalt.

 

Som Theo sier er Mtron Mobi også fine, men hvis du skal ha de i 128GB koster det en del (det finnes da). Den største jeg fant i farta var Mtron Mobi 3525 64GB til 3396 på multicom. Selv om båndbredden er lavere enn de nye MLC utgavene, så har den veldig godt med les IOPS (~5-10.000). På skriv IOPS er den omtrent som en god 3,5" harddisk. (160IOPS @ 4KB random write tror jeg). Jeg har hørt rykter om at Mtron skal komme ut med en ny generasjon (3. gen) til sommeren ca, og de skal ha dobbel båndbredde av den forgie (omtrent 220-240), og sansynligvis enda bedre IOPS både les og skriv.

Lenke til kommentar

Alt er installert, da jeg brukte image. Jeg har bare hatt noe avinstallasjoner og installasjoner for å teste opplevelsen. Selv om jeg kanskje hadde sett for meg litt raskere opplevelse, så er det umåtelig kult at photoshop starter 3ganger kjappere enn før :).

 

Jeg vil nok være i tenkeboksen noen dager framover. Nå er nok ikke chipsetet på D630 det beste alternativet heller, for jeg mener å huske at jeg opplevde stuttering til tider med tradisjonell disk ved mye jobbing mot eksterndisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...