Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SSD for PS3:

-snip.

 

SSD Partition alignement ( tuning )

Det som dog kan bli utfordrende ift. PS3 her er å få utført en god "partition alignement/offset". Gullars, du må gjerne skrive litt mer om det emnet som er forholdsvis viktig i SSD-tuning sammenheng. Dette har ikke med MFT og "SteadyState" å gjøre. Også ift. Raid0 oppsett.

Gleder meg til en PS3-test igjen. Har kun sett en slik og det var med en gammel SSD som ikke imponerte.

Hva slags filsystem er det egentlig PS3 bruker og er det mulig å preformattere før den settes i konsollen? Det er vel under formattering man setter premissene for disken? Ser ikke helt for meg at man får så mange avanserte muligheter når man skal formattere via XMB på PS3'n.

Lenke til kommentar

Guttorm: raid er på noen måte ikke backup! Raid er (kan være) sikkerhet!

 

Edit: wops: ser at stakkars guttorm har fått nok pepper for den allerede :)

 

Egentlig ser jeg fint for meg SSD som eksterndisker. Jeg vet ikke hvor mange eksterndisker jeg har vært borti som har grunnstøtt etter å ha fått litt for mye juling, men det er en del. Av nettopp samme grunn har jeg ikke eksterndsiker særlig med på farten selv.

 

Når markedet og teknologien utvikler seg så vil det nok fint være mulig å få low-end ssd'er i eksternformat.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Var i Oslo igår og stakk innom digital impuls. Kjøpte hva de hadde, en Apex 120 GB til 4k.

Installerte Windows 7 64-bit på en Hp 6710b 4 GB ram. Startet opp på 32 sek(hvorav 12 sek bios) og avsluttet på 7 sek. Skal teste mer, hører den gjør det dårlig på 4kb tilfeldig skriving. Hva betyr det?

 

Multicom har også sendt meg en intel x25-m 80 GB som jeg får på lørdag. Er det teoretisk mulig å raide 2 forskjellige merker sammen, x25 og apex? På en stuepc med asus p5n-e sli hovedkort...?

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar
Var i Oslo igår og stakk innom digital impuls. Kjøpte hva de hadde, en Apex 120 GB til 4k.

Installerte Windows 7 64-bit på en Hp 6710b 4 GB ram. Startet opp på 32 sek(hvorav 12 sek bios) og avsluttet på 7 sek. Skal teste mer, hører den gjør det dårlig på 4kb tilfeldig skriving. Hva betyr det?

 

Multicom har også sendt meg en intel x25-m 80 GB som jeg får på lørdag. Er det teoretisk mulig å raide 2 forskjellige merker sammen, x25 og apex? På en stuepc med asus p5n-e sli hovedkort...?

Å raide de sammen er fint mulig, men jeg har sterke mistanker om at det vil gi dårlige resultater. Det er ikke sikkert du vil få bedre ytelse enn x25-M, kanskje ytelsen på raidet vil være lavere enn x25-M. Da burde du heller beholde apex'en i laptoppen og bruke x25-M i stue-PC'n.

Det stemmer ikke at apex gjør det dårlig på 4k IOPS, det er en svikt i benchmark programmet mot arkitekturen. Jeg har sett en benchmark som ble gjort med slike innstillinger at det ikke kolliderte, og da lå den veldig godt ann (omtrent som G.skill Titan). Saken er at benchmarken som det er snakk om som ga lave resultater prøver å skrive til en del av enheten man vanligvis aldri vil skrive til, og det lager krøll for kontrolleren inne i enheten. Så i vanlig bruk skal man aldri ha noen problemer med stuttering fra apex. Etter det jeg har sett av reviews der den har vært testet i real life med windows var konklusjonen at den ikke har problemer med stuttering, men i forhold til Intels MLC hender det at den kan "nøle" litt i et halvt til et sekund før den fortsetter ved åpning av programmer, men at det ikke skaper krøll for andre ting, og ytelsen er fortsatt flere ganger raskere enn harddisker.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Takk GullLars, det var godt å høre. Trodde en stund jeg hadde kjøpt katta i sekken. Uansett den bærbare hdd min gir bare 0,5 MB på 4k iops, så Apexen må jo være soleklart bedre enn det.

 

Har testet den mer nå med programmer, og for min del er det en revolusjon som knapt har gått opp for meg enda.. Starter 10 programmer samtidig og alle er oppe på noen sekunder, kontra over et minutt før. Fantastisk å jobbe på en maskin med ssd. Bør helt klart standard på alle jobb-pcer i løpet av året. Jeg mener det er det største som har skjedd siden internett.

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

Ang. degrading på Intel diskene:

Sector remap fragmentation slowing Intel X25-M SSDs

Intel's celebrated X25-M SSD may have just lost some of its luster. A new review indicates Intel's subsector wear-levelling actually causes massive fragmentation problems which are nearly impossible to fix. SSD advocates with persecution complexes, please report to the comments thread.

http://arstechnica.com/news/2009/02/sector...-x25-m-ssds.ars

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Hmm glad jeg gikk for Vertex siden Intel X25M 80GB fristet til 3000,-. Dette gir bare mer og mer mening i det IOFusion gutta snakker om.

 

"Flash, when managed correctly can give astonoshing results".

 

Vi får se hvem som stikker ut hodene og er de som kan håndtere Flash korrekt for SSD og IO kort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hmm glad jeg gikk for Vertex siden Intel X25M 80GB fristet til 3000,-. Dette gir bare mer og mer mening i det IOFusion gutta snakker om.

"Flash, when managed correctly can give astonoshing results".

Vi får se hvem som stikker ut hodene og er de som kan håndtere Flash korrekt for SSD og IO kort.

Jeg tror begge deler vil bli gode produkter på sikt, PCIe vil gi bedre ytelse, mens sata produktene vil gi flexibilitet. I teori skal de samme algoritmene og teknikkene kunne implementeres uansett interface (sata/PCIe)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Hmm glad jeg gikk for Vertex siden Intel X25M 80GB fristet til 3000,-. Dette gir bare mer og mer mening i det IOFusion gutta snakker om.

 

"Flash, when managed correctly can give astonoshing results".

 

Vi får se hvem som stikker ut hodene og er de som kan håndtere Flash korrekt for SSD og IO kort.

 

Det verserer mange rykter om degradering, jeg tar dem med en klype salt.

 

SSD'er fungerer ikke på samme måte som en HD og gir derfor ikke de eksakt samme tallene hver gang de benches.

 

OCZ har samme "problem" som alle andre SSD'er Link. Les posten til Tony.

 

Noen testere har benchet Intel's SSD'er i månedsvis og ser ikke noe tegn til degradering, mens andre (ytterst få) har opplevd dette.

 

Jeg har fremdeles ingen tegn til noen kraftig degradering men min er da relativt ny enda.

Lenke til kommentar

Noen disse problemene er vel også knyttet til bruken av filsystem som på ingen måte er tilpasset måte SSD er bygget opp. Jeg prater sikkert mot bedre vitende, men på meg så virker det som vi skriver med "blekk og fjær" fremfor et SSD-tilpasset system. Det er for mange hensyn å ta med kompatibilitet til historiske systemer at vi lever i et kaos av kompromisser. Får håpe ting faller på plass etterhvert, men det dukker nok opp noen skjeletter fra skapet etterhvert som denne teknologien modnes. De fleste av 'problemene' er vel uansett marginale for en vanlig bruker, om enn målbart på et benchprogram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...