Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WOHO!!

Da var g.skillen sendt. Tviler på jeg har den før på lørdag. Men det er jo lov å håpe. Sånn er det å bo 1 grisegrendte strøk.

 

Har du sjekket kommentarene på newegg?

 

Link

 

Hey... overså posten din. sorry.

Nå har jeg rampage formula på stasjonærern, men g.skillen skal jeg i utgangspunktet bruke på laptopen (med vista). Så dette lover strengt tatt egentlig rimelig bra. På stasjonæreren skal jeg vente litt og se utviklingen an. Skal uansett legge lista litt høyere på stasjonærpc'n når jeg kommer så langt.

Lenke til kommentar

Hvis det der er de faktiske tallene man får i praksis, så er det jo ganske god ytelse bortsett fra sekvensiell skriving. Jeg håper bare at 30GB versonen ikke ligger mye under.

Her er en kompositt av ATTO tallene i linken over og utregnet IOPS fra det:

post-163450-1235157152_thumb.jpg

Som dere ser så klarer Vertex 13.000/1760 IOPS les/skriv ved 4KB blokker, og det er veldig bra. Til sammenlikning klarer vanlige harddisker kanskje 100-150 IOPS, og Velociraptor 300 IOPS. Det er disse tallene kombinert med accesstime som gir SSD det ekstreme ytelsesovertaket over harddisker. Tall fra PCmark Vantage bekrefter også at apex/vertex banker det som er av harddisker på områder som er IO-bound (oppstart av vista, programmer, og delvis spill loading). Intel x25-M har fortsatt et godt overtak over både Apex, Vertex, og Titan, men er priset mye høyere og kommer bare i 80/160 GB. Intel SLC er enda bedre igjen, men er priset enda et nivå over. Jeg skal se om jeg kan finne ATTO benchmark av både x25-M og x25-E og sammenlikne med Apex, vertex og titan.

Lenke til kommentar
Did you catch the news yesterday about those chronic performance problems that cropped up in a trio of Intel X25-M SSDs under review by PC Perspective? Intel apparently did, promptly responding and identifying what it believes to be the issue: the testers.
Hmmm, et "modig" utspill av Intel når de i tillegg sier at å kopiere filer og deinstallere/installere applikasjoner ikke er et real-wolrd scenario. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvilket filsystem som er mest optimalt for flash. Det vil også kunne avhenge av enheten du bruker og bruksmønster/bruksområde.

Støtter vista og W7 boot fra exFAT?

Jeg bruker NTFS på mine fordi det er standard for vista...

Hvis noen har gode kunskaper om dette hadde det vært fint å få frem forskjellene på filsystemene og betydningene av disse for SSD i denne tråden.

Lenke til kommentar
Interestingly enough, exFAT is not used currently for formatting hard drives. It is being recommended in Flash memory storage and other external devices only. This is why it is currently not considered a huge competitor to NTFS on hard drives.

 

However, exFAT should be a true competitor to NTFS on systems with limited processing power and memory. NTFS on flash memory has been known to be inefficient for quite some time. exFAT’s smaller footprint/overhead makes it ideal for this purpose. Of course, only if your definition of “ideal” allows software to be proprietary and not open source.

 

Vista will happily read FAT, exFAT, and NTFS from flash. ReadyBoost may not work with exFAT formatted flash drives, however.

 

Kilde

 

Ser jo ut som de hadde SSD i bakhodet da de utviklet dette, men det er kanskje litt "ungt" enda?

Lenke til kommentar
Did you catch the news yesterday about those chronic performance problems that cropped up in a trio of Intel X25-M SSDs under review by PC Perspective? Intel apparently did, promptly responding and identifying what it believes to be the issue: the testers.
Hmmm, et "modig" utspill av Intel når de i tillegg sier at å kopiere filer og deinstallere/installere applikasjoner ikke er et real-wolrd scenario.

 

Leser man reviewen på pcper ser man fort at de ikke bare har drevet med installering o.l. ;-)

Jeg betviler ikke hva de har funnet, men det er jo litt merkelig at det er så få andre som har har oppdaget dette problemet. Det er jo rimelig mange nettsteder som har testet denne "målestokken" av en SSD men bare pcper som har oppdaget problemet.

 

Vi får håpe at Intel kan stå for sine ord.

 

(Jeg hadde egentlig skrevet en hel masse om relasjoner mellom pcper og OCZ og lansering og prelansering av produkter men fant ut at det var best å la det ligge.)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Mulig engadget da bedriver litt journalistisk frihet når de sier dette?

Intel is saying it wasn't able to replicate the results, that "the synthetic workloads they use to stress the drive are not reflective of real world use," and that "the benchmarks they used to evaluate performance do not represent what a PC user experiences." The reviewers were largely just copying files around and installing/uninstalling applications, which sounds fairly realistic to us.
Lenke til kommentar

Jeg fikk også mail om 23. feb som dato fra PS.

 

@Anders Jensen:

Det er ikke jeg som har gjort testen, det var Tony på OCZ forum, jeg bare tok resultatene og la til utregning av IOPS. Linken til testen er posten over bildet jeg postet.

Atto tester 100% random, 0,5KB til 8MB blokker, og opp til 256MB lengde (som er gjort her). Denne testen ble gjort med 4 i QD (kø lengde) og 256MB som er det man normalt bruker. Dette er veldig fine tall, som knuser velociraptorer i raid. Det var også en link der med PCmark vantage tall, og disse er også veldig fine. Over 120MB/s i vista startup og 64MB/s application launch er kjempegode tall (men litt lavere enn Intel). Jeg håper bare 30GB vertex får lignende resultater.

Oppsettet var singel drive, alså ingen form for raid, og non-raid instillinger på kontrolleren om jeg forstår det riktig.

Lenke til kommentar

Disse problemene som noen få har oppdaget blir blåst ut av proporsjoner, og det er ikke alle enheter det gjelder for heller. Det er godt mulig noen billige MLC modeller sliter med dette, men mine server grade SLC Mtron Pro 7025 benchmarker nøyaktig det samme som de gjorde for et halvt år siden, og Mtron Pro 7025 gikk i produksjon fra første halvdel av 2007... Hvis du bare ser deg godt for før du kjøper SSD, så får du fint tak i enheter som banker velociraptor såpass hardt at det er ikke morsomt engang ;)

Som det står i første posten (som jeg har glemt å oppdatere forresten), så er den beste måten å være sikker på at du får gode enheter å kjøpe SLC, og helst de som har vært gjort gode reviews av uten at folk har funnet feil. Feil vil noen alltid finne, siden det er mange inkompetente benchmarkere der ute som tror at siden det funker for HDD, så funker det helt likt for SSD. Det som gjelder er å analysere review'et før du tror alt du leser, og linken om SSD benchmarks i bunn av første post gir god oversikt over hva du skal se etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...