Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ivertfall på et av raidnivåene speiler man jo diskene, og dette må da kunne sees på som en form for backup? Jeg har selv aldri kjørt noe annet en Raid-0 og kan ikke så mye om det.

 

Skulle ønske noen kunne vist test av 74GB velociene, disse kan nemelig konkurere med 30GB vertexen på pris og er således akutelle da de og så skal være raskere en de større versjonene av V.R.

 

Ser ikke helt hvorfor du skal kjøre 2X 30GB Vertex i raid-0 mot en singel V.R 300GB? Forutenom pris vs ytelse da selvsagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, jeg skal selvfølgelig benche både Mtron og Vertex som singeldisker også.

Grunnen til at jeg bare vil benchmarke en 300GB velociraptor er at jeg kun har en av de :p

 

For øyeblikket er jeg i besittelse av: 2x Mtron Pro 7025 (kjøpt i slutten av august til 10.000kr), 1x WD Velociraptor GLFS 300GB (1700kr slutten av august), 2x WD Caviar GP 1TB, 1x WD Caviar SE 250GB (IDE, brukes som ekstern), Samsung 300GB (IDE, brukes som ekstern), og en WD Mybook 1TB. Og så har jeg bestilt 2x OCZ Vertex 30GB.

Jeg får se om jeg slenger med benchmark av 1TB Caviar GP også... Som referanse til "normale" harddisker så de som sitter og venter ser hva deres systemer yter til sammenlikning :p

Planen er å benchmarke alle som single disker, og Vertex og Mtron som raid-0. De skal benches fra Adaptec 5805, STlab 2P SATA PCIe x1, AMD SB650, og marvel kontrolleren på Asus 790FX Deluxe. Hvis jeg orker gjør jeg alle kombinasjonene fra både Vista og W7.

Jeg planlegger også å benchmarke Vertex i laptoppen min, med intel ICH-7 eller 8 sørbro.

Hvis jeg gidder sammenlikner jeg den med 250GB disken jeg har i den nå, og kanskje jeg slenger inn en Mtron pro også for sammenlikning. Det vil da være fra XP.

 

Hvis jeg blir fornøyd med hvordan jeg klarer å benchmarke er det mulig jeg melder meg som freelance benchmarker av lagringsenheter for Hardware.no. Jeg snakket med testansvarlig for HW i starten av januar :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Prima å få tester på så mange kontrollere da. Du kunne jo hørt om Hardware.no kunne tenkt seg å hjelp til med å skaffe flere til test, eller en eller annen webshop.

 

Snik med noen Resultater fra Nizzen også da, så har du dekket stort sett hele markedet.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Prima å få tester på så mange kontrollere da. Du kunne jo hørt om Hardware.no kunne tenkt seg å hjelp til med å skaffe flere til test, eller en eller annen webshop.

 

Snik med noen Resultater fra Nizzen også da, så har du dekket stort sett hele markedet.

Det var en mulighet for å få et rocket raid kort på utlån (24xx tror jeg det var), og også mulighet for å få tillsendt en del utstyr til egen testrigg, men før jeg vil ta i mot noe utstyr vil jeg vite at jeg klarer å gjøre benchmarks tilfredsstillende.

Og ja, hvis nizzen gjør benchmarks på sitt (sine?) raidkort også så vil jeg gjerne sammarbeide med han :)

Lenke til kommentar

@GullLars

 

I Vertex testen på pcper har de plukket de beste resultatene fra to firmwares. Testen er da ikke til å stole på.

 

Tatt fra side 8 i testen (Link)

"Our PCMark05 results were bit of a mix - we actually have gotten in a pair of these Vertex drives, each with different firmware. In our early testing we have seen the two different drives react quite differently with PCMark05 (and PCMark Vantage) - while one firmware would do better in our OS tests, the other would accell at the application tests. What you are seeing here in our results is a composite of those scores; its because of that we are calling this article a "preview" as we expect to see one more firmware release before the retail release."

 

Vertex kan bli en super SSD selv om det ikke reflekteres i alle benchmarks, den yter meget bra i noen tilfeller på skriving men samtidig "flopper" den i bla. IOmeter, application loading, +++.

 

Dette betyr som sagt ikke at den ikke yter godt i praksis.

Lenke til kommentar
WOHO!!

Da var g.skillen sendt. Tviler på jeg har den før på lørdag. Men det er jo lov å håpe. Sånn er det å bo 1 grisegrendte strøk.

 

Gratulerer!

 

Min 256GB Titan står fremdeles i rest, begynner å bli litt utålmodig.

Har også 3 x Intel SSD'er rest.....

Lenke til kommentar
<..>

Synd at 3DMark kun tester Microsoft-ting. Skulle likt å vite hvordan den yter til f.eks Opera, Firefox, p2p, populære spill, oppstart av Linux, Gimp, 3D studio max, Adobe premiere osv.

 

Ellers så virker faktoren 6x raskere enn Veolsiraptor lovende selv om intel er 3,5x raskere enn det igjen. Det minner meg på at utviklingen går så rivende raskt at det kan lønne seg å satse på hyppige oppdateringssykluser fremfor store investeringer i de dyreste SSDene. Om man f.eks planlegger å bruke 2000 kr/år på OS-disk kan det lønne seg å kjøpe en ny til 1000 kr hvert halvår fremfor en ny til 4000 kr annenhvert år.

 

Jeg blir neppe skuffet over oppgraderingen 7200rpm harddisk til Vertex 30GB likevel. Velociraptoren er vel bortimot dobbelt så rask som den gamle OS-disken min så da blir ytelsen til en enkelt Vertex rundt 10 ganger så høy. Dermed blir det Vertex nå og oppgradering til PCIe SSD om 0,5-1 år.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg leser her og andre SSD-relaterte kilder kan det være slik at første ting å gjøre etter å ha hentet 2xVertex 30gb på Posten er å oppdatere firmware? Bios er nettopp flashet, skal oppdatere driverpakken for HK nå (ide, bridge etc)

 

Er også spent på disse relasjonstallene... at en annen disk er 3 ganger raskere enn Vertex høres ille ut. Dersom denne konkurrenten bruker 0,1 sek på jobben som var målt er det noe jeg kan leve med at Vertexen da bruker 0,3 sek. Om utgangspunktet er 10 sek, blir det rimelig mye verre.

 

Dessverre er det fortsatt ubekreftet leveringstid... :(

Lenke til kommentar
Etter hva jeg leser her og andre SSD-relaterte kilder kan det være slik at første ting å gjøre etter å ha hentet 2xVertex 30gb på Posten er å oppdatere firmware? Bios er nettopp flashet, skal oppdatere driverpakken for HK nå (ide, bridge etc)

 

Er også spent på disse relasjonstallene... at en annen disk er 3 ganger raskere enn Vertex høres ille ut. Dersom denne konkurrenten bruker 0,1 sek på jobben som var målt er det noe jeg kan leve med at Vertexen da bruker 0,3 sek. Om utgangspunktet er 10 sek, blir det rimelig mye verre.

 

Dessverre er det fortsatt ubekreftet leveringstid... :(

Hehehe, disse diskene du ser her er MLC og beregnet på oss dødelige brukere... Det finnes betraktlig sykere ting der ute ;)

Som et kjapt eksempel så jeg et review der noen sammenliknet intel MLC med FusionIO's ioDrive i PCmark Vantage på en 8core (2xquad) server, og kort oppsummering lå intel på 100-200MB/s, mens ioDrive lå på 350-750MB/s... Og i følge vitnesbyrd av benchmarkerne som hadde testet Intel SLC i raid fra hardware raid kontroller var ioDrive i en helt annen klasse :) (de hadde multitasket diverse harddisk-killer oppgaver, og ioDrive hadde storkost seg)

Fremtiden for Solid State lagring er på et buss grensesnitt som snakker native I/O, ikke noen protokoll med HBA som snakker protokoll for snurredisker. Det er en midlertidig løsning for mainstream og low-mid servere for å sikre kompabilitet og plug'n'play, pluss mulighet for tilkobling av ubegrenset mange enheter.

Jeg vil også tippe vi vil se RAM write buffer som begynner nå med intel, vertex, og diverse andre som følger etter, og senere innebygd RAM read cache på ca 1-10% av kapasitet for "hotfiles" som styres av algoritmer. Muligens en flytende overgang mellom read og write cache som settes etter behov.

 

EDIT:

Og 1 minutt etter jeg skreiv dette, se hva jeg fant: http://www.platinumhdd.com/

kommentert i artikkel nr 2 fra toppen på Storagesearch.com, "February 17 2009. DTS, Inc today announced availability of the fastest 3.5" SATA SSD - the Platinum HDD 2009 model."

Internally it has a 1GB RAM SSD which operates as a non volatile RAM cache for an internal flash SSD (320GB to 512GB)...

... performance is 25,000 R/W IOPS, read speed is 250MB/s, and write speed is upto 240MB/s. DTS says the huge nv cache also attenuates writes (the opposite of write amplification)...

... In the rackmount SSD segment the RamSan-500 from Texas Memory Systems (launched September 2007) and in the 2.5" form factor the ESSD from Memoright are other examples of this type of implementation.

Platinum HDD ga ut en liknende hybrid i fjor med 7200RPM Harddisk med RAM cache. 2009 modellen er med NAND Flash. Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ja, ytelsesmessig er Intel x-25M > OCZ vertex 60GB.

Og hvis du skal ta i litt godt så kan du gå for Intel x-25E, alså SLC versonen, som er enda litt raskere enn MLC versonen igjen, og skal være av høyere kvalitet siden den er beregnet mot servere.

 

@dune under: GL HF ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt Vertex 30GB.. Sto at det var 1stk igjen på lager, så jeg håper det vil si at det faktisk var 1 igjen når jeg bestilte og ikke at 100 stk har lagt inn ordre på den ene disken fordi varebeholdningen ikke oppdateres kjapt nok.

 

Edit: det står at varebeholdningen fortsatt er 1, selv om jeg har lagt inn bestilling.

 

edit2: Evt har de satt en fake varebeholdning for å sjekke hvor mange som faktisk er interessert i å bestille :p

 

@GullLars over: takk, hehe..

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar

Ny status på ordren fra PS (har 4 vertexer i bestilling).

 

Status er nå "Venter på varer, bekreftet 20.02.09". Tidligere sto det bekreftet 26.02.09.

 

Det virker som at mine bønner er hørt, kun få dager igjen :mrgreen:

 

Edit: Ikke nok med det, prisen har gått opp fra 1197,- til 1377,-. Der tjente jeg omlag 800 kroner, takket være at jeg fulgte med på dollarkursen og oppdaterte ordren på riktig tidspunkt.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hvordan det vil yte å plassere en 128GB SSD i en slik? http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=121185

Du burde i alle fall finne en med eSATA... Det er faktisk mye mulig at du vil få bedre ytelse på den enn på vanlige interne harddisker. Siden vanlige harddisker har ca 3-4MB/s på application loading, og USB støtter 30MB/s. Spørsmålet er vell genentlig hvor mange IOPS USB støtter, og hvor mye som vil gå tapt i overhead og responstid.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at man setter noe bra i noe dårlig. Poenget er om det er andre fordeler man får med dette og som Gullars nevnte er det mye opp til USB2.0 protokollen og ukjente faktorer der. Får man lynrask accesstid og sterkt forbedrer IOPS så blir det jo uansett vesentlig bedre enn mange av dagens 2,5" HDD :)

 

Kun eSATA blir også for snevert da man ofte har med slike for å ikke bare bruke de på egne maskiner.

 

SSD for PS3:

Så snart 256GB MLC SSD kommer med 64MB+ cache til priser under 2000,- vil jeg vurdere å sette en slik i min PS3 (nyeste utgave). Selv om den nå har en 320GB HDD. Det må bli natt og dag i ytelse.

 

Skulle nesten ønske jeg kunne få tilsendt en Vertex 250GB (merkelig tall når de ellers er akkurat det dobbelte, 30-60-120) for å teste dette.

Skriver gjerne en fyldig brukeranmeldelse om jeg får lov. Selv 120GB utgaven virker også meget spennende for PS3, men blir litt liten i lengden.

 

SSD Partition alignement ( tuning )

Det som dog kan bli utfordrende ift. PS3 her er å få utført en god "partition alignement/offset". Gullars, du må gjerne skrive litt mer om det emnet som er forholdsvis viktig i SSD-tuning sammenheng. Dette har ikke med MFT og "SteadyState" å gjøre. Også ift. Raid0 oppsett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...