Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe vi som har bestilt har ihvertfall noe stort å glede oss til ;) Har selv kjøpt et i7-920 oppsett som dette skal inn i og det blir interesant å se hva slags forskjell jeg merker fra en 1TB F1 som jeg må begynne på mens jeg venter.

 

Jeg kommer også til å gå for Windows7 siden Betaen virker såpass stabil og gjennomført. Dog skulle jeg gjerne ønsket å se litt flere SSD/W7B erfaringer der ute.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen her nevner at SATA 3gbps blir i minste laget for SSD, Vertexen da i dette tilfellet. Det jeg lurer på er, er det hele ICH9 (som jeg har) som bare støtter 3gbps, eller er det hver enkelt port?

Det vil si at hvis jeg RAID'er 2 Vertex på ICH9 (X48) vil chipsettet bli en flaskehals? Og eller vil det ha noe å si om jeg overklokker sørbroen?

Lenke til kommentar
Jeg kommer også til å gå for Windows7 siden Betaen virker såpass stabil og gjennomført. Dog skulle jeg gjerne ønsket å se litt flere SSD/W7B erfaringer der ute.

 

Hva er det du ønsker å vite?

 

Jeg har brukt W7 siden den ble tilgjengelig på MSDN, men bare noen dager på SSD.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har du opplevd noen problemer med det? Er det annerledes writecachehåndtering ift. Vista mot SSD? Noen andre forskjeller du kommer på?. Men tenkte hovedsaklig på å kjøre det over litt tid for å se om W7 og SSD er gode partnere. Installerte du på nytt mot SSD eller kjører image fra en SATA HDD til SSD?

 

Hvilken SSD hadde du igjen, og hvilke resultater har du fått? Samt oppsett på disk og filsystem?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Intel X25-M

Jeg installerte W7 x64 på en Dell XPS M1330, funket utmerket.

Skrev litt om det noen sider tilbake.

 

Ingen problemer, lynrask disk, var som forventet "and then some".

 

Hadde det installert for kort tid til å komme med en større avhandling.

Jeg venter på 1 til X25-M og skal for første gang prøve noe jeg har vært motstander av i alle år, raid-0.

 

W7 x64 har vært helt uproblematisk for meg og oppleves helt anderledes enn Vista. (på en positiv måte)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Raid-0 er ikke bra hvis man skal være operativ 24/7.

Kjører per i dag raid-1, raid-10 og raid-5.

 

Tar sjangsen nå med SSD på raid-0, burde være mulig å stole mer på en SSD enn HDD.

 

Slik jeg har sett det er det snarer minneproblemer og windows bugs som går at raid-0 oppsett går i dass.

 

Går utifra at du tenker mest på stabilitet og ikke nødveldigvis er redd for å miste data siden du sier 24/7. Og da kan jeg kansje være enig med deg. Men med MTB på X antall timer, så er det skjelden det er diskene i seg selv som svikter. Nå trodde jeg man kunne kjøre raid-0 + raid-X for å unngå dette, men da kansje ikke uten å miste oppetid.

Lenke til kommentar

guttorm,

 

Oppetid er #1, raid er ikke backup uansett hvilket nivå man kjører.

 

Kjører Windows Server og har i praksis ingen problemer med bugs.

Restarter kunn når Windows update krever det.

 

Vista og W7 kjører jeg bare på bærbare og htpc.

Har vel hatt litt mere issues der med drivere spesielt.

(Så langt ikke noen problemer med W7 men den er jo fersk enda)

 

Skal som sagt prøve 2 x Intel i raid-0 nå så får vi se.

Det blir ikke for OS, skal ha det til virtualisering.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
post-42975-1234910317_thumb.png

For de som ikke vet hva de forskjellige kategoriene her er, så kommer en forklaring, og tolkning her:

HDD1 = windows deffender

HDD2 = gaming

HDD3 = windows photo gallery

HDD4 = vista startup

HDD5 = windows movie maker

HDD6 = windows media center

HDD7 = windows media player

HDD8 = application loading

 

For 90% av de som leser her vil viktigste kategorier være 2, 4, og 8.

#2: Gaming. Gamere vil være glade over at vertex er kun 25% seinere enn intel, så 2x vertex er sansynligvis 40-50% raskere enn 1 intel for gaming. Èn vertex er ca 30% bedre her enn èn Mtron Pro 7025 (1. gen), og omtrent 4,5 ganger raskere enn èn velociraptor.

 

#4: Vista startup. Ikke kritisk, men kjekt for laptopper og systemer som startes flere ganger om dagen. Her er vertex bare halvparten av intels hastighet. Så selv 2 vertex i raid-0 vil være seinere enn en intel (mister noen få % av skalering grunnet responstid). 1 vertex er ca 10% raskere her enn 1 Mtron Pro 7025, og ca 3,5 ganger raskere enn 1 velociraptor.

 

#8: Application Loading. Den største nedturen etter min mening. Det er her SSD skinner. Intel er 3,5 ganger raskere her enn vertex, så sansynligvis vil èn intel starte programmer raskere enn 4 vertex i raid (grunnet dårlig skalering ved båndbredde, responstid er avgjørende). Godnyheten er jo at vertex fortsatt er 5% raskere enn èn Mtron Pro 7025 her, og 6 ganger raskere enn 1 velociraptor.

 

Etter hva jeg kan se er Vertex' dårligste side at den blir knust av intel på oppstart av programmer. På den gode siden vinner den klart på sekvensiell skriving, og er omtrent like god for gaming, og så koster den mindre :)

Mine Mtron Pro hver for seg er ca 10% seinere enn en vertex i praktisk bruk ser det ut som, men vertex koster 1/4 pr GB av det jeg ga for mine Mtron i høst :p

 

ååå hvor jeg gleder meg til å se mine egne benchmarks av 2x 30GB Vertex raid-0 vs 2x Mtron Pro raid-0 vs 1x 300GB Velociraptor på Adaptec 5805 :D

Lenke til kommentar

Ny info:

post-163450-1234919141_thumb.png

I følge denne blir tallene betydelig bedre i vertex' favør.

Denne ble funnet på OCZ forum, Link. Kanskje det er med ny firmware?

Det er ca 50% høyere tall for vista startup og application launch her enn hos kilden nizzen hadde. Forhåpentligvis er det disse tallene her som vi vil se i praksis.

 

EEEEEEEEEEEEEDIT!:

Dette er en 120GB.

Kanskje forskjellene i tallene her er fra 30GB til 120GB.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...