Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585380

Veldig interessant, og denne er fortsatt betraktelig billigere pr GB enn Intel.

 

Intel G2 80GB: 250MB/70MB (PS: 1745,-) kr 21,82 pr GB

Kingston G2 128GB: 200MB/160MB (Komplett: 2.095,-) kr 16,37 pr GB

 

Kan tenkes at Intel har hakket bedre opplevd ytelse (hvis det i det hele tatt blir merkbar forskjell - aksesstiden er tross alt rosinen i pølsa), men jeg synes egentlig 80GB er litt for lite (W7 + noen spill man bruker ofte), og Intels 160GB er i dyreste laget, så jeg er overbevist om at Kingston blir et veldig godt valg for mange - spesielt nå som den får TRIM.

Endret av DashFiss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP kommer aldri til å få TRIM støtte utover "SSD Toolbox" lignende applikasjoner. (ikke Vista heller)

Linux har vel hatt støtte for TRIM en god stund men det kommer vel an på implementeringen?

 

Kingston V Gen2 har gode priser men det hadde også Gen1, ytelsen var ankepunktet på Gen1. Vi får se hva som har skjedd med denne oppgraderingen.

 

Kingston V+ Gen2 benytter Toshiba T6UG1XBG men hva som benyttes i den nye V serien er ukjent.

Lenke til kommentar

Nizzen: Noen har jo klart å mekke det til for Windows 7 for et halvt år siden så det må jo være mulig å få mekket det til andre OS snart også. Mulig Microsoft ikke gidder å løfte så mange fingre for Vista og XP, men for Linux burde det i hvert fall vært på tide. (Linux var f.eks 2 år tidligere ute enn Microsoft med 64bit OS)

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585380

Veldig interessant, og denne er fortsatt betraktelig billigere pr GB enn Intel.

 

Intel G2 80GB: 250MB/70MB (PS: 1745,-) kr 21,82 pr GB

Kingston G2 128GB: 200MB/160MB (Komplett: 2.095,-) kr 16,37 pr GB

 

Kan tenkes at Intel har hakket bedre opplevd ytelse (hvis det i det hele tatt er mulig å merke - aksesstiden er tross alt rosinen i pølsa), men jeg synes egentlig 80GB er litt for lite (W7 + noen spill man bruker ofte), og Intels 160GB er i dyreste laget, så jeg er overbevist om at Kingston er et veldig godt valg for mange - spesielt nå som den får TRIM.

 

Nå begynner det virkelig å ligne noe på pris/ytelse/GB/funksjonalitet. Det er nesten så jeg vil kjøpe den uten å egentlig trenge den :S.

 

Det som irriterer meg litt ennå er at ingen gidder å lage billige men teknologioppdaterte SSDs med PATA grensesnitt. Selv nå må det være et enormt marked her, men det ser ut som de heller vil vente til alle har SATA laptops all the way. Jeg har fortsatt en kongegod IBM Thinkpad T42 som hadde hatt meget godt av en SSD.

 

Disker som Intel og Kingston sin V 40GB er perfekte for PATA grensesnittet og gamle men gode laptops. Det samme med Corsair X32 osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Den er SLC, og leverer et godt merkbart ytelsesløft, men er ikke helt på nivå med Indilinx Barefoot og Intel.

80MB/s sustained write er en av oppsidene med den, og den blir ikke (nevneverdig) degradert med bruk.

 

Om du vil øke levetiden på en kjær maskin med ZIF er Mtron en OK løsning.

Selv ga jeg 9000-10000kr for 2x 32GB Mtron 7025 i august 2008. Forskjellen er +10MB/s les/skriv båndbredde, og noe bedre IOPS.

Lenke til kommentar
Selv ga jeg 9000-10000kr for 2x 32GB Mtron 7025 i august 2008.

 

Denne setningen har du skrevet minst 100 ganger på forumet :p

Jeg tror det er 15-20 ganger, men grunnen er at det er et kraftig argument når folk hyler "SSD er så dyrt" når de snakker om 1000-2000kr. Selv til prisen jeg ga var det verdt det, etter min mening i alle fall.

 

 

EDIT:

It boasts a data transfer speed of 2Gbps and is based on radio communication
, alså i underkant av 200MB/s, muligens med ekstra latency.
made of 128 NAND flash memory chips and one controller chip
200MB/s fra 128 NAND chips er veldig lav utnyttelsesgrad. Allerede selv uten ONFI er det mulig å få 160MB/s fra 4 NAND chips. Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Selv ga jeg 9000-10000kr for 2x 32GB Mtron 7025 i august 2008.

 

Denne setningen har du skrevet minst 100 ganger på forumet :p

 

 

Er bra en setter tingene i perspektiv av og til ;-))

Utviklingen innen lagring går lynkjapt.

Ikke mange år siden jeg betalte kr.1700 for en 512mb minnebrikke fra sandisk. (ett kupp) :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...