Gå til innhold

Asus P5Q tråden! (Deluxe, P5Q3, P5q-e, pro m.m.)


Nizzen

Anbefalte innlegg

Hvilket P5Q-kort skal man velge? Ser mange har spurt og ingen har svart.

 

Typiske krav:

-Intel Socket 775

-ddr2

-kun en PCI-e 2.0 x16

 

Så fant jeg en rekke Asus P5Q på komplett:

 

Asus P5Q SE, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16

Asus P5Q SE 2, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16

Asus P5Q SE/R, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, ICH10R, PCI-Ex(2.0)16

Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16

 

Mange kort, små forskjeller i pris og informasjon. Det virker som alle 4 er nærmest identiske.

 

Her følger utdypende informasjon:

 

post-118993-1233929485_thumb.jpg

Det er som sagt små variasjoner på kortene. Du må finlese den utvidede infoen om kortene for å se hva du trenger eller ikke.

 

Jeg valgte SE fordi den hadde det jeg trengte. SE 2 er nærmest det samme kortet, bare at den støtter litt eldre CPUer eller no sånt. Altså, små forskjeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Sitter med et P5q Deluxe kort som jeg synes booter vanvittig seint.

 

har dere noen tips som kan få pcen til å starte opp raskere.

 

Pcen står veldig veldig lenge og roter med noe etter den første skjermen hvor alt tilkoblet registreres. Er noe Marvell greier som søker etter noe? noen som vet hva det er?

 

HD er en 150gb raptor, en 500gb og en 1,5 tb alle sata på det røde sata kontaktene på kortet ikke noe raid.

 

det jeg har gjort

 

- slått av asus linux greia i starten

- slått på quickboot

- disabla audio (har xifi)

-

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp installert P5Q etter at mitt gamle hovedkort døde, og jeg må si at det har vært en god utvikling på 2 år! Genialt hovedkort.

 

Jeg trenger tips om hvordan å overklokke prosessor.

 

Original setting:

E6600 2,4Ghz

2x1Gb Ram (800MHz, 4-4-4-12)

 

Noen som er gode på det? Prøvde selv, og da kræsja alle spillene. Det jeg gjorde var å sette FSB Frequency til 333 og DRAM Timing Control til Manual og 4-4-4-12 og DRAM Frequency til 887MHz. Alt annet sto på auto. Hva gjorde jeg galt?

post-118993-1234527886_thumb.jpg

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

@Abigor :

 

Mest sannsynlig er det overklokking av ram som er problemet.

 

For å være sikker på at ikke minnebrikkene stopper deg, kan du sette FSB:DRAM til 1:1. Dvs. frekvens 667 med FSB=333.

 

CPU-spenning bør du sette manuelt.

Spenning har veldig stor betydning for varmeutvikling.

Umulig å si eksakt hvor mye din CPU trenger, men fra 1,3-1,4V i BIOS, bør være tilstrekkelig på 3GHz.

Mulig lavere, om du har vært heldig med CPU.

 

Små steg opp på FSB-frekvens og sjekk stabilitet for hver gang.

Ved ustabilitet, kan du gå litt opp på spenning til CPU, forutsatt at Temperaturer og spenning er akseptable.

Jeg vil si du bør prøve å holde deg < 70C og < 1,5V for 24/7, men høyere temperatur over korte tidsrom er ikke noe problem.

Grundig sjekk når du mener du har funnet 24/7-oppsett.

 

Du bør også få med opplysninger om all relevant hardware:

Hvilken CPU-kjøler har du? (Stock kjøler vil neppe klare veldig mye mer enn 3GHz med akseptable temperaturer)

Hvilke minnebrikker har du?

Lenke til kommentar
Du bør også få med opplysninger om all relevant hardware:

Hvilken CPU-kjøler har du? (Stock kjøler vil neppe klare veldig mye mer enn 3GHz med akseptable temperaturer)

Hvilke minnebrikker har du?

Ja tusen hjertelig for god respons. Viste seg at "auto" voltage ikke var nok for datamaskinen når den begynte å arbeide tungt (med spill) så jeg har økt litt og litt, og hver gang kan jeg spille lenger og lenger :p Ligger nå på omtrent 1,39 volt på cpu og 2,1 volt som standard på ram.

 

Men på monitoren i bios ligger CPU Voltage alltid et hakk lavere enn hva jeg stillte inn på Ai Tweaker. Noen grunn til det?

 

Det eneste jeg ikke skjønte var hvor man kan stille på FSB:DRAM til 1:1. Alt har fått andre navn i denne biosen.

 

PS: Bruker 6400 800MHz 4-4-4-12 2,1 volt DDR2 Ram. Kjører en svær kobberklump med vifte på cpu.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Test stabilitet med f.eks. Prime95/Orthos/OCCT.

Hold øye med temperatur under stresstest, men det bør ikke være noe problem med god kjøler.

 

Minne kan du vel bare sette til 2xFSB.

Dram frequency = 667 (FSB=333).

Evt. 800 om du ikke skal klokke høyere.

 

Vil du ha CPU-spenning stabil under load, kan du sette Load-Line-Calibration til enabled (Hvis tilgjengelig på P5Q? Har P5Q Deluxe.).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Wow for et konge hovedkort. Bygde en pc for en kompis med dette hovedkortet, 4gb ocz ram og E8500. Første forsøk, 4.2ghz med 1.31V, stabilt occt og linpack og går som det suser.... aldri noen problemer, må være et av de minst problematiske hovedkortene jeg har testa.

Ja og btw, hvis dere sliter med å komme i bios igjen etter restart, så prøv å kjør fsb volt og nb volt på samme spenning.

 

Edit: Det var med P5Q PRO

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har P5Q PRO og synes at oppstart av windows går tregere etter at jeg innstallerte drivere og utilities. Mesteparten av dette la seg på hurtigoppstartlinjen. Muligens at det er årsaken.

 

Hvor mange av disse programmene trenger man egentlig?

 

Dersom det er slik noen sier, at overklokking fungerer best ved å gå inn i setup, så er vel det meste av disse programmene overflødig...

 

post-139178-1236969865_thumb.jpg

post-139178-1236970187_thumb.jpg

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Slike programmer som følger med er unødvendig og kan være direkte skadelig. På mitt forrige hovedkort fulgte det med et overklokkeprogram og når jeg googlet det sto det at det var direkte farlig for hardwaren. Det fulgte også med et bios update program som ødela hovedkortet mitt. Installer kun drivere og slikt til hovedkortet, ingen andre programmer.

Lenke til kommentar

Tidligere i dag bestilte jeg et sett nye minnebrikker. Det går i ASUS P5Q Pro og E8400... Men så, litt etterpå leste jeg om flere som hadde hatt problemer med denne matchen (minne og HK) og lurer på om det er flere her som har hatt det samme problemet. Jeg vurderer å bryte bestillingen og heller kjøpe et annet sett, men vet ikke helt ennå.

 

Erfaringer would be nice! :cool:

 

Takker på forskudd :)

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...