Gå til innhold

Asus P5Q tråden! (Deluxe, P5Q3, P5q-e, pro m.m.)


Nizzen

Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg tenkte å installere Vista på 2x200GB i Raid 0 på den kontrolleren som kun Raid 0 og 1. Den andre kontrolleren som jeg tenkte å sette opp i Raid 5 med 6 x 500GB blir da bare en filserver. Er det det samme oppsettet som du kjører?

 

Ikke helt likt, har 2x 1TB i kun Raid 0.

Som jeg har delt inn i 2 array, ett til OS og resten til uviktige filer.

De fire andre diskene er i Raid 5, hvor jeg legger viktigere filer.

 

Edit: Du kan bruke Intel ICH10R chippen til å bygge Raid 5`et.

Men jeg er litt mer usikker på, og noen andre nesten må svare på.

Er om du kan bruke Silicon Image chipen til å bygge ett Raid 10?

 

Likt nok iallefall. :-) Da er det som jeg tenkte. Ett Raid 0 for operativsystemet og ett Raid 5 for filserveren. Burde bli bra. Har allerede bestilt et ASUS-P5Q og en E5200 CPU + 2x2GB RAM. Ser nå at jeg må en ny PSU, da den gamle jeg har kun har 20pin+4pin power, og ikke 24pin+4-8pin. Kan jeg spørre hvor mange watt din PSU er på? Har ikke lyst til å bla opp 1000 for en ny PSU...:-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne bruker jeg. OCZ PSU

 

Bare pass på det med at det er mulig å bygge Raid på Silicon chippen.

6 av SATA portene er koblet til ICH10R mens de 2 andre er koblet til en annen chip, som blir brukt til noe egne Asus greier.

 

Her er brukerdok Manual

 

2.7.2 - 3 og 4 TIlkobling av SATA disker

4.4.3 - Oppsett av RAID med ICH10R

4.3.10 - Drive Xpert og superspeed

Endret av Otter_3
Lenke til kommentar
Jeg får beskjed under oppstart om at dette innebygde systemet som man kan komme på nett fra (Express Gate?) ikke er installert. Må det installeres separat? Kan det installeres hvis systemdisken allerede har et annet operativsystem og ikke kan partisjoneres videre?

 

Installer det fra asus disken som fulgte med. Krever ingen egen partisjon, og tar veldig liten plass.

Lenke til kommentar

Har vel bestemt meg for P5Q Deluxe nå. Men er litt istuss om dette med ram'en da...

Har en q6600 med Noctua NH12 kjøler (luft), og ser vel for meg noen spede forsøk på å hente ut litt mer av CPU'en. Så jeg lurer på om ikke 8500 ram kunne ha noe for seg, mer spesifikt

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT) (Evt x2 for 8GB totalt).

Eller noen som har bedre forslag ang. RAM?

 

Dersom jeg går for P5Q Deluxe så ser jeg heller ikke vekk fra at jeg bytter ut til en 45nm CPU snart...

 

 

Alternativet er et x48 basert kort, med DDR3 ram, men vet ikke om jeg får så mye mer guff ut av dette med Q6600'en? Er i alle fall veldig mye dyrere, tenker jeg går for P45 nå, og venter på at i7 løsninger skal komme ned i pris.

 

Tanker mottas med takk..

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg tror det får bli :) ....

Fikk liv i det gamle kortet mitt (Asus P5N32E-SLI) igjen likevel, så da kan jeg spare de kronene og avvente utviklingen på i7 cpu..

 

Men spørsmålet mitt angående hvilket minne som passer "best" til P5Q Deluxe er kanskje likevel interessant nok til at noen har meninger å komme med?

Lenke til kommentar

 

 

Den linken var fin!

 

Viser seg forøvrig at min Q6600 er en B3 stepping, så OC er ikke så aktuelt, den blir så brennheit (Coretemp på 55-60C idle/70-75C Prime95 på stock hastighet selv med Noctua12 kjøler.)

 

Jeg får avvente litt, ser ut som den nye Q9450s/Q9550s må bli bra greier, om prisen ikke blir så mye høyere enn Q9450/Q9550 .

 

Men dette blir litt off-topic i denne tråden.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har P5Q standard hovedkort. Har flashet bios til 1611. Er det tilfelle at jeg med denne versjonen av BIOS ikke får OC'et cpu? Jeg klarer ikke å downgrade til 1406 pga. sperre fordi den er gamlere enn 1611. Jeg har prøvd å ta ut batteriet og sette inn igjen, men det eneste som skjedde var at klokka ble reatt. Kan jeg kjøre inn 1613 versjonen som jeg finner for P5Q-pro på mitt P5Q standar kort, eller gjør det samme nytten som å legge kortet i foodprosessoren?

Har noen tips om hvordan jeg får tatt backup-bios tilbake til hoved-bios'en?

 

 

Mvh.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også lyst på et P5Q-kort.

 

Jeg har ikke tenkt til å bruke så fælt mye spenn på dette, men dette er hva jeg har tenkt:

 

- Asus P5Q SE 2

- Intel Core™ 2 Duo E7400

- Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4 gb

- Cooler Master Vortex 752 (passer denne vifta på HKet forresten eller er den for stor?)

 

Pris: 3000,-

 

Hovedsakelig driver jeg med websider, photoshop, litt spilling (GTA, Max Payne, Civilization, Football Manager 2009 osv)..altså ikke det aller mest krevende av en pc. Er det jeg har plukka ut bra til de oppgavene? Som mange andre vet jeg ikke helt forskjellen på alle P5Q-korta, men det enkle er ofte det beste har jeg hørt.

 

Har Samsung F1 500 gig, Asus EAH3650 Silent og Antec III fra før, altså satser jeg på et stille system.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har også problemer med denne Express Gate og nyttet ikke å installere på nytt heller..?

 

Hva er forresten DriveXpert?

 

Og er det noen andre som har hatt problemer med AI Suite etter oppgradering av BIOS? Får ikke startet det lengere, har prøvd reinstall.

 

Har P5Q Pro kortet

 

Driveexpert trur jeg bla du kan bruke til å kjøre Raid oppsett på..Ja jeg hadde nettopp flashet Bios igjen fra 0803 til 1702Mod. jeg og nå, rett føre jeg flashet begynnte jeg å bruke Ai suite for å få klokka rett fra windows. men etter Oppdateringen av Bios'en låser Ai suite seg helt. og jeg får ikke klokket via Windows lenger. d er dritt. syns ikke justerings mulighene i Bios ble noe spesielt bedre, og ikke kunne jeg klokke noe høyere heller så går nok snart tilbake til den orginale 0803 jeg da. da kan jeg klokke fra windowsen igjen. noe som var VELDIG kjekt! :new_woot:

 

kan foresten nevne som en liten advarsel til de som klokker opp høy FSB på dette kortet. jeg har slitt veldig med å få til høy FSB. og under ett overklokkings forsøk på 500Mhz FSB kræsja jeg hele windows! jeg trodde harddisken hadde tatt kvelden, men det var ikke d. hele windows var ødelagt. så måtte sette disken i en annen maskin å hente ut filer jeg ikke ville miste, for så å legge inn windows på nytt!

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Samme skjedde med meg.. Kan man nedgradere bios igjen??

 

Ja vanligvis skal d gå bra å gå tilbake til gammel Bios. men da kan d være greit å ta kopi av den som satt der. slik at du kan gå tilbake til standard Biosen igjen. i mitt tilfelle kjørte jeg den moddede 1702 biosen, sammen m P5Q Deluxe kortet. men etter noen overklokkings kræsj og noen CMOS restarter så kom det bare av seg selv om BIOS recovery til standard Bios igjen. så kjørte jeg med den en stund, men så oppdaterte jeg til 1702 igjen igår og etter d funker ikke AI suite da.

 

kræsjet du også windows grunnet overklokking el?

Lenke til kommentar
For meg som skal kjøpe et PQ5 SE kort er det greit å beholde den orginale BIOSen da kanskje?

 

min erfaring med kort og Bios så langt sier at det kan være lurt ja. har ikke tjent noe på å oppdatere Bios jeg. bare at du har ett par flere innstillinger og at Ai suite ikke lenger virker som er veldig kjekk å ha. :thumbup:

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Hvilket P5Q-kort skal man velge? Ser mange har spurt og ingen har svart.

 

Typiske krav:

-Intel Socket 775

-ddr2

-kun en PCI-e 2.0 x16

 

Så fant jeg en rekke Asus P5Q på komplett:

 

Asus P5Q SE, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16

Asus P5Q SE 2, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16

Asus P5Q SE/R, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, ICH10R, PCI-Ex(2.0)16

Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16

 

Mange kort, små forskjeller i pris og informasjon. Det virker som alle 4 er nærmest identiske.

 

Her følger utdypende informasjon:

 

post-118993-1233929485_thumb.jpg

post-118993-1233929476_thumb.jpg

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...