Gå til innhold

Asus P5Q tråden! (Deluxe, P5Q3, P5q-e, pro m.m.)


Nizzen

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg et Asus p5q-e kort, men kunne ikkje finne en dedikert P5Q tråd.

 

Her kan vi dele erfaringer, triks og annen sladder om disse p45 korta :D

 

Nå holder jeg på med å overklokke en e8600 på et p5q-e hovedkort. Rammen jeg bruker er g.skill 3.3.3.8 brikker :)

 

Link til Modda bioser til p5Q hovedkort. Disse modda biosene er laget for memory compatibility og overklokking. Noe som passer meg bra :mrgreen:

 

Modda bioser:

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...p;highlight=p5q

 

Noob overklokking guide med p5q :D

 

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=12435464

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tester:

 

 

P5q-pro

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...us-p5q-pro.html

 

P5q-e

http://www.cpu3d.com/article/4924-1/asus-p...troduction.html

 

 

 

 

 

Da har jeg kjørt OCCT test og det viser seg at cpu`en min er stabil på 4500 mhz på p5q-e kortet. Skal kjøre noen andre tester i natt, men er rimelig fornøyd med resultatet med dette kortet!

 

Cpu volt er på 1,344v

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ypperlig tråd, Nizzen! Kikker på HK for tiden og jeg er på utkikk etter et WS kort, enkelt og greit. Videre lurer jeg på hva forskjellen på alle kortene er for noe. Ser det er en milliard forskjellige kombinasjoner å velge i, så fint om første post kan inneholde stoff om alle kortene og de ymse revisjonene.

 

Asus P5Q-EM - m-atx

Asus P5Q-VM - m-atx

Asus P5Q-E - atx

Asus P5Q - atx

Asus P5Q SE/R - atx

Asus P5Q SE - atx

Asus P5Q Premium - atx

Asus P5Q Deluxe - atx

Asus P5Q Pro - atx

Asus P5Q WS - atx

Asus P5Q SE 2 - atx

Asus P5Q Deluxe/WiFi-AP @n - atx

 

Ikke mindre enn 12 kort i denne serien med ymse like navn og modeller som jeg ikke ser rare forskjellene på. Jeg er opptatt at hovedkortet er stabilt, har god support historikk (BIOS, firmware etc) og er billig.

 

EDIT: Er klar over at jeg ikke har tatt med DDR3 variantene.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Du gir meg et stort ansvar Andy :p Jeg skal hoste opp så mye info jeg kan!

 

Er du på utkikk etter et WS kort, så kan jeg varmt anbefale Asus x48 Evolution. Bruker dette selv i min workstation :) Eneste ulempen er at det er dyrt og bruker forholdsvis dyr ddr3 ram.

 

Det finens p5k-e wifi også. Om man leter lenge nok så finner man sikkert enda flere.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hehe, jeg gjør så godt jeg kan!

 

Takk for tipset! Kikket på kortet og det slår meg at jeg kanskje burde drøye til Core i7 cpu'ene kommer, så får vi se hvor mye de andre produktene som tilhører LGA775 faller i pris. Regner med noe prisfall fra Januar av uansett og dårlig tid har jeg ikke ;)

 

Følger denne tråden med spenning!

Lenke til kommentar

jeg har nettopp skaffet meg asus P5Q deluxe, og er meget fornøyd.

har e8400 som er klokket på 4ghz stabilt! kan sikkert presse den ennda mer, men det tar jeg ikke sjansen på.

 

kortet har også tatt verdens rekorden på OC av Q9300.

"Med fasekjøling på Q9300 klarte systemet å starte med en FSB på hele 528 MHz. Dette gav en frekvens på 3,960 GHz, som i skrivende stund er verdensrekorden på Q9300." i følge hardware.no

 

anbefales!

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg P5Q Deluxe for noen mnd. siden.

Bare testa med 2 stk Quad (6600,3220) og E4300 foreløpig.

E4300 FSB-wall på 400, uansett hk.

Quad's stabile på FSB 475, med omtrent alt på auto.

(Med 6x multi. Kun for testing av maks FSB selvfølgelig, med tweaking (CPU PLL, GTL ref. etc.) bør 500+ være mulig, men unødvendig for annet enn benching på Q6600)

 

Knallbra kort også til overklokking av minne.

1170+ 2xBallistix PC8500@1,8V, 1300+@2,2V, 4xPC8500 1290@2,2V

(Litt over middels gode brikker da, men likevel. ;))

 

Det skal forresten være 26 Asus P5Q-varianter, om jeg ikke tar feil. :)

Lenke til kommentar

Hvilke CPU'er yter best på systemer med P5Q hovedkort? Jeg er i utgangspunktet på jakt etter 4 kjerner CPU, men ser at de fleste har kjøpt seg E8400/8500. Er det denne CPU'en som gir mest for pengene?

 

Videre burde vel minneanbefalinger komme på plass. Er Corsair Dominator serien noe å satse på? Husker de hadde en del uheldige rev tidligere.

Lenke til kommentar

Quads fungerer bra med P5Q, men til spill vil nok E8400/8500 gi mer for pengene.

Trenger du 4 kjerner til litt tyngre jobber, så bør du satse på Q9450/9550.

 

Finn ut hvilket hovedkort du skal ha, og sjekk Asus's QVL-liste.

I tillegg bør du sjekke f.eks. xtremesystems.org

Corsair TWIN2X4096-8500C5D(F) skal fungere på P5Q Deluxe med 4 brikker.

Personlig mener jeg Dominator stort sett er overpriset i forhold til andre tilsvarende brikker.

 

Skal du ikke klokke spesielt høyt, klarer du deg med PC6400 til ca. 400,- for 2x2GB.

Ballistix PC6400 CL4 2x2GB ca. 600,- for normal klokking.

Hvis du har høye krav:

Mushkin PC8000 skal fungere med Dlx.

OCZ Reaper PC8500 skal fungere med 4x2GB.

Lenke til kommentar

Har akuratt kjQpt meg et P5Q Deluxe, men det NEKTER aa boote noen av hardiskene mine. Saa jeg faar ikke instalert windows.. Har 1 IDE disk, og 1IDE dvdbrenner paa samme IDEkabel og 1 Sata disk. Ingen av de vil boote uansett hvordan jeg gjQr det. *Sitter inne i expressgate naa, med engelsk layout:p

 

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Har akuratt kjQpt meg et P5Q Deluxe, men det NEKTER aa boote noen av hardiskene mine. Saa jeg faar ikke instalert windows.. Har 1 IDE disk, og 1IDE dvdbrenner paa samme IDEkabel og 1 Sata disk. Ingen av de vil boote uansett hvordan jeg gjQr det. *Sitter inne i expressgate naa, med engelsk layout:p

 

 

Noen ideer?

sjeka boot priority?

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet en 24/7 innstilling jeg kan leve med :!:

 

FSB:440 (x10=4400MHz)

Cpu:1.4v (bios)

FSB Term. :1.26v

NB:1.4v

 

Ellers er alt på auto. Dette gjør at E8600´en min kjører 4.4GHz OCCT/Prime stabilt så lenge jeg gidder :p

 

Jeg har oppdaget at for å kjøre 4.5GHz må volten økes til 1.45v (bios), men da blir kjølingen min for svak... nå har jeg en Zalman CNPS9700 NT. Hvis jeg hadde hatt en mer effektiv kjøler hadde nok 4.5GHz ++ vært innen rekkevidde :grin:

 

 

Kan legge til at får å kjøre 4GHz (400x10) kan alt stå på auto. Men jeg låser cpu volt på 1.25 :whistle:

 

Alt i alt et meget bra kort, og en meget bra cpu :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk Nizzen :blush:

 

Har gjort en liten justering. Det viste seg at midt oppi all testingen tastet jeg litt feil :whistle:

 

De egentlige innstillingene er:

 

FSB: 440

Vpu: 1.425v

FSB Term: 1.3

NB: 1.4

Cpu PLL: 1.56

 

Eller er alt av voltinnstillinger på auto.

 

Kanskje noen har tips om en bra luftkjøler? slik at jeg kanskje kommer høyere :!:

 

Cpuviften og de to kabinettviftene jeg har står på "silent" i bios... liker nemlig ikke bråk :!: Men under load spinner selvsagt viftene opp litt, men fremdeles "levelig".

 

Load temp under OCCT og pc´en i en varm stue ligger på 65-70 grader.

 

Ved 1.45v (cpu) går tempen raskt opp i 85++, og dermed blir det for varmt :whistle:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...