Gå til innhold

Asus P5Q tråden! (Deluxe, P5Q3, P5q-e, pro m.m.)


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehm ja, tror jeg skal gå for ett ASUS P5Q, men hvilken modell burde jeg velge? Finnes jo så mange modeller og velge mellom :S

 

Har tenkt og gå over til en quad prossesor og da blir mitt gammle hk som er av typen Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, litt utdatert med tanke på quadsa.

 

Så hvilke modell av ASUS P5Q burde jeg gå for? Bruker pc'n mest til gaming og har dette ram settet: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 som jeg tror vil passe fint sammen med hovedkortet.

 

Så ja noen tips? Tror ikke jeg vil være den som kommer til og drive mest med overklokking og sånt forresten.

Lenke til kommentar

Ser det blir nevnt et par eksempler med p5q Pro+ q9300. Kjøpte disse delene her om dagen, og tenkte jeg skulle oveklokke litt. Noen som har noen erfaringer med denne kombinasjonen med stock kjøler?

 

Kan legge til at jeg også kjører 2x Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB i vista64

Endret av Covn
Lenke til kommentar

Det som mest sannsynlig vil begrense overklokk er minne og lav multiplier på cpu.

Minnebrikkene klarer nok noe høyere frekens enn de er spesifisert for, i kombinasjon med P45.

Klarte 900+ på et par tilsvarende brikker.

 

Ingen erfaring med stock kjøler på Q9300, men Q6600 utvikler mye mer varme, og den kjører fint på 3GHz med stock kjøler (litt undervolta ca. 1,225V)

 

Det kan være en fordel å teste maks stabil FSB og minnefrekvens først med 6x multiplier.

Da vet du om det er CPU/VCore eller minne som stopper deg når du tester maksklokk.

 

Antar at kortet klarer ihvertfall FSB 450-500 med det meste av innstillinger på auto, så minnebrikkene stopper deg sannsynligvis først.

Lenke til kommentar

Joda, tror ikke varmeutvikling er det som stopper deg først.

Vil anta 3,6-4 GHz er mulig med god kjøling og under anbefalt maks 1,365V.

Kommer litt an på hvor heldig du har vært med CPU.

 

Klarer du overklokke minnebrikkene til 900 stabilt, vil det si at du kan kjøre CPU på nesten 3,4GHz.

Brikkene må klare 1066 for å få klokket CPU opp til 4GHz.

(FSB må også opp på 533, som kan være mulig med litt tweaking)

 

Men det er jo bare å teste først, så ser du om minnebrikkene begrenser deg.

Mellom 3,2 og 3,4 bør ihvertfall gå greit. Det skal de brikkene klare.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har et ASUS P5Q kort med en Q9550 og Corsair Dominator 750 SATA2. Jeg har problemer med å installere Vista (XP går greit). Vista-installasjonen stopper når den skal restarte og loade etter å ha kopiert inn filene.

Jeg har ikke oppgradert BIOS, er det nødvendig? Er heller ikke sikker på om jeg har satt minne-brikkene riktig (som nevnt tidligere i tråden at brikker må stå i slots med lik farge).

Kjører et ASUS GeForce 7300, så jeg ville ment at det skulle være kompatibelt. Har også kjørt Vista Upgrade Advisor og den sier aok.

Kan jeg ha fått noe mandagskomponenter?

 

Mvh.

Lenke til kommentar

Der har jeg overklokket min q9300 på dette hovedkortet, og fått det 100% stabilt på 3,46 ghz, opp fra stock på 2,5, så er meget fornøyd. Må si at denne kobinasjonen fungerer veldig bra. For øyeblikket må jeg oppgradere ram, eller begynne å forske på en annen ratio mellom FSB og Ram for å komme videre.

Lenke til kommentar

jeg har også kjøpt nett kjøpt meg P5Q Deluxe kort. forsåvidt veldig fornøyd med kortet, nokså greit å finne fram, og BIOS virker ryddig!

 

jeg har ikke Flashet BIOS, har BIOS versjon 0803. klarer ikke presse FSB høyere enn 400mhz jeg.. :dontgetit: , klart 417mhz FSB hvis jeg kjører NB Volt på 1.60volt..

har hatt CPU oppe på 2.8Ghz nå, med god kjøling så der ikke CPU som stopper,

Men det kan ikke være CPU som ikke liker høy FSB tru, evt gammel BIOS?, kjører nå bare en Celeron CPU for å teste med før jeg slår til med en E8600 snart.

 

tror hvertfall jeg har fått meg ett sett kjempeminne nå iallefall, kjører 2stk Kingston Hyper X 8500 1066 CL5 på DDR2 1225 hastighet ved STD timmings, og har ikke rota med volten! minnebrikkene er jo helt konge de da. :new_woot:

 

EDIT: har også funnet ut noe rart, uansett hvor mye jeg prøver, så får jeg heller ikke kjørt "FSB Strap to North Bridge" på 400, bare 333.. merkelig!

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd par andre plasser men prøver her også siden jeg har HK som er omtalt i denne tråden, nemlig P5Q Pro. Har bygd meg nytt oppsett som ser slik ut:

 

-Kabinett: Antec 300

 

-Hovedkort: Asus P5Q Pro

 

-Skjermkort: ATI Sapphire 4830

 

-Prosessor: Intel E7300

 

-PSU: Corsair 750TXEU 750 W

 

-RAM (minne): Kingston ValueRAM 2x2GB (PC-6400, CL 5)

 

-DVD Brenner: Samsung SH-S223F SATA Bulk

 

-HD: Western Digital Caviar 320GB (16MB)

 

-Ekstra vifte: Zalman ZM-F3 120mm

 

Alle vifter går og alle lys er på (også den grønne lyset på HK) men når jeg kobler til skjermen så står den bare i "stand by" modus. Skal ikke den starte av seg selv og komme med en pip og åpningssekvensen til Asus?

 

Har koblet til 24 pin og 8 pin til CPU. Har prøvd med 24 pin og 4 pin uten resultat. Alt ser ok ut inn i kabinetet men skjermen fremdeles står på "stand by". Har prøvd med bare en ram brikke i, og prøvd med å koble ut DVD og HD også uten resultat.

 

Jeg tror ikke HK er kortsluttet siden alt annet fungere inn i kabinetet som det skal. Ved en eventuell kortslutning så hadde jeg normalt sett hatt større problemer med vifter og ustabil system.

 

Noen forslag?

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
jeg har ikke Flashet BIOS, har BIOS versjon 0803.

 

EDIT: har også funnet ut noe rart, uansett hvor mye jeg prøver, så får jeg heller ikke kjørt "FSB Strap to North Bridge" på 400, bare 333.. merkelig!

 

FSB Strap på 400 fungerte bare på noen få FSB-frekvenser da jeg testa.

Gadd ikke rote mer med det, for mye resetting av CMOS. :(

Mange som har hatt problemer med å få det til å fungere.

Sjekk linkene i første post.

Mulig nye BIOS-versjoner hjelper på 400-strap.

Lenke til kommentar

Prøver ut den moddede BIOS'en 1702m for P5Q Deluxe nå, merker ingen forskjell fra den gamle 0803 til 1702m ennå, annet enn at jeg nå har fått en ekstra valginnstilling helt nederst på "Ai tweaker" som heter "CPU Margin Enhancement".og har satt denne til Compatible.

og at den ene boot screenen plutselig ikke er der, spiller ingen rolle det da. :)

 

klarer fortsatt ikke stort over 400FSB,skulle likt å hatt muligheter for hastigheter opp mot 500Mhz FSB da man får flere innstillingsmuligheter, og som oftest mer futt. begynner i det små å mistenke den billige Celeron prosessoren.. at den missliker høy systembus..?. :roll:

kan foresten nevne at med den nye BIOS'en merker jeg ingen forskjell med dette å kjøre "FSB strap to NB" på 400. det fungerer fortsatt ikke, har ikke fått det til på en eneste frekvens. hver eneste gang jeg prøver på dette, må CMOS resettes.

Lenke til kommentar

@Mekkeren:

 

FSB-Walls på rimelige CPU-er er noe du må regne med.

400 FSB er ikke spesielt dårlig da.

Min E4300 stopper eksakt på 400, alt over er ustabilt (Prøvd flere hk/bios og høy spenning hjelper ikke. Kanskje CPU-mod eller minusgrader?)

E6xx0 klarer generelt mye høyere FSB enn E4x00.

 

E8x00-serien takler som regel veldig høy FSB.

E7x00 og spesielt E5x00 ser ut til å ha betydelig FSB-Walls.

Høy multiplier hjelper jo veldig så det har vel liten innvirkning for 24/7-overklokk.

Men selvfølgelig får du litt bedre ytelse og det ser det mye bedre ut med f.eks. 8x500 enn 10x400 eller 12,5x320 for E5200.

 

Minnebrikkene dine blir jo totalt overkill når CPU begrenser deg sånn.

Kunne fint kjørt 1200 på ca. 1,9V selv eller ca. 1300 på rated 2,1V, men med Quad er FSB begrenset til ca. 500 så jeg gidder ikke bruke mer enn 1,8V 24/7.

Lenke til kommentar
@Mekkeren:

 

FSB-Walls på rimelige CPU-er er noe du må regne med.

400 FSB er ikke spesielt dårlig da.

Min E4300 stopper eksakt på 400, alt over er ustabilt (Prøvd flere hk/bios og høy spenning hjelper ikke. Kanskje CPU-mod eller minusgrader?)

E6xx0 klarer generelt mye høyere FSB enn E4x00.

 

E8x00-serien takler som regel veldig høy FSB.

E7x00 og spesielt E5x00 ser ut til å ha betydelig FSB-Walls.

Høy multiplier hjelper jo veldig så det har vel liten innvirkning for 24/7-overklokk.

Men selvfølgelig får du litt bedre ytelse og det ser det mye bedre ut med f.eks. 8x500 enn 10x400 eller 12,5x320 for E5200.

 

Minnebrikkene dine blir jo totalt overkill når CPU begrenser deg sånn.

Kunne fint kjørt 1200 på ca. 1,9V selv eller ca. 1300 på rated 2,1V, men med Quad er FSB begrenset til ca. 500 så jeg gidder ikke bruke mer enn 1,8V 24/7.

 

Hehe, ja minnebrikkene er jeg fornøyd med de, men ett sett minnebrikker nå koster jo det samme som en pakke fiskepinner, :) så du får mye for bare 350-500kr, da jeg kjøpte min forrige PC for akkurat 4år siden kostet ett sett skikkelig minne (1gb) 2000kr det.

pleier ofte å kjøpe mine som klarer stramme timmings og grei hastighet for hater å være begrenset av Ram og den slags.

 

ja "it make sense", som du sier ang. at CPU rett og slett møter en vegg der på 400FSB på de billigere 775 prosessorene. skal handle E8600 3,33GHZ etter jul, så da satser jeg på at jeg kansje vil kare 500FSB. og ja jeg vil jo si at 500x8 klinger bedre i ørene enn 400x10 f.eks

 

når det gjelder P5Q kortet så kan jeg informere til de som evt, ikke har prøvd å endre PL innstillingen ennå. den funksjonen der har bra mye å si for ytelsen. kjørte b.l.a SuperPI 1M over 1/2sekund raskere bare ved å endre fra PL 10 til PL 7.!

 

@Covn

ja jeg prøver ut den moddede BIOS'n til KET ja. og såvidt jeg har skjønnt er det for det samme som du også nevner. minneperformance og at den nyere BIOS'n skal støtte minne fra flere produsenter.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...