Gå til innhold

Asus P5Q tråden! (Deluxe, P5Q3, P5q-e, pro m.m.)


Nizzen

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaring med Asus P5Q SE2? Jeg har nettop bygd en pc til broren min og den fryser nå og da. Noen ganger blir det også blue screens, debuget dump fila og det ser ut til at det er driverne. Har Windows 7 64bit som kjører på den, på pakningen stod det også "Windows 7 ready". Har ikke hatt noe annet en problemer med dette brettet, håper jeg slipper å ta maskina fra hverandre.

Endret av Farmatyr
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har et Asus P5Q-E hovedkort.

 

Pc'en brukes som en server. I den senere tid så har pc'en en tendens til å restarte av seg selv når jeg er inne på den. (surfer på nettet, ser en film, navigerer i kataloger). Alt kjører stock, ingenting er overklokket eller noe.

 

Noen som vet hva dette kan komme av?

 

Samt jeg opplever at jeg får en del bluescreen, og må fysisk restarte pc'en, men dette skjer som oftest når jeg ikke bruker den, når kun f.eks torrentprogramvare eller noe står og kjører.

 

 

Kort oppsummert:

Pc'en restarter plutselig av seg selv når jeg bruker den til enkle oppgaver. Samt den har en tendens til å få bluescreen når den kun står å idler med f.eks torrentprogramvare i bakgrunnen.

 

Er dette et typisk 100% sikkert ram problem, eller kan det være alt mellom himmel og jord? Overvåker alt av temperaturer osv, og disse er stabilt veldig lave. Hvordan feilsøke på noe slikt?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har et Asus P5Q-E hovedkort.

 

Pc'en brukes som en server. I den senere tid så har pc'en en tendens til å restarte av seg selv når jeg er inne på den. (surfer på nettet, ser en film, navigerer i kataloger). Alt kjører stock, ingenting er overklokket eller noe.

 

Noen som vet hva dette kan komme av?

 

Samt jeg opplever at jeg får en del bluescreen, og må fysisk restarte pc'en, men dette skjer som oftest når jeg ikke bruker den, når kun f.eks torrentprogramvare eller noe står og kjører.

 

 

Kort oppsummert:

Pc'en restarter plutselig av seg selv når jeg bruker den til enkle oppgaver. Samt den har en tendens til å få bluescreen når den kun står å idler med f.eks torrentprogramvare i bakgrunnen.

 

Er dette et typisk 100% sikkert ram problem, eller kan det være alt mellom himmel og jord? Overvåker alt av temperaturer osv, og disse er stabilt veldig lave. Hvordan feilsøke på noe slikt?

 

Har samme problem, nærmere beskrevet her. Mistenker nå hovedkortet. Andre som har samme erfaring?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har vært borti at P5Q trenger tid til å "varme opp" før den POST'er ? Etter BIOS-oppdatering har den vært slik at hvis den har stått av hele natta må jeg la den kjøre 2-3 minutter ( fail POST ), restarte, for så å få en vellykket POST.

 

edit: Dette er med 4 Muskin XP2-8000 brikker. Mer detaljert forklaring her.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har et Asus P5Q-E hovedkort.

 

Pc'en brukes som en server. I den senere tid så har pc'en en tendens til å restarte av seg selv når jeg er inne på den. (surfer på nettet, ser en film, navigerer i kataloger). Alt kjører stock, ingenting er overklokket eller noe.

 

Noen som vet hva dette kan komme av?

 

Samt jeg opplever at jeg får en del bluescreen, og må fysisk restarte pc'en, men dette skjer som oftest når jeg ikke bruker den, når kun f.eks torrentprogramvare eller noe står og kjører.

 

 

Kort oppsummert:

Pc'en restarter plutselig av seg selv når jeg bruker den til enkle oppgaver. Samt den har en tendens til å få bluescreen når den kun står å idler med f.eks torrentprogramvare i bakgrunnen.

 

Er dette et typisk 100% sikkert ram problem, eller kan det være alt mellom himmel og jord? Overvåker alt av temperaturer osv, og disse er stabilt veldig lave. Hvordan feilsøke på noe slikt?

 

Har samme problem, nærmere beskrevet her. Mistenker nå hovedkortet. Andre som har samme erfaring?

 

Har bygd en "Intel PC i deler" fra Komlett.no. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323787

Virket i noe uker før den begynte å opføre seg merkelig.

Ved oppstart kom det enten ikke noe bilde på skjermen, den avbrøt/restartet hele boot-prossen, eller det hele endte i blå-skjerm.

CPU-viften gikk med normal hastighet i noen sekunder før den droppet under halv hastighet.

 

Etter litt testing ble hele settet returnert.

Resultat. HK testet defekt, og jeg fikk nytt.

 

Etter montering var det fremdeles akkurat de samme symptomene som før.

 

Byggesettet er nå returnert for andre gang.

Lenke til kommentar

Premiumkortet mitt er litt rart mht temperaturer og viftehastigheter. :hmm:

 

CPU-vifta(box)lever sitt eget liv (2000 til 2500) uansett hvem som forsøker å kontrollere den; BIOS eller SpeedFan, men temperaturen i CPU er helt OK - både case og cores. Hvorfor kan jeg ikke få kontroll med den? Og hvor sitter casesensoren? RPM er aldri lavt(<2000) og høyt(>3000) bare når case temp går ape.

 

Casefan-tilkoblingene: #1 vil ikke rapportere RPM, så den bruker jeg ikke. #2 og #3 er nesten akseptable, de går i allefall ikke for sakte, men jeg kunne tenke meg å senke farten litt (OK i bios silent), og noe ganger virker det, men som oftest ikke. Hva kan det komme av? Er det en feil med kortet? Den tredje vifta står på PSUfan-tilkoblingen med fast spenning.

 

SpeedFan har en viss kontroll, men på en rar måte. Den kan ikke oppnå noen kontroll med CPU vifta, men temp er fortsatt OK. CPUtemp-kontrolleren virker på caseviftene i manuell, og noen ganger i auto, men det er slitsomt med viftene på full sprut hele tida selv om de er Noctua. Casefan-kontrollerne virker ikke til annet enn pynt i SpeedFan vinduet! Er det kortet som feiler? Burde det byttes?

 

Temperaturene som vises i SpeedFan vinduet er tildels ustabile. CPU er vanligvis (såvidt halve tiden) i området 40-45 grader, er det normalt? Belastningen er ganske konstant 95% +-5. (Jeg bretter) I perioder er tempen ca 10` høyere tilsynelatende uten grunn. Av og til går tempen i taket (112`) og blir der. Viftene reagerer i panikk på dette! Jeg har ingen grunn til å tro at den tempen er riktig.

 

Så er det hovedkortets to temperaturer. Syst; for det meste i området 40-45, er det normalt? Så finner den på å gå i kjellern, -62`, bare tull - har ikke engang vannkjøling montert ennå. AUX er stabil som grunnfjellet, 36-37` nesten hele tiden.

 

Kan jeg stole på dette kortet, eller er det ikke kortet i det hele tatt? Noen tips eller andre erfaringer?

 

'post-199813-1261175591_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vel, jeg bruker begge (Core Temp og Real Temp), i tillegg Hardware Monitor. Alle er enige om temperaturene(også når de går ape) og RPM. RPM registreres helt opp i over 20000. :ermm:

 

Så spørsmålene består:

 

Er noe galt med kortet? Er det grunn til å bytte det?

Endret av enno12
Lenke til kommentar

Spør der hvor du kjøpte den, jeg er usikker på om de vil bytte basert på det du sier her. Kortet i seg selv fungerer, med unntak av en temp sensor og RPM.

 

CPU temp skal du se bort fra med unntak av under load. Det er veldig vanlig at temp sensor for Intel quad CPU'er ikke fungerer under en viss temperatur. Temp for meg på Core 0,1 og 3 viser ikke lavere temperatur enn 41C, det pga. at sensor eksisterer for å hindre overoppheting, ikke for at en entusiast skal kunne lese av sin rom-temp.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Noen som har noen erfaring med Asus P5Q SE2? Jeg har nettop bygd en pc til broren min og den fryser nå og da. Noen ganger blir det også blue screens, debuget dump fila og det ser ut til at det er driverne. Har Windows 7 64bit som kjører på den, på pakningen stod det også "Windows 7 ready". Har ikke hatt noe annet en problemer med dette brettet, håper jeg slipper å ta maskina fra hverandre.

 

 

Jeg har samme problem som nevnt her.

Jeg kjører Asus P5Q SE2 med en Intel Core 2 Quad Q9550, 8GB OCZ DDR2-6400 minne i Windows 7 Ultimate 64-bit. Husker ikke hvilken BIOS-versjon, da jeg er på jobb for øyeblikket.

 

Den har oppført seg særdeles merkelig, og jeg har reagert på den overraskende lave vcore den kjører med.

Med en gang jeg belaster den med noe som helst, dropper VCore fra 1.14 til 1.04 ca.

 

Lest noe på forumer rundtomkring om noe som heter "Load Line Calibration" i BIOS som skal kunne hjelpe mot slikt spenningstap.

 

Har noen andre hatt tilsvarende erfaringer med liknende specs?

Endret av Sikelik
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 5 år senere...

Helt nede til høgre. Hvit men mange pinnee. Står i manualen sikkert hvordan de plasseres. Ellers er det ofte liten skrift på hk ved pinnene.

Nice 5års bump :p

 

Ungdommen er tydeligvis late. Fant det med mobilen på 30 sekunder.

 

 

Side 64 -15 i manualen

 

https://www.google.no/search?q=asus+p5q+premium+manual&oq=Asus+P5Q+Premium&aqs=chrome.3.69i57j0l3.2462j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Helt nede til høgre. Hvit men mange pinnee. Står i manualen sikkert hvordan de plasseres. Ellers er det ofte liten skrift på hk ved pinnene.

Nice 5års bump :p

Kunne ikke bruke den (System Panel Connector 20-8 pin PANEL). Var ikke nok ledige pinner. Jeg trenger 8x 2pin.

http://www.manualslib.com/manual/473301/Asus-P5q-Premium-Motherboard-Atx.html?page=28#manual

Ser ut som den har plass til kun 1 HDD LED.

Har 8 stk. av denne RaidSonic ICY BOX IB-168SK-B

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...