Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Vel det jeg ser med min 18-55 linse er at den ikke leverer konsekvente resultater. Den tar ofte uklare bilder og jeg må tweake mye for å få tatt et skarpt godt bilde. Det jeg har lest er at 16-45 skal gi mer konsekvente resultater, altså skarpere bilder enn 18-55.

 

Jeg har lest side opp og side ned i månedsvis men det er vanskelig å avgjøre hvilket objektiv som leverer de beste resultatene når man sammenligner f.eks 18-55, 16-45 og Tamron 17-70.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm en skriveleif der ja. Sorry.

 

Jo mer jeg leser tester jo mer forvirret blir jeg. Det er så innst inni gamperæva mange alternativer å velge blant at jeg mer eller mindre har gitt opp.

 

Jeg skulle gjerne hatt noe bedre enn kitlinsa(18-55) men jeg klarer ikke å finne ut av hvilket alternativ som er best.

Lenke til kommentar

Hvis kit-objektivet ikke levererer konsekvente resultater, så er det en kanskje en ide å prøve å finne ut hvorfor først.

 

Det er noen ting du kan sjekke

 

Lukkertid - er lukkertiden for lang i forhold til handholdt bruk, selv med IS?

Fokuspunkt - lar du kamera velge fokuspunkt? I såfall velger kamera noe annet enn det du vil ha?

Blender - har du for liten blender slik at ting kommer ut av fokus?

Modus - Skyter du i grønn auto eller en av de andre modusene? P, Av, Tv, M eller noe annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går noen rykter om at Pentax jobber med en billigversjon av K-01.

 

Jeg har i hvert fall klare formeninger om hva jeg ville endret fra K-01 til en ny modell. Form og design. Jeg tror den kunne slått betydelig bedre an dersom den lignet mer på konkurrentenes kameraer. Gjerne mye slankere, selv om den nødvendigvis må ha en "tube" frem til fatningen på grunn av registeravstanden.

Lenke til kommentar

Jeg har lest side opp og side ned i månedsvis men det er vanskelig å avgjøre hvilket objektiv som leverer de beste resultatene når man sammenligner f.eks 18-55, 16-45 og Tamron 17-70.

Nå har jeg aldri hatt problemer med at 18-55 ikke leverte konsistent -- manglende konsistens står jeg for selv -- men ellers er jeg ikke i tvil om at Tamron 17-50 på de fleste områder er et bedre objektiv.

Lenke til kommentar

[...]

Jeg har i hvert fall klare formeninger om hva jeg ville endret fra K-01 til en ny modell. Form og design. Jeg tror den kunne slått betydelig bedre an dersom den lignet mer på konkurrentenes kameraer. Gjerne mye slankere, selv om den nødvendigvis må ha en "tube" frem til fatningen på grunn av registeravstanden.

Eg er ikkje så sikker på det. Pentax er ikkje i ein situasjon at dei kan gjera som dei andre og ta markedsandelar. Nikon og Canon kunne ha gjort det, fordi dei er så sterke i proffsegmentet at om valget hadde stått mellom eit speillaust frå Olympus/Sony/Panasonic/Samsung og eit speillaust frå Canon/Nikon, så ville dei aller fleste ha valt det siste, "for proffane brukar jo Canon/Nikon".

 

Skal Pentax ta markedsandelar, så må dei skilla seg ut. Dei har tatt ein råsjangs med designet på K-01, men det trur eg at dei må. Meiningane er delte. Sjøl var eg skeptisk til designet, men etter kvart har eg vent meg til det, og begynt å lika det. Skulle eg ha hatt eit speillaust systemkamera, og hatt råd, så hadde eg kjøpt K-01.

 

@Tomsi: Her er ein som likar K-01: http://www.thefoxisblack.com/2012/04/09/pentax-k-01-the-best-and-coolest-camera-ive-ever-used/

Lenke til kommentar

@Tomsi: Her er ein som likar K-01: http://www.thefoxisb...-ive-ever-used/

Helt klart en positiv kar* , det :) Litt skeptisk til at han synes at det er positivt at det mangler en viewfinder - for tele og i sterkt sollys, så er det greit med en viewfinder.

 

Men det ser ut at den leverer på bildekvalitet; og som en oppgradering fra G12 så det vært en åpenbaring.

 

*) Tror det er en han ...

Lenke til kommentar
Noen som har et godt forslag på "gatelangs" linse?

Tja..

 

Arkitektur: Rettegnende vidvinkel med zoom, f.eks Pentax 12-24mm

Gateliv, butikkvinduer, situasjoner etc: Normalzoom: Pentax 18-55mm 17-70mm og 16-50mm alt etter prisklasse

Uforstyrrende situasjonsbilder på litt avstand: En middels telezoom. F.eks Pentax 18-135mm, Sigma 50-150mm eller lignende.

Lenke til kommentar
Noen som har et godt forslag på "gatelangs" linse?
SIGMA 17-70

Tja..

 

Arkitektur: Rettegnende vidvinkel med zoom, f.eks Pentax 12-24mm

Gateliv, butikkvinduer, situasjoner etc: Normalzoom: Pentax 18-55mm 17-70mm og 16-50mm alt etter prisklasse

Uforstyrrende situasjonsbilder på litt avstand: En middels telezoom. F.eks Pentax 18-135mm, Sigma 50-150mm eller lignende.

Blir nok mest arkitektur og og litt folkeliv, så får satse på en vidvinkelzoom kanskje...

Endret av oarn
Lenke til kommentar

Dette tror jeg er den dårligste testen jeg har sett på dig rev. Han tester nesten ikke kameraet, Vaser bare rundt i trendy klær. Kanskje budskapet ligger nettopp i dette? Joda, jeg oppfatter at han ikke er helt fornøyd med ergonomien, og heller ikke med AF. Men eller sier han veldig lite om selve opplevelsen.

 

Litt skuffende for Kai sine tester pleier å være både underholdende og intersante.

Lenke til kommentar

Jeg synes testen var morsom jeg. Ut i fra testen fant jeg ut følgende K-01 handler mye om style before substance, og den grønne knappen er teit plassert. Men bildekvaliteten er bra, og kameraet har noen smarte funksjoner som den grønne knappen.

 

edit: Og det stemmer godt med det inntrykket jeg hadde av kameraet i utgangspunktet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Joda Tom. Viedoen er underholdendde.

 

Og det med Green button, det unike ved den får han fram. Det er det mange tester som ikke gjør. Og det er synd, Green button er etter mitt syn en like stor oppfinnelse som den dype tallerken.

 

Jeg tror forresten det er mulig å programmere om en del av knappene. Da kan man gi den røde knappen, som er innen rekkevidde, grønn funksjon. Gamle pentaxbruere ville nok blitt forvirra av det, mens for nykommere er kanskje det en løsning?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...