Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaring med Tamron SP AF 10-24MM?

Jeg har en sånn og synes den er litt middelmålig. Jeg skulle mye heller hatt en Sigma 8-16mm (eller Pentax 12-24 om den brennvidden hadde passet for meg). Tamron 10-24 sitt største argument er pris. Den yter ikke spesielt bra optisk. Fokusmotoren er treg, men byggekvaliteten er helt ok til å være mye plastikk. Den gangen jeg kjøpte den sto det mellom den og Sigma 10-20 f/4,5-5,6.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker nå å kjøpe nytt fra en forhandler som er å stole på. Det må da finnes noe nytt som fungerer?

Eg har ikkje hatt noko problem med å handla får keh.com. Det er ein butikk som har halde på sidan 1979 (sannsynlegvis ikkje med nettbutikk heile tida ;) ). Den blitsen eg viste til var i "excelent condition". Eg har kjøpt nokre linser derifrå som hadde tilsvarande gradering, og om eg hadde smaanlikna dei med nye linser, så trur eg ikkje at eg hadde sett forskjel.

 

Men om du absolutt vil kjøpa nytt, så er det sjølsagt andre, og dyrare, alternativ. Sjekka prisguiden, kanskje?

Lenke til kommentar

Som Tim nevner, de gamle blitzene gir ikke TTL på nye kameraer. Disse krevde en egen lysmåler i bunn av speilhuset som målte refleksjon fra film eller sensor. Av digitale kameraer er det bare *istD og *istDS som har denne sensoren. Bakdelen med de er at denne sensoren gir ikke annet en enkel sentrumsveid måling.

 

De nye kameraene baserer seg på et forhåndsblink fra blitzen. De måler lyset med den vanlige lysmåleren i prismehuset og det betyr at på f.eks. K-5 så får en 77 soners lysmåler til blitzbruk. Dette har også en bakdel, nemlig at utløserforsinkelsen blir litt lenger pga forhåndsblinket som må utføres først.

 

Pentax har fire blitzer som støtter P-TTL. Her er en oversikt: http://www.fovi.no/p...roducts/115261/

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært mer glad i Metz blitser istedenfor de orginale Pentax-blitsene, så jeg kan varmt anbefale de. Metz 44 AF-1 til rundt 1400 og 50 AF-1 til rundt 2000 er begge gode valg. Et kraftigere alternativ er 58 AF-2 tilrundt 2500-3000.

 

Kjappere ladetid og bedre menyer enn Pentax 360 og 540 kjennnetegner disse blitsene, oppgraderbare via USB og fungerer med trådløs P-TTL.

Lenke til kommentar

Ja, eg var overraska då eg såg i prisguiden kor billige dei er. Eg har ikkje brydd meg med å sjå på dei i heile tatt, for dei (spesielt toppmodellen) såg så avanserte ut at eg rekna med at dei måtte vera dyrare enn Pentax-blitsane.

 

Redigert: Visste forresten ikkje om den TTL-problematikken med gamle blitsar på nye kamera. Får ein P-TTL på Metz-blitsar?

 

Redigert 2: Dumme meg! Eg skulle ha lest innlegget over litt betre. :roll:

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Hva er pentax sin posisjon i dagens marked? Er det noen fare for at de forsvinner med tanke på at CaNikon er så store?

 

Jeg er nysgjerrig av natur og prøver å være mest mulig nøytral selvom jeg er en Nikonist.

Har prøvd å tenke litt på tanken "Hva om jeg skulle kjøpe nytt i dag?", har derfor vært innom Pentax-leiren for å se hva de kan tilby.

 

Hva er det Pentax kan tilby kontra CaNikon? K-5 virker som et godt hus med værtetting, noe som kan komme godt med her i Nord-Norge og de fleste objektiver ser ut til å være F4 eller bedre, selv blandt de rimelige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er pentax sin posisjon i dagens marked? Er det noen fare for at de forsvinner med tanke på at CaNikon er så store?

Tja... Pentax har jo vært her siden 1919. Hva var forresten ståa for Kodak for 15 år sia ? Sånn setter det val like sannsynlig at en av de store faller. Kort sagt; En veit aldri.

K-5 virker som et godt hus med værtetting, noe som kan komme godt med her i Nord-Norge og de fleste objektiver ser ut til å være F4 eller bedre, selv blandt de rimelige.

K5 med værtetting, stablisator i huset og knall sensor er vel noe av det bedre på crop. Rullehjul foran og bak er avhengighets skapende.

Ulempen er noe fattigere objektiv utvalg og mindre annenhåndspris/interresse.

Lenke til kommentar

Startet min fotohobby med Pentax MX og et 50/1,4 som ble kjøpt for konfirmasjonspengene i 1983. Følte meg alltid på siden av gutta i fotoklubben på Hamar der de viftet med Nikon FM/FE og Canon A-1 og AE1 Prog.

Opplevde likevel at kvaliteten på mitt apparat var på høyden selv om det var MYE mindre og lettere.

Idag har jeg sviktet Pentax, men hevder at byggekvaliteten og stabilisator i huset er gode grunner til å gå litt utenfor den slagne landevei og velge Pentax likevel. Nå som K-01 kommer, kan det virkelig bli den torpedoen som kan senke "M/S Canikon" med sine helt unike løsninger. Kombinasjon K-01 og et par-tre fastobjektiv fra Limited Serien, er noe å vurdere for alle med høye krav til både bilde- og byggekvalitet uten å måtte ty til Leicapriser!

Lenke til kommentar

For så vidt enig i Tiltmans beskrivelse av Pentax og systemets fordeler, men Kodak funker ganske dårlig som analogi: Kodak var vant med å være den komfortable nummer én helt fra George Eastmans dager, mens Pentax alltid har vært utfordreren med litt annen målgruppe og hyggelige priser.

 

Rent organisatorisk er det ekstremt stor forskjell mellom å spørre seg selv «hva gjør vi når vårt tilsynelatende evigvarende monopol faller?» og «hvordan kan vi nok en gang snu oss rundt for å hevde oss i konkurransen?».

 

Det er ikke noe nytt i at Pentax er en marginal utfordrer, så finansiell bekymring må komme fra andre fronter.

Lenke til kommentar

Ja, på side fem i fyrste undermeny (den med eit kameraikon) finn du eit punkt som heiter «E-dial programming», der du bestemmer kva det andre hjulet skal gjere.

Bedre sent enn aldri - i dag ble det en liten seanse med K-5 igjen. Og nå fikk vi stilt inn dette også - og installert siste versjon av firmware (1.13) - hva er egentlig fikset i forholdt til 1.01 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...