Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Landskap: Hva skal du ta bilder av? Elg i solnedgang eller fugler på lang avstand? En alrounder kan være Pentax SMC-DA* 16-50mm F2.8 men her an det dukke opp andre forslag basert på hva du skal ta bilder av.

Actionbilder: er det sportsbilder du skal ta da eller? Et slikt objektiv kan kreve at det er ganske lyssterkt for å "fange" bevegelsen.

 

Tja, landskap: mer eller mindre landskap, har ikke prøvd å ta bilder av ville dyr enda så det er ukjent territorie for meg. Hadde uten tvil vært morsomt å prøvd, men er litt vanskelig her jeg bor. Actionbilder er i grunn ikke noe krav, er bare noe jeg gjør når jeg er på tur med venner og ungdomsgrupper rundt her, så blir mer eller mindre sportsbilder da ja.

Til landskap så tenker jeg først og fremst vidvinkel. DA15mm Limtited f.4.0 eller DA 12-24 f.4.0 f.eks

Så en god allround zoom som Alpostino foreslår , eller den som heter 16 - 45 ( Da kan du vurdere om den faktisk er vid nok som vidvinkel også ) En DA55-300 er også anvendelig og svært rimelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Pris er ikke så altfor viktig sålenge det ikke koster det hvite ut av øyet, men jeg tenker at grensen går rundt 20-25k, så kan legge litt i noen greie linser håper jeg.

Lenke til kommentar

Sondrizzle: Jeg synes kitobjektivet er verd pengene (500 kr). Værtettet, metallfatning, autofokus som kan justeres fortløpende uten å måtte svitsje manuellfokus-bryteren, ikke-roterende front (godt for bruk med polariseringsfilter og gradert gråfilter). Optisk er den .. uhm godkjent, og lysstyrken er ikke all verden. Hvis du koster på deg en DA* 16-50 f/2,8 så er kitobjektivet bortkastet. Velger du Tamrons 17-50 f/2,8 så kan den kanskje være verd det på grunn av værtettingen.

 

Jeg pleier å ta bilder av landskap, portretter, macro bilder(usikker på hva man kaller det ellers, closeups?) og det er stort sett det. Av og til actionbilder, men det er veldig av og til.

 

Ut fra bruksområdene høres det ut som du får en fin start med bare to objektiver:

Pentax DA* 16-50mm f/2,8 (landskap, portrett, action, closeups)

Pentax 100mm f/2,8 WR (makro og portrett)

 

NB. Du trenger egentlig ikke autofokus til makro. Det finnes massevis av rimelige manuellfokusobjektiver til makro på bruktmarkedet. Sigma og Tamron har også noen gode varianter (henholdsvis 90 og 100mm f/2,8) til en rimeligere penge, men uten værtetting og med tregere autofokus enn Pentax-makroen.

Lenke til kommentar

Til landskap så tenker jeg først og fremst vidvinkel. DA15mm Limtited f.4.0 eller DA 12-24 f.4.0 f.eks

 

 

Vet du hvordan den er sammenlignet med Sigma 8-16?

Jeg synes det da blir riktigere å sammenligne det med Pentax sin 10-17 . 8-16 er vel fisheye på 8 mm ?

12-24 er det videste jeg kan tenke meg å bruke , grunnet det .

Lenke til kommentar

Når det er mer rettegnende enn 12-24mm fra 12-16mm så blir det i mine øyne litt feil å sammenligne det med et fisheyeobjektiv. Det er faktisk et av de mest rettegnende objektivene til APS-C i brennviddeomfanget 10-16mm.

Endret av Asahi
Lenke til kommentar

Når det er mer rettegnende enn 12-24mm fra 12-16mm så blir det i mine øyne litt feil å sammenligne det med et fisheyeobjektiv. Det er faktisk et av de mest rettegnende objektivene til APS-C i brennviddeomfanget 10-16mm.

Godt mulig at det er tilfelle , at det er mer retttegnende. Men dette objektivet går fra 8 til 16. Dvs at de første to til fire mm i mine øyne ikke er brukbare til det han ville bruke det til , nemlig natur. Da har du ett objektiv som går fra 10/12 til 16 innenfor det bruksområdet.

Jeg synes da en 12-24 er atskillig mere anvendelig. Den svake fortegningen tar man automatisk vekk med objektivprofil i f.eks LR .

En annen ting som ikke taler til Sigmaens sin fordel , er at det ikke kan bruke filter. ND filter til naturfotgrafering er jo ofte brukt.

Håper at dette var forklarende nok.

Endret av Mundus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

..... Såeh, noen tips til gode linser til en K-5 som passer til mitt bruksområde?

Hei, jeg har både Pentax DA* 16-50mm f/2,8 og Pentax 100mm f/2,8 WR som noen andre har nevnt her, og kan trygt anbefale begge.

 

Synes det bør nevnes at Pentax DA* 16-50mm f/2,8 er en god del tyngre å større enn kit objektivet.

Personlig har det ingen betydning for meg, men noen synes kanskje det er litt "mye" å drasse rundt med? Nevner det fordi det er det objektivet som blir brukt suverent mest her i gården. Bildekvaliteten det gir er også mye bedre enn kitt objektivet.

 

Når det gjelder Pentax 100mm f/2,8 WR så synes jeg du bør prøve det og f.eks Pentax D FA 50mm Makro eller Pentax DA 35mm Makro før du eventuelt bestemmer deg. Pentax 100mm f/2,8 WR har lang fokusgange så autofokusering er ikke dets sterkeste/raskestes side. Jeg bruker det faktisk bare med manuel fokusering, og det er helt nydelig på det området :love: Super bildekvalitet også :love:

 

En ting til jeg har lagt merke til på Pentax 100mm f/2,8 WR er at det har det jeg tror de kaller et smalt fokusplan? Området som er i fokus er ikke dypt. Har jeg forstått det riktig så er det vanlig på alle makro objektiver? Hva det har å si for bruk utenom makro fotografering må du spørre de andre her inne om. Har ikke hatt objektivet mere enn et par mnd, å ikke fått testet det så mye enda.

 

Sjekk å spør om eldre Pentax objektiver her inne så vi andre amatører kan få noen hint også. Mye god hjelp å få her. Masse snadder som kan kjøpes brukt. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Pentax 100mm f/2,8 WR så synes jeg du bør prøve det og f.eks Pentax D FA 50mm Makro eller Pentax DA 35mm Makro før du eventuelt bestemmer deg.

 

Pentax 100mm f/2,8 WR har ikke blenderring, noe som gjør at objektivet ikke kan brukes med mellomringer på annet enn f/2,8. Det produseres dessverre ikke lenger mellomringer for Pentax som overfører blendervalget elektronisk fra kameraet til objektivet. Kenko produserte noen (http://www.kenkoglob...UBE-SET-DG.html), men har altså sluttet å produsere for Pentax. Det er mulig man kan få tak i noen brukt, men jeg har ikke hatt hellet med meg. Hvis du ønsker å bruke mellomringer, må du velge et makro-objektiv med blenderring og mulighet for mekanisk overføring av blendervalget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...