Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropos K-3, det har vært utrolig lite prat om noen APS-C etterfølger til K-5. Jeg regner jo med at K-5 eiere er generelt like fornøyde som meg og dermed ikke bryr seg så mye om hverken tid, pris eller spesifikasjoner på en eventuell etterfølger :) , men så er det jo en del som har eldre Pentaxer de tenker å bytte ut, eller bare oss som rett og slett er nysgjerrige på hva som kommer, uten å ha åpning av lommeboka i planene. Uansett, det kommer vel en etterfølger i løpet av året.

 

Ellers så hadde det ikke vært meg i mot om Pentax lanserte et bakoverkompatibelt fullformatkamera med samme sensor som Nikon D800E har.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

skulle gjerne erstattet mitt K20D med noe, K-5 begynner å bli gammelt, så hadde vært kjekt.

 

jeg sitte rogså på gjerde med en K20. er stort sett fornøyd selv om jeg ser en del begrensninger på bildebrikken. får håpe kamerahuset på K3 blit på størrelse med K20.

Det jeg savner mest er jo å bli kvitt begrensningene som du sier, men jeg savner også videofunksjon, det er praktisk når man først trenger et filmkamera (f.eks jeg som bowler, om jeg kunne filmet i WVGA 120fps for å kjøre i slowmotion på PCen, vært genialt, kort lukkertid så jeg får litt hakking men skarpe enkeltbilder). Dette har jo K7 og K5, men 2010-2011 blir for gammelt når jeg har et kamera kjøpt i 2009.

Lenke til kommentar

Ble litt overrasket over sensortetesten av K-01 i forhold til K-5. Trudde den skulle bikke i K-01 sin favør...

Forskjellen er dog ikke så stor, men den er i det lave ISO området. Se her: http://www.dxomark.c...rand3%29/Pentax

 

Ble litt feil det der. Her er testen: http://www.dxomark.com/index.php/News/DxOMark-news/The-Pentax-K-01-the-second-best-hybrid-sensor

 

Å må legge til at det er den nest beste hybrid sensoren så langt. Ikke værst det :)

Endret av onkelRoar
Lenke til kommentar

Det er samme sensor som i K-5, NEX 5n og en rekke andre kameraer, men det er optimalisert litt annerledes. K-01 er "amputert" på den måten at ISO 80 er fjernet og råfilene er 12 bit i stedet for 14 bit. Derfor blir resultatet ganske likt som K-5 med noen små tilbakesteg.

Lenke til kommentar

Heisan. Når er det dere bruker 5 og henholdsvis 11 pkt. autofokus? Selv har jeg stort sett brukt 5 på fugl i flugt. Rett og slett fordi ting går så fort at jeg satser på fokus mest mulig i senter og beskjære etterpå. Andre erfaringer?

Noen som bruker fjernkontroll? Hva er det som anbefalles?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Pentax sin egen DA* 16-50mm f/2,8 i det området, hvis pris og brennviddene passer. Hvis dette ikke faller i smak så vil jeg anbefale kitobjektivet fordi det er værtettet, billig og kjekt å ha ved et videresalg. Selv om du kjøper en annen normalzoom fra f.eks Sigma, Tamron eller Pentax.

Lenke til kommentar

Pentax' kitobjektiv er ikke det verste man kan ramle over, men jeg foretrekker med god margin Tamron 17-50/2.8; 16-50/2.8 fra Pentax er flott, men dyr.

 

55-200 synes jeg ikke allverden om, mens 55-300 er ganske ålreit. 18-55 ville jeg i utgangspunktet kun kjøpt om pris og værtetting er hovedkriteriene, men merkostnaden ved kjøp av hus er kanskje så lav at det er verdt å plukke med seg uansett.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd og kan vel fortelle at Jeg skal handle for 18 laken, men har bestemt meg for 150-500 sigmaen i det regnestykket. Jeg tar mest landskapsbilder, men har fått et barnebarn, så bilder av henne kommer det til å bli en del av og med 17-55mm 2,8 på 7d-en var jo det ikke noe problem, men værtetting på i alle fall et objektiv til landskap er viktig.. Er det mulig å få prutet noe sted tro? Tar også i mot tilbud på brukt..

Lenke til kommentar

Takk for gode råd og kan vel fortelle at Jeg skal handle for 18 laken, men har bestemt meg for 150-500 sigmaen i det regnestykket. Jeg tar mest landskapsbilder, men har fått et barnebarn, så bilder av henne kommer det til å bli en del av og med 17-55mm 2,8 på 7d-en var jo det ikke noe problem, men værtetting på i alle fall et objektiv til landskap er viktig.. Er det mulig å få prutet noe sted tro? Tar også i mot tilbud på brukt..

 

Det er jo mulig å bruke 18-55mm WR som ute-zoom og Tamron 17-50/2.8 som inne-zoom. Kitobjektivet er jo værtettet og koster i praksis 500 når du kjøper kamera. Da har du en pakke som jeg tror du kan få for 18000 (K5, kit-objektiv, Tamron 17-50/2.8 og Sigma 150-500mm). Trenger vanligvis ikke så lyssterkt objektiv til landskap. Finnes sikkert en del som mener det er verken skarpt nok eller vidt nok, men det får du gjøre deg opp en mening om selv.

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å bruke 18-55mm WR som ute-zoom og Tamron 17-50/2.8 som inne-zoom. Kitobjektivet er jo værtettet og koster i praksis 500 når du kjøper kamera. Da har du en pakke som jeg tror du kan få for 18000 (K5, kit-objektiv, Tamron 17-50/2.8 og Sigma 150-500mm). Trenger vanligvis ikke så lyssterkt objektiv til landskap. Finnes sikkert en del som mener det er verken skarpt nok eller vidt nok, men det får du gjøre deg opp en mening om selv.

 

Ja det er jo en mulighet. Tamron kan jo få lov og være med i finvær :) Men lurer på om jeg skal vente litt og se om Sigma 8-16 dukker opp enten brukt eller nytt og kjøpe 150-500 og k-5+kit nå Da mangler jeg enda fra 55 til 150, men det dukker vel opp noe der. Leser jeg gjennom denne tråden dukker det vel opp noen tips, men det kommer til å ta tid..

Lenke til kommentar

18-55 er ikke håpløst, ser det kan se ut som om jeg svartmaler situasjonen over. Jeg har tatt mange tusen bilder med mitt 18-55 (ikke værtett, ofte ute i regn), og synes det har kommet mye godt ut av disse. Men, er man først i gang med å svi av slike summer som raggen nevner er det gjerne fordi man er ute etter spesielt høy kvalitet, og rent optisk er ikke kitobjektivet noe å juble over, selv om det er langt bedre enn de ekvivalente fra Canon og Nikon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...