Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Føler det er lov å føle seg litt snurt over det her. Nå betaler jo alle nordmenn NRK lisens enten dem har TV eller ikke siden det er bakt inn i skatten. Jeg kunne ha krypi til korset og abonnert på ei "vintersport-pakke" på Viaplay, men dem tilbyr kun 3 forskjellige pakker. Film og Serier til 129kr, Nyheter og (noe mer) til hundrelappen eller Viaplay Total til overnevnte sinnsyke sum for absolutt alt. Viaplay Vinter er kun å få i den største pakka - totalt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (På 20.11.2021 den 23.57):

Føler det er lov å føle seg litt snurt over det her. Nå betaler jo alle nordmenn NRK lisens enten dem har TV eller ikke siden det er bakt inn i skatten. [klipp]

Ikke for å dra i gang en lang lisensdebatt, men hvis samfunnsoppdraget til NRK er å informere befolkningen i nasjonale kriser, er det nok mange som mener at det er bare rett at NRK ikke skal betale for dyre sportssendinger. Men ja, I hear you. Selv om jeg mener at det må gå en grense for hva NRK kan betale for slike ting skulle jeg gjerne sett at NRK ikke mistet så mye. Nå som skiskytingen synger på siste verset der, er det overtydelig at pengene rår når de sitter på rettighetene til kombinert som nok er billige i og med at sporten er så smal internasjonalt. 😕

Jeg har hatt en årelang boikott av Viaplay etter en kjempesleipt abonnementstunt de hadde. Jeg tar mye heler at Eurosport og TV2 systemet vinner enn dem, men det spørs om jeg kan holde meg når skiskytingen forsvinner... 😕

Jeg frykter også dette kan være begynnelsen på slutten for den brede vintersportappellen blandt folk, men jeg frykter enda mer at denne kommersialiseringen kan bety slutten for nasjonale lag i f.eks skiskyting. De kommersielle multinasjonale lagene i sykling og ski classics interesserer meg null. Blir det slik i langrenn og skiskyting blir interessen mye lavere for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, maanemann said:

Ikke for å dra i gang en lang lisensdebatt, men hvis samfunnsoppdraget til NRK er å informere befolkningen i nasjonale kriser, er det nok mange som mener at det er bare rett at NRK ikke skal betale for dyre sportssendinger.

Veit du hva, jeg så det ikke fra den vinkelen der, og du har selvfølgelig rett i det du sier.

5 hours ago, maanemann said:

Jeg frykter også dette kan være begynnelsen på slutten for den brede vintersportappellen blandt folk

Deler litt av dine bekymringer der. Den gode tradisjonelle "vintersportshelga" er jo i ferd med å forsvinne hvis man skal hoppe fram og tilbake mellom kanaler - spesielt med all reklamen som vi har vært skånt for hittil. Det var jo tildels kanalhopping mellom NRK1 og NRK2 når det var mye på en gang, men det var liksom fortsatt "samme" sendinga om det ga mening?

Av positive ting da, så må jeg nesten si at jeg fikk sett hopprennet på søndag og TV3 sendte kun reklame i pausa mellom første og andreomgang. Begge omgangene blei sendt i sin helhet, inkludert den lille pausa med foreløpig resultat etter hver 10. hopper. Syntes det var helt grei kommentering av både Wikestad og Sjernen. Litt forfriskende å slippe all detalj-analysering. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 timer siden):

ser ut som Norge har kommet til et veiskille? Bare skiskyter-gutta som fortsatt holder stand.

ikke for å være pessimist, men de norske langrennløperne og skiskyting-jentene virker slitne?

Jeg håper og tror at de norske er stinne av trening. I skiskyting i hvert fall tror jeg Norge har et mye bedre mesterskapsopplegg enn Sverige. Sverige var i bra langrennsform i worldcupåpningen i fjor også. Så gikk det jo bra for Norge stort sett i VM. Satser på at det samme gjelder i år. Dog ang. veiskille er det jo mye som tyder på at E. Öberg kommer til å vinne veldig mye når Eckhoff og Røiseland gir seg. Så tror jeg resten av de "store" skiskytternasjonene vil dele på seiere søsterlig. Så det er muligens et slags veiskille der.

På langrennsiden har Norge vært altfor avhengig av Johaug for lenge. Med det med det mener jeg at det er for stort press på bare en person. Snart er det vel tid for flere år med Frida Karlson dominans. I hvert fall hvis hun og Öberg fortsetter å utvikle seg hvert år. Det var dog et veldig artig renn i flotte omgivelser hvor Weng, Anderson, Diggins og Stupak? gikk sammen, og hvor Weng rykket i de siste bakkene og akkurat holdt inn til seier.

På sprintsiden har det jo vært "motvind" flere år nå og det er litt skuffende at det ikke ser ut til å hjelpe med ny trener som definitivt kan det å utvikle sprintere.

Jeg håper i hvert fall at ingen sier at Norge ødelegger sporten denne helga.

 

 

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Laffe skrev (På 28.11.2021 den 12.38):

Er ikke nordmennene vikinger? ***** , så latterlig. Gjør narr av nasjonen ved å trekke seg i dag

Jeg har forståelse for at man ikke ønsker å få noen frostskader som kan gi tapt trening i en OL sesong. Også forståelse for at man ikke ønsker å utvikle astma. Forhåpentligvis får det det igjen i OL. :)

Det sagt så taklet jo Johaug og Weng det fint (selv om det var senere på dagen og derav noe "varmere")

Wheeljack skrev (8 timer siden):

ikke helt uventa tall det her: 

Så mye falt seertallene på langrenn

Ja, tenkte det samme. Håper noen også følger tallene over tid for å se trenden.

Det slår meg også hvor mange kjendiser TV3 har råd til å betale også. Dyrhaug f.eks som har to korte kommentarer iløpet av et løp.

Lenke til kommentar

VG har lagt ut en oversikt over langrenn, og står "Viaplay" på alle rennene de har rettighetene på.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/bGQgwq/her-ser-du-langrenn-paa-tv-vinteren-2021-22

betyr kanskje at Ruka forrige helg på betalingsfri-kanal/tv3 bare var engangsforeteelse? (siden det var sesongåpning)

i såfall synker vel seertallene enda mer etterhvert.

-og øker når NRK sender.

Lenke til kommentar

Nei, det sto "Viaplay" forrige helg også, og det blei sendt på TV3.

Kan umulig se for meg at dette kun blir sendt på Vsport (eller hvadennåheter) eller Viaplay Vinter. Da er det jo rett og slett stor risiko for at sponsorer trekker seg hvis reklamen dems kun blir eksponert for folk som er villige til å betale 3-400kr ekstra i mnd for noen få helger med vintersport.

Neste helg er det jo langrenn i Norge, så da er det tilbake på NRK. Hopprennet for herrer foregår i Wisla,  så det vil bli iflg oversikta sendt på TV3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...