Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (6 minutter siden):

Kan du vise meg reglene du snakker om dovendyret? Det med "naturlig sporvalg"......?

Dette ble gjort NØYAKTIG likt av finnen i stafetten der Bolsjunov moste inn i motparten og slo med staven.

Hører bare på 'ekspertene' som kommenterte på NRK. Det var eventuelt dette som kunne spille i Norges favør. Stoler på at de har lest reglene og at det stemmer det de sier når de refererer til reglene på det.

 

Edit: Forøvrig var det vel skøyting og ikke spor slik som det er i klassisk, så det er litt forskjell på disse to episodene vil jeg si

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Sikkert det samme som å banne i kirka, men i dag ligger faktisk sympatien min hos Bolsjunov. Gjør et kjempeløp og hamler opp med 4 norske løpere de siste kilometerne.

Litt lei av at Norge alltid er de "snille", mens det er de "slemme" utlendingene alltid gjør feil og skal ha skyld

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det ekspertene sier er at Bolsjunov åpenbart ikke velger det naturlige sporet og skifter kurve. Dette har han derimot lov til, slik det har vært dømt tidligere. Ref finland.

Norge er jo selvsagt uenige. Dette blir en sak for jurister er eg redd. Men slik de har sagt tidligere er at akkurat når man passerer der korridoren starter må man være først for å velge spor. Se situasjonen med Maki og bolsjunov., Eneste forskjell er at klæbo er nærmere retten til sporvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere må se helheten. Klæbo hadde dårlige linjevalg. Bolshunov ser seg tilbake før siste sving, hvor da Klæbo befinner seg på innsiden.
Man må også huske på at disse karene kommer i høy fart, etter 50km. Bolshunov har fokus på en ting etter siste sving, og det er ikke å høre eller se seg tilbake... 

Dårlig paint av linjevalgene. Bolshunov er rød linje seff

IVbx5p7.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Seyfert skrev (1 minutt siden):

Sikkert det samme som å banne i kirka, men i dag ligger faktisk sympatien min hos Bolsjunov. Gjør et kjempeløp og hamler opp med 4 norske løpere de siste kilometerne.

Litt lei av at Norge alltid er de "snille", mens det er de "slemme" utlendingene alltid gjør feil og skal ha skyld

INGEN problemer med å forstå at han er skuffa etter dette. Han oppfører seg helt greit etter en slik situasjon. Han spiller kynisk, og taper på det, kjører røft, så det må han på en måte tåle, men blir jo fratatt muligheten til å kjempe om gullet.

 

Eg mener, at for en gangs skyld gjør Klæbo en elendig taktisk avgjørelse. Eg tror han tenker at han har så stor fart at han kan komme foran Bolsjunov før han skjønner hva som er i ferd med å skje.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Har sett situasjonen en del ganger nå. Klæbo kommer helt fra venstre og kjører sidelengs inn mot innløpet i en rasende fart. Akkurat i det sporet starter, ligger B og K så godt som likt - men B har allerede sporet foran seg; mens K som har høyre fart dermed glir inn på siden av B helt på høyre hånd. Akkurat i det B skal stave; så rykker K forbi. 

K ser at B kommer til å velge det ytterste sporet, men satser på at han har stor nok fart til å bryte gjennom. B har ikke øyne i nakken, og kan ikke vite hva som skjer bak ham. Siden K kommer bakfra, mener jeg det er hans ansvar. Det burde være en enkel justering å velge sporet ved siden av... spørs om K hadde for stor fart til at han ville klart å justere seg inn på det andre sporet. 

Det kan se ut som B prøver å presse K ut. Men jeg tror mer det er et sjokk over at K kommer plutselig helt på høyresiden bakfra i en voldsom fart.... får man et støkk i seg så kan man bli såpass overrasket at man glemmer seg bittelitt og glir unødvendig langt ut mot høyre når man blir overrasket. Uten at jeg ville vurdert det som et forsøk på å presse K ut. Dette skjer så fort at man umulig kunne "planlagt" dette. Dette ser ut som en reflekshandling, noe mange hadde gjort tror jeg. 

Men det er bare min teori. Utrolig vanskelig situasjon å vurdere.

Edit: @Swoosh tegner det jeg beskriver veldig godt :) Kunstlinjen neste. 

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
Svein M skrev (19 minutter siden):

Det bør ikke være lov å legge seg på utsiden av sporet slik som russeren gjør. Om han la seg i sporet så hadde det vært plass på utsiden til Klæbo.

Hahaha. Klæbo som la seg på utsiden der igjen. Av med nisselua nå!!

 

Når får vi btw svar på klæbos protest?

Lenke til kommentar
Jotun skrev (4 minutter siden):

Det ekspertene sier er at Bolsjunov åpenbart ikke velger det naturlige sporet og skifter kurve. Dette har han derimot lov til, slik det har vært dømt tidligere. Ref finland.

Ref Finnland var skøyting, ikke satte spor slik som i korridorene i klassisk. Hva tror du hvilken som helst skiløper ville valgt .... ville de valg sporet eller ville de staket mellom sporene? Alle går ned i sporene asap. Kun hvis man ikke har plass man går utenom .... og hvis man vil forstyrre/presse ut noen = ergo, ulovlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (5 minutter siden):

Ref Finnland var skøyting, ikke satte spor slik som i korridorene i klassisk. Hva tror du hvilken som helst skiløper ville valgt .... ville de valg sporet eller ville de staket mellom sporene? Alle går ned i sporene asap. Kun hvis man ikke har plass man går utenom .... og hvis man vil forstyrre/presse ut noen = ergo, ulovlig

Man har korridorer i friteknikk på nøyaktig samme måte som i klassisk.

Man velger helt fritt om man går ned i sporet eller staker ved siden. Hva som er naturlig er irrelevant.

Bolsjunov er foran. DET avgjør faktisk hvem som har rett til å gå hvor.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Tenk at dette er en bilvei.

Du kjører en klar linje og sikter deg inn på høyre fil. Du har en bil som kommer i voldsom fart bak deg, som også vil inn i samme fil. Denne bilen "skrenser" inn mot høyre side akkurat i det du svinger inn mot filen du har valgt. Bilen du får bakfra legger seg inn i krabbefeltet (burde ikke vært lov å kjøre der), og forstyrret din kjøring innover. 

Selv om dere kom likt inn mot samme fil, så har ikke bilen som kommer bakfra forkjørsrett - for bilen som allerede ligger foran kan ikke forutse hva bilen som kommer bak kommer til å gjøre. (Det er litt feil, selvfølgelig vet B dette, men han tar for gitt at K ser at han har valgt ut filen, og regner med at K kommer til å vike for dette). Kanskje har ikke bilen som kommer bakfra mulighet til dette pga for høy fart, men forbikjøring på krabbefeltet bør uansett ikke være greit. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (2 minutter siden):

Tenk at dette er en bilvei.

Du kjører en klar linje og sikter deg inn på høyre fil. Du har en bil som kommer i voldsom fart bak deg, som også vil inn i samme fil. Denne bilen "skrenser" inn mot høyre side akkurat i det du svinger inn mot filen du har valgt. Bilen du får bakfra legger seg inn i krabbefeltet (burde ikke vært lov å kjøre der), og forstyrret din kjøring innover. 

Selv om dere kom likt inn mot samme fil, så har ikke bilen som kommer bakfra forkjørsrett - for bilen som allerede ligger foran kan ikke forutse hva bilen som kommer bak kommer til å gjøre. (Det er litt feil, selvfølgelig vet B dette, men han tar for gitt at K ser at han har valgt ut filen, og regner med at K kommer til å vike for dette). Kanskje har ikke bilen som kommer bakfra mulighet til dette pga for høy fart, men forbikjøring på krabbefeltet bør uansett ikke være greit. 

Det er forskjellige regler for bilister og langrennsløpere. Deal with it! 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 minutt siden):

Ok, da vet ikke NRK kommentatorene hva de snakker om når det gjelder regelverket. (for jeg vet det ikke)

Ikke sett hele sendingen. Men Torgeir Bjørn var veldig tidlig ute og sa at Klæbo kom til å miste gullet.

Astrid i studio var veldig redd for disk.

Så er litt usikker på hva de egentlig mener da. Tipper de er litt farget av å være norsk.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

Men Torgeir Bjørn var veldig tidlig ute og sa at Klæbo kom til å miste gullet.

Astrid i studio var veldig redd for disk.

Ja, det var utifra om han klarte å komme opp på siden likt eller forbi før korridor begynte og det mente de han ikke gjorde - som jeg er enig i ... han klarte ikke det. Men hadde russern gått for sporet med en gang istedet for å sperre på utsiden så tror jeg ikke de hadde kollidert og man ville fått spurtoppgjør. En i sporet, en utenfor - det var det plass til uten at noen ville bli forstyrret.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...