Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Selvsagt prøver Bolsjunov å blokkere Klæbo. Det er jo eneste sjansen han har lovlig.

Så kan folk synes det er så dårlig gjort som bare det, spiller ingen rolle. Klæbo kan ikke komme bakfra og kreve å få velge spor.

Men hadde de gått side om side bort mot korridoren og bolsjunov plutselig drar inn til høgre så hadde saken vært helt annerledes. Klæbo kommer bakfra i vesentlig større fart. Og ja, Bolsjunov skulle normalt valgt spor mer til sin venstre, og det er jo det Klæbo satser alt på at han gjør. Men Bolsjunov har lært hva som går an å gjøre (ref: Maki og Klæbo tidligere i mesterskapet) så han aner hva Klæbo kommer til å gjøre og velger seg et annet spor.

Bolsjunov gjør et dristig og skittent valg, men taktisk er det genialt hvis han ikke blir felt av Klæbo.

Det som irriterer meg litt er at hadde situasjonen vært motsatt så hadde det blitt heftig hylekor.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (3 timer siden):

Det som irriterer meg litt er at hadde situasjonen vært motsatt så hadde det blitt heftig hylekor.

Faktisk forskjell på episoden russeren ble 'noe' irritert på og det som skjedde her. I en korridor med skøyting er det ikke plass å gå to, men det er det altså i klassisk. Det å gå til høyre for sporet er da en klar obstruksjon. Han ville aldri i verden gått til høyre for sporet hvis klæbo ikke hadde kommet der - han vill gått rett i spor og staket som en gal. Dette er det vel ingen som er i tvil om - uansett hvilken 'side' man er på i sitt syn. (hvis man i diskusjonen her mener annet så vil jeg tro man lyver for seg selv eller troller bevist)

Så det er kun en grunn for å ikke gå rett i spor og det skjønner alle hvorfor.

Så veldig synd at russeren som var såååååå irritert for å bli sperret i skøytekorridor(der det ikke blir plass) går selv utenfor spor KUN for å sperre (der det er plass). Har egentlig holdt med russeren, men her tapte han seg mye i mine øyne. Genialt av han å velge høyre korridor, men å bevist sperre utenfor spor kun for å ødelegge for andre er lite genialt og alle tapte på det - at han felte seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så når man blir fortalt at en sånn manøver som Maki gjør er helt greit, så skal man ikke lære av det og bruke samme trikset selv?

Da er man bra teit hvis man ikke gjør det......

Hører du sier at det er forskjell på skøyting og klassisk. Det må du bare si, er ikke enig uansett.

Endret av Jotun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (27 minutter siden):

Hører du sier at det er forskjell på skøyting og klassisk. Det må du bare si, er ikke enig uansett.

Poenget er vel at det i skøyting ikke er plass hvis den foran er taktisk og velger sport ytterst mot den siden man hører/vet den andre kommer. Russeren (ingen) ville valgt å gått utenfor spor i korridor for å gå raskest mulig i innspurten, så det er kun en grunn for det. Slik bør ikke ski eller annen idrett gjøre - man bør ikke sabotere. Taktiske gode valg er bare bra, men sabotering kun for å sabotere er ingen tjent med. Den beste bør vinne.

Enig blir vi vel ikke nei, men håper russeren blir disket pga dette. Eller at de fjerner disken av Klæbo - har vært mange tilfeller av passering (Johaug ble vel nylig 'taklet' av en svenske også som kom for tett på fra utsiden i en sving) uten at man har hatt noen reaksjoner med disking - de kalte det vel 'sånn som skjer'. Så man er ikke konsekvent i dømming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel svært lite sannsynlig at Bolsjunov blir disket når jury har tatt side med ham i denne saken.

Så er det det en hvis likhet med saken med finnen ja. Begge surret med sporvalg rett før markør etc. begge var lite gentlemen. Men Klæbo var jo basicly på siden. Men da er ihvertfall juryene konsekvente på det at er du først har du alle rettigheter. Kanskje litt rettferdig mtp å ta vind og dragsug.

men igjen synes jeg det er rart at Linn S. Ikke ble  diska i Sverige for å kjøre oppå skiene til Weng. Det var vel etter markør og ikke sko foran...(?)

samtidig kunne vel Bolsjunov fint fått en disk i Lahti for alt høy fart i sving og derav kjøre ned Holund.

husker jeg ble provosert på Stina Nilsson i bakken når hun traff Falla i lagsprint også. Heldigvis ble det ikke gull på det den gangen for Sverige.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Se på Emil Iversen vs Iivo Niskanen situasjonen. Der kom Iivo bakfra og FELTE Emil Iversen. Iivo ble ikke fratatt noen verdens ting, bortsett fra å kunne kjempe om gullet.

Det ble sagt at Iivo hadde større fart, ergo så skulle han få innersporet. 

Hvorfor blir ikke de samme reglene praktisert her? Altså, hvis de samme reglene hadde blitt praktisert, så hadde jo Klæbo fått beholde gullet.

Greit nok at nordmenn ikke skal ha fordeler i en jurysituasjon, men vi skal vel heller ikke måtte lide for det.

I tillegg er Bolshunov under observasjon. Burde vært soleklart dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt utrolig hvis FIS ikke selv vet hvor korridoren starter.... 

OOOOG eg skal innrømme at her har eg hørt på folk på tv, som åpenbart ikke har peiling, og han i tråden her som sa at korridoren starter senere ser åpenbart ut til å ha rett.

Makan altså, de såkalte ekspertene på tv snakker jo i hytt og gevær!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hadde rollene vært bytta om, så "skulle det bare mangle" at Russeren hadde blitt diska så jeg syntes opplegget er litt for dumt. Igjen så blir det at Norge får det som dem vil (eller rettere sagt kan kanskje får det som dem vil).

Jeg er hverken ekspert eller medlem i noen FIS-jury, men jeg skjønner også at den situasjona er litt vanskelig. Jeg tror også at dersom den anka blir godtatt så tror jeg Norge generelt vil bare bli opplevd som sippete drittunger som alltid skal vinne og alltid ha retten på sin side.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i dette fra Aukland (kilde) :

Sitat

NRKs langrennsekspert Fredrik Aukland mener derimot ikke at Bjervig og de andre har en god sak.

– Jeg tviler på at en anke går igjennom. Dette er et arbeid juryen er gjort, og den beslutningen som er tatt, tror jeg blir stående, mener han.

Aukland tviler på at hvor korridoren starter har noe særlig å si i dette tilfellet.

– Jeg ser heller forseelsen som skjer i forkant av da sporene starter som avgjørende for juryens beslutning. Det handler om en forbipassering fra Klæbo forbi Bolsjunov. Da sier reglene at den som er bak har vikeplikt, sier Aukland og fortsetter:

– Det vil si at Bolsjunov valgte samme linje som Klæbo gjorde i sprinten, altså den antatt beste linjen. Det vil si innersving til ytterspor. Det gjorde Klæbo, men han kom bakfra, og da har han vikeplikt. Derfor skjedde det som skjedde.

 

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, frohmage said:

Valg av korridor har ingenting med saken å gjøre. Det overrasker meg stadig hvor mange "eksperter" som uttaler seg uten å kjenne til reglene.

Klæbo ble disket for å ha brutt ICR 343.10:

343.10 Overtaking
343.10.1 During an Interval Start competition competitors who are being overtaken must give way on the first demand.
This applies in classical technique courses even when there are two tracks and in free technique courses when the skier being overtaken may have to restrict his/her skating action.

343.10.2 For all other competitions, when overtaking occurs, competitors must not cause any obstruction.
The responsibility for a correct passing without obstruction is on the overtaking skier. The overtaking skier must have his/her skis in front of the skis of the overtaken skier before skiing his/her best line.


343.11 In sections with marked corridors, the competitors should choose a corridor. Competitors are allowed to leave the chosen corridor as long as ICR 343.9 is upheld

Det siste punktet (343.11) omhandler korridorer. Du kan bytte korridor så lenge ICR 343.9 følges.

343.9 In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as deliberately impeding, blocking, charging or pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.

Jeg mener at eneste mulighet er at FIS endrer oppfatning til at det var Bolsjunov som bevisst hindret Klæbo (brøt ICR 343.9).

EDIT:

FIS kan også oppheve diskvalifikasjonen av Klæbo ved å se på hendelsen som en "Race Incident", dvs at ingen kan lastes for det som skjedde. Såvidt jeg har forstått så er det det Norges Skiforbund ønsker.

image.png.62b7ea241ab2f24cf6c1a2e0cb3d41ec.png

Endret av helsten2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Så om man bare er litt årvåken, kan man blokkere og presse ut folk som går raskere enn deg? Om det blir kollisjon er det de som kom bakfra sin feil? Her var det 1 som ikke fulgte svingen, når de var side om side, hvem vet jeg ikke sikkert.

Så litt ut som russern slutta å svinge før svingen var over, for å presse ut klæbo på siden.
Kanskje det var ett ærlig uhell, eller stunt/gamble, som endte dårlig for han selv.
Hvert løp er det folk som blir tatt igjen på yttersvingen, skal det være lov å presse seg til ytterkanten av svingen, akkurat når du er i ferd med å bli tatt igjen?

Tillegg:
Skru på 0.25 hastighet

Ser ut som Bolshunov sparker borti klæbos ski minst 3 ganger i svingen, 3. gangen var det sekundet staven også knakk, og da sparka han klæbo nesten ut av løypa. Han var nok veldig klar over at klæbo var der.
Hadde ikke staven knekt, burde Bolshunov blitt diska for å det siste sparket.
Det samme taket Bolshunov sparket klæbo ut av banen, gikk klæbo rett.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (5 timer siden):

Så om man bare er litt årvåken, kan man blokkere og presse ut folk som går raskere enn deg? Om det blir kollisjon er det de som kom bakfra sin feil? Her var det 1 som ikke fulgte svingen, når de var side om side, hvem vet jeg ikke sikkert.

Så litt ut som russern slutta å svinge før svingen var over, for å presse ut klæbo på siden.
Kanskje det var ett ærlig uhell, eller stunt/gamble, som endte dårlig for han selv.
Hvert løp er det folk som blir tatt igjen på yttersvingen, skal det være lov å presse seg til ytterkanten av svingen, akkurat når du er i ferd med å bli tatt igjen?

Tillegg:
Skru på 0.25 hastighet

Ser ut som Bolshunov sparker borti klæbos ski minst 3 ganger i svingen, 3. gangen var det sekundet staven også knakk, og da sparka han klæbo nesten ut av løypa. Han var nok veldig klar over at klæbo var der.
Hadde ikke staven knekt, burde Bolshunov blitt diska for å det siste sparket.
Det samme taket Bolshunov sparket klæbo ut av banen, gikk klæbo rett.

Klæbo måtte ta et annet spor enn det trangeste han fant mellom bolsh og løypa. Er ikke vanskelig å forstå at klæbo brøt reglene her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Savner en debatt rundt at Sverige ødelegger orienteringsporten, slik Norge får høre om langrenn og skiskyting. Sverige har tatt alle gull på dame og herresiden, stafetter, mixed etc. i vm bortsett fra ett på vanlig distanse på herresiden. 

savner også en ala høydedebatt på at Sverige har dratt ned på forhånd og lært seg terrenget i Tsjekkia bedre enn tsjekkerne selv. ;)

Det bør nok også sees på noen økonomisk doping regler. ;)

Seriøst forstår jeg ikke hvorfor bare Norge kan ødelegge sporter. Sverige har vel 1,5 gang så stor økonomi som Norge på tross av dobbelt så mange innbyggere. De kan jo ikke bidra, med så mye mer tvinntekter enn Norge og blir fortsatt små ift de store nasjonene i Europa.

håper jeg greier å få provosert en smart person til å gi meg et godt svar på det en gang. :)

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...