Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (50 minutter siden):

Skjønner ikke poenget med posten? 

Skal de skyte en asiat? Hva er egentlig greia? 

Hun etterlikner en fra Sørøst-Asia ved å ta på seg en fotballkjegle, da disse kan minne litt om en tradisjonell asatisk kjeglehatt. Også understreker hun denne likheten ved å stramme øynene litt, slik at de ser mer ut som om de har en epikantisk fold.

Hvorfor det er problematisk vet jeg ikke, utover at det er lett å observere at mange reagerer på det. Det besvares heller ikke i artikkelen, og ei heller når noen svarer "det lærte jeg i barnehagen", eller "det trenger man ikke å være rakettforsker for å forstå".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trodde bare det er så åpenbart at jeg ikke trodde det var nødvendig å utdype, og jeg trodde "alle" forstod hvorfor dette kan være støtende for mange, og oppleves som latterliggjøring av medfødt utseende. Å dra øynene bak er noe mange asiatere eller folk med asiatisk opprinnelse opp gjennom har opplevd å bli ertet og mobbet med, eller blitt gjort narr av. Det er viden kjent at en slik gest er noe som blir oppfattet rasistisk. For meg blir det litt det samme som å rope "ching chong" til noen med asiatisk utseende.

Motargumentet mot det jeg sier her nå blir som regel "skal man ikke få lov til noe lenger nå", eller "nå krenkes man tydeligvis av alt", men min opplevelse er at dette ikke har vært sosialt akseptert i løpet av mitt liv i hvert fall. Så jeg forstår godt alle reaksjonene på at Juventus la ut en slik post, det er etter min mening rasisme.

De har kommet med en solid beklagelse nå i hvert fall :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har ingen problem med å skjønne at det blir feil. 

Skjønner fortsatt ikke poenget med tweeten. Hvorfor gjør hun det? Og hvorfor postes den? Og hvorfor legger de til to "fingerpistoler" mot et hode med smale øyne? 

Det er noe humor som går meg hus forbi her tror eg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke tro at Juventus Kvinner la ut den posten fordi de tenkte at folk skulle le av det / det er ikke en humor konto. Antakelig bare en situasjon fra treningsfeltet, der noen plutselig innså at kjeglene en løper mellom hver dag så ut som en tradisjonell asiatisk hatt. Også ble det tatt bilde av og lagt ut uten at noen tenkte spesielt mye mer over det.

Men ja. Alle som følger amerikanske, britiske eller norske medier (en skal ikke lenger tilbake enn en uke i Norge) vet at dette er noe som det vil bli reagert på.  Også får vi kanskje spare den prinsipielle debatten om hva som er rasistisk og hva som bør være tillat til en annen del av forumet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her begynte deg vel med reaksjonene i sosiale medier, og at Adidas ikke var fornøyd.

Husker jo godt Lavezzi-bildet som det ble mye styr rundt og fordømmelse i Kina. Ble ikke godt mottatt å dra øynene bakover der for å si det forsiktig. Og de utøverne som ble sendt hjem fra Beijing-OL for det samme i 2008.

Uansett, ser ut til at det alle vet skal skje, skjer:

 

Lenke til kommentar

Spent på om Messi vil vente litt med å signere. For kanskje er det en ørliten mulighet for at La Liga selv gir etter her, nå som de skjønner at de mister sin desidert største attraksjon.

Edit: Real Madrid la forøvrig ut dette i går - https://www.realmadrid.com/en/news/2021/08/05/official-announcement. Angående en avtale mellom La Liga og CVC Capital Partners.

Sitat

In light of the announcement of the agreement between LaLiga and CVC Capital Partners, Real Madrid states the following:

- This agreement was reached without the involvement or knowledge of Real Madrid and today, for the first time, LaLiga has given us limited access to the terms of the agreement.

- The clubs have signed over their audiovisual rights exclusively for their sale on a competitive basis for a period of three years. This agreement, by way of a misleading structure, expropriates 10.95% of the clubs' audiovisual rights for the next 50 years, in breach of the law.

- The negotiation was carried out without competitive proceedings and the financial conditions agreed with CVC Capital Partners give them annual returns of over 20%. This opportunistic fund is the same which tried and failed to reach similar agreements with the Italian and German leagues.

- Real Madrid cannot support a venture which hands the future of 42 Primera and Segunda División clubs over to a group of investors, not to mention the futures of those clubs who qualify over the next 50 years.

- Real Madrid will convene the Assembly of Representative Members to debate the agreement and discuss the significant loss of equity, unprecedented in our 119-year history.

Helt absurd at La Liga lar seg lokke av et amerikansk investeringsselskap på den måten der. 50 år lang avtale er lenge...

Endret av blured
Lenke til kommentar

Er ganske usmakelig. Merker at jeg likte det bedre når det var La Liga som hentet alle de store stjernene. Da fikk en det litt mer på avstand, enn når det er Premier Leauge (+ PSG). Bedre med en litt mer langsom utvikling av talenter og en og annen bra signering, vs "woops, der har dette laget på et par år kjøpt seg til nytt ligagull".

Lenke til kommentar

Apropos. 

Det er litt prat om at Inter nå virkelig sliter økonomisk fordi selskapet med størst eierdel er i krise. Vet ikke hvor mye troverdighet det er i det. 

Selv om de vant Serie A og er tilbake til CL mister de altså Lukaku nå, Eriksen er ute av spill minst frem til jul (kanskje for alltid), de solgte Hakimi til PSG. Tipper Conte er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Jakobk skrev (14 minutter siden):

Conte har vel sagt opp

Ja, det var ikke ironi, jeg tror han gliser litt fornøyd med den avgjørelsen nå.

Men spent på hva som skjer med spillere som Barella og Brozovic nå, kan kanskje bli noen muligheter til å gjøre kupp for andre lag som vanligvis ikke er så ressurssterke. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
blured skrev (49 minutter siden):

Er ganske usmakelig. Merker at jeg likte det bedre når det var La Liga som hentet alle de store stjernene. Da fikk en det litt mer på avstand, enn når det er Premier Leauge (+ PSG). Bedre med en litt mer langsom utvikling av talenter og en og annen bra signering, vs "woops, der har dette laget på et par år kjøpt seg til nytt ligagull".

Blackburn vant jo i 95 takket være den samme oppskriften. Det er jo ikke noe nytt. Sikkert andre før det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...