Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Delvis skrev (3 timer siden):

Jeg forstår at den frykten er der. Kjenner litt på det selv også, selv om jeg liker godt at fotball har framgang i Usa. Og Canada? Vet ikke hvordan interessen beveger seg der, på samme måte? Håper det.

Interessen øker også i Canada, men ikke så fort som i USA i hovedsak fordi landslaget har blitt dårlig.  Dette har forandret seg i det siste pga MLS lagene i Canada (Toronto, Vancouver, Montreal) og en del spillere spiller på topplagene i Europa (Jonathan David, Lille og Alphonso Davies på Bayern Munich for eksempel).  Akkurat nå leder Canada VM kvalik i Concacaf foran USA og Mexico og det er nesten sikkert at de skal bli med på VM i Qatar.  Dette skal bidra til å øke interesse men det skjer også  i 2026 når en del VM kamper skal spilles i Canada, ikke bare USA og Mexico.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet godt at Usa fotball strekker seg langt lenger tilbake enn MLS. Der var vel en liga på den tiden feks New York Cosmos var et storlag der borte, et lag vi hørte en del om her også. Pelé gikk over dit en gang etter VM i 70. Husker også godt landslaget på 90 tallet, som  hadde en spiller som het Alexi Lalas. Og det laget var ikke dårlig heller.

Folk er sikkert litt skeptiske til den spesielle kulturen i Usa, hvis fotballen blir for preget av Amerikanske interesser. Du nevnte dette med forsøk på Superliga. Jeg tenker at det kanskje blir mer banale tendenser, at det kan bli til mer av en "disco"-idrett enn en "rocke"-idrett, for å si det på den måten.
 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Delvis skrev (29 minutter siden):

Vet godt at Usa fotball strekker seg langt lenger tilbake enn MLS. Der var vel en liga på den tiden feks New York Cosmos var et storlag der borte, et lag vi hørte en del om her også. Pelé gikk over dit en gang etter VM i 70. Husker også godt landslaget på 90 tallet, som  hadde en spiller som het Alexi Lalas. Og det laget var ikke dårlig heller.


 

Fotball strekker seg i USA mye lenger enn 1970.   USA slo England på en VM kamp i 1950 forresten.  Det er ikke slik at europeiske innvandrere glemte fotball,  Soccer er et engelsk ord som ble brukt ofte i England før 1950,  som innvandrerne  bragt seg til USA.  Det  er grunnen til at soccer brukes ii USA, Australia og Sør Afrika.   Det er ikke et amerikansk ord.

 

Sitat

Folk er sikkert litt skeptiske til den spesielle kulturen i Usa, hvis fotballen blir for preget av Amerikanske interesser. Du nevnte dette med forsøk på Superliga. Jeg tenker at det kanskje blir mer banale tendenser, at det kan bli til mer av en "disco"-idrett enn en "rocke"-idrett, for å si det på den måten.

Når USA ble valgt for VM 1994 så klaget noe europeere at VM i USA ville bli en Coca Cola VM mens en VM i Europa ville bli som champagne.  Denne slags kritikk har eksistert helt siden USA ble et land.  En drosjesjåfør i Tyskland fortalte meg at USA har ingen kultur,  bare noe vakre fjell og noe intersannte naturopplevelser.   Det er også grunnen til at den amerikansk assistenten til Rangnick beskrives som Ted Lasso, selv om Rangnick respekterer han.

Når det gjelder superligaen forsøk, kan jeg fortelle deg at det var like mye motstand i USA som Europa, så glad er amerikanske fotball fans i USA for fotball i Europa og hvordan det er organisert.

 

Lenke til kommentar

@jjkoggan Jeg forstår hvor du vil og jeg er enig/uenig med det du sier. Fordi jeg syns det er konge at USA/Canada melder seg på i fotballen (som et produkt, snakker ikke om en landskamp for lenge siden) men det skal fremdeles litt til før den vante amerikaneren tar den til seg som en del av husholdningen slik f.eks NFL og MLB er. De to idrettene er hyper-digre i USA. Slik som Premier League er for engelskmenn er NFL og MLB for amerikanere, og der er ikke MLS - enda. Jobbet med masse amerikanere i oljebransjen som fulgte NFL, ingen av de hadde en gang hørt om Messi eller Ronaldo og samtlige av de uansett syns at fotball var for pyser. Men for all del, MLS blir stadig mer og mer populært og flere gode spillere spiller der også, så pila kan bare peke oppover. Og det er jo flott, ingenting er bedre enn det :D

Den eneste amerikaniseringen jeg tenker når dere snakker om dette, er franchise-styret. Der f.eks et hockeylag plutselig bestemmer seg for å bytte by etter at noen kjøpte de. Dette er den delen av amerikansk sport jeg ikke liker. Super League og andre slike ting rasler de med i Europa også (om det skjer, så avsluttes fotball abonnementet mitt) så tenker ikke så mye på det.
At Super Bowl f.eks er jålete er helt ok, det er USA. Masse show, musikk og jetjagere over stadion, det finnes verre ting verden og jeg hadde syns det var kjedelig om de ikke gjorde det slik plutselig. Stanley Cup er også fantastisk syns jeg! Champions League-finalen er helt annerledes, men ikke verken bedre eller dårligere, de er bare forskjellige ting og hymnen er bare *gåsehud* selv om en amerikaner ville kanskje sett på det som litt kjedelig
 

Sitat

Denne slags kritikk har eksistert helt siden USA ble et land.  En drosjesjåfør i Tyskland fortalte meg at USA har ingen kultur,  bare noe vakre fjell og noe intersannte naturopplevelser.   

Har to amerikanske storebrødre  som har flyttet til Norge etter 20 år i USA. I månedsvis måtte alle måtte høre på at "I USA så gjør vi sånn" og "hadde dette vært i USA, så hadde vi..." "verdens beste land" osv osv. Han eldste er litt sånn enda, selv etter 10år i Norge. Alt er dritt med Norge og Europa mens USA bare er perfekt på alle mulige måter hele tiden. Så, ja er enig med deg med at det er slitsomt - men tro meg, den der går begge veier og sannheten er nok omtrent midt på tenker jeg ;) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 timer siden):

@jjkoggan Jeg forstår hvor du vil og jeg er enig/uenig med det du sier. Fordi jeg syns det er konge at USA/Canada melder seg på i fotballen (som et produkt, snakker ikke om en landskamp for lenge siden) men det skal fremdeles litt til før den vante amerikaneren tar den til seg som en del av husholdningen slik f.eks NFL og MLB er. De to idrettene er hyper-digre i USA. Slik som Premier League er for engelskmenn er NFL og MLB for amerikanere, og der er ikke MLS - enda. Jobbet med masse amerikanere i oljebransjen som fulgte NFL, ingen av de hadde en gang hørt om Messi eller Ronaldo og samtlige av de uansett syns at fotball var for pyser. Men for all del, MLS blir stadig mer og mer populært og flere gode spillere spiller der også, så pila kan bare peke oppover. Og det er jo flott, ingenting er bedre enn det :D
 

9% av amerikanere ville helst se på en baseball kamp enn andre idretter, men 7% ville helst se på en fotballkamp.  Mer amerikanere yngre enn 54 år favoriserer fotballl .  Disse er små forskjeller i hvor populær fotball er idag, ikke bare om noe år.  Å si at baseball er mye mer populær enn fotball er feil.

https://www.lagalaxy.com/news/gallup-poll-says-soccers-popularity-rise-sport-closes-top-three-big-us-spectator

Sitat

Den eneste amerikaniseringen jeg tenker når dere snakker om dette, er franchise-styret. Der f.eks et hockeylag plutselig bestemmer seg for å bytte by etter at noen kjøpte de. Dette er den delen av amerikansk sport jeg ikke liker. Super League og andre slike ting rasler de med i Europa også (om det skjer, så avsluttes fotball abonnementet mitt) så tenker ikke så mye på det.
At Super Bowl f.eks er jålete er helt ok, det er USA. Masse show, musikk og jetjagere over stadion, det finnes verre ting verden og jeg hadde syns det var kjedelig om de ikke gjorde det slik plutselig. Stanley Cup er også fantastisk syns jeg! Champions League-finalen er helt annerledes, men ikke verken bedre eller dårligere, de er bare forskjellige ting og hymnen er bare *gåsehud* selv om en amerikaner ville kanskje sett på det som litt kjedelig

Super Bowl er langtfra jålete,  idrettsmennene er i verdensklasse og utrolig flinke samt taktikk og strategi, showet tar ingenting bort fra dette.  Uansett poenget var at amerikanisering av fotball er noe som mange europeiske fans frykter, det er ikke rart.  Når USA nesten slo Tyskland i VM kvartfinalen 2002 så sa en Britisk journalist ,

Quipped one British journalist: “This is terrible. Now they are getting good at this, too. They will steal our game. Imagine eleven Michael Jordans running onto the pitch at Wembley. That would be the end.”

Damned if you do, damned if you don’t – it could not be articulated more clearly: when the Ameri- cans play poorly, they are irritating merely by doing so and because they are aloof from everybody. When they finally play well, they are disliked because they have joined everybody but in doing so have also be- come threatening.

Dette er unik blant land uten en lang fotballhistorie.  Japan, Korea, Australia for eksempel kritiseres ikke fordi de ikke er fotball land og fryktes ikke fordi  de blir flinkere.

 

Sitat

Har to amerikanske storebrødre  som har flyttet til Norge etter 20 år i USA. I månedsvis måtte alle måtte høre på at "I USA så gjør vi sånn" og "hadde dette vært i USA, så hadde vi..." "verdens beste land" osv osv. Han eldste er litt sånn enda, selv etter 10år i Norge. Alt er dritt med Norge og Europa mens USA bare er perfekt på alle mulige måter hele tiden. Så, ja er enig med deg med at det er slitsomt - men tro meg, den der går begge veier og sannheten er nok omtrent midt på tenker jeg ;) 

Dette er noe annet enn jeg snakket om.  Poenget var at disse nedlatende holdninger til kulturen i USA fører til en tro at den råtten kultur i USA skal ødelegge fotball.

Det du snakker om går ikke begge veier forresten,  norwegianising eller europeanising er ikke ord som de aller fleste amerikanere har hørt eller frykter som amerikanisering er i Norge.

Lenke til kommentar

Og en diskusjon ingen her bryr seg noe særlig om. Med jevne mellomrom kommer disse innleggene der alle her visstnok hater fotball i USA og den er bedre større og kommer til å bli enerådende innen kort tid, og det argumenteres for det, og sannheten er det. 

Vel.... Hatet er ikke så stort, likegyldigheten derimot.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jotun skrev (4 timer siden):

Og en diskusjon ingen her bryr seg noe særlig om. Med jevne mellomrom kommer disse innleggene der alle her visstnok hater fotball i USA og den er bedre større og kommer til å bli enerådende innen kort tid, og det argumenteres for det, og sannheten er det. 

Vel.... Hatet er ikke så stort, likegyldigheten derimot.... 

Likegyldigheten når det gjelder forsøket på  super League  amerikaniseringen?   Likegyldighet når Amerikanere kjøper europeiske lag?  
 

Merkelig likegyldighet det!

Europeans were upset with the location of the 1994 World Cup for a number of reasons, but their indignation most often manifested itself in one of three popular opinions. Andrei Markovits discusses these negative views in his chapter entitled “The World Cup in the United States.” First, many considered Americans to be too dumb to appreciate the sport. Second, they believed that the United States would commercialize the game and make it more materialistic. Third, they didn’t like the idea of the United States trying to steal something that was not historically nor culturally theirs. While these claims are purely opinion-based, it is possible to identify factors surrounding the 1994 World Cup that might have helped create these responses.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Haalands venn og lagkamerat kjører slålom med Meksikanske landslaget i Mexico.  Hvor flink blir tenåringen  når han blir 25?

 

Gjennomsnittalderen på USAs landslaget er 24 år,  den yngste landslaget i VM 2022.  Hvor flink blir de i VM 2026 i USA?

 

Vi får sjå!!

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Fotballpresident Lise Klaveness måtte sjekke på forhånd om det var trygt for henne å reise ned til FIFA-konferansen i Qatar, fordi hun lever i et homofilt ekteskap. Noe som ikke er lov i Qatar, og kan straffes med fengsel i sju år.

Hun reiste. Først nektet hun å delta på en konferanse om migrantarbeidere fordi pressen ikke fikk lov å være til stede. Så leverte hun i dag en flammende imponerende tale foran Infantino og resten av FIFA og VM-arrangørene, der hun fremmet likeverd i fotballen, kritiserte manglende menneskerettigheter, bad om at skadde og døde migrantarbeidere må få kompensasjon, prosessen som førte til at Russland og Qatar fikk tildelt mesterskap og manglende vilje til å gjøre noe med problemene. 

Hun ble møtt med dempet applaus og fikk dritt i retur fra både Honduras sin president, den qatarske VM-sjefen og Infantino som gikk til angrep på henne etterpå. De to sistnevnte fikk mer applaus fra salen enn det Klaveness fikk.

Det er herlig å se Norge gå foran på denne måten. Vi har endelig en fotballpresident med integritet. Talte FIFA midt imot og står med det opp for verdier som skal og bør være selvsagte i fotballen. Det er skremmende at det ikke har skjedd før nå, at ingen nasjoner har tatt ansvar. Har mine tvil, men kanskje dette kan dytte litt fart på ting.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...