Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

folk snur uten lov i tunet mitt hva kan eg gjøre`?


uskyldig212

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem som helst kan ha spikermatte i oppkjørselen eller på tunet. Det er privat eiendom, for faen. Det enkleste vil nok likevel være å sette opp et skilt.

 

Man kan da virkelig bli holdt ansvarlig for konsekvensene av ens handling, selv om de er på privat eiendom.

 

Så du sier at det er ulovlig å ha en spikermatte i oppkjørselen sin? Det er da ikke du som har tvunget folk til å kjøre på den. Dersom man i tillegg er høflig nok til å sette opp et skilt om det, er det ingen som kan ta deg for noe som helst.

Lenke til kommentar
Hvem som helst kan ha spikermatte i oppkjørselen eller på tunet. Det er privat eiendom, for faen. Det enkleste vil nok likevel være å sette opp et skilt.

 

<IRONI>

Ja, det er sant, på privat grunn kan man gjøre hva man vil. Har man eiendomsrett, er man konge og enehersker med lovgivende, utøvende og dømmende myndighet på egen tomt. Man kan bygge skyskraper eller atomkraftverk uten å spørre naboer eller myndigheter, og man kan ustraffet rane, voldta og drepe alle som setter foten på tomta, hvis man vil.

</IRONI>

 

Jeg tror du bør vurdere å bytte nick, "Jurist". Å legge ut ei spikermatte for å begå skadeverk med overlegg er ikke mer lov på egen tomt enn hvor som helst ellers.

Lenke til kommentar
Hvem som helst kan ha spikermatte i oppkjørselen eller på tunet. Det er privat eiendom, for faen. Det enkleste vil nok likevel være å sette opp et skilt.

 

Man kan da virkelig bli holdt ansvarlig for konsekvensene av ens handling, selv om de er på privat eiendom.

 

Så du sier at det er ulovlig å ha en spikermatte i oppkjørselen sin? Det er da ikke du som har tvunget folk til å kjøre på den. Dersom man i tillegg er høflig nok til å sette opp et skilt om det, er det ingen som kan ta deg for noe som helst.

 

Forstår "Jurist" forskjellen på at noe er ulovlig og at noe utløser erstatningsansvar?

Lenke til kommentar
Hvem som helst kan ha spikermatte i oppkjørselen eller på tunet. Det er privat eiendom, for faen. Det enkleste vil nok likevel være å sette opp et skilt.

 

<IRONI>

Ja, det er sant, på privat grunn kan man gjøre hva man vil. Har man eiendomsrett, er man konge og enehersker med lovgivende, utøvende og dømmende myndighet på egen tomt. Man kan bygge skyskraper eller atomkraftverk uten å spørre naboer eller myndigheter, og man kan ustraffet rane, voldta og drepe alle som setter foten på tomta, hvis man vil.

</IRONI>

 

Jeg tror du bør vurdere å bytte nick, "Jurist". Å legge ut ei spikermatte for å begå skadeverk med overlegg er ikke mer lov på egen tomt enn hvor som helst ellers.

 

Vel, til din info har jeg faktisk avlagt og bestått juridisk embetseksamen med god karakter, selv om det er noen år siden.

 

Det "morsomme" innlegget ditt gidder jeg ikke å kommentere engang, for de tingene du foreslår er ikke i samme kategori som å legge ut en spikermatte.

 

Det er ikke snakk om å begå skadeverk med overlegg, det er snakk om å ha et ris bak speilet dersom folk ikke holder seg unna eiendommen din. "Vokt dem for hunden" eller "Vokt dem for spikermatten" er i prinsippet det samme. Det er høyst frivillig å kjøre inn på tomta, og er det godt skiltet, har du ditt på det tørre. Hva med å sette opp en bom da? Er det din skyld hvis noen kjører på den også?

 

Hvem som helst kan ha spikermatte i oppkjørselen eller på tunet. Det er privat eiendom, for faen. Det enkleste vil nok likevel være å sette opp et skilt.

 

Man kan da virkelig bli holdt ansvarlig for konsekvensene av ens handling, selv om de er på privat eiendom.

 

Så du sier at det er ulovlig å ha en spikermatte i oppkjørselen sin? Det er da ikke du som har tvunget folk til å kjøre på den. Dersom man i tillegg er høflig nok til å sette opp et skilt om det, er det ingen som kan ta deg for noe som helst.

 

Forstår "Jurist" forskjellen på at noe er ulovlig og at noe utløser erstatningsansvar?

 

Erstatning for hva? Det er høyst frivillig å kjøre inn på eiendommen, og den som gjør det er vel vitende om at han vil treffe en spikermatte.

Lenke til kommentar

Før dette tar HEEEEEEELT av i alle mulige retninger her, må jeg få presisere følgende: å legge ut spikermatte var ikke et seriøst forslag, bare for å ha det på det rene.

 

Meeen når diskusjonen først har gått i den retningen, går jeg ikke av veien for å diskutere det prinsipielle ved det, men det bør vi muligens gjøre i en annen tråd, for ikke å kjøre denne tråden helt off topic...:)

Lenke til kommentar
Det blir vel å spekulere litt i faktum. Det at noen snur i oppkjørselen din gir da på ingen måte tillatelse til å ødelegge bilen deres.

 

Men jeg gjør jo heller ikke det! Det er ikke som om jeg dytter bilen deres oppå spikermatta. Jeg har bare lagt ut en spikermatte fordi jeg synes den er dekorativ/stilig. Litt spesielt, kanskje, men hver sin smak. Jeg har i tillegg vært så vennlig at jeg har satt opp skilt, slik at folk ikke ved et uhell skal kjøre på den. Du kan ikke komme her og påstå at jeg blir erstatningspliktig når noen med viten og vilje har kjørt inn på tomta mi, vel vitende om at bilen kom til å bli ødelagt?!?!? Det blir jo som at jeg skal kjøre på husveggen din og kjefte på deg for at du har plassert huset ditt akkurat der? ;) Klar over at jeg drar den litt langt, men prisnippielt er det ikke noen forskjell.

Lenke til kommentar
Spikermatte må da være lov.

Ellerså kan du sette opp eit skilt.

 

"Pass på! Minelagt område"

 

og vis du i tillegg setter opp "all ferdsel på eige ansvar" skilt også så går det nok bra.

 

Personellminer er ulovlige, må vite. Kjøretøyminer, derimot, er tillatt. Kjekt å vite, i tilfelle du vil realisere planene dine. Imidlertid tror jeg nok at du uansett skal få slite litt med å forklare hvorfor du har minelagt huset ditt...;)

Lenke til kommentar
Spikermatte må da være lov.

Ellerså kan du sette opp eit skilt.

 

"Pass på! Minelagt område"

 

og vis du i tillegg setter opp "all ferdsel på eige ansvar" skilt også så går det nok bra.

 

Personellminer er ulovlige, må vite. Kjøretøyminer, derimot, er tillatt.

 

For sivile?

 

Sannsynligvis ikke. Lenge siden jeg har lest folkerett m/tilhørende bestemmelser, men jeg tror ikke det er lov for sivile, nei. Det var ment som en spøk, egentlig, uten å tenke noe særlig gjennom hva jeg svarte, for jeg gikk ut fra at vedkommende ikke seriøst hadde tenkt å legge ut miner i hagen sin.

Lenke til kommentar
<Off Topic>Jeg er redd for terrorister...</>

 

Nå kjenner jeg ikke helt reglene rundt "Vokt deg for hunden" / "Vokt def for XYZ". Men derfor det de skal vokte seg for er lovelig, er du så og si uten ansvar for det? Er det jeg har fått inntrykk av fra øvrige poster iallfall.

 

Du kan sikkert klare å komme opp med et eller annet småsprøtt tilfelle hvor det ikke gjelder, men ja, jeg vil si det. Hvis du oppbevarer en ikke-ulovlig gjenstand på din eiendom, og du informerer utenforstående (som jo aldri skulle ha befunnet seg på din eiendom i utgangspunktet) om at denne gjenstanden befinner seg der, kan jeg ikke se i hvilke tilfeller du skulle bli holdt ansvarlig dersom noen likevel skulle klare å rote seg inn der og skade seg på gjenstanden. Unntaket er selvsagt barn og folk som ikke er helt riktig skrudd sammen, de kan jo klare å rote seg inn der uten å mene det, men da blir diskusjonen en annen. Vi snakker om voksne folk som kjører bil.

Lenke til kommentar

jaja detter her har blitt en spenende diskusjon ja:)

 

så vis eg har forståt det riktig så kan eg sette opp et VELDIG synelig skilt som står " når du først har kjørt opp i tunet mitt for og snu kan du bli utsatt for random skadeverk " så kan i praksis gjøre hva eg vil med den bilen`?

 

( ikke at eg har tenkt og gjøre det men høres bare merklig ut)

 

men eg har en oppkjørsel på 5m så litt vanskelig med port.

 

eg tror eg begynner med skilt og vis folk forsetter

skriver eg ned alle bill skilt nr og bilde av bilen og anmeller de.

 

eg er kansk sint på de. de vekker meg mange ganger om natten og skremmer hunden min.

 

men takk for alle svar. og viss noen har noen andre har noen greie forslag på hvordan få stopp på " the maddnes" vær så snill og post. har egentlig ikke lyst og annmelde noen men vis det er nødvendig så får eg bare gjøre det.

Lenke til kommentar
så vis eg har forståt det riktig så kan eg sette opp et VELDIG synelig skilt som står " når du først har kjørt opp i tunet mitt for og snu kan du bli utsatt for random skadeverk " så kan i praksis gjøre hva eg vil med den bilen`?

Feil. Og hele diskusjonen har sporet så mye av at man fort kan blande situasjonene her.

 

La oss si at du fyller hele oppkjørselen din med spiker/tegnestifter og så setter du opp et skilt som advarer folk. Dersom folk da kjører inn og ødelegger bilen kan ikke du straffes for dette. Men, når du vet at det du har lagt i oppkjørselen er farlig for mennesker og dyr så kan du bli straffet for dette dersom et menneske blir skadet da du ikke har sikret dette godt nok. Et skilt hjelper ikke mot dyr eller barn så det hjelper ikke.

 

Det har litt med fornuften også. Har du noe som du vet er skadelig for andre personer/dyr så er det ditt ansvar å sørge for at dette ikke skjer. Så langt det er rimelig. Dvs, man må ikke sørge for at hagen er 100% risikofri, men man skal sikre gjenstander og områder på en slik måte at ingen kan komme til unødig skade.

 

Dersom en person eier et basseng som en unge faller ned i og drukner kan eier bli straffet for å ikke ha sikret bassenget tilstrekkelig.

 

Men noen med mer juridisk bakgrunn kan nok forklare dette på en mer juridisk måte. :)

Lenke til kommentar

Dersom det er så plagsomt at folk snur på tunet ditt, får du vel sette opp et tydelig skilt hvor du forbyr dette. Dersom det ikke fungerer, får du sette opp en grind. I utgangspunktet skulle du vel ha rett til å motsette deg denne ferdselen.

 

Å begynne å snakke om hunder, spiker og skadeverk, og å trekke strafferett inn i dette, er derimot HELT tøvete.

 

(Og ja, man pådrar seg nok erstatningsansvar rimelig lett hvis man legger ut spikermatter - iallfall hvis man ikke informerer om matten med et TYDELIG skilt.)

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Du kan få erstatningskrav hvis du har en trampoline i hagen og mens du er på ferie kommer noen å skader seg mens de hopper på den uten din tilatelse, har ikke helt sikre kilder så skal ikke påstå det 100% men har hørt at det er sånn, og hvis det stemmer tviler jeg på at spikermatte er lovlig, ikke med tanke på biler som kan komme inn, men at det ikke er trygt for eventuelle barn som er i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...