Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

folk snur uten lov i tunet mitt hva kan eg gjøre`?


uskyldig212

Anbefalte innlegg

eg bor en plass med masse trafik og en stor oppskjørsel som folk tydligvis tror det er lov og snu på

det er for det meste naboen og besøkende til naboen som snur i tunet mitt hele tiden. men mange ukjente og bare kjører in i tunet mitt og snur som det passer de.

blitt kanske iriterende for har grus vei så lager kanske mye lyd.

så blir ofte vekket av folk som snur der om natten.

 

hvilke lover / regler gjelder for sånne sakker som dette her?

eller er det noe eg kan gjøre for og forhindre det?

 

 

takk for alle svar.! trenger all hjelp eg kan få

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eg bor en plass med masse trafik og en stor oppskjørsel som folk tydligvis tror det er lov og snu på

Det er litt vanskelig å se for seg dette uten å ha sett stedet, bor du i enden av en blindveg, siden folk stadig snur hos deg? Er dette i uregulert LNF-omåde eller regulert boligområde? Privat veg, kommunal veg, fylkesveg?

 

Litt avhengig av forholdene, vil jeg tro at det beste vil være at det opprettes en snuplass utenfor oppkjørselen din, slik at de ikke trenger å bruke din oppkjørsel eller tunet ditt til å snu i. At folk snur hos deg tyder på at det er et behov for å stu, og et er bedre å tilrettelegge for det enn å gjøre folk irritert med hindringer. Men uansett om veien er og grunnen er privat eller kommunal etc. og hvem som skal betale en slik snuplass, er dette noe du må diskutere med kommunens etat for plan- og bygningssaker.

 

En enklere løsning er selvsagt forslaget om grind/port som sperrer innkjørselen din, gjerne i sammenheng med at du gjerder inn tomta, eller den del av eiendommen som er tun/hage. Men også dette bør du sjekke med kommunen, det kan være bestemmelser i reguleringsplan eller kommunedelplan hvorvidt eiendommer kan eller skal gjerdes inn der du bor.

Lenke til kommentar
eg bor en plass med masse trafik og en stor oppskjørsel som folk tydligvis tror det er lov og snu på

det er for det meste naboen og besøkende til naboen som snur i tunet mitt hele tiden. men mange ukjente og bare kjører in i tunet mitt og snur som det passer de.

blitt kanske iriterende for har grus vei så lager kanske mye lyd.

så blir ofte vekket av folk som snur der om natten.

 

hvilke lover / regler gjelder for sånne sakker som dette her?

eller er det noe eg kan gjøre for og forhindre det?

 

 

takk for alle svar.! trenger all hjelp eg kan få

 

Som det allerede er sagt her, kan du vel sette opp et skilt. Det er det enkleste. Trenger ikke noen tillatelse for å sette opp et skilt på eiendommen din. Hvis det ikke funker, kan du jo vurdere å kaste stein på dem.

Lenke til kommentar
men er det sån`?? hadde nok ikke beggynt med stein med paintball maby.

Ja, du kan bli erstatningsansvarlig selv om noen har parkert ulovlig på din eiendom...

 

Skilt kan du kjøpe i jernvarehandelen, eller bestille på nett (google..). Men det er ofte dyrt. Det kan jo være like greit å printe ut en tydelig tekst på et ark, og feste det til en hard flate med kontaktpapir så det tåler vann.

Lenke til kommentar
Har man lov til å sette ut spikkermatter egentlig? Tenker at det ødelegger jo folks dekk, men uansett.

 

Eg ville vært ytterst forsiktig før eg satte ut spikermatter ja, ein ting er skadeverket då gjer på andre sine bilar, men kjem det ein unge å snubbler over spikermatta så er du ille ute :nei:

 

Setter du opp spikermatter må du nok vente deg noen erstatningskrav ja. Hvis trådstarter virkelig opplever det som et enormt problem at noen snur på eiendommen hans er nok en port det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...