Gå til innhold

Commodore hiver seg på nett-PC-kjøret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vurdert en slik minibærbar, og som gammel Commodore 64 entusiast hadde det vært moro og eid en maskin med den gode gamle C= logoen igjen. Får se hva slags pris den havner på, gidder ikke betale all verden for logoen, da maskinen ellers har lite og ingenting med de gamle Commodore'ene å gjøre.

 

Noen som vet hvordan ytelsen på denne VIA prosessoren er i forhold til Intel Atom?

 

Forresten kunne dere godt fått med at bildene først dukket opp på NRK betas nettsider:

http://nrkbeta.no/index.php?tag=commodore

Endret av Vegggen
Lenke til kommentar

Som gammel C64 og Amiga bruker kunne jeg tenkt meg denne men kun for nostalgiens skyld og ikke fordi jeg trenger en ny ultraportabel! ...Skitt au, om den er billig nok kjøper jeg den!!

 

Vil selvfølgelig installere AmigaOS og slette alt som har med Windows å gjøre først! :!:

Lenke til kommentar
Gode, gamle Commodore er i ferd med å lansere en minibærbar med VIA C7-prosessorer.

Det er vel ikke engang samme selskapet. Det eneste som gjenstår her er navnet som er solgt histen og pisten gjennom årene.

 

Nok en komersiell nostalgi greie... men det er jo litt morsomt også. Når får vi Kontiki-100 som bærbar anno 21. århundre?

 

Forøvrig synes jeg det nesten er litt harry med jyplinger som skilter med oldschool brands på klær og annet. Det er jo selvf. en hyllest til oss som var fra den tiden, så det er selvf. litt søtt også ;).

 

Man kan sikkert si det samme om meg som begynte å lytte på Johnny Cash i større stil for kun 15 år siden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gode, gamle Commodore er i ferd med å lansere en minibærbar med VIA C7-prosessorer.

Det er vel ikke engang samme selskapet. Det eneste som gjenstår her er navnet som er solgt histen og pisten gjennom årene.

 

Nok en komersiell nostalgi greie... men det er jo litt morsomt også. Når får vi Kontiki-100 som bærbar anno 21. århundre?

 

hmm, kunne vært morsomt.

 

Forøvrig synes jeg det nesten er litt harry med jyplinger som skilter med oldschool brands på klær og annet. Det er jo selvf. en hyllest til oss som var fra den tiden, så det er selvf. litt søtt også ;).

 

Man kan sikkert si det samme om meg som begynte å lytte på Johnny Cash i større stil for kun 15 år siden.

 

jepp, med den eldre garde undrende om nykommerne vet noe om hva symbolene betyr for dem, eller om dem bare ser det som siste mote som "må" følges...

Lenke til kommentar

Som en Commodore entusiast så hadde det vært kjekt med en slik. Bare synd at de bruker den råtne Via C7 prosessoren. Skulle vært en Atom (som yter minst dobbelt så bra). Uansett er den nok mer enn bra nok hvis man skal kjøre Vice Emulator eller noe Amiga emulator på den. Antar slikt følger med maskinen! :) Den burde også vært utstyrt med joystick port som støtter de gamle digitale joystick'ene (alternativt medfølgende adapter for USB).

Lenke til kommentar
Man kan sikkert si det samme om meg som begynte å lytte på Johnny Cash i større stil for kun 15 år siden.

 

Nja, musikk er jo tidløst da, om ikke all musikk er det, så er ihvertfall Johnny Cash det, så den skaper nok ett helt annet forhold enn merket Commodore gjør for folk som aldri har opplevd gullalderen.

Lenke til kommentar
Ytelse på 1.2 GHz?

 

Noen bedre? Jeg er også interessert i hvordan denne yter i forhold til Atom. Hadde vært ganske vittig å hatt en slik en med AmigaOS (som andre her sier).

 

http://hothardware.com/Articles/VIA-Nano-L...to-Head/?page=7

 

Ser ut som Via C7 har høyere ytelse enn Intel Atom pr MHz, men også høyere strømforbruk.

Er ikke sikker på om det fremgår av artikkelen over, men jeg leste en artikkel en stund tilbake der de hadde testet og kommet frem til at gitt samme arbeidsmengde, feks en kalkulasjon, ville Via prosessoren bruke mindre strøm totalt da den bruker mer strøm på full load, men til gjengjeld blir ferdig tidligere med oppgaven pga høyere ytelse.

En annen viktig fordel med Via C7 platformen er at den er åpen, og ikke er begrenset på samme måte som Intel sin platform i forhold til maks minnemengde/plasser og andre ting. Intel er redd for å konkurrere ut sine egne dyrere plattformer.

 

EDIT: Dette gjaldt C7 Nano.

Endret av ZharK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...